قفل شدن دندان نشان از چیست؟

  سه شنبه، 24 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
قفل شدن دندان نشان از چیست؟
این مفصل فک شما را به جمجمه متصل می کند .معمولا اصطلاح قفل شدن فک برای توصیف ناتوانی فرد در باز و بسته کردن کامل دهان به کار می رود . که معمولا این مشکل به علت اسپاسم و گرفتگی عضلات موجود در این ناحیه ایجاد می شود .عدم توانایی در باز و بسته کردن دهان ، در جویدن غذا و صحبت کردن فرد تاثیر گذاشته و زندگی فرد را مختل میکند

این مفصل فک شما را به جمجمه متصل می کند .معمولا اصطلاح قفل شدن فک برای توصیف ناتوانی فرد در باز و بسته کردن کامل دهان به کار می رود . که معمولا این مشکل به علت اسپاسم و گرفتگی عضلات موجود در این ناحیه ایجاد می شود .عدم توانایی در باز و بسته کردن دهان ، در جویدن غذا و صحبت کردن فرد تاثیر گذاشته و زندگی فرد را مختل میکندهمپنین هنگامی که به این مفصل آسیبی وارد شود می تواند منجر به ایجاد درد و التهاب شود .از علل مهمی که منجر به قفل شدن مفصل فک میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :آرتروز قسمت داخلی مفصل فک که منجر به صدا دادن فک می شودصدمه و ضربه به صورت و یا بعد از جراحی فک که معمولا منجر به قفل شدن فک پایین می شودهم سطح نبودن دندان ها به علت روکش یا دندان مصنوعی فشردن بیش از حد دندان ها ، به یکدیگر یه علت استرس و اضطراب کار کشیدن بیش از حد از مفصل مانند زمانی که مدت طولانی در دندان پزشکی هستید

قفل شدن دندان و فک

قفل شدن مفصل فک پایین مشکلی میباشد که فک را درگیر می کند. خوشبختانه این عارضه که به خاطر مختلف بوجود می آید قابل معالجه با دارو و فیزیوتراپی است و فقط در موارد خاص با جراحی و تزریق بوتاکس درمان می شود. قفل شدن مفصل آرواره می­تواند مشکلاتی را برای مفصل فک به همراه داشته باشد که بیشتر با درد یا کاهش امکان حرکت مفصل همراه است. دلایل گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که در بیشتر مواقع جای نگرانی برای آن نیست و با استفاده از روش­های درمانی ساده می­توان مشکل را برطرف کرد.

علت قفل شدن فک و دهان

هفت دلیل احتمالی برای قفل شدن فک وجود دارد:

1. اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD یا TMJD)

TMD باعث درد در مفصل فک و عضلات اطراف آن می شود. این درد یا قفل شدگی می تواند در یک یا هر دو مفصل لولایی (مفصل گیجگاهی فکی) وجود داشته باشد. این مفاصل بین فک پایین و استخوان گیجگاهی قرار دارند. TMD همچنین می تواند باعث تیر کشیدن و درد خفه کننده و حساسیت گوش ها، فک و صورت شود. جویدن مواد غذایی ممکن است باعث درد شود. جویدن همچنین ممکن است یک صدای کلیک کردن یا حساسیت شدید ایجاد کند. درد TMD اغلب موقت است و ممکن است با مراقبت در منزل رفع شود.

2. استرس

احساس استرس و اضطراب گاهی اوقات باعث می شود که به طور غریزی در هنگام خواب، فک خود را به هم کوبیده و یا دندان های خود را بر هم فشرده سازید، اما زمانی که از خواب بیدار می شوید، از آن اطلاعی ندارید. این اقدامات می تواند باعث ایجاد حس قفل شدن در فک و درد در ساعات خواب و بیداری شود. درد می تواند در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بدتر باشد. استرس همچنین می تواند علائم دیگری مانند سردرد تنشی ایجاد کند.

3. ساییدن دندان ها (دندان قروچه)

ساییدن دندان ها (دندان قروچه) یا به هم فشردن دندان ها نیز می تواند در اثر استرس، ژنتیک و مشکلات دندان ها مانند ناهماهنگی آنها باشد. دندان قروچه ممکن است در هنگام خواب رخ دهد. همچنین می تواند در هنگام بیداری رخ دهد، اگرچه ممکن است آن را احساس نکنید. دندان قروچه می تواند باعث قفل شدن یا احساس درد در صورت، گردن و فک بالا یا پایین شود. همچنین می تواند باعث سردرد یا آسیب شنوایی شود.

4. جویدن بیش از حد

جویدن بیش از حد آدامس و یا هر چیز دیگری ممکن است باعث فشردگی فک (آرواره) پایین شود.

5. رماتیسم مفصلی (RA)

رماتیسم مفصلی (RA) یک بیماری التهابی خود ایمن است. این بیماری بر عضلات و مفاصل در سرتاسر بدن تاثیر می گذارد. بنابر گفته های یک منبع قابل اعتماد، بیش از 80 درصد اشخاص مبتلا به روماتیسم مفصلی، مبتلا به TMD هستند که باعث قفل شدن فک می شود. روماتیسم مفصلی ممکن است به مفصل ها و بافت های اطراف آن آسیب برساند. همچنین می تواند باعث از بین رفتن استخوان های فک شود.

6. استئوآرتریت (OA)

اگر چه این حالت نادر است، اما ممکن است استئوآرتریت (OA) در داخل مفصل گیجگاهی فکی رخ دهد. این بیماری می تواند باعث آسیب و توقف عملکرد استخوان های فک، غضروف و بافت فک شود. این اتفاق در نهایت منجر به قفل شدن و دردناکی فک می شود. همچنین این درد می تواند به نواحی اطراف آن سرایت کند.

علائم قفل شدن دندان و فک

از علائم مفصل گیجگاهی فکی علاوه بر درد فک پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- صدا دادن فک پایین:

صدا ی تق تق، ساییدگی یا ترکیدگی درهنگام باز کردن دهان در افراد مبتلا به سندروم مفصل گیجگاهی فکی شایع است. این صدا دادن فک پایین ممکن است همراه با درد باشد یا نباشد.

2- قفل شدن فک پایین:

مفصل فک مشابه مفصل کروی گودالی است، با این استثنا که خود گودال قابل حرکت است. مفصل فک گاهی اوقات در یک وضعیت باز یا بسته قفل می شود.

3- گوش درد:

شاید فکر کنید که دچار عفونت گوش شده اید، اما گوش درد ممکن است با التهاب مفصل فک یا التهاب عضلانی مرتبط است. درد ناشی از این بیماری معمولا در جلو یا زیر گوش احساس می شود.

4- سردرد:

افراد مبتلا به سندروم مفصل گیجگاهی فکی اغلب سردرد را گزارش می دهد. دندان پزشک می تواند تعیین کند که آیا علائم سردرد مخصوص شما ناشی از بیماری سندروم مفصل گیجگاهی فکی است یا خیر. در بعضی از موارد، برای کمک به تشخیص و درمان سردردهای مخصوصی که با این بیماری مرتبط نیستند، باید با پزشک مشورت کنید.

5- سفتی و درد در هنگام صبح:

در صورتی که عضلات شما در حین برخاستن از خواب سفت باشد، و درد صورت داشته باشید. علامت این است که در خواب دندان قروچه می کنید.

6- مشکل هنگام غذا خوردن:

ممکن است در نتیجه تغییر در نحوه گاز گرفتن، نحوه قرار گرفتن دندان های بالایی و پایینی در یکدیگر در بلعیدن به مشکل برمی خورید

تشخیص قفل شدن فک

اغلب، تشخیص مشکل بر اساس علائم شما و معاینه پزشک انجام می­شود. در بسیاری از موارد، اگر شما سالم هستید و نشانه ­­هایی از مشکلات فک در شما مشاهده می­شود، نیازی به معاینه پزشک وجود ندارد.به هر حال بررسی­های احتمالی پزشک در این حوزه می­تواند شامل موارد زیر باشد:

تست خون

که ممکن است برای یافتن علائم التهاب یا سایر دلایل احتمالی درد در ناحیه مورد نظر مفید باشد.

اسکن ام آر آی

که می­تواند برای بدست آوردن یک تصویر دقیق از مفصل فک مورد استفاده قرار گیردبرای این کار می­توان از عکس­برداری رادیولوژی نیز استفاده کرد، اما در صورت امکان استفاده از اسکن ام آر آی، کمتر از این روش در حال حاضر استفاده می­شود.

تشخیص انسداد اعصاب

که می­تواند به تشخیص اینکه درد مربوط به مفصل یا عضلات فک است کمک کند. تزریق داروی بی­حسی موضعی نزدیک عصبی که به سمت مفصل فک می­رود می­تواند دلیل درد را مشخص کند. اگر با استفاده از این تزریق درد تسکین پیدا کند، می­توان احتمال داد که درد از خود مفصل سرچشمه می­گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (640 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان