همه چیز در مورد عنبرالشهب در طب سنتی

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز در مورد عنبرالشهب در طب سنتی
صدها سال است که عنبرالشهب به عنوان نوعی دارو شناخته می شود و از آن در تهیه و تولید گرانترین و بهترین عطرهای جهان استفاده می شود.در این مطلب عنبراشهب و ویژگی های آن مورد بررسی قرار می گیرد.

عنبرالشهب از روده نوع خاصی نهنگ معروف به نام نهنگ اسپرم استخراج می شود. نهنگ های اسپرم در اقیانوس های وسیع زندگی می کنند. غذای نهنگ ها متشکل از ماهی و ارگانیسم های دریایی است و وقتی هضم غذا برای آن ها مشکل باشد ماده ای را از بدن خود خارج می کنند تا بتوانند غذا را هضم کنند بنابراین بدن آن ماده ای چرب را دفع می کند تا از این سوءهاضمه خلاص شود و این ماده را به داخل دریا می اندازد، این ماده کهربا است و به عنبر معروف است و از معدود عطرهایی است که منبع حیوانی دارد. در این مقاله شما را با موارد استفاده از عنبر خام از جمله در صنعت عطر سازی و درمان بیماری ها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ترکیبات عنبر الشهب (استفراغ نهنگ)

  • عنبر عمدتا از ماده ای به نام Ambrein تشکیل شده استکه 25٪ از اجزای عنبر را تشکیل می دهد
  • این ماده به دلیل بوی خوش مشک (همان ماده ای است که در ترکیب بهترین نوع عطرها وجود دارد) می باشد.

عنبرالشهب

کیفیت عنبر الشهب(کهربا)

  • ماده معطر عنبر به عنوان ماده ای چرب توصیف می شود که دارای رنگ خاکستری و گاهی سفید یا زرد و سیاه است و دارای بافت مومی می باشد. کهربا به رنگ خاکستری بهترین نوع است و سپس از نظر کیفیت رنگ زرد و رنگ سیاه از کمترین کیفیت برخوردار است.
  • عنبرتازه، سیاه و نیمه چسبناک بوده، رایحه خوشی ندارد و در صنعت عطرسازی ارزشی ندارد. اما وقتی سال ها در معرض هوا و آفتاب اقیانوس ها قرار می گیرد، اکسید شده، به ماده ای با رایحه دلپذیر تبدیل می گردد که روی سطح آب شناور می باشد.

استفاده از عنبر در صنعت عطر سازی

عنبر در تهیه بسیاری از انواع عطرها و بهترین ادکلن ها استفاده می شود و همانطور که گفته شد از شکم نهنگ اسپرم که در اقیانوس ها زندگی می کند بصورت استفراغ خارج می شود. طول نهنگ اسپرم حدود شانزده متر می باشد و در اقیانوس ها و دریاهای سراسر جهان زندگی می کند. نهنگ اسپرم منبع اصلی عنبر در نظر گرفته می شود که به دلیل دشواری در استخراج آن، این ماده گرانترین ماده در صنعت عطرسازی می باشد که برای ماندگاری بیشتر بوی عطر مورد استفاده قرار می گیرد.

هر یک کیلو از آن حدود 70 هزار دلار ارزش دارد. بنابراین جمع آوری عنبر و جستجوی آن منبع تامین معاش ماهیگیران است و ممکن است ماهیگیران تکه های کوچکتر عنبر را شناور روی آب دریا پیدا کنند، یا پس از شکار از روده نهنگ اسپرم استخراج کنند. عنبردر تهیه عطرها، صابون ها، روغن ها و پودرها استفاده می شود.

عطر و عنبر الشهب

فواید عنبرالشهب

این ماده علاوه بر بوی معطر مزایای دیگری نیز در درمان بیماری ها دارد که از دوران باستان شناخته شده است. از جمله فواید عنبر در درمان بیماری ها:

  • باعث تقویت و تحریک کار مغز می شود؛
  • درمان درد مهره های ستون فقرات ؛
  • میگرن و درد قفسه سینه را درمان می کند؛
  • به عنوان یک درمان موثر برای فلج استفاده می شود؛
  • به عنوان ملین و دفع گازهای داخل روده (دفع کننده گاز) است، نفخ معده را برطرف کرده و بلغم را برطرف می کند؛
  • نقش مهمی در تقویت توانایی جنسی دارد؛
  • از کهربا برای باز کردن اشتها و افزایش وزن استفاده می شود؛
  • برای از بین بردن درد آرتروز استفاده می شود؛
  • همچنین به عنوان پادزهر برای درمان چندین سم استفاده می شود؛
  • برای مشکلات معده، روده، کبد و مثانه بسیارنافع است؛
دستگاه گوارش
  • سرعت تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد؛
  • از بوی کهربا نیز برای درمان بیماری پاراپلژی و معالجه فلج صورت و تقویت بدن و خلاص شدن از شر کزاز استفاده می شود؛
  • دود عنبر و بخور آن برای معالجه سرماخوردگی و تقویت مغز استفاده می شود؛
  • درمان عصب و بی حسی مهره های ستون فقرات؛
  • از بین بردن درد قفسه سینه، سرفه و آسم؛
  • یخ زدگی را درمان می کند و به صورت مخلوط با عسل سه بار در روز مصرف می شود؛
  • نیش عقرب و مار را درمان می کند؛
جای گزیدگی نیش عقرب

مضرات عنبرالشهب

شایان ذکر است که هیچ گونه مضراتی برای عنبرالشهب ثبت و گزارش نشده است، اما برخی از موارد هشدار دهنده برای کسانی که از فشار خون بالا و ضربان قلب سریع رنج می برند، وجود دارد زیرا عنبر قدرت ضربان قلب و سرعت تنفس را افزایش می دهد. علاوه بر این، توصیه می شود کسانی که به دلیل اشتها و افزایش وزن از چاقی می ترسند آن را بیش از حد مصرف نکنند.

استفاده از عنبرالشهب در علوم غریبه و دعانویسی

عنبرالشهب به عنوان یک ماده طبیعی با منشاء حیوانی شناخته می شود که در اثر بخور داده شدن، رایحه ای بسیار خوش از خود منتشر می کند. این ماده یک ماده بسیار کمیاب و به طبع آن گران قیمت است که از آن برای بخورات در زمینه علوم غریبه و ماورالطبیعه در زمینه هایی مانند دعانویسی، موکل گیری، استخدامات، تسخیرات، دعوات و احضارات و … استفاده می شود.

به دلیل عدم دسترسی آسان به این ماده بسیار مهم و کمیاب، گاها برخی از اساتید علوم غریبه، از عنبر نسارا به جای این ماده استفاده می کنند. با این حال عنبر نسارا به هیچ وجه نمی تواند عملکرد عنبرالهشب را داشته باشد. لازم به ذکر است که این ماده دارای جذب انرژی خارق العاده ای بوده و به همین دلیل دارای ارزش مادی و معنوی بالایی بوده و از آن به عنوان بخور در علوم غریبه استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان