حکم قانونی وثیقه گذاشتن برای مرخصی زندان چگونه است؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
حکم قانونی وثیقه گذاشتن برای مرخصی زندان چگونه است؟
شاید تا به حال به این فکر افتاده باشید چگونه کسی که در زندان هست به راحتی میتواند به مرخصی بیایید و این اعتماد دولت به مجرم از کجا نشات میگیرد؟ بنابراین در این محتوا ضمن تعریف مختصری که از وثیقه کردیم به بیان این موضوع می پردازیم که شرایط وثیقه گذاشتن برای مرخصی یا آزادی موقت از زندان و مراحل آن چیست .

درباره وثیقه

به طور کلی قرار های تامین کیفری یک قرار محدود کننده آزادی محسوب می شوند و وسیله ای برای تضمین حضور متهم در مراحل مختلف تحقیقات مقدماتی ، محاکمه و اجرای حکم هستند که یکی از این قرار ها قرار وثیقه است . وثیقه در لغت به معنای استوار و آن چیزی است که می تواند موجب اعتماد و محکم کاری بشود . واژه وثیقه در دادگاه و مسائل کیفری نیز زیاد به گوش می خورد . در واقع وثیقه به عنوان یک ضمانت نامه برای گرو گذاشتن در این مسائل مورد استفاده قرار می گیرد . در رسیدگی کیفری اگر به هر دلیلی مقام قضایی تشخیص دهد که قرار صادره حضور متهم را در مواقع ضروری تضمین نمی کند ، یا متهم نمی تواند کفیل معرفی کند ، تنها راهی که می تواند با استفاده از آن از بازداشت متهم جلوگیری کند ، صدور قرار وثیقه است . تا هر وقت که لازم به حضور متهم در مراجع قضایی بود و احضار شد ، در مراجع مذکور حاضر گردیده و در دسترس باشد . از سوی دیگر بیشتر قرار های تامین کیفری از جمله قرار وثیقه جنبه مالی هم دارند بنابراین می توانند به عنوان وسیله ای برای پرداخت خسارت بزه دیده نیز به شمار آیند.

پوستر فرد زندان

شرایط وثیقه برای مرخصی زندان

گفته شد قرار وثیقه یکی از قرار های تامین کیفری است تا از بازداشت متهم به واسطه آن جلوگیری شود . دادستان ، قاضی ، بازپرس یا … در هنگام وقوع جرم می تواند قرار وثیقه را صادر کند . تا فرصتی برای بررسی کامل پرونده را به جای بازداشت یا زندانی کردن فرد داشته باشد . اين نوع قرار نسبت به قرار های ديگر شديد تر است چون در هيچ يك از قرار های تامین کیفری « مالی » در اختيار دادسرا قرار نمی گيرد اما در قرار وثيقه لزوما در زمان صدور قرار قبولی بايد عين مال يا سند مالكيت آن در اختيار دادسرا قرار گيرد . بنابراين قرار وثيقه مطمئن ترين قرار در ميان انواع قرار های موجود در قانون آئين دادرسی كيفری به شمار می رود . در واقع این آزادی، از جمله آزادی قاتل به قید وثیقه، مشروط یا در صورتی که متهم در زندان باشد و به واسطه آن مرخصی بگیرد این آزادی موقت به گونه ای است که فرد در مراحل مختلف رسیدگی ، هر زمان که به او احتیاج شد باید در مراجع قضایی حضور پیدا کند و در دسترس باشد . سازمان زندان ها، با هدف نظارت بر کل زندان های ایران و بهبود بخشیدن به شرایط زندان ها و زندانیان، تاسیس و ایجاد شده و ایجاد کردن امکانات و تسهیلاتی که برای اصلاح و ارشاد و آموزش زندانیان و اشتغال و حرفه آموزی آن ها، ضروری و لازم است، از جمله وظایف آن، می باشد. شرایط گذاشتن وثیقه برای مرخصی زندانی از زندان عبارت است از : وثیقه زندانی برای مرخصی یا آزادی موقت می تواند وجه نقد ، ضمانت نامه بانکی ، مال منقول یا مال غیر منقول باشد . توجه به این نکته ضروری است که از میان این موارد در عمل بیشتر مال غیر منقول از جانب مقام قضایی مورد پذیرش قرار می گیرد. تعيين ميزان مبلغ قرار وثيقه برای مرخصی زندانی یا آزادی موقت بر عهده مرجع قضايی ای است كه قرار وثيقه را صادر می کند . علی القاعده اين مبلغ بر حسب نوع جرم ارتكابی توسط زندانی و شدت و ضعف آن و همچنين بر اساس ميزان خسارت و شرايط موجود و وضعيت طرفين پرونده تعيين می گردد . زندانی بايد معادل مبلغ مزبور که دادگاه به عنوان وثیقه تعیین کرده است وجه نقد يا ضمانت نامه بانكی يا مال منقول يا غير منقول معرفی کند. در صورت عدم حضور زندانی در تاریخ مشخص پس از پایان مرخصی در زندان ، مسئولیت با وثيقه گذار خواهد بود که ممكن است خود زندانی باشد که در این صورت مال بلافاصله ضبط خواهد شد . در صورتی كه وثيقه گذار شخص ثالث باشد به وثيقه گذار اخطار می شود كه در تاریخ اتمام مرخصی او را تسليم زندان كند . در صورت عجز وثيقه گذار از حاضر نمودن زندانی نزد مقام قضايی یا زندان بدون عذر موجه ، ظرف بیست روز به دستور مقام قضايی وثيقه ضبط خواهد شد . در بعضی مواقع ارزش مال مورد وثيقه ممكن است بيشتر از مبلغ تعيين شده در قرار وثيقه باشد كه در اين صورت مبلغ مازاد بر وجه مقرر در قرار وثيقه ، پس از كسر هزينه های ضروری مربوط به اجرای دستور ، به وثيقه ‏گذار مسترد می شود .

مراحل وثیقه گذاشتن برای مرخصی از زندان

مراحل وثیقه گذاشتن برای محکوم به زندان یا مرخصی از زندان یکی از موضوعاتی است که متهم یا زندانی و خانواده آن ها در زمان صدور قرار کیفری وثیقه از جانب دادگاه با آن مواجه خواهند شد ، پس بهتر است این افراد مراحل وثیقه گذاشتن در دادگاه یا دادسرا را بدانند تا در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند وثیقه آزادی موقت زندانی یا متهم را به مرجع قضایی ارائه کنند. فرايند و مراحل صدور قرار وثيقه در مراجع قضايي برای مرخصی از زندان یا آزادی موقت در دو مرحله صورت می گيرد :

  • در مرحله اول مقام قضايی به درخواست زندانی برای مرخصی یا آزادی موقت قرار وثيقه را صادر می کند سپس اين قرار به زندانی ابلاغ می شود .
  • در مرحله دوم چنانچه زندانی وثيقه ای برای آزادی خود دارد می بایست معرفی نمايد تا اقدامات لازم انجام پذيرد. در این مورد اگر خود زندانی وثیقه ای نداشته باشد می تواند از سند اجاره ای نیز استفاده کند.
  • در صورت معرفي وثيقه از سوی خود زندانی يا هر شخص ثالثی اگر وثيقه وجه نقد باشد ، بايد در حساب سپرده دادگستری توديع شود .
  • اگر وثیقه مال منقول باشد ، باید به نحو مناسب توقيف گردد .
  • اگر وثیقه مال غير منقول است ، باید سند آن مال از طريق اداره ثبت اسناد و املاك بازداشت شود.

در مورد مال منقول و غيرمنقول مقام قضايی از كارشناس برای ارزيابی مال معرفی شده کمک می گیرد تا آن را قیمت گذاری کند و در صورتی وثیقه معرفی شده را می پذيرد كه ارزش مال معرفی شده به دادگاه از جانب زندانی یا شخص ثالث به ميزان مبلغ وثيقه يا بيشتر از آن باشد . به نظر می رسد زمانی که كارشناس يا اداره ثبت اسناد اعلام کند ملك یا مال معرفی شده به عنوان وثیقه ارزش لازم را ندارد ، جای اعتراض برای زندانی خواهان مرخصی نخواهد بود. ممكن است فرايند بازداشت سند يا توقيف مال يا ارزيابی مال معرفی شده به عنوان وثیقه چند روز به طول بی انجامد كه در اين مدت علی القاعده تا زمان بازداشت سند يا توقيف مال ، زندانی در حبس خواهد بود. در هر صورت پس از معرفی وثيقه و داشتن شرايط قانونی که گفته شد مقام قضايی قرار قبولی وثيقه را صادر می کند ، در اين موقع زندانی بايد آزاد گردد .

بنابراین هر مالی اعم از وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول باشد می تواند در صورت قبولی مراجع قضایی وثیقه آزادی موقت یا مرخصی زندانی از زندان قرار بگیرد. این وثیقه می تواند توسط خود زندانی یا شخص ثالث در صندوق دادگستری تودیع شود. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...