فواید و عوارض خوردن کنگر در بارداری

  سه شنبه، 27 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید و عوارض خوردن کنگر در بارداری
یکی از مفیدترین مواد غذایی برای دوران بارداری، کنگر می باشد که دارای مواد مغذی زیادی است اما باید در خوردن آن احتیاط کنید زیرا عوارضی را هم به دنبال دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا خواص و عوارض این گیاه خوشمزه را در دوران بارداری بررسی کنیم.

شما به عنوان یک خانم باردار که مسئول تغذیه به جنینی در شکمتان نیز هستید باید غذاهایی بخورید که بتواند به رشد جنین شما کمک کند. کنگر یکی از مواد غذایی است که باید آن را به رژیم غذایی در دوره بارداری اضافه کرد زیرا آن ها کالری کمی داشته و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز شما و جنین تان را در دوران بارداری تأمین می کنند.

کنگر چیست؟

کنگر، یکی از گیاهان نوبرانه فصل بهار است که با نام علمی " Gundelia tuornefortii"، شناخته می شود. بر طبق داده های موجود، به نظر می رسد که کنگر، گیاه بومی اتیوپی و مناطقی از مدیترانه و آمریکای جنوبی باشد که امروزه در بسیاری از نقاط جهان رشد و گسترش پیدا کرده است. در کشور ما ایران نیز، کنگر به وفور در مناطق کوهستانی همدان، کرمانشاه، شهر بابک، طالقان، تویسرکان، ایلام، مرکزی، لرستان، فارس، دامنه های الوند، زاگرس و البرز، کردستان و ... یافت می شود.

از نظر مشخصات ظاهری و ویژگی های گیاهشناسی، کنگر که به نام های کنگر کوهی و کنگر وحشی نیز معروف است، گیاهی است خودرو، چند ساله، با سرعت رشد سریع و علفی که در مناطق خشک و با آب و هوای سرد به خوبی رشد کرده و نیاز آبی بسیار کمی دارد. ساقه های کنگر، ضخیم و مشابه به کرفس بوده و برگ های آن نیز، پهن، سفت و محکم و خاردار هستند که با رگ برگ های برجسته و ضخیم و حاشیه دندانه دار مشخص می شوند. گل های گیاه کنگر که در اواسط بهار ظاهر می شوند، در کنار هم و به صورت متراکم روییده و به رنگ های مختلفی از سفید گرفته تا صورتی و ارغوانی و در مواردی زرد و سبز هستند. در مجاورت این گل ها، خارهایی با رنگ قرمز تا عنابی نیز دیده می شوند.

کنگر، منبع غنی از ویتامین ها، بتاکاروتن، مواد معدنی از جمله پتاسیم، مس، آهن، کلسیم و...، پروتئین، فلاونوئیدها، فیبر، فولات (اسید فولیک) و ... است که در ایجاد خواص درمانی آن نقش مهمی بر عهده دارند. به علاوه کنگر حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام سینارین (Cynarine) نیز هست که از یک سو باعث کاهش چربی های خون شده و از سوی دیگر باعث افزایش ترشح صرف می شود.

کنگر

خواص کنگر در دوران بارداری

با اینکه کنگر، بیشتر برای پخت و پز و مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما پزشکان طب سنتی بر این باور هستند که گیاه کنگر با طبع گرم و خشک خود، دارای فواید بی نظیر و منحصر به فرد دارویی نیز هست.با اینکه تحقیقات معتبر و جامعی در رابطه با فواید خوردن کنگر در بارداری انجام نشده است، اما چند ویژگی در کنگر، سبب شده تا برخی از مادران به خوردن آن تشویق شوند. این ویژگی های عبارت هستند از:

  • درمان کننده یبوست: یبوست یکی از رایج ترین و آزاردهنده ترین عوارض دوران بارداری است که باعث رنج و ناراحتی مادران می شود. از آنجا که استفاده از داروهای شیمیایی در این دوران برای مادران، با اما و اگرهای زیادی همراه است، به نظر می رسد کنگر با خاصیت ملین بودن خود، بتواند راه حل مناسبی برای حل این مشکل باشد.
  • جلوگیری از ناهنجاری های سیستم عصبی: فولات یا همان اسیدفولیک، یکی از اعضای خانواده ویتامین های گروه B است که وجود مقادیر کافی از آن در بدن یک مادر باردار، ضامن سلامتی سیستم عصبی جنین بوده و از بروز بیماری هایی مانند آنانسفالی (یک اختلال کشنده مادرزادی در مغز که در نتیجه بسته نشدن لوله عصبی و استخوان های جمجمه ایجاد شده و در آن قسمت اعظم مغز تشکیل نشده و یا تخریب می شود)، اسپینابیفیدا (یک ناهنجاری مادرزادی که در آن نخاع به دلیل اختلال در شکل گیری ستون فقرات، دچار بیرون زدگی می شود) و ...، جلوگیری می کند. از آنجا که کنگر دارای مقادیر قابل توجهی اسید فولیک است، بنابراین مادران برای خوردن آن تشویق می شوند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: در طی بارداری، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد در مقابل بیماری های مختلف آسیب پذیر می شود. بنابراین تقویت این سیستم از طریق منابع طبیعی و خوراکی ها، از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • کاهش سطح قند خون و مدیریت دیابت: دیابت بارداری، مشکلی است که ممکن است هر خانم بارداری را به خود درگیر کند و اگر به درستی کنترل نشود، می تواند سلامت مادر و جنین درون رحم او را به خطر بیندازد. بنابراین در کنار درمان های دارویی و رژیم غذایی، برخی مادران به دنبال گیاهان دارویی می روند تا قند خون خود را کنترل کنند.

مضرات خوردن کنگر در بارداری

خواص خوردن کنگر در بارداری را در این بخش گفتیم اما مهم تر از این خواص، عوارض کنگر در بارداری است که میتواند جدی باشد. تنها کسی که می تواند به یک خانم باردار بگوید اجازه ی خوردن کنگر را دارد یا نه پزشک معالج اوست چراکه او به طور کامل از وضعیت جسمی و جنین اطلاع دارد.مواد موجود در برگ های کنگر ممکن است در رنگ، بو و طعم شیر اثر گذار باشد و به این ترتیب، ممکن است نوزاد شیرخوار، از خوردن شیر مادر ممانعت کنند. بنابران زنان باردار، بهتر است پیش از مصرف کنگر چه به صورت خام و یا پخته، با پزشک خود مشورت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

مصرف کنگر، در برخی از افراد، می تواند عوارض جانبی مانند گاز معده، ناراحتی معده و اسهال ایجاد کند.براساس مقالات منتشر شده در این رابطه بررسی های بیشتر لازم است اما برخی متخصصین طب سنتی معتقدند کنگر به دلیل دارا بودن برخی ترکیبات ریسک زایمان زودرس را افزایش داده و برای زنان باردار حساسیت زا است، به همین دلیل مصرف آن را پیشنهاد نمیکنند.

عوارض جانبی کنگر فرنگی

  • از عوارض کنگر می توان به ایجاد درماتیت تماسی از جمله سیناروپیکرین به دلیل لاکتون های سزکوئی ترپن اشاره نمود.
  • این گیاه گرم است و در برخی از افراد تولید سودا می کند، بنابراین بهتر است با سرکه مصرف شود.
  • این گیاه را با داروهای درمان کننده قند خون با هم مصرف نکنید.
  • برگ های کنگر می توانند باعث تحرک و انقباض کیسه صفرا شوند به همین جهت کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند بهتر است کنگر مصرف نکنند.

سایر نکات درباره خوردن کنگر در بارداری

  • یکی از برگ های قسمت پایینی کنگر که به آسانی کنده می شود را جدا کنید و به مدت 20 تا 30 دقیقه درون یک قابلمه بزرگ بجوشانید.
  • کنگر پخته شده را به صورت ساده یا همراه با روغن زیتون میل کنید. برگ های فوقانی که جدا کردن آن ها سفت و سخت است را از ته جدا کرده و به سالاد سبز یا یک کاسه سوپ سبزیجات اضافه کنید.
  • پوره برگ های کنگر را می توانید با ماست ساده کم چربی، پنیر پارمزان و پودر سیر میل کنید.
  • علاوه بر این از پوره کنگر به عنوان یک ماده مغذی می توان به همراه نان سبوس دار یا دیگر سبزیجات تازه استفاده کرد.
  • برگ های پخته شده کنگر را می توانید به پاستای مورد علاقه خود نیز اضافه کنید تا ارزش غذایی آن بیشتر شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت