دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

فواید و مزایای رشته ورزشی کاراته 

جمعه، 19 اردیبهشت 1399
کاراته یک هنر رزمی مبتنی بر ضربه زدن است که از ضربات مشت، لگد، زانو، آرنج و تکنیک‌های دست باز مانند دست چاقویی تشکیل می‌شود. در برخی سبک‌ها فنون گلاویزی، قفل مفصل، مهاری، پرتابی و ضربه به نقاط حساس نیز آموزش داده می‌شود.

فواید و مزایا ورزش کاراته:

  • کاراته خشن نیست
  • کاراته برای تقویت روحی دفاع شخصی و به عنوان یک ورزش اموخته می شود.
  • هدف اصلی این رشته اموزش تواضع و فروتنی است.
  • شما به حریفتان نشان می دهید که توان اجرای ضربات را دارید:
  • ولی در مقابل او قدرت ضربات خود را کم می کنید .
  • کاراته ذهن ما را تقو یت می کند.
  • و به ما تمر کز می دهد.
  • از پوکی استخوان جلوگیری میکند
  • باعت تمرکز اعصاب بویژه در کودکان میشود

بهبود سلامت جسمانی

مزیت آشکار یادگیری کاراته این است که به بهبود سلامت جسمانی کمک می کند. شاگرد کاراته یاد می گیرد که در طول هفته چندین مرتبه و به طور منظم تمرین کند و همین یک عادت بسیار مفید برای حفظ سلامتی بدن است. نتایج انجام این تمرینات شامل برقراری تعادل فشار و گردش خون، کاهش سطح کلسترول و به طور کلی کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف است. علاوه بر این موارد، ورزش کاراته به بهبود انعطاف پذیری عضلات و مفاصل کمک کرده و شانس نجات یافتن در تصادفات جاده ای با صدمات کمتر را افزایش می دهد.

بهبود سلامت روان

بعد از اینکه دو ساعت تمرین جامع کاراته را انجام دهید، متوجه خواهید شد که تمام عضلات و کلِ بدن تان آرامش پیدا کرده است. این باعث می شود تا استرس در شما از بین برود. در واقع این هدیه ای است از طبیعت که باعث می شود انسان با انجام ورزش از شر استرس خلاص شود. وقتی که استاد کاراته (sensei) به شاگرد فشار می آورد، شاگرد مجبور می شود تا از 100 درصد تمرکز روانی خود برای ادامه دادن تمرین استفاده کند. در این لحظه شاگرد نمی تواند به چیزِ دیگری فکر کند، چون انرژی روانی ای برای اینکار باقی نمی ماند.

افزایش اعتماد به نفس

پیشرفت در ورزش کاراته با استفاده از یک سیستم رتبه بندی با کمربند ارزیابی می شود. بعد از دریافت هر کمربند، شاگرد بازخوردهایی را از اساتید دریافت می کند و دربارۀ نقاط قوت و ضعف خود چیزهایی را یاد می گیرد. اساتید همچنین مسیرهای مقابل شاگرد را برای رشد او به عنوان یک هنرمند رزمی را ترسیم می کنند. هر کمربند در واقع جایزه ای است که برای به پایان رساندن یک هدف کوتاه مدت دریافت می کنید و این باعث می شود تا ذهن شما آزاد شده و بر روی هدف بعدی تمرکز کند. در این لحظه است که شاگرد درمی یابد که با وجود مشکلات و شرایط سخت، به موفقیت دست یافته و این باعث رشد اعتماد به نفس در او می گردد.

یادگیری و تسلط بر تکنیک های دفاع شخصی

مزیت روانشناختی یادگیری تکنیک های دفاعی این است که می دانید می توانید به بهترین نحو از خودتان در مواقع ضروری دفاع کنید. این باعث می شود تا احساس اعتماد به نفس پیدا کرده و ذهن تان آزاد شود.

چرا کاراته برای کودکان مبتلا به ADHD مفید است؟

۱. کاراته کودکان باعث تمرین خودکنترلی می شود

در طول کلاس کاراته، کودکان خودکنترلی را تمرین خواهند کرد. کارهای روتینی وجود دارند که بهتر است کودکان آن ها را دنبال کنند مثلا خم شدن (تعظیم) در مقابل استاد قبل از شروع کلاس و بی حرکت ماندن برای مدتی قبل از آغاز تمرینات. اگر آن ها بتوانند به طور منظم به انجام کاراته بپردازند، اثرات مثبت آن نه تنها در کلاس کاراته بلکه همچنین در خانه و مدرسه نیز جریان خواهد داشت.

۲. تادیب نفس را بهبود می بخشد

کودکان مبتلا به ADHD معمولا هوسی عمل می کنند. مثل این به نظر می رسد که قبل از فکر کردن عمل می کنند. در کلاس کاراته به تادیب نفس فکر خواهند کرد. همان طور که در نکات قبل ذکر شد بعضی از کارهای روتین وجود دارند که باید در طول کلاس ها دنبال شوند. هر چند قرار نیست تمرین کاراته به طور دائم انجام شود بلکه بر یک مبنای منظم صورت می گیرد، اما می تواند به بهبود تادیب نفس آن ها کمک کند.

۳. کاراته کودکان باعث تناسب و هماهنگی بهتر می شود

گاهی این فقط مغز آن ها نیست که نمی تواند تمرکز کند بلکه هماهنگی بدنشان نیز مشکل دارد. انجام حرکات در طول کلاس کاراته بدن و حالت ایستادن آن ها را هماهنگ خواهد کرد. هرچند به لحاظ نظری مغز همه چیز را کنترل می کند اما همچنان بنابر عادت، بدن شما می تواند با هماهنگی بهتر کار کند.

۴. کاراته کودکان اعتماد به نفس می آورد

نه تنها برای کودکان مبتلا به ADHD کاربردی است بلکه حتی کودکان عادی هم هنگامی که بتوانند بر حداقل یک هنر رزمی تسلط پیدا کنند احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهند کرد. با وجود این، بیشتر برای کودکان مبتلا به ADHD مفید است چون وقتی تمرکز شان گسترش می یابد، حتی از بچه های معمولی هم بهتر به هدف شان خواهند رسید.

۵. نحوه ی احترام به دیگران را یاد می دهد

همان طور که در فوق اشاره شد، کودکان مبتلا به ADHD هیچ آگاهی درباره ی پیرامون خود ندارند. آن ها می توانند نسبت به آدم های دیگر بی تفاوت باشند. با وجود این، کاراته نوعی ورزش نیست که بتوانید خودتان آن را به سرانجام برسانید: نیاز است که دو نفره تمرین کنید. این وضعیت به تمرین کننده یاد می دهد چگونه به دیگران احترام بگذارد. آن ها باید حرکات را یاد بگیرند و به طور همزمان، اطمینان حاصل کنند که تمرین شان به حریف تمرینی آسیب نخواهد زد.

۶. کودکان یاد می گیرند چگونه از دستورالعمل ها پیروی کنند

یکی از مشکلاتی که کودکان مبتلا به ADHD اغلب با آن روبرو هستند آن است که قادر نخواهند بود از دستورالعمل های پیچیده پیروی کنند. در عوض دستورالعمل های ساده به خوبی در رابطه با آن ها جواب خواهد داد. کلاس کاراته پر از دستورالعمل است اما اگر دستورالعمل ها، به جای پیچیده کردن شان، ساده ارائه شوند به کودکان یاد خواهند داد که چگونه از آن ها پیروی کنند.

۷. راه حلی برای فرونشاندن پرخاشگری است

درست است که کودکان مبتلا به ADHD اکثرا بیش فعال هستند. فعالیتی مانند کاراته راه حل بی نقصی برای فرونشاندن پرخاشگری آن ها است چون امکان این که بچه ها در طول کلاس کاراته آرام در گوشه ای بنشینند وجود ندارد. آن ها باید تمرین کنند، تحرک داشته باشند، و بالا و پایین بپرند یا هر حرکتی که لازم است را انجام دهند. بنابراین، کاراته برای کودکان ADHD فعالیتی کامل و بی نقص است.

۸. کاراته کودکان تمرکز و توجه آنان را بهبود می بخشد

در واقع تمام انواع ورزش ها می توانند تمرکز و توجه را بهبود ببخشند. به خاطر آن که در طی مدت ورزش، تنظیم گردش خون شما در وضعیت بهینه خواهد بود. یعنی ذخیره ی اکسیژن در مغز به صورت بهینه انجام خواهد شد، در نتیجه مغز به خوبی کار خواهد کرد. این امر درمورد کودکان ADHD نیز صدق می کند.


6 پسندیدم 9 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 13 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
م
6 ماه پیش

درسته میگن تا ۱۸ سالگی نمیتونی مربی بشی 🤔
پاسخ
بازدیدکننده
1 سال پیش

من برای تحقیقات مدرسه میخواستم.
پاسخ
دَن
2 سال پیش

خیر. اتفاقا کاراته باعث بهبود رشد کودک هم میشه
پاسخ
ونوس
2 سال پیش

سلام من اول تکواندوکاربودم ولی توی یه مسابقه پام به شدت آسیب دیدونتونستم ادامه بدم بعدازاون کاراته راشروع کردم که خیلی دوسش دارم والان مربی هستم🙏
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام نظرتون راجب اینکه میگن بچه هاروقدکوتاه می کنه چیه واقعیت داره برای ۴ساله؟
پاسخ
پارسا
3 سال پیش

سلام خواهر کوچکتر من عاشق کاراته هست من اول فکر می کردم یک ورزش خشن هست اما حالا می بینم ورزش خوبی است.
پاسخ
غزل
3 سال پیش

عالی اگه یکم تردید برای نرفتن این ورزش داشتم دیگه رفع شد حتما میرمممم
پاسخ
زهرا
3 سال پیش

عالی بود ممنون❤😘
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
تغییر تیپ و چهره غافلگیرکننده بازیگر نوجوانی «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کره جنوبی! + عکس/ شباهت باورنکردنی با کره ای ها 😲
ویراستاری تخصصی مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویدیو/ ماجرای غم‌انگیز روستایی که هنگام غروب خورشید ناپدید شد/ 13 نفری که در آن شب شوم زنده ماندند
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(فیلم) لحظه کشف یک کوزه پر از سکه های قدیمی و مار محافظی که حاضر نبود از کوزه دور بشه/ دیدین چجوری چنبره زده بود روی طلاها؟
پاشا جمالی ریش و سبیلش را زد؛ آقای بازیگر بدون ریش و سبیل در کنار مهتاب کرامتی قابل شناسایی نبود!
عکس آخرین جشن تولد مرحوم آزاده نامداری در کنار دختر ناز و خوشگلش با لباسهای ناز و حریر
(عکس)وحید جلیلی چه کسی است؟/شباهت باورنکردنی نامزد انتخاباتی به برادرش همه را شوکه کرد...