خرید بهترین کفش پیاده روی یا همان کفش رانینگ از میان گزینه های زیادی که پیش رو داریم همیشه آسان نیست. برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی طولانی و دویدن باید به موارد زیادی در انتخاب کفش اهمیت دهیم. البته باید به این نکته بسیار توجه داشت که انتخاب هر وسیله ای به معیارهای زیادی بستگی دارد. در واقع هنگام خرید، نکاتی زیادی از ویژگی های کیفی نظیر مواد اولیه ی استفاده شده در ساخت کفش تا طراحی و رنگ بندی، می توانند در انتخاب ما نقش بسیار زیاد و مهمی داشته باشند. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که برای انتخاب بهترین کفش پیاده روی زنانه یا مردانه از میان سایر کفش ها باید به این ویژگی ها توجه زیادی داشته باشیم.

اگر بخواهیم یک کفش را با توجه به نوع طراحی آن به بخش های مختلفی تقسیم کنیم می توانیم به رویه، زیره، لایه میانی و تودوزی اشاره کنیم. هر کفش بسته به نوع کاربردی که دارد، در هر یک از قسمت های نامبرده شده، ویژگی های خاصی خواهد داشت. کفش های مخصوص پیاده روی و دویدن با توجه به کاربردشان، ویژگی هایی دارند که با توجه بیشتر به آن ها می توان کفشی مناسب را انتخاب کرد.

هنگام خرید کفش مخصوص دویدن به چه نکاتی دقت کنیم؟

۱. کفشی بخرید که برای دویدن ساخته شده باشد

شما می توانید با پای برهنه هم بدوید. ممکن است همین الان تعدادی کفش تنیس، فوتبال یا بسکتبال هم داشته باشید و گهگاهی با آنها شروع به دویدن کنید. اما اگر می خواهید به عنوان دونده ای حرفه ای فعالیت کنید، به زودی متوجه می شوید که نیازمند یک کفش تخصصی برای دویدن خواهید بود. این موضوع سرمایه گذاری عاقلانه ای برای آینده است.

دویدن شامل یک سری حرکات تکراری در عضلات پا است که از پاشنه تا نوک انگشتان پا ادامه پیدا می کند و باعث می شود که وزن بدن به سمت بالا و پایین حرکت کند. کفش ورزشی مناسب باید از اصطکاک لازم برخوردار باشد. این کفش باید به پای شما اجازه ی تنفس بدهد و در مسافت های طولانی هم مفید باشد. با داشتن یک کفش مخصوص دویدن دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

۲. مشخصه ی دویدن خود را مشخص کنید

اولین قدم این است که بدانید از این کفش ورزشی چگونه می خواهید استفاده کنید. آیا شما یک دونده معمولی هستید یا حرفه ای؟ آیا هفته ای ۱۵ کیلومتر می دوید یا ۴۵ کیلومتر؟ آیا روی جاده ی آسفالت می دوید یا تردمیل یا چمن؟ آیا برای انجام مسابقه ای تمرین می کنید یا صرفا برای لاغری، تناسب اندام و سلامتی میدوید؟

بعضی کفش های ورزشی برای مسافت های طولانی مناسب هستند و بعضی دیگر مناسب دوهای سرعتی. عموما دونده های حرفه ای ۲ نوع از این کفش ها دارند.

  • یک جفت کفش راحت که برای مسافت های طولانی مناسب است. این کفش ها عموما سنگین تر هستند.
  • یک جفت کفش سبک با پاشنه کوتاه که برای مسافت های کوتاه و دوهای سرعتی طراحی شده اند.

۳. استایل دویدن خود را مشخص کنید

باید با نحوه ی دویدن خود آشنا باشید. آیا قسمت بیرونی پاشنه بیشتر با زمین تماس پیدا می کند یا قسمت جلویی کف پا؟

اگربا قسمت جلویی پا بیشتر با زمین تماس دارید، نیازی به کفشی با پاشنه ی بزرگ نیست. چرا باید کفشی را تهیه کنید که در قسمت پاشنه کلی مواد در ساختن آن به کار رفته، درحالی که این قسمت، مدت زمان کمتری با زمین تماس دارد.

۴. قوس کف پا را مشخص کنید

شکل قوس کف پا مشخص می کند که جهت قرارگیری کف پا به سمت بیرون یا داخل است. متمایل بودن کف پا به سمت بیرون حالتی استثنایی است. کف پا بیشتر به سمت داخل متمایل است که باعث ایجاد آسیب دیدگی می شود.اگر کف پای شما صاف است نیازمند کفشی با زیره ی ثابت و ضخیم هستید که قوس زیادی داشته باشید.اغلب فروشگاه هایی که کفش ورزشی مخصوص دویدن می فروشند قوس کف پا را مشخص می کنند.

۵. به اندازه بودن کفش دقت کنید

آیا تا حالا کفشی داشته اید که خیلی کوچک، خیلی بزرگ، خیلی پهن یا خیلی باریک باشد؟ این مسائل هنگام دویدن بسیار آزاردهنده، دردناک و خطرناک هستند. این چند نکته را رعایت کنید:

  • وقتی می خواهید کفش مناسب پای خود را انتخاب کنید، نه تنها باید برای انگشتان پا فضا باشد، بلکه تمام کف پای شما نیز باید به راحتی درون کفش قرار بگیرد. کفش نباید پای شما را فشار دهد و تمام عرض پا باید با کف کفش تماس داشته باشد.
  • از طرفی اگر کفش خیلی بزرگ باشد باعث می شود تا حرکت آن هم مشکل تر شود. فرد باید بتواند تا مچ پای خود را کنترل و فشار وارده را تحمل کند. اگر قرار باشد کفشی این وظایف را انجام دهد، این کفش نقش عصا را برای پای شما دارد. این موضوع باعث آسیب به پا هم می شود.
  • پاشنه ی کفش باید در جای خود ثابت باشد. بند کفش باید به خوبی بسته شود تا پاشنه ثابت باشد؛ البته نه خیلی هم محکم. در قسمت انگشتان پا باید به اندازه ی نیم سانتی متر فضای خالی باشد. پای شما در حین تمرین کردن باد می کند و باید فضا در اختیار داشته باشد.
  • بند کفش را به اندازه ای محکم ببندید که پای شما درون آن تکان نخورد، اما نباید جریان خون را در پا قطع کنید.

۶. در ساعات پایانی روز کفش بخرید

پا در طول روز ورم می کند. پا در طول دویدن هم متورم می شود بنابراین کفش را زمانی بخرید که پای شما در بزرگ ترین حالت خود قرار داشته باشد.

۷. پای خود را اندازه بگیرید

با بالا رفتن سن، اندازه ی پا نیز تغییر می کند. وقتی سن مان بالاتر می رود کمتر پای خود را دوباره اندازه می گیریم و تصور می کنیم که اندازه ی آنها را می دانیم. مشخص کردن اندازه پا برای انتخاب کفشی راحت بسیار ضروری است. در ضمن برندهای مختلف، اندازه های متفاوتی هم دارند. نه تنها اندازه، بلکه شکل پا نیز تغییر می کند.

۸. جوراب به پا داشته باشید

وقتی می خواهید کفش جدید را امتحان کنید، حتما جوراب به پا داشته باشید. صحیح تر است بگوییم همان چیزهایی را بپوشید که روز دویدن هم آنها را می پوشید.

کفش ورزشی هم تاریخ انقضا دارند. اگر ورزش می کنید، پیاده روی می کنید یا می دوید، باید پس از طی 550 تا 850 کیلومتر یا هر سه تا شش ماه یک بار کفش ورزشی خود را عوض کنید.

کفش ورزشی معمولی تنها برای 750 کیلومتر پیاده روی و یا 550 تا 800 کیلومتر دوی سنگین مناسب است. اگر از آن دسته افرادی هستید که در هنگام پیاده روی پای خود را محکم به زمین می کوبند، احتمالا کمتر می توانید از کفش ورزشی خود استفاده کنید. هم چنین مقدار استفاده از کفش ورزشی و وزن فرد نیز عوامل تعیین کننده ای هستند. هر چه وزن شخص بیشتر باشد و تعداد دفعات استفاده از کفش ورزشی بیشتر باشد، کفش سریع تر کهنه و فرسوده می شود. اغلب کفش های ورزشی که به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، باید هر سه تا شش ماه عوض شوند.

مشکل کفش ورزشی این است که فرآیند فرسودگی آن ها بلافاصله پس از خریدن آن ها شروع می شود. در کفش ورزشی از چسب استفاده می شود، بنابراین بلافاصله بعد از این که از انبار بیرون می آیند و وارد مغازه می شوند، این چسب شروع به فاسد شدن می کند. هم چنین بالشتک ها یا کپسول های هوایی که مسئول حفاظت از پاها هستند افت می کنند. پیش از خرید یک کفش ورزشی حتما مطمئن شوید که آخرین مدل است و از مغازه دار بپرسید که این کفش ورزشی برای چه مدت در مغازه قرار گرفته است.

برای افزایش طول عمر کفش ورزشی خود می توانید به توصیه های زیر که توسط متخصصان دانشگاه دولتی میشیگان مطرح شده اند، عمل کنید:

  • از کفش ورزشی فقط برای ورزش کردن استفاده کنید. هرچه بیشتر از این کفش ها استفاده کنید، بیشتر و زودتر کهنه می شوند. علاوه بر این کفش هایی که روزانه پوشیده می شوند خیلی بیشتر در معرض رطوبت و باکتری قرار می گیرند و همین امر باعث فرسوده شدن سریع آن ها می شود.
  • حتما کفش ورزشی را خشک کنید. کفش ورزشی مخصوص پیاده روی یا دویدن خود را در جایی قرار دهید که در معرض هوا باشد. از قرار دادن آن ها در کیف باشگاه، اتومبیل گرم یا درمعرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید.
  • اگر تصمیم به شستن کفش ورزشی خود دارید، از آب سرد و یک شوینده ملایم استفاده کرنید و آن را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود. این کار از افت چسبی که اجزای کفش را به هم چسبانده است، جلوگیری می کند.
  • کفش ورزشی خود را به صورت چرخشی استفاده کنید. یک روز کفش ورزشی کهنه و روز دیگر کفش های نوی خود را بپوشید. (آن ها را به صورت تناوبی بپوشید). این روش برای زمانی که کفش ورزشی تقریبا کهنه شده و باید تعویض شود بسیار مناسب است.