حالت تهوع و استفراغ خود را با زنجبیل درمان کنید

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
حالت تهوع و استفراغ خود را با زنجبیل درمان کنید
چای زنجبیل فایده‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مزایای بسیار عالی این چای، خاصیت ضد تهوع و ضد استفراغ آن می باشد. همچنین زنجبیل برای معده و روده بسیار مفید بوده و میتواند درد معده، سوزش و ورم معده را تا حدودی آرام کند.

قرن هاست که چای زنجبیل به عنوان درمانی برای حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری های صبحگاهی و بیماری های حرکتی استفاده می شود. مطالعه ای در کشور تایلند بر روی 32 نفر آزمایش شد. به شرکت کنندگان در این مطالعه ،روزانه 1 میلی گرم زنجبیل دادند. که این مقدار تجویز شده، دوز روزانه ی مصرف آن ها بود. نتایج به این صورت بود که احساس تهوع 28 نفر از این افراد، در دوران بارداری شان بهبود یافت و هیچ عوارض جانبی قابل ردیابی بر روی آن ها مشاهده نشد.

درمان خانگی استفراغ

دلایل متداول استفراغ چه چیزی است؟

دلایل استفراغ بسته به زمان و سن فرد متفاوت است . دلیل حالت تهوع ممکن است روانی و یا جسمی باشد اما با این حال برخی از عوامل مشترک و متداول ایجاد حالت تهوع عبارتند از:پرخوری ، آپاندیسیت، مسمومیت غذایی ، تومور مغزی ، هیدروسفالی (آب روی مغز)، مننژیت، شیمی درمانی برای سرطان، گاستروپارزیس ، استرس عاطفی مانند مانند اضطراب و افسردگی ، عفونت های ویروسی، جراحت سر، بارداری ، قاعدگی، زخم معده ، عوارض جانبی برخی از داروها، سوء مصرف مواد مخدر، میگرن ، حمله قلبی ، اختلالات کبدی و کلیوی ، عدم تعادل الکترولیت (سطح بالای پتاسیم خون)، ذات الریه، کمبود خواب، عفونت گوش، حساسیت به شیر (شیرخواران و کودکان)، تنگی پیلوریک (کودکان)، بینابینی (کودکان)، گرمازدگی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورت عدم بهبود این وضعیت به مدت 2 روز در بزرگسالان و 1 روز در کودکان لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و همچنین در صورت دارا بودن علائم زیر لازم است که به پزشک مراجعه کنید:

  • استفراغ کودکان زیر 12 هفته
  • بیدار شدن از خواب و استفراغ کردن و ادامه دار بودن این وضعیت بیش از 8 ساعت
  • تب بالا به همراه سردرد، سفتی گردن و جوش
  • داشتن علائم کمبود آب
  • درد شدید قفسه سینه و شکم
  • تاری دید
  • غش
  • رنگ پریدگی
  • عدم توانایی خوردن مواد غذایی بیش از 12 ساعت
  • سردرد شدید
  • اسهال
  • افزایش تعداد تنفس و نبض
  • عدم بهبود در صورت استفاده از درمان های خانگی

از آن جایی که استفراغ به دلایل مختلفی در فرد بروز پیدا می کند، در جریان قرار دادن پزشک در رابطه با علائم آن بسیار مهم است و به تشخیص و درمان کمک خواهد کرد.

درمان های خانگی تهوع و استفراغ

1. زنجبیل

روش 1:چای زنجبیل

مقداری زنجبیل را همراه با مقداری آب درون کتری بجوشانید و میل کنید.

روش 2:زنجبیل تازه

مقداری زنجبیل تازه تهیه کرده و آن را شستشو دهید و سپس آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و میل کنید.

روش 3:زنجبیل و آب لیمو

زنجبیل تازه تهیه کرده و آن را شستشو دهید و سپس یک عدد لیمو را دو تکه کرده و آب آن را بر روی زنجبیل بریزید و در صورت تمایل می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کرده و میل کنید.

روش 4:زنجبیل و آب پیاز

زنجبیل تازه را شستشو داده و خرد کنید . یک تکه پیاز را بر روی قطعات زنجبیل فشار دهید تا آب آن استخراج شود و ترکیب حاصل را میل کنید.

2. دارچین

یک عدد چوب دارچین را درون یک فنجان آب جوش بیندازید و اجازه دهید چند دقیقه در آن بماند و سپس چوپ دارچین را از آن خارج کرده و در صورت تمایل مقداری عسل ریخته و میل کنید. این چای را یک یا دو بار در روز میل کنید تا علائم حالت تهوع به طور کامل برطرف شود.

نکته:در صورتی که باردار هستید و یا به فرزندتان شیر می دهید ، از استفاده از دارچین خودداری کنید.

3. نعناع

روش 1:روغن نعناع

یک قطره روغن نعناع را درون آب جوش ریخته و به خوبی هم بزنید و سپس آن را میل کنید.

روش 2:نعنا خشک شده

یک قاشق غذاخوری نعناع خشک شده را درون یک فنجان آب جوش ریخته و به خوبی هم بزنید و پس از گذشت ده دقیقه آن را میل کنید.

روش 3:برگ نعنا تازه

چند برگ نعناع تهیه کرده و آن ها را به خوبی شستشو دهید و در نهایت آن ها را میل کنید.

روش 4:شربت موهیتو

  • برگ نعناع
  • آب
  • آب لیمو
  • عسل

لیمو و نعناع را شستشو داده، آن ها همراه با آب را درون مخلوط کن ریخته و عسل به آن اضافه کنید و در نهایت میل کنید. این ترکیب را 3 بار در روز میل کنید تا حالت تهوعتان به طور کامل برطرف شود.

4. رازیانه

یک قاشق دانه رازیانه را درون یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در آن باقی بماند و سپس آب را از صافی رد کرده و میل کنید. همچنین می توانید رازیانه را جداگانه میل کنید.

5. دانه آنیس

یک قاشق دانه آنیس را درون یک فنجان آب جوش ریخته و پس از گذشت 10 دقیقه آن را از صافی رد کرده و میل کنید و همچنین می توانید این دانه را بر روی برخی از میوه ها مالیده و میل کنید.

درمان حالت تهوع با زنجبیل

بیش از ۲۰۰۰ سال است که در طب چینی از زنجبیل برای درمان دردهای گوارشی استفاده می شود. زنجبیل به طور طبیعی به شکل ریشه رشد می کند و به اشکال گوناگون قابل خوردن یا نوشیدن است و برای پیشگیری از چندین بیماری مورداستفاده واقع می شود. زنجبیل حاوی منیزیم، روی، و کروم است که موجب افزایش جریان سالم خون می شود، و در عوض از سرد شدن، تب و عرق کردن بیش از اندازه بدن جلوگیری می کند. به منظور کاهش درد و التهاب همچون آسپرین و ایبوپروفن عمل می کند. از اینرو برای درمان سردرد، چای زنجبیل می تواند مفید باشد. بعلاوه مصرف این ادویه به از بین رفتن حالت تهوع کمک می کند. محققان به ۸۰ دانشجوی افسری دریایی یک گرم پودر زنجبیل یا دارونما دادند. در طول مدت ۴ ساعت سفر دریایی، آنهایی که زنجبیل مصرف کرده بودند حالت تهوع کمتری را گزارش کردند. زنجبیل با مقابله با رسوبات چربی که معمولا در عروق خونی مشاهده می شود، به بهبود سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند، عفونت های باکتریایی معده را کاهش می دهد و با سرفه های بد یا سوزش و خارش گلو مقابله می کند. در بسیاری از زنان، مصرف زنجبیل می تواند به تسکین دردهای شکمی دوره عادت ماهانه نیز کمک کند. همچنین تاثیر این داروی گیاهی در کاهش التهاب و حالت تهوع دوره بارداری اثبات شده است.

اگر حالت تهوع دارید، زنجبیل بخورید

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی مهم است که به دلیل خواص فراوان و طعم بی نظیر خود، از دیرباز مورد توجه افراد بسیاری بوده است. این گیاه نیروبخش سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی، ضدتوموری، ضدمیکروبی، ضدقارچی، ضد نفخ، ضد انعقاد و ضداسپاسم است. علاوه بر این زنجبیل، برطرف کننده سموم کبد، تنظیم کننده کلسترول، محرک گردش خون، محرک سیستم ایمنی و مسکن درد است که با کم اشتهایی، بی اشتهایی عصبی، مشکلات تنفسی، روماتیسم، اسپاسم روده، اسهال، تهوع و استفراغ مقابله می کند. ین گیاه با تحریک ترشح بزاق دهان و آنزیم های گوارشی به دستگاه گوارش در هضم و جذب غذا کمک کرده و از بروز سرطان روده بزرگ، پیشگیری می کند. همچنین زنجبیل در رفع تهوع ناشی از ماشین زدگی، بارداری و حالت تهوعی که پس از شیمی درمانی یا عمل جراحی ایجاد می شود، مؤثر است. این گیاه معجزه گر دارای خواص ضددرد است که نیاز به مصرف مسکن های شیمیایی را در افراد مبتلا به دردهای مفاصل، آرتروز و روماتیسم، پایین می آورد و حتی در رفع سردرد و دردهای مزمن معده بسیار مؤثر است. این گیاه با مبارزه در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو که از عوامل اصلی بروز بیماری های زوال عقل و آلزایمر محسوب می شود، عملکرد مغز و حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد و در کاهش روند پیری نیز بسیار مؤثر است. مصرف زنجبیل از ایجاد چین و چروک های ناشی از پیری نیز پیشگیری و با باکتری های دهان و دندان که منجر به پیشگیری از عفونت های تنفسی می شود، مبارزه می کند.

روش های جلوگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ

این روش ها عبارتند از :

  • جلوگیری از بروز گرسنگی و صرف غذا در وعده های اندک.
  • از خوردن غذاهای دیر هضم خودداری کنید.
  • بعد از صرف غذا دراز نکشید.
  • آب کافی بنوشید.
  • از به اشتراک گذاشت وسایل شخصی خود مانند مسواک خودداری کنید.
  • از استرس عاطفی خودداری کنید.
  • ورزش منظم را در فعالیت های روزمره خود قرار دهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (78 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان