قارچ پوست سر چیست و انواع آن

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
قارچ پوست سر چیست و انواع آن
یکی از بیماری‌های شایعی که در ناحیه پوست سر بروز می‌کند و موجب خارش می‌شود، درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک است. عامل به وجود آورنده این بیماری، نوعی قارچ است که در شرایط معمولی منجر به بروز بیماری نمی‌شود، اما در وضعیت خاص و در پوست سر برخی افراد به شکل بیماری‌زا در می‌آید.

یکی از بیماری های شایعی که در ناحیه پوست سر بروز می کند و موجب خارش می شود، درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک است. عامل به وجود آورنده این بیماری، نوعی قارچ است که در شرایط معمولی منجر به بروز بیماری نمی شود، اما در وضعیت خاص و در پوست سر برخی افراد به شکل بیماری زا در می آید.بیماری زا شدن این قارچ باعث تکثیر پوسته و خارش سر می شود و برای برخی افراد در تمام کف سر و برای برخی دیگر تنها در قسمت هایی از آن ایجاد می شود. این قارچ فقط روی سطح پوست سر شما فعالیت نمی کند، بلکه در عمق فولیکول مو هم فعال است. قارچ های پوستی ممکن است در همه افراد به ویژه اطفال دیده شود.

به چه عفونتی قارچ پوست سر می گوییم؟

نام “عفونت قارچی کرم حلقوی” به معنای وجود کرم یا انگل در بدن فرد نیست بلکه دلیل این نام گذاری این است که روی پوست سر مبتلایان، بخش هایی دایره ای شکل ایجاد می شود. این دایره ها در مرکز هموار و در لبه ها کمی برآمده هستند. به این بیماری «تینه آ کپیتیس» هم می گویند. عفونت قارچی کرم حلقوی بر پوست سر و ساقه ی مو تأثیر می گذارد و بخش های کوچک خارش دار و پوسته پوسته ای را روی سر ایجاد می کند.در واقع، قارچ هایی به نام «درماتوفیت» پوست سر را کچل می کنند. قارچ ها ارگانیسم هایی هستند که بر بافت های مرده ای مانند مو، ناخن و لایه های خارجی پوست رشد می کنند. درماتوفیت ها گرما و رطوبت را ترجیح می دهند، به همین دلیل، روی پوست عرق کرده و مرطوب رشد می کنند.زندگی کردن در اماکن پرجمعیت و بهداشت نامناسب، شیوع این بیماری را افزایش می دهد.

معرفی انواع قارچ پوست سر :

همانطوری که بیان نمودیم قارچ کف سر انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها در ناحیه مشخص پوست سر رشد می کنند. این قارچ ها عبارت می باشند از :

قارچ در داخل ساختمان مو :

یکی از انواع قارچ پوست سر که در بین برخی از افراد رایج می باشد، قارچ در داخل ساختمان مو است. این نوع قارچ به مدت مرور زمان رشد بیشتری خواهد داشت و کل ساختار مو را در بر می گیرد، به همین دلیل زمانی که شما در ساختار موی خود علائم قارچ را مشاهده کردید باید سریعتر به فکر درمان آن باشید.

تجمع قارچ :

از جمله دیگر انواع قارچ کف سر تجمع پیدا کردن قارچ در اطراف ساقه مو، سطح مو و بین بافت مو است. افرادی که به این نوع از قارچ مبتلا می شوند، امکان دارد که تمامی پوست سر آنها درگیر شود، به همین دلیل اگر شما علائم قارچ را موهای سر خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه نمایید. یکی از نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که به محض مشاهده علائم قارچ در پوست سر خود برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت امکان دارد با درمان های خانگی این بیماری خود را بسیار بیشتر کنید و نتوانید آن را درمان کنید.

قارچ شدید :

زمانی که قارچ کف سر شما شدت بسیار بیشتری پیدا کند، شما آنها را به صورت رشته هایی در بین موهایتان مشاهده خواهید کرد. در واقع بیشتر کسانی که به ای نوع از قارچ مبتلا می شوند، اگر به درمان آن اهمیت ندهند به طاسی و کچلی مبتلا می گردند، به همین دلیل باید آن را سریعتر درمان نمایید. پزشکانی که در زمینه درمان قارچ پوست سرتخصص دارند می توانند برای درمان قارچ که در سر شما به وجود آمده است بهترین داروها را تجویز کنند تا شما بتوانید پوست سر خود را از قارچ ها نجات دهید.

قارچ خفیف :

یکی دیگر از انواع قارچ کف سر که احتمال دارد بسیاری از افراد به آن دچار شده باشند، قارچ خفیف در پوست سر می باشد. از جمله مهمترین علائمی که در این نوع از قارچ وجود دارد این است که ریزش مو خواهید داشت و همچنین نقطه های سیاهی در پوست سر شما به وجود خواهد آمد. شما اگر به این نوع از قارچ مبتلا شوید باید بدانید که پوست سرتان مانند مرغ پرکنده می شود و همین مسئله زیبایی موهای شما را از بین خواهد برد.

فاووس :

یکی از مهمترین انواع قارچ پوست سر که خطرات بسیاری برای افراد به بار می آورد و باید مراقب آن باشید، فاووس می باشد. این بیماری زخم های بسیار زیادی هم روی پوست به وجود می آورد و بر همین اساس سطح پوست با علائم آن کاملا مشهود می باشد. از آنجایی که بهداشت در سطح ایران بسیار رشد کرده است، این بیماری و این نوع قارچ هم در ایران بسیار کمتر است. این بیماری در انواع قارچ کف سر بر اثر عدم رعایت بهداشت به وجود می آید که دیگر کشورهای عقب افتاده هستند که بهداشت سطحی را رعایت نمی کنند، به همین دلیل نیازی نیست نگران این بیماری باشید.

عفونت اکتوتریکس :

میکروسپورم یکی از انواع قارچ پوست سر به شمار می رود که اگر به سر و پوست سر حمله کند موجب بیماری افراد می شود. ساقه و با این میکروب و یا همان قارچ به طور کلی پوشش داده می گردد و آسیب جدی امکان دارد که به مو و پوست سر وارد سازد. شما باید بدانید که این نوع از قارچ تنها به وسیله برخی از دستگاه هایی که اشعه ماوراء بنفش ویژه دارند نشان داده می شود. بر همین اساس شما اگر قارچ کف سر را در سر خود احساس کردید باید به پزشک مراجعه کنید تا این بیماری را تشخیص داده و بهترین روش را برای درمان آن به شما معرفی کند تا با استفاده از آن روش قارچ سر خود را درمان کنید.

عفونت اندوتریکس :

حمله تریکوفیتون موجب به وجود آمدن این قارچ در سر شما می شود. در این بیماری بیشتر قسمت هایی که در ساقه مو و شاخه مو وجود دارد به طور کلی از بین می رود و به پوست سر هم آسیب وارد می سازد. شما باید برای درمان این بیماری هم به پزشک مراجعه کنید تا یکی از بهترین روش های درمانی را به شما معرفی کند. دقت داشته باشید که درمان هر یک از انواع قارچ کف سر بستگی به نظر پزشک دارد و بر همین اساس شما باید برای درمان آن به پزشک که در این زمینه تخصص بسیاری دارد مراجعه کنید تا بیماری شما را بهبود ببخشد.

قارچ پوست سر

شایع ترین نشانه این بیماری، خارش بخش هایی از پوست سر است. بخش هایی از مو در نزدیکی پوست سر دچار شکستگی می شوند، پوست سر پوسته پوسته و قرمز می شود. گاهی هم ممکن است کچلی نقطه ای هم ایجاد شده باشد. ممکن است در جایی که مو دچار شکستگی شده است؛ نقاط سیاهی را ببینید. اگر این مشکل را درمان نکنید، کم کم پیشرفت می کند و پخش می شود.
نشانه های دیگر:

  • موی شکننده
  • درد در پوست سر
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب خفیف


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!