همه چیز درباره بیماری پاروویروس سگی

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز درباره بیماری پاروویروس سگی
عفونت پارواویروس یکی از کشنده ترین بیماری های ویروسی برای سگها می باشد که سگهای توله و جوان بسیار درگیری بیشتری با این ویروس دارند. این بیماری به اسهال خونی معروف است.

بیماری عفونی پاروو ویروس (Canine Parvovirus) یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که سگ ها را درگیر می کند.

این ویروس به دو صورت مختلف ظاهر می شود. فرم رایج تر آن، فرم روده ای است که با علائمی همچون استفراغ، اسهال، کاهش وزن و بی اشتهایی (آنورِکسیا) مشخص می شود. فرم کمتر رایج آن فرم قلبی آن است که به عضلات قلب توله های بسیار کم سن حمله می کند و اغلب نیز منجر به مرگ می شود. اکثر مواردی که دیده شده است توله سگ هایی بین 6 هفته تا 6 ماه بوده اند. امروزه بروز این بیماری با واکسیناسیون زودهنگام در توله سگ ها کاهش یافته است.

علایم عمومی پاروویروس سگی

استفراغ شدید
اسهال خونی بدبو
بی حالی
از دست دادن اشتها
دهیدراتاسیون
عفونت ثانویه باکتریایی
نوع و شدت علائم بسته به حدت پاروویروس سگی، سن درگیری و سیستم ایمنی میزبان متفاوت خواهد بود.

تصویر
پاروویروس سگی

انتقال پارواویروس و راه های جلوگیری و از بین بردن پارواویروس

عفونت از طریق لیسیدن ، بوکردن و یا خوردن فضولات یا هرچیزی که با فضولات آلوده در تماس باشد میتواند انتقال پیدا کند و پس از وارد شدن به دهان وارد روده می شود و سریعاً شروع به تکثیر میکند . در هر قاشق چای خوری از مدفوع سگه مبتلا حدود ۱ ملیون ویروس پاروا وجود دارد.این ویروس در محیط بیرون بدن سگ بسیار مقاوم و سخت جان است و تا ۶ ماه میتواند زنده بمانداین ویروس به حدی جان سخت است که برای از بین بردن آن در خاک باید تمامی گیاهان را از بین برد . برای از بین بردن این ویروس در منزل اول تمامی خانه را با آب بشوید ، سپس از محلول وایتکس و آب که ۱ به ۲۰ ساخته شده است استفاده کنید و محیط را با این محلول ضدعفونی کنید.یکی دیگر از کارها برای از بین بردن این ویروس در معرض نور مستقیم خورشید قرار دادن وسایل منزل است . پارواویروس میتواند چند روز قبل از ظهور علایم و همچنین ۲ هفته بعد از بهبود از فضولات سگ خارج شود .

روش تشخیص پاروویروس سگی

دامپزشکان بر اساس تاریخچه، علائم بالینی و تست های آزمایشگاهی بیماری را تشخیص می دهند. یک روش بسیار سریع تشخیص، استفاده از کیت های مخصوص پاروویروس (کیت تست الایزا) می باشد که به ردیابی ویروس در مدفوع می پردازد. اما باید توجه داشت که این کیت حساسیت و ویژگی صد در صدی نخواهد داشت، لذا ممکن است دامپزشک درخواست آزمایشات و بررسی های بیشتری را بدهد.

تصویر
پاروویروس سگی

راه های پیشگیری پاروویروس سگی

بهترین روش پیشگری از پارواویروس واکسیناسیون منظم می باشد . توله سگهایی که مادرشان واکسینه شده باشد دارای ایمنی بالاتری می باشد و بر اساس میزان دریافتی آنتی بادی مقاومت دارند . توله ها را میتوان بعد از درمان انگلی از ۶ هفتگی به بعد واکسینه کرد و ۱ ماه بعد واکسن را تکرار کرد . در حال حاضر ایمونوگلوبولین هایی در ایران وجود دارد که آنتی بادی بدن توله را بالا برده و توله بسیار مقاومتر می شود . این آنتی بادی ها انواع مختلفی دارند اما من (عدالتی) از روی تجربه شخصی از گیسکن -۵ (در ایران به هیسکن هم شناخته میشود)استفاده میکنم که به صورت ویال ۲ سی سی در بازار موجود می باشد و برای ایجاد آنتی بادی در هر سگ ۱ سی سی تزریق می شود و تا ۱۴ روز ایمنی ایجاد میکند . و بعد از آن باید واکسن ویروسی به توله تزریق شود . به توله هایی که هنوز واکسینه نشده اند اجازه بازی با سگهای دیگر و یا نزدیک شدن به فضولات سگهای دیگر را ندهید .

درمان پاروویروس سگی

تاکنون هیچ گونه دارویی علیه پاروویروس سگی شناسایی نشده است بنابراین تمام درمان ها به صورت حمایتی، در جهت کنترل علائم، بهبود شرایط عمومی و تقویت سیستم ایمنی حیوان می باشد. در صورت مشاهده هرگونه علائم ذکر شده، باید هر چه سریعتر حیوان به دامپزشک ارجاع داده شود تا تحت درمان های حمایتی نظیر آنتی بیوتیک تراپی، مایع درمانی و کنترل اسهال و استفراغ قرار گیرد.

نگهداری از سگ در دوران ریکاوری

حتی بعد از آنکه سگ تان بهبود پبدا کرد و عفونت پاروو را پشت سر گذاشت هنوز سیستم ایمنی او ضعیف است و به بیماری های دیگر حساس خواهد بود. با دامپزشک خود در مورد راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی سگ خود صحبت کنید. در غیر اینصورت سگ خود را از شرایطی که ممکن است باعث بیماری او شود حفظ کنید. برای سگ در دوران بهبودی، بهترین رژیم غذایی آن رژیمی است که شامل غذاهایی باشد که به راحتی هضم می شوند.

سگ شما تا حداقل دو ماه پس از بهبودی اولیه همچنان ناقل ویروس به سگ های دیگر است. شما باید سگ خود را از سگ های دیگر برای یک دوره زمانی جدا نگهداری کنید. همچنین به همسایگانی که سگ دارند بگویید که لازم است حیوانات خانگی خود را برای اطمینان آزمایش کنند . تمام وسایلی که سگ تان استفاده می کرده است (مانند ظروف، جعبه حمل، خانه سگ، اسباب بازی ها) را با استفاده از تمیزکننده های غیر سمی بشویید. بهبود و بازیابی سلامت با رعایت ایمنی طولانی مدت در برابر پاروویروس همراه است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که حیوان خانگی شما دوباره مبتلا نخواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (319 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس