تاثیر گل گاو زبان برای سرماخوردگی

  جمعه، 13 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
تاثیر گل گاو زبان برای سرماخوردگی
گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور، مقوی تمام بدن و آرامش بخش است. در معالجه تب های دانه ای مانند سرخک، آبله مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. در این بخش خواص و تاثیرات این گیاه درمانی بسیار موثر بر سرماخوردگی را بررسی خواهیم کرد.

گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول ۷۰ -۴۰ سانتی متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین های بایر می روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم ترین ماده ای که به دست می آید نیترات دو پتاس می باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی در حقیقت نوعی بیماری تنفسی است که به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی مربوط می شود و ویروس ها عامل اصلی ابتلا به آن هستند. بزرگسالان به طور میانگین دو تا سه بار و کودکان به طور متوسط شش تا هشت بار در در سال سرما می خورند. در هر دوره، سرماخوردگی حدود 14 روز طول می کشد.

مهم ترین علائم سرماخوردگی را بشناسیم

شایع ترین علائم سرماخوردگی، گرفتگی و آب ریزش بینی، عطسه و سرفه است. گلودرد هم یکی دیگر از علائم سرماخوردگی است که ممکن است در چند روز اول سرماخوردگی وجود داشته باشد، اما به سرعت حل می شود. سرماخوردگی با بسیاری از بیماری های دیگر علائم مشابهی دارد .

خواص درمانی گیاه گل گاو زبان را بشناسید

گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی منیزیم است که همین عامل در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان تاثیر دارد. متخصصان طب سنتی توصیه می کنند افرادی که از نظر روانی دچار اختلال هستند و بابت هر موضوعی به سرعت عصبی می شوند یا بهتر بگوییم از نظر دیگران پرخاشگر هستند بهترین گزینه برای آن ها نوشیدن دمنوش گل گاو زبان است.در این روز های کرونایی یکی از مهم ترین کار ها تقویت سیستم ایمنی بدن است و گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده که مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تقویت کند. فلاونوئید های موجود در گل گاو زبان برای درمان سرماخوردگی و گلودرد موثر است، اگر به خشکی گلو یا تنگی نفس مبتلا هستید حتما از این دمنوش گیاهی استفاده کنید. از دیگر فواید این گیاه طبیعی می توان به آنتی اکسیدان های موجود در آن اشاره کرد که باعث بهبود گردش خون، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، کاهش قند خون، بهبود دیابت، درمان کمر درد و دل درد ناشی از دوران قاعدگی است. متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که برای درمان آکنه و جوش صورت حتما از گیاه گل گاو زبان استفاده شود.

خواص درمانی روغن دانه گل گاو زبان

گل گاو زبان دارای خواص فراوانی از جمله بهبود بیماری هاست. به همین علت روغن این گیاه برای درمان آرتریت روماتوئید، اگزما، آکنه، جوش صورت، درمان شوره سر، کاهش علائم ام اس و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر اشاره کرد.

برای پیشگیری از سرماخورگی گل گاوزبان مصرف کنید

فلاونوئیدهای موجود در گل گاوزبان برای درمان سرماخوردگی وگلودرد موثر است. اگر به خشکی گلو یا تنگی نفس دچار شدید حتما از این دمنوش استفاده کنید. برگ و گل های این گیاه خواص دارویی دارد. برخی از مهمترین خواص گل گاو زبان عبارتند از: مصرف دمنوش گل گاو زبان برای معالجه تب های دانه ای مانند سرخک، مخملک و آبله مرغان، ویروس های دیگر مانند کرونا بسیار مفید است.یکی دیگر از خواص گل گاو زبان در طب سنتی تسکین درد ناشی از سنگ کلیه است. از آن جایی که این گیاه دارویی ادرارآور است، مصرف آن به دفع راحت تر سنگ مثانه کمک می کند. به طور کلی دمنوش گل گاو زبان، کلیه ها را تقویت و التهاب آن ها را درمان می کند و برای درمان بی اختیاری ادرار مفید است.خوردن دمنوش گل گاو زبان همراه با کمی لیمو عمانی و عسل، در طول فصل سرما به دلیل داشتن ویتامین ث. از سرماخوردگی پیشگیری می کند. همچنین درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم خفیف از دیگر خواص گل گاو زبان است. در طب سنتی از این گیاه به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده تنگی نفس و التیام دهنده گلودرد استفاده می شود.از معروف ترین خواص گل زبان، تقویت سیستم عصبی، رفع استرس و اضطراب است. گل گاو زبان غم و غصه، دلهره وحشت را از بین می برد و افسردگی را کاهش می دهد. متخصصان طب سنتی از این گیاه برای کمک به درمان کسانی که با خود حرف می زنند، استفاده می کنند. همچنین خوردن دمنوش این گیاه نشاط آور است و رنگ چهره را شاداب و باز می کند.گل گاو زبان حاوی مقادیر بالایی از مواد آنتی اکسیدان و ضد التهاب است و در پیشگیری و درمان سرطان موثر است. تحقیقات نشان داده این گیاه می تواند از شدت بیماری سرطان پانکراس کم کند. گل گاو زبان خاصیت ضد التهاب دارد و برای برطرف کردن درد و روماتیسم، می توان ضماد برگ گل گاوزبان را روی مفصل ها گذاشت.تصفیه و تمیز کردن خون از خواص گل گاو زبان است. همچنین میان گل گاو زبان و فشار خون رابطه مستقیمی وجود دارد و برای بیماران قلبی عروقی مفید است، با این وجود زیاده روی در مصرف آن می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. جویدن برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک دهان و رفع عوارض ناشی از گرمی و حرارت دهان مفید است. گل گاوزبان دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئید های پیرولیزیدینی که مصرف طولانی و زیاد آن باعث آسیب های کبدی می شود، بنابراین لازم است از زیاده روی در مصرف این گیاه اجتناب شود.

مضرات مصرف بیش از حد دمنوش گل گاو زبان

از مضرات مصرف بیش از حد گیاه یا دمنوش گل گاو زبان می توان به سرطان کبد اشاره کرد و همچنین مقدار آلکالونید های موجود در چای آن به هیچ عنوان برای نوزادان، کودکان، بانوان باردار و شیرده مناسب نیست.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان

۱.۳ پیمانه گل گاو زبان، ۲ عدد لیمو امانی کوچک، ۱.۴ پیمانه نبات و آب جوش به میزان لازم را داخل یک قوری سه پیمانه آب جوش دارد، بریزید و قوری را روی حرارت به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دم بکشد و مناسب برای مصرف به خصوص افراد خسته یا مبتلا به استرس باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان