روغن کرچک برای یبوست در طب سنتی چیست؟

  چهارشنبه، 11 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
روغن کرچک برای یبوست در طب سنتی چیست؟
وقتی حرکات روده ای نامنظمی دارید و دفع مدفوع بیش از حد سخت می شود ، مطمئناً به این معنی است که یبوست دارید. اکنون است که نقش روغن کرچک ایفا می کند. روغن کرچک ، مشتق از لوبیای کرچک (Ricinus communis) ، حاوی یک اسید چرب به نام اسید ریسینولئیک است که خواص ملین را از خود نشان می دهد.

یبوست یکی از شرایط خسته کننده برای مقابله با آن است. اوه بله ، آن احساس درماندگی است وقتی می دانید همه چیز باید از شما دور شود ، اما هیچ کاری وجود ندارد که شما احتمالاً بتوانید انجام دهید ... به جز اینکه بیشتر تلاش کنید ، شاید؟ از شوخی جدا ، وقتی در هفته کمتر از سه بار اجابت مزاج دارید ، از آن به عنوان یبوست یاد می شود. اگرچه طیف وسیعی از گزینه ها وجود دارد که می تواند در درمان آن کمک کند ، روغن کرچک اگر باردار نیستید یک گزینه طبیعی است.

روغن کرچک چگونه کار می کند؟

زمانی که از روغن کرچک استفاده می کنید؛ این روغن روده ی کوچک و بزرگ را تحریک کرده و باعث می شود راحت تر ضایعات را از بدن دفع کنید. استفاده از متابولیسم های محرک برای طولانی مدت مضر است زیرا ممکن است باعث ضعف عضلات روده شود و مانع از کار کردن طبیعی آن شود. برای همین از روغن کرچک برای تسکین یبوست استفاده نمایید و برای رفع مشکل دفع از مواد طبیعی دیگر مانند روغن زیتون استفاده نمایید. اگرچه روغن کرچک می تواند یبوست را از بین ببرد، ولی در برخی مواقع ممکن است تهوع و استفراغ را به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد کند. شاید استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست، به دلیل طعم خاصی که دارد برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

روش مصرف روغن کرچک

اکثر مردم طعم بسیار متمایز روغن کرچک را شبیه به ژله بیان می کنند و به دلیل اینکه روغن کرچک غلیظ است و خوردن آن کمی مشکل است، برخی از تولیدکنندگان روغن کرچک را برای نوشیدن راحت تر، آماده کرده و ارایه می دهند. کسانی که از روغن کرچک برای درمان یبوست خود استفاده می کنند باید دوز مناسب را مصرف کنند. یک دوز معمولی ممکن است حدود 15 میلی لیتر باشد که برابر با نیمی از اونس یا 3 قاشق چایخوری است؛ می باشد. می توانید روغن کرچک را با یک نوشیدنی مایع یا طعم دهنده مخلوط کنید تا بوی قوی آن را از بین ببرد و عطر و طعم آن را بهتر کند، نوشیدنی هایی که می توانید از آن ها برای ترکیب با روغن کرچک استفاده نمایید عبارتند از: آب میوه، شیر، نوشیدنی غیر الکلی و آب.

چقدر طول می کشد تا روغن کرچک اثر کند؟

روغن کرچک به طور معمول 2 تا 3 ساعت طول می کشد تا موجب حرکت روده شود و اثر کند. با این حال، ممکن است برای برخی افراد تا 6 ساعت طول بکشد.

روغن کرچک چگونه کار می کند؟

روغن کرچک یک ملین محرک است. طبق آكادمی پزشكان خانواده آمریكا ، ملین های محرك باعث حركت ، فشار و انقباض روده نسبت به حالت معمول می شوند. این به این معنی است که وقتی فردی روغن را می نوشد ، روده را تحریک می کند تا حرکت بیشتری داشته باشد. این افزایش حرکت مدفوع را به عبور از روده و خارج از راست روده ترغیب می کند. استفاده از ملین های محرک برای مدت طولانی ممکن است در نهایت باعث شود عضلات روده به درستی کار نکنند. به همین دلیل ، از روغن کرچک به عنوان کم کننده یبوست استفاده کنید. در عوض ، سعی کنید از سایر کمک های طبیعی برای نرم شدن مدفوع مانند روغن زیتون استفاده کنید.گرچه روغن کرچک می تواند یبوست را برطرف کند ، اما همچنین می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث حالت تهوع و استفراغ شود. هرکسی که از روغن کرچک برای یبوست استفاده می کند باید محتاط باشد ، زیرا ممکن است حالت تهوع پیدا کند.

مقدار مصرف

مردم طعم بسیار مشخص روغن کرچک را شبیه ژله نفتی توصیف می کنند. روغن بسیار غلیظ است و بلع آن را سخت می کند. برخی از تولیدکنندگان برای سهولت در نوشیدن ، روغن کرچک را به سایر آماده سازی ها اضافه می کنند. هر کسی که قصد دارد از داروهای روغن کرچک برای یبوست استفاده کند ، باید همیشه برچسب را بخواند تا مطمئن شود که دوز مناسب را مصرف می کند. یک دوز معمول ممکن است در حدود 15 میلی لیتر (میلی لیتر) باشد که برابر است با حدود نیم اونس یا 3 قاشق چای خوری.

برخی از مردم روغن کرچک را با یک نوشیدنی مایع یا طعم دار دیگر مخلوط می کنند تا بو و طعم شدید آن را خنثی کند ، از جمله:

  • آب میوه
  • شیر
  • نوشیدنی غیر الکلی
  • اب

چه مدت طول می کشد تا روغن کرچک کار کند؟

روغن کرچک به طور معمول باعث دفع مدفوع در طی 2 تا 3 ساعت می شود. با این وجود ممکن است کار برای برخی از افراد 6 ساعت طول بکشد. به دلیل تأخیر اثرات روغن کرچک ، از مصرف آن قبل از خواب خودداری کنید.

هشدارها

روغن کرچک برای گروه های خاصی از افراد مناسب نیست ، زیرا در برخی شرایط ممکن است خطر سلامتی داشته باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روغن کرچک را به عنوان نوعی دارو طبقه بندی می کند که اگر زنی در طول بارداری از روغن کرچک استفاده کند ممکن است به جنین آسیب برساند یا باعث ناهنجاری های مادرزادی شود. برای خانم های باردار خطرات مصرف روغن کرچک بسیار بیشتر از فواید مصرف آن است.

افرادی که علائم زیر را دارند نیز باید از روغن کرچک خودداری کنند:

  • خونریزی از رکتوم
  • درد شدید ، ناگهانی معده
  • علائم آپاندیسیت
  • علائم انسداد روده ، مانند عدم توانایی در دفع گاز و استفراغ
  • استفراغ

افراد فقط باید از ملین های قوی مانند روغن کرچک به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای یبوست استفاده کنند. مصرف روغن کرچک برای کمک به هرگونه دفع می تواند عوارض جدی داشته باشد. در موارد شدید ، روده ها می توانند عملکرد خود را متوقف کنند ، که می تواند منجر به یبوست طولانی مدت شود.

سایر عوارض جانبی استفاده طولانی مدت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمبود آب بدن
  • اسهال
  • پتاسیم در بدن بسیار کم است
  • از دست دادن مواد مغذی ضروری به دلیل حرکت سریع مدفوع
  • ضعف عضلانی
  • تورم روده

روغن کرچک برای درمان یبوست:

روغن کرچک راهی محبوب برای رفع یبوست است. اجزای مختلف در درمان طبیعی یبوست به عنوان یک ملین قدرتمند عمل می کنند، تحریک روده کوچک و بزرگ دیواره های روده بزرگ، را پاک می کند و اجازه می دهد تا مدفوع از طریق روده حرکت کند. اسید های چرب در روغن کرچک نیز برای جلوگیری از جذب مایع توسط دستگاه روده ای، کمک می کنند تا روده حفظ رطوبت را، که اجازه می دهد تا آن از طریق روده عبور آسان تر داشته باشد.

مراحل زیر را برای استفاده از روغن کرچک برای از بین بردن یبوست دنبال کنید.

  • روغن کرچک (30 تا 60 گرم)
  • شیر ولرم (یا آب)
  • یک لیوان
  • زنجبیل (اختیاری)

دستورالعمل:

اضافه کردن بین 30 و 60 گرم روغن کرچک به یک لیوان شیر ولرم اگر شیر را دوست نداشته باشید، یک لیوان آب آشامیدنی را جایگزین کنید. تمام لیوان را بنوشید . اگر بوی قوی داشته باشد، کمی زنجبیل اضافه کنید. در حدود یک ساعت ، شروع به اثرات بهبود آن خواهید کرد.

مقدار مصرف روغن کرچک برای یبوست

هنگامی که یبوست دارید، حرکات روده ای به صورت معمول رخ نمی دهد، یا مدفوع شما سفت است و به سختی دفع می شود؛ اما علت یبوست چیست؟ علت یبوست اغلب مربوط به رژیم غذایی است؛ اما بعضی داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهایی که فشارخون را کاهش می دهند و … باعث ایجاد یبوست می شود. اغلب بهترین راه برای جلوگیری از یبوست استفاده از رژیم غذایی و ورزش است؛ اما در کنار ورزش می توان برای نتیجه بهتر از گیاهان دارویی مانند روغن کرچک استفاده کرد. چرا از روغن کرچک برای یبوست استفاده می شود؟ البته از روغن کرچک تنها برای یبوست استفاده نمی شود. از سایر خواص گیاه کرچک و روغن آن می توان به زیبایی پوست و سلامتی مو، از بین بردن زگیل و درمان دردهای مفصلی و … اشاره کرد؛ اما روغن کرچک چیست؟ روغن کرچک از دانه گیاه کرچک استخراج می شود که سرشار از اسید ریسینولئیک است. به جهت دارا بودن اسید ریسینولئیک این روغن به صورت کاملاً طبیعی خاصیت ملین دارد که معروف ترین خاصیت روغن کرچک است. همین امر سبب شده است تا هنوز به صورت گسترده از آن استفاده گردد، به گونه ای که پزشکان اولین تجویز خود را به جهت بهبود یبوست به روغن کرچک اصل محدود می کنند. باید توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده روی شود زیرا می تواند باعث التهاب و آسیب روده ها و اسهال شدید شود.

مقدار مصرف روغن کرچک برای یبوست:

دوز مصرفی آن حدود یک قاشق غذاخوری برای بزرگ سالان و یک قاشق چای خوری برای کودکان است. طعم تلخی دارد و ممکن است نوشیدن و بلعیدن آن دشوار باشد، چون طعم بدی روی زبان و در حلق باقی می گذارد به این منظور آن را با نصف استکان آب لیمو مخلوط نموده و بنوشید. این ملین برخلاف ملین های دیگر که فقط در ناحیه کولون اقدام به تأثیر گزاری می کنند، تمیز کردن را از روده کوچک شروع می کند و پس از حدود ۲ الی ۴ ساعت می توانید تأثیر گزاری را مشاهده کنید. ازآنجاکه روغن کرچک خیلی سریع اثر می کند، بهتر است قبل از خواب آن را مصرف نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان