حنا و خواص سلامتی آن برای بدن

  دوشنبه، 26 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
حنا و خواص سلامتی آن برای بدن
حنا نام گیاهی دو لپه ای از خانواده حنا می باشد، این گیاه درختچه‌ ای بومی شمال آفریقا، جنوب و غرب آسیا و شمال استرالیا می باشد که با گل های سفید یا صورتی و میوه های کوچک شناخته می شود.

حنا در تمام جهان نام های مختلفی دارد و همگی این واژه ها مربوط به گیاهی به نام Lawsonia inermis می باشند که این گیاه را می توان از طریق گل های کوچک و سفید و یا صورتی آن و میوه های کوچکی که تولید می کند شناسایی کرد.

روش های گوناگونی برای استفاده از حنا وجود دارد که از این جمله می توان به رنگ مو، عصاره های آبی، تتورها و مرهم ها اشاره کرد. این استفاده زیاد از حنا باعث شده است که در طب سنتی بسیار با ارزش تلقی شود.

پوست درخت حنا، روغن حنا و دانه ها آن استفاده دارویی دارند. غلظت زیاد این مواد شیمایی و مواد مغذی که این گیاه دارد باعث شده است که خواص ضد التهابی، انتی اکسیدانی، ضد باکتری، ضد ویروسی و قابض کننده داشته باشد.

حنا

حنا چیست؟

به عنوان تنها گونه در تیره لاوسونیا (Lawsonia)، حنا در سرتاسر جهان دارای نام های مختلفی از جمله هینا (Hina) و Egyptian privet می باشد،که همه این نام ها توصیف کننده همان گیاه فوق العاده ای هستند که نام علمی آن Lawsonia inermis می باشد.

گیاه حنا دارای گل های سفید یا صورتی و همچنین میوه هایی کوچک است. طیف گسترده ای از روش های استفاده از حنا، به شکل رنگ، عصاره آبی، تنتور و مرهم پوست، دانه و یا برگ وجود دارد. این تنوع پذیری، حنا را به عنوان عنصری ارزشمند در میان داروهای سنتی تبدیل کرده است.

روغن، پوست و دانه های این گیاه رایج ترین اشکال (دارای کاربرد دارویی) آن می باشند. غلظت بالای مواد شیمیایی و مغذی موجود در حنا، ویژگی های زیادی از جمله خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی، قابض، ضد ویروس و کاهنده فشار خون به آن بخشیده است.

صور داروئی حنا

  • جوشانده: مقدار ۳۰ گرم برگ خشک حنا را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت نیم ساعت به آرامی بجوشد سپس آن را صاف کنید. از این جوشانده برای رفع پیله دندان به صورت غرغره استفاده می شود.
  • خمیر حنا: مقداری از پودر حنا را در ظرفی ریخته و به مقدار کافی روی آن آب بریزید تا به صورت خمیر درآید از این خمیر برای رنگ کردن موی سر و دست و پا استفاده می شود. اگر مقدار کمی پودر نیل به آن اضافه کنید به آن رنگ حنا می گویند.
  • دم کرده: مقدار ۲۰ گرم از برگ کوبیده حنا را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کنید. مقدار مصرف آن یک فنجان دوبار در روز است.

حنا

خواص حنا برای زیبایی و سلامتی

  • رنگ مو : بیشتر مردم حنا را به عنوان رنگ مو استفاده می کنند، اما حنا به جز تغییر رنگ موها، آثار دیگری هم به جا می گذارد. تأثیر حنا در افزایش استحکام مو ثابت شده است. بنابراین رنگ موی سالمی است که هیچ اثر مخرب پایداری بر فولیکول مو ندارد.
  • سلامتی مو : حنا به تقویت مو کمک می کند. حنا باعث بسته شدن کوتیکول مو می شود، از مو خوره جلوگیری می کند، درخشندگی و جلوه ی موها را افزایش می دهد، همچنین در جلوگیری از شوره سر مؤثر است.
  • کاهش ریزش مو : کسانی که دچار کچلی یا ریزش مو هستند، می توانند از حنا بهره بگیرند. به روش سنتی و برای افزایش اثرگذاری، بهتر است آب یا روغن حنا را با سرشیر مخلوط کنید و سپس روی موهایتان بگذارید.
  • تقویت ناخن ها : کوتیکول و فضای زیر ناخن ها محل مناسبی برای تجمع میکروب است. محافظت از ناخن ها با حنا گزینه ی خوبی است. نوشیدن آب حاوی برگ دم کرده ی حنا در جلوگیری از شکستگی ناخن ها و همچنین درمان التهاب مؤثر است. مالیدن پماد به طور مستقیم روی ناخن ها، می تواند التهاب، درد و عفونت را از بین ببرد.
  • خاصیت ضدپیری : اگرچه مطالعات گسترده ای روی میزان و اثرگذاری آنتی اکسیدان موجود در حنا انجام نشده است، اما قابض بودن حنا ثابت شده است. به همین دلیل برخی روغن حنا را به عنوان کرم، برای کاهش چین و چروک صورت و محو کردن آثار زخم یا جوش استفاده می کنند. به اینها خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی حنا را اضافه کنید که می تواند از بزرگ ترن عضو بدن یعنی پوست محافظت کند.
  • درمان زخم ها : از مهم ترین خواص حنا محافظت از پوست در برابر عفونت و رفع التهاب است. بنابراین سال های سال برای درمان سوختگی، جراحت و زخم ها از حنا استفاده شده است. زیرا نه تنها به عنوان لایه ای محافظ دربرابر عوامل بیرونی عمل می کند، بلکه به طور طبیعی دارای خاصیت خنک کنندگی است و گرما را از پوست می گیرد. این ویژگی حنا را مانند آلوئه ورا به درمانی مؤثر برای آفتاب سوختگی تبدیل کرده است.
  • تب بر : برمبنای سنت آیورودا، حنا در پایین آوردن تب بسیار مؤثر است. افزایش دمای بدن به عنوان نشانه ی یک بیماری مستقل، ممکن است به اندام های بدن و عملکرد آنها آسیب برساند. بنابراین کاهش دمای کلی بدن، مهم است. حنا این کار را با افزایش تعریق یا خنک کردن بدن انجام می دهد.
  • تسکین دهنده سردرد : آب گیاه حنا معمولا خیلی اثرگذار نیست، اما تماس مستقیم آن با پوست، باعث درمان سردرد است. خاصیت ضدالتهابی حنا باعث تنظیم فشار خون و افزایش جریان خون در مویرگ ها می شود.
  • ضدالتهاب : مشابه روشی که در مورد سردرد گفتیم، استفاده ی موضعی از روغن حنا برای بیماران مبتلا به التهاب و دردهای مفصلی سودمند است. با افزایش سن و تحلیل ماهیچه ها و غضروف ها، مفصل ها دردناک می شوند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت های مختلف بدن شود. با استفاده ی موضعی از روغن حنا در این قسمت ها، حرکت کردن راحت تر و کیفیت زندگی بهتر می شود.
  • تسکین بی خوابی : رابطه ی روغن حنا و تسکین برخی اختلالات خواب ثابت شده است. پس اگر دچار بی خوابی یا خستگی مزمن هستید، افزودن چند قطره روغن حنا به رژیم گیاهی تان، تأثیر مثبتی خواهد داشت.
  • سم زدایی : خیساندن ساقه و برگ حنا در آب و سپس نوشیدن، به تقویت سلامتی طحال و کبد کمک می کند. کبد عضو حیاتی بدن برای حذف سموم است. با مراقبت از کبد و تقویت آن، خود را در برابر دامنه ی گسترده ای از بیماری ها محافظت می کنید.
  • تنظیم فشار خون : مصرف آب یا دانه ی حنا باعث کاهش فشار خون و تسکین فشار قلبی-عروقی می شود. تنظیم فشار خون به جلوگیری از شکل گیری لخته در رگ ها و قلب کمک می کند و درنتیجه احتمال سکته را کاهش می دهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان