ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید و عوارض خوردن ماست در بارداری

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید و عوارض خوردن ماست در بارداری
رژیم غذایی در دوران بارداری بسیار دارای اهمیت است و خوردن ماست در بارداری نیز یکی از مواد غذایی است که باید در برنامه غذایی خانم های باردار وجود داشته باشد تا بخش هایی از کلسیم مورد نیاز بدن آن ها را تامین کند.ما در این مطلب خواص ماست در بارداری را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

وقتی باردار می شوید تغییرات زیادی در زندگی شما رخ می دهد. یکی از این تغییرات رژیم غذایی است. غذایی که قبلا فکر می کردید سالم است حالا ممنوع است، مثل پنیر بز یا سوشی. شاید هم بیشتر مجبور باشید سبزیجات برگ دار و غلات کامل مصرف کنید تا جنین تان بتواند شروع خوبی داشته باشد. ولی خوردن ماست در بارداری بی خطر است؟ در این مقاله با چیزهایی که باید در مورد خوردن ماست در دوران بارداری بدانید آشنا می شوید.

آیا خوردن ماست در دوران بارداری بی خطر است؟

به یاد داشته باشید اگر ماست پاستوریزه باشد خوردن آن احتمالا بی خطر است. این در مورد تمام محصولات لبنی نیز صدق می کند، تا وقتی که از پاستوریزه بودن آن ها اطمینان دارید، خوردن آن بی ضرر است. مشکل زمانی پیش می آید که محصولات لبنی پاستوریزه نباشد، چرا که ممکن است حاوی باکتری های بسیار مضری برای شما و جنین تان باشد.خوشبختانه بیشتر ماست های تجاری پاستوریزه هستند. با این حال، مهم است برچسب روی محصولات را با دقت بخوانید تا پیش از خرید و مصرف محصول از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

خوردن ماست محلی در بارداری ، برخی ماست بندی ها محصولات محلی می فروشند، از جمله ماست های خانگی و یا محلی. با این که ممکن است برای خرید آن ها وسوسه شوید، اما این احتمال وجود دارد که پاستوریزه نباشند. اگر از این موضوع اطمینان ندارید از خرید آن ها خودداری کنید.با این که ماست عادی بسیار سالم است، اما بسیاری از برندها مقدار زیادی قند افزوده به محصولات خود اضافه می کنند که می تواند در صورت خوردن ماست زیاد برای بدن مضر باشد. ماست یک محصول غذایی است که از شیر تخمیرشده تهیه می شود. ماست طبیعی پروبیوتیک یا باکتری زنده یا فعال، احتمالا سالم ترین محصول لبنی است، خصوصا وقتی عاری از قند افزوده است.فواید خوردن ماست در دوران بارداری خوردن ماست در بارداری فواید بسیاری برای سلامت دارد و می تواند خطر پوکی استخوان، مشکلات گوارشی، فشار خون بالا و ... را کاهش داده و کلسیم مورد نیاز مادر و جنین را فراهم کند.

خوردن ماست در دوران بارداری

فواید مصرف ماست در بارداری

مواد لبنی منبع سرشاری از کلسیم هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به مصرف ماست اشاره کرد شاید برخی از افراد نسبت به مصرف این ماده غذایی بی اهمیت باشند و کمتر آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند. بسیاری از پزشکان در تحقیقات خود به این نتایج دست یافته اند که مصرف لبنیات می تواند تا چه میزان در حفظ سلامت بدن اهمیت داشته باشد همچنین اشاره کرده اند که مصرف این ماده غذایی در دوران حاملگی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

در دوران حاملگی، رژیم غذایی یکی از مهم ترین بخش های تعیین کننده در حفظ سلامت مادر و جنین است در این دوران ممکن است مادران باردار از مصرف برخی از مواد غذایی منع شوند و یا به مصرف برخی مواد غذایی تشویق شوند. در اینجا آگاهی از این موضوع و شناخت بیشتر مادران درباره رژیم غذایی درست در دوران حاملگی می تواند کمک کننده باشد. ماست یکی از مواد غذایی است که مصرف آن بسیار توصیه می شود که بیشتر با خواص ماست در این بخش آشنا می شوید.

  • تقویت استخوان:یکی از مشهودترین فوایدی که در مصرف ماست می توان به آن اشاره کرد تقویت استخوان های بدن است زیرا مصرف ماست می تواند بخش مهمی از کلسیم بدن را تامین کند.
  • کاهش نشانه های التهاب:ماست حاوی موادی چون پروبیتویک است که به کاهش التهابات بدن کمک می کند زیرا در این دوران نشانه های التهاب و تورم در مادران باردار بسیار دیده می شود و توصیه پزشکان برای درمان این موضوع خوردن ماست در دوران حاملگی است.
  • جلوگیری از پره اکلامپسی:تولد نوزاد زودرس یکی دیگر از مشکلاتی است که برخی از مادران باردار با آن مواجه هستند و در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است که مصرف لبنیات به خصوص ماست می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.
  • پیشگیری از مقاومت به انسولین:مصرف ماست در دوران حاملگی موجب می شود تا جنین مشکل قند خون نداشته باشد و چون مادران باردار در این دوران ممکن است میزان بیشتری قند مصرف داشته باشند و در نتیجه جنین در معرض مشکلات قندی قرار بگیرد می توانید با مصرف ماست از این مشکل جلوگیری کنید.
  • مقاومت دندان:مادرانی که در این دوران ماست مصرف می کنند موجب می شود تا دندان ها و استخوان جنین از مقاومت بیشتری برخوردار باشد. در بسیاری از تحقیقات نشان داده می شود که پوکی استخوان و دندان می تواند ریشه در تغذیه نادرست مادر در دوران بارداری داشته باشد.
  • کلسیم:این محصول لبنی نیز همانند دیگر لبنیات، منبع غنی از کلسیم می باشد. بدن مادر برای تامین کلسیم مورد نیاز جهت رشد و تکامل جنین و همچنین سلامت استخوان های وی نیاز به این ماده معدنی خواهد داشت.

علاوه بر وجود مواد معدنی در ماست، باکتری های موجود در آن کمک موثری در جهت رشد و تکامل جنین دارند و برای سلامت بدن مادر نیز مفید هستند. ضمن اینکه که وجود این باکتری ها و مصرف ماست سبب تنظیم گوارش می شود و به همین جهت می تواند مشکلات ناشی از عدم هضم غذا را در دوران حاملگی کاهش دهد و باعث ایجاد وضعیت بهتر برای زنان در طول حاملگی شود.

عوارض مصرف ماست در بارداری

این محصول لبنی همچون دیگر لبنیات و انواع مواد غذایی ممکن است در کنار فوایدی که دارد سبب بروز عارضه های نیز گردد. بنابراین بهتر است همواره از مصرف ماست غیر پاستوریزه پرهیز نمایید. ضمن اینکه ماست و دیگر لبنیات پر چرب را نباید استفاده کنید. چرا که میزان بالای چربی های اشباع شده برای هیچ یک از افراد مفید نیست به خصوص برای زنان در طول حاملگی که همچون افزایش وزن، مشکلات گوارشی و عارضه های قلبی را ایجاد خواهد کرد.

نگرانی هایی در خصوص خوردن ماست در بارداری

به یاد داشته باشید از خوردن ماست غیر پاستوریزه بپرهیزید. انواع دیگر ماست که نباید بخورید عبارتند از: ماست پر چرب و سایر محصولات لبنی پر چرب. چربی اشباع شده برای هیچ کس خوب نیست به خصوص خانم باردار. خوردن این نوع ماست باعث مشکلات قلبی، گوارشی و افزایش وزن می شود. بنابراین همیشه ماست کم چرب یا بدون چربی بخرید.

میزان مصرف مناسب ماست در بارداری

برای مصرف ماست باید نوع ماست های کم چرب یا بدون چربی را انتخاب نمایید تا با اطمینان خاطر آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مادران باردار برای تامین کلسیم بدن بهتر است برای مصرف روزانه خود ۳ بسته ماست کوچک(تقریبا ۲۰۰ گرمی) را میل کنند. مصرف میوه های مفید در دوران بارداری که حاوی کلسیم هستند نیز در کنار مصرف روزانه ماست بسیار موثر می باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (221 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (196 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (98 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (85 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (64 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (51 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (47 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (44 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (32 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ خلاقیت منحصربفرد محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاهی برای دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس
تیتر امروز   
(تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...