فواید خارج کردن گاز معده

  شنبه، 11 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید خارج کردن گاز معده
نفخ معده یکی از معضلاتی است که افراد زیادی را درگیر کرده و مشکلات و محدودیت‌هایی را برای آن‌ها پدیدار می‌سازد. ازاین‌رو لازم است هر فرد بالغ نسبت به بدن خود اطلاع لازم را در اختیار داشته و به عبارتی بدن خود را بشناسد.

تولید و تجمع گاز در شکم Intestinal Gas بخشی کاملاً طبیعی از هضم غذا در بدن است و می توان گفت همه انسان ها در روده خود مقداری گاز دارند . درست است که تولید این گازها در روده امری طبیعی است اما در برخی موارد علائم آن ناراحت کننده می باشد و نیاز است که فرد برای برطرف نمودن این علایم به متخصص گوارش مراجعه نموده و از داروهای ضد نفخ استفاده نماید . اگرچه بروز نفخ می تواند گاهی خجالت آور ، دردناک و ناراحت کننده باشد اما در بیشتر موارد ، تجمع گاز در معده و روده از علائم یک بیماری یا یک بیماری خاص نیست.

اگر با تغییر در رژیم غذایی و عادات زندگی ، تجمع گاز در شکم و گاز روده شما بهتر نمی شود ، برای ارزیابی شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است گاز با بلعیدن هوا در هنگام خوردن یا آشامیدن ایجاد شود ، یا در طی فرآیند هضم در روده تولید شود. تجمع گاز بیش از حد در معده یکی از نشانه های بیماری گوارشی است و ممکن است نشانه بیماری های اساسی تری باشد .

نفخ معده چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده است که گاهی بااینکه غذای زیادی نخوردید، اما به ناگهان احساس کنید که شکمتان بزرگ و سنگین است. در چنین مواقعی به اصطلاح عامیانه ممکن است بگویید که به باد شکم دچار شده اید و یا در روده های خود احساس ناخوشایندی دارید. به طورکلی در پاسخ به این سؤال که نفخ معده چیست باید گفت، نفخ معده عبارت است از میزان زیادی باد که در روده های شخص حرکت کرده و موجب بزرگ جلوه دادن شکم و معده او می شود. نفخ معده سبب می شود فرد به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه این باد انباشته شده در روده را از طریق معقد از بدن خود خارج سازد. لذا با همین توضیح کوتاه متوجه می شویم که نفخ معده چگونه می تواند برای یک فرد در زندگی شخصی و اجتماعی او مشکلاتی را پدید آورد.

نفخ معده

نفخ معده عصبی

گاهی فرد بدون آنکه هیچ یک از خوراکی های نفاخ را مصرف کرده باشد و یا حتی زمانی که غذای زیادی هم نخورده است دچار نفخ معده می شود. در چنین شرایطی ممکن است وجود اضطراب و استرس زیاد از حد سبب بروز چنین عارضه ای شده باشد. زمانی که این نوع نفخ با علائم هشداردهنده دیگری نظیر سکسکه یا بیماری های دیگری همراه باشد، می تواند نشان از بروز یک بیماری جدی مانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.

نفخ معده و تنگی نفس

ازآنجایی که نفخ معده سبب ورود فشار به دیافراگم می شود، در برخی شرایط خاص موجب بروز تنگی نفس می شود. تنفس کوتاه و منقطع یا بروز سکسکه از علائم نفخ معده و تنگی نفس هستند. چراکه به هنگام نفخ معده، دیافراگم فضای کمتری برای باز و بسته شدن دارد. درصورتی که این شرایط برای مدت زمان قابل توجهی بر بدن فرد حاکم باشد، میزان اکسیژن لازم برای بدن کاهش یافته و فرد دچار اضطراب، تپش قلب، احساس تنگی نفس حاد، مشکلات تعادلی و مواردی ازاین دست می شود.

چرا نفخ اتفاق می افتد؟

به طور طبیعی همراه با غذا و مایعات گاز وارد معده می شود. گاهی نیز داخل دستگاه گوارش در اثر هضم غذا گاز تولید می شود. در حالت عادی دفع ۱۵ تا ۲۰ مرتبه گاز در شبانه روز طبیعی است. ولی برخی بیماران احساس می کنند که دفع گاز در آن ها بیشتر از معمول است یا از بوی نامطبوع آن شکایت دارند؛ در چنین حالتی نفخ اتفاق افتاده است.البته این خروج گاز به وضعیت فرد پس از غذا بستگی دارد. آن ها که بلافاصله بعد از صرف غذا می خوابند، مقدار بیشتری گاز وارد روده هایشان می شود. گاز در سیستم گوارش ما به طور عمده از نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. اما هنگام هضم غذا، گاز به شکل هیدروژن، متان و دی اکسیدکربن آزاد می شود. عمده گاز بلع شده بعد از غذا خوردن به صورت آروغ زدن از معده خارج می شود؛ تنها بخش کمی از آن وارد روده می شود.

نفخ معده و درد شکم

خارج کردن گاز معده نشانه چیست و چه فوایدی دارد؟

خارج کردن باد نشانه ای است که بدن شما(مخصوصاً دستگاه گوارش) آن طور که باید کار می کند. در حقیقت ، خارج کردن باد فواید یک بدن سالم است: رژیم غذایی حاوی پروتئین های بدون چربی ، سبزیجات ، میوه ها و غلات متعادل و سالم در نظر گرفته می شود. اما گاز تولید خواهند کرد. انواع خاصی از کربوهیدرات ها همیشه نمی توانند در دستگاه گوارش تجزیه شوند. در عوض ، قبل از اینکه در حین دفع از بدن خارج شوند ، در روده بزرگ کمی تخمیر می شوند. آن تخمیر باعث تولید گاز می شود. اگر فقط یک رژیم غذایی با کربوهیدرات ساده مصرف می کنید ، ممکن است به اندازه کافی گاز تولید نکنید. با این حال ، این به دلایل دیگری ناسالم خواهد بود. یک رژیم متعادل برای بدن و به ویژه برای روده سالم تر است ، حتی اگر باعث نفخ شکم شود.

  • هنگام خوردن غذا ، جویدن ، بلعیدن و فرآوری غذا ، گاز در دستگاه گوارش جمع می شود. اگر گاز زیادی تولید کنید ، در نهایت باعث درد و ناراحتی می شود. اما خارج کردن آن گاز و هرگونه درد و فشار ناشی از آن را از بین می برد.
  • هر از گاهی ممکن است بخواهید برای سرکوب نفخ شکم وقتی در اتاق با دیگران هستید ، باد شکم را نگه دارید. اما زیاد نگه داشتن گاز می تواند باعث تحریک روده بزرگ شود. همچنین ممکن است بواسیر را تحریک کند. خروج باد شکم همیشه سالم تر از نگه داشتن آن است.
  • گاز زیاد در دستگاه گوارش می تواند باعث نفخ ، یا احساس تورم و سیری شود. ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما به ندرت خطرناک است. خروج گاز می تواند به کاهش نفخ و علائم همراه آن کمک کند.
  • هنگامی که غذایی می خورید که به آن حساسیت یا عدم تحمل دارید ، بدن علائمی ایجاد می کند تا به شما اطلاع دهد دستگاه گوارش ناراحت است. این علائم ممکن است شامل اسهال ، حالت تهوع ، نفخ و گاز باشد. اگر بعد از خوردن بعضی از غذاها به طور مرتب گاز اضافی دارید ، بدن شما ممکن است سعی کند به شما بگوید که غذا ناراحت کننده است.
  • با پزشک در مورد علائم خود صحبت کنید. آنها ممکن است آزمایشاتی را انجام دهند یا به شما کمک کنند یک رژیم غذایی از بین ببرید تا بفهمید کدام ماده غذایی یا مواد غذایی باعث گاز اضافی و سایر علائم می شود.
  • گاز بیش از حد یا بوی شدید نفخ شکم ممکن است نشانه هایی از یک بیماری یا مسئله پزشکی بالقوه باشد. این علائم می تواند راهی باشد که بدن شما می تواند به شما اطلاع دهد که چیزی درست نیست. ممکن است یک عدم تحمل غذایی باشد. به ندرت ، این نشانه یک مسئله جدی تر مانند سرطان روده بزرگ است.خارج کردن باد نشانه ای است که بدن شما آن طور که باید کار می کند

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان