هنگام داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین چه کنیم؟

  چهارشنبه، 15 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
هنگام داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین چه کنیم؟
ممکن است سیستم خنک کننده نیاز به هواگیری داشته باشد. وجود هوا در رادیاتور خودرو اجازه گردش صحیح و کافی این دو ماده خنک کننده را در این قسمت نمی دهد. دلیل بالا رفتن آمپر ماشین زودتر از موعد نیز وجود هوا در این سیستم است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسته شدن قسمت خروجی اگزوز و یا کثیفی زیاد بدنه موتور از دلایل بالا رفتن آمپر و داغ کردن موتور ماشین به شمار می روند. اما زمان بالا رفتن آمپر آب خودرو چه کنیم؟ پرسشی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

پیشگیری از بالا رفتن آمپر ماشین

مشکل بالا رفتن آمپر ماشین به راحتی قابل پیشگیری است، پس قبل ذکر هر نکته ای به مواردی اشاره می کنیم که در صورت رعایتشان هیچ وقت با مشکل بالا رفتن آمپر ماشین روبه رو نخواهید شد. توجه داشته باشید که بعد حرکت با خودروی تان، با وجود اطمینان از صحت عملکرد سیستم خنک کننده، نباید نسبت به آن بی توجه باشید. حین رانندگی، آمپر آب در صفحه پشت فرمان ، راهنمای مناسبی برای اطلاع از وضعیت دمای موتور ماشین است.

قبل از اینکه خودرو را روشن و حرکت کنید نیز موارد زیر را بررسی کنید:

بررسی سطح آب و ضدیخ و تعویض به موقع آن را به تعویق نیاندازید. به صورت میانگین، خوب است هفته ای یک بار وضعیت مایع خنک کننده داخل رادیاتور بررسی شود. بر اساس توصیه کارشناسان، زمان تعویض ضد یخ، دو سالی یک بار است.

از صحت عملکرد فن ها اطمینان حاصل کنید؛

اتصالات و مجاری انتقال آب را چک کنید تا قبل از اینکه دیر شود، متوجه وجود نشتی در سیستم شوید؛

مطمئن شوید که درب رادیاتور ، مشکلی ندارد و به طور صحیح سر جای خود بسته شده است؛

توجه داشته باشید تمامی مراقبت های فوق در فصل گرما از اهمیت بیشتری برخوردار است. ممکن است با وجود رعایت نکات فوق و بررسی آنها مبنی بر عدم وجود مشکل، همچنان با مشکل بالا رفتن آمپر ماشین مواجه شوید. در چنین مواقعی باید مشکلاتی بررسی شوند که تشخیص بروز آنها در خودرو نیاز به بررسی تخصصی و کارشناسانه دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید. در ادامه به مهمترین و اصلی ترین ایرادات تخصصی که مربوط سیستم خنک کننده است، اشاره می کنیم.

عوامل اصلی بالا رفتن آمپر ماشین

قبل از ذکر ایراداتی که باید توسط کارشناس خودرو تشخیص داده شود، ذکر یک مسئله الزامی است. متوجه باشید که هر یک از ایرادات ذیل در صورتی بروز می کند که شما در مورد مراقبت هایی که در بالا به آنها اشاره شد، کوتاهی کرده باشید. هیچ یک از مشکلات اساسی که برای خودرو به وجود می آیند، یکباره و بدون پیش زمینه قبلی رخ نمی دهند؛ به همین دلیل، پیشگیری و مراقبت در بالاترین سطح مقاله ما قرار می گیرد.

ممکن است سیستم خنک کننده نیاز به هواگیری داشته باشد. وجود هوا در رادیاتور خودرو اجازه گردش صحیح و کافی این دو ماده خنک کننده را در این قسمت نمی دهد. دلیل بالا رفتن آمپر ماشین زودتر از موعد نیز وجود هوا در این سیستم است.

برخلاف تصور برخی، فارغ از دمای هوا و فصول، استفاده از ضدیخ به همراه آب کافی داخل رادیاتور در تمامی سال ضروری است.

وجود مواد زائد در رادیاتور و کثیف شدن نیز مانع گردش آب و مایع خنک کننده و بالا رفتن آمپر ماشین می شود. توجه داشته باشید که حین بررسی ظاهری رادیاتور، اگر چیزی بین پره های آن گیر کرده باشد، شما خیلی راحت متوجه می شوید؛ اما برای اطمینان از وجود رسوبات و مواد زائد داخل رادیاتور باید به افراد متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا در صورت نیاز آن را از خودرو جدا و تمیز کند. فرآیند تمیزکاری رادیاتور را اصطلاحا سیخ زدن می گویند که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد.

قفل کردن ترموستات یکی از مشکلاتی است که در صورت وجود رسوبات و ذرات معلق در سیستم خنک کننده و از دست دادن مایع خنک کننده داخل این سیستم بروز می کند. چنانچه بالا رفتن آمپر ماشین در حالی باشد که رادیاتور سرد است، ترموستات قفل کرده است و باید تعویض شود. چنانچه با تعویض ترموستات، مشکل برطرف نشد، باید به سراغ بررسی واترپمپ بروید.

خرابی سر سیلندر و واشر سر سیلندر از عوامل اصلی بالا رفتن آمپر ماشین است. خروج بخار از اگزوز و ریپ زدن خودرو و بد کار کردن آن نیز نشانه هایی هستند که می توان نتیجه گرفت که عامل اصلی بالا رفتن آمپر ماشین، خرابی سر سیلندر یا واشر سر سیلندر است. به طور کلی، هر گاه موتور خودرو به هر دلیلی مثل خرابی ترموستات یا فن ها بیش از حد گرم شود، واشر سر سیلندر می سوزد.

اقدام لازم حین بالا رفتن آمپر ماشین

گاهی اوقات با بالا رفتن آمپر آب مواجه هستیم؛ در چنین مواقعی اولین کاری که باید بکنید، توقف کامل خودرو و خنک کردن آن است. گاهی اوقات هم ممکن است مشکل، پایین نیامدن آمپر ماشین باشد. یعنی با وجود اینکه خودرو را متوقف کرده اید و مدت زمانی هم از توقف شما می گذرد، همچنان آمپر بالاست. در چنین مواقعی اقدامات زیر را انجام دهید:

کاپوت را بازکنید. ممکن است داغ باشد، مراقب باشید؛

از روشن بودن فن ها مطمئن شوید، چنانچه خاموش بودند، کولر را روشن کنید تا فن ها با دور تند شروع به کار کند؛

کمی آب روی رادیاتور بریزید. حواستان باشد تا آب روی موتور نریزد؛ به دلیل حرارت بالایی که موتور خودرو در این شرایط دارد، ریختن آب بر روی آن باعث آسیب دیدن آن می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (527 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان