فواید هسته خرما

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید هسته خرما
هسته خرما دارای خواص شگفت‌ انگیز درمانی است و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. هسته خرما مانند میوه خرما دارای خواص و فواید بسیار زیادی است.دربازار برخی از مشتقات هسته خرما از جمله پودر هسته خرما، قهوه بدون کافئین هسته خرما ، روغن هسته خرما، سرمه هسته خرما و … وجود دارد.

خرما (dates) میوه بی نظیری است که علاوه بر خواص مفید خود میوه و ارزش غذایی زیاد آن، هسته آن نیز در بسیاری موارد همانند دارو عمل می کند و در طب سنتی از آن برای درمان بیماری هایی مانند قطع آبریزش چشم، دفع سنگ کلیه، بهبود زخم های سطحی و... استفاده می شود.

خواص هسته خرما در طب اسلامی

پژوهشگران فعال در طب سنتی و اسلامی خواص بیشماری را برای هسته خرما (پودر هسته خرما، روغن هسته خرما و …بیان کرده اند. ازجمله این خواص می توان به بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود و کنترل بیماری دیابت، تسکین دهنده دردهای موضعی، سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کلیه ها اشاره کرد.طبع هسته خرما گرم و خشک است. میزان بالای فیبر موجود در هسته خرما موجب کاهش لیپوپروتئین ها در خون می شود و از این طریق به کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون اثر می گذارد. علاوه بر این فیبر بالای موجود در هسته خرما در تسهیل هضم و گوارش غذا موثر و مفید است.هسته خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه ای در مهار رادیکال های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمان DNA دارند. در دنیا مقدار غذای مورد نیاز برای تامین خوراک دام ها در حال افزایش است. هسته خرما منبعی غنی از کربوهیدرات است که قیمت آن ارزان بوده و پتانسیل قرارگیری در غذای دام ها را دارد. اضافه کردن هسته خرما به غذای نشخوارکنندگان می تواند باعث بهبود رشد و افزایش سطح هورمون رشد در نشخوارکنندگان شود. از دیگر خواص هسته خرما این است که با توجه به داشتن مقادیر کافی و مناسب از مواد معدنی مانند روی، کلسیم، پتاسیم و سدیم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می شود. هسته خرما دارای چندین ترکیب دارویی است که یکی از این ترکیبات مانند کورتیکواستروئیدها عمل می کند و برای درمان اختلالات کلیه و مثانه، التهاب و بیماری های عفونی استفاده می شود.پودر هسته خرما و مخصوصا دم کرده قهوه هسته خرما برای کنترل قند خون و دیابت بسیار موثر است. روغن هسته خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس موها جلوگیری می کند.تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که دانه یا هسته خرمای ایرانی نسبت به سایر دانه های خرما دارای درصد شگفت انگیزی از آنتی اکسیدان است.خاصیت آنتی اکسیدانی از مهم ترین خواص هسته خرما ایران به شمار می آید.

پودر هسته ی خرما

1.دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه باهسته ی خرما

یکی از مهمترین خواص شناخته شده هسته خرما در طب سنتی استفاده از آن برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه است. به این منظور شما می توانید چند عدد هسته خرما را با هاون بکوبید تا پودر شود و آن را با یک لیوان آب بجوشانید تا زمانی که نصف آب لیوان باقی بماند.
جوشانده را صاف کرده و روزی دو مرتبه صبح و شب با شکم خالی میل کنید. هسته خرما دارای چند ترکیب دارویی است که یکی از آن ها شبیه کورتن عمل می کند و برای درمان ناراحتی های کلیه و مثانه، التهاب و امراض عفونی در طب سنتی استفاده می شود. هسته خرما خاصیت سنگ شکن دارد و از طریق شکستن و خرد کردن سنگ، به دفع راحت تر آن کمک می کند. برای کسب نتیجه لازم است چند روز این کار را ادامه دهید.

2.هسته ی خرمادرتقویت بینایی و درمان آبریزش چشم

درمان آبریزش چشم ناشی از حساسیت به نور، حساسیت های فصلی و حساسیت های دارویی از خواص هسته خرما است. همچنین استفاده از سرمه تهیه شده از هسته خرما همانند خواص خرما به تقویت بینایی کمک می کند. ابتدا چند هسته خرما را با هاون بکوبید تا کاملا پودر شود. سپس آن ها را با یک لیوان آب بجوشانید و سپس صاف کرده، با آب آن چشم ها را شستشو دهید.

3.تسکین دندان درد

استفاده از هسته خرما و قرار دادن پودر آن روی دندانی که درد می کند در تسکین دندان درد موثر است.

۴.بهبود زخم های سطحی

التیام سریع تر جای زخم از کاربرد های درمانی هسته خرما است. به این منظور ابتدا هسته خرما را بسوزانید و بعد از اینکه سرد شد، آن را در هاون سنگی بکوبید و پودر آن در محل زخم بگذارید.

۵. تنظیم قند خون و درمان دیابت باهسته ی خرما

یکی از مهمترین خواص درمانی هسته خرما، استفاده از آن برای درمان دیابت و کنترل قند خون است. به این منظور ابتدا تعدادی هسته خرما را آب ولرم بشویید و به مدت ۱۰ روز آن ها را در پارچه ای تمیز ریخته و در محیطی سایه آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. سپس هسته های خرما را داخل فر قرار دهید تا بسوزند و رنگ آن ها به قهوه ای تیره تغییر کند.
بعد از سرد شدن، هسته های خرما ار آسیاب کنید و آن ها را در ظرفی دربسته قرار دهید. هر روز یک قاشق از هسته خرما را با یک لیوان آب دم کرده و دو بار در روز از این دمنوش میل کنید.

6.استفاده از آرد هسته خرما برای زیبایی پوست و موی سر

هسته خرما دارای فواید بسیاری برای مو و پوست، است. می توان از آرد هسته خرما برای ساخت ماسک پوست جهت کاهش چربی صورت و محافظت از آن در برابر چین و چروک استفاده کرد.

یک قاشق غذاخوری آرد هسته خرما را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هفته ای دو بار آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

هسته خرما برای افزایش زیبایی مو خصوصا محافظت از موهای بلند توصیه می شود. مقداری از آرد هسته خرما را با روغن زیتون و کرچک به مقدار مساوی مخلوط کرده و روی مو بگذارید تا خشک شود، بعد از حدود دو ساعت آن را آبکشی کرده و این ماسک را هفتگی تکرار کنید تا تاثیر مثبت آن را بر روی موی خود مشاهده کنید.

7.بهبود زخم های سطحی

التیام سریع تر جای زخم از کاربرد های درمانی هسته خرما است. به این منظور ابتدا هسته خرما را بسوزانید و بعد از اینکه سرد شد، آن را در هاون سنگی بکوبید و پودر آن در محل زخم بگذارید.

8.تنظیم قند خون و درمان دیابت

یکی از مهمترین خواص درمانی هسته خرما، استفاده از آن برای درمان دیابت و کنترل قند خون است. به این منظور ابتدا تعدادی هسته خرما را آب ولرم بشویید و به مدت ۱۰ روز آن ها را در پارچه ای تمیز ریخته و در محیطی سایه آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. سپس هسته های خرما را داخل فر قرار دهید تا بسوزند و رنگ آن ها به قهوه ای تیره تغییر کند.بعد از سرد شدن، هسته های خرما ار آسیاب کنید و آن ها را در ظرفی دربسته قرار دهید. هر روز یک قاشق از هسته خرما را با یک لیوان آب دم کرده و دو بار در روز از این دمنوش میل کنید.

9.خواص هسته خرما برای رگ های قلب

خرما دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی است. این مواد اثرات ضد آتروژنیک داشته و به جلوگیری از انسداد سرخرگ ها کمک می کند. خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می تواند خفاظت بیشتری از شریان ها انجام دهند.

روغن هسته خرما دارای کلسترول بسیار کمی است. روغن هسته خرما انواع ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامتی مفید است را دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای بیماران قلبی و عروقی توصیه می شود.

10.افزایش ایمنی برای خانم های باردار

هسته خرما باعث افزایش شیر مادران شیرده و تقویت سیستم ایمنی بدن در زنان باردار می شود. زنان باردار بهتر است در هفته چندین بار پودر هسته خرما را بخورند. هسته خرما دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. هسته خرما به طور ویژه از آسیب دیدن ساختار DNA بدن جلوگیری می کند.

باردار

خواص پودر هسته خرما برای قلب

هسته خرما که آسیاب شده و به پودر هسته خرما و به خمیر تبدیل می شود، اثر این ترکیب را به مراتب بیشتر می کند. آزمایش روی موش ها نشان داده است که ترکیب سه گانه انار، خرما و هسته خرما بیشترین تأثیر را در جلوگیری از تصلب شرائین (گرفتگی عروق قلبی) دارد و تنش اکسیداتیو در دیواره شریان را پایین آورده و به ۳۳ درصد می رساند. این ترکیب همچنین با گم کردن کلسترول موجود در شریان، آن را به ۲۸ درصد می رساند.

شما می توانید هسته خرما را به صورت پودر مصرف کنید یا آن را دم کرده و بنوشید و از این راه به سلامت قلب خود کمک کنید.

مضرات هسته خرما

مضرات خرما زمانی به وجود می آید که در مصرف آن افراط کنید و مثلا در روز ۱۰ خرما یا بیشتر بخورید. هسته خرما دارای قند زیادی است بنابراین در مصرف هسته خرما نباید زیاده روی کرد. افرادی که لوزالمعده حساس دارند و کسانی که دیابت در خانواده آن ها وجود دارد باید کمتر هسته خرما استفاده کنند. طبع قهوه خرما گرم است و در افرادی که مزاج گرم دارند باعث ایجاد حساسیت و جوش می شود.همچنین مصرف پودر هسته خرما و دمنوش هسته خرما در برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند و ممکن است موجب خارش و قرمز شدن پوست و ... شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان