ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد دیه ازاله بکارت و افضا

  یکشنبه، 27 آذر 1401   زمان مطالعه 16 دقیقه
همه چیز در مورد دیه ازاله بکارت و افضا
پرده بکارت، یکی از اعضای بدن بانوان است که در دستگاه تناسلی آن ها قرار دارد و با اولین رابطه جنسی و دخول کامل با جنس مخالف یا مواردی نظیر ضربه های شدید و ورود جسم سخت به داخل واژن خانم ها، از بین می رود. در این محتوا ابتدا در خصوص دیه ازاله بکارت و افضا صحبت کنیم؛ سپس، میزان ارش پاره شدن پرده بکارت و دیه افضا را بر اساس قانون، توضیح خواهیم داد.

باید گفت در مواردی که دخول، بسیار خشونت بار باشد یا ضربه ای بسیار شدید، به ناحیه تناسلی زنان، وارد آید، ممکن است، علاوه بر پارگی بکارت، سبب افضا زن، یعنی یکی شدن مجرای خروجی ادرار و خون عادت ماهیانه یا یکی شدن این مجراها با محلی که مدفوع از آن، خارج می شود نیز گردد. اهمیت پرده بکارت بانوان و ناحیه تناسلی آن ها، به حدی است که قانون گذار، برای ازاله بکارت و افضا، بر اثر اتفاقاتی نظیر تجاوز، رابطه جنسی با غیر همسر، خشونت، تصادف و مواردی از این دست، دیه و ارش در نظر گرفته است و متجاوز یا کسی که به سبب یک حادثه غیر عمدی، سبب ازاله بکارت و افضا دیگری شده، باید، دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت، همچنین، دیه افضای او را بر اساس نرخ دیه بپردازد.

پوستر آسیب ناحیه تناسلی زن

منظور از افضا چیست؟

دیه، یکی از مجازات های مالی پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی است که به تبعیت از شرع، در نظر گرفته شده و می تواند، در جرایم عمدی و غیر عمدی ای که سبب آسیب بر جسم و جان و اعضای بدن افراد می گردد، توسط قاضی، مورد حکم قرار گیرد و مسئول پرداخت آن، باید، آن را به مجنی علیه، یعنی کسی که از وقوع جرم، زیان دیده یا اولیای دم او، بپردازد. قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، برای تمامی اعضای بدن انسان و تمامی آسیب های وارده، بر اثر حوادث عمدی و غیر عمدی، بر جسم و جان افراد، دیه مقدر یا دیه غیر مقدر که به آن، ارش نیز می گویند، در نظر گرفته است و پرده بکارت بانوان، همچنین، مجرای ادرار، عادت ماهیانه و مدفوع آن ها نیز، مستثنی از این امر نیست و چنانچه کسی، سبب ازاله بکارت زنی شود یا با آسیب به مجرای ادرار، عادت ماهیانه و مدفوع وی، موجب افضا شود، باید، دیه آن را بر اساس نرخ دیه ازاله بکارت و افضا بپردازد. قبل از توضیح در خصوص دیه ازاله بکارت و افضا و تعیین میزان ارش پاره شدن پرده بکارت، ابتدا باید، توضیح دهیم که مقصود از افضا و ازاله بکارت، چیست و چه مواردی، سبب افضا می شود و پس از آن، میزان دیه ازاله بکارت و افضا را بر اساس قانون مجازات اسلامی، با در نظر گرفتن سببی که منجر به این امور شده، توضیح دهیم.

  • تعریف افضا، در تبصره ماده 660 قانون مجازات اسلامی، آمده است، تبصره این ماده، در تعریف افضا، مقرر می دارد: "افضا، عبارت از یکی شدن دو مجرای بول و حیض یا حیض و غائط است." بر اساس این تبصره، افضا، یعنی، مجرای ادرار و عادت ماهیانه زنان یا مجرای عادت ماهیانه آن ها، با محل دفع مدفوع شان، یکی شود.
  • افضا می تواند، بر اثر اتفاقاتی نظیر رابطه جنسی خشونت آمیز، ضربه، فشار یا ورود جسم سخت به ناحیه تناسلی و مواردی از این دست، رخ دهد و چنانچه شخصی، با سببی مانند رابطه جنسی، فشار، ضربه، وارد کردن جسم سخت به ناحیه مقعدی و تناسلی دیگری، سبب افضای او شود، باید، دیه این امر را بپردازد و در این خصوص، تفاوتی میان همسر یا غیر او نیست.
  • از دیگر مواردی که ممکن است بر اثر تجاوز، رابطه جنسی با غیر همسر از روی اکراه یا فشار، ضربه و ورود جسم سخت، برای بانوان، اتفاق بیفتد، ازاله بکارت آن ها یا خراشیدگی و زخم شدن پرده بکارت شان می باشد که قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، برای این امر نیز دیه جداگانه، در نظر گرفته است.
  • ازاله، در لغت، به معنای زایل شدن و از بین رفتن است و ازاله بکارت، به معنای از بین رفتن و پاره شدن پرده بکارت، می باشد. پرده بکارت، یک غشا و پوست نازک بوده که داخل واژن بانوان قرار دارد و با رابطه جنسی دخول، فشار، ضربه های شدید و مواردی از این دست، پاره شده یا خراشیده می شود.
  • در عرف کشور ما، سالم بودن پرده بکارت، نشان دوشیزگی و ازدواج نکردن بانوان بوده و از بین رفتن آن، صرفا باید، توسط همسر فرد، اتفاق بیفتد و هر موردی غیر از این امر، سبب طرد شدن فرد از جامعه و عدم پذیرش او، به عنوان یک فرد نجیب، خواهد شد و ازدواج او را دچار مشکل خواهد کرد، از این رو، حساسیت قانون گذار، در خصوص این مساله، بسیار زیاد است، چرا که این امر، عرفا، با آبروی فرد، ارتباطی تنگاتنگ دارد.
  • پس از توضیح در خصوص مفهوم افضا و ازاله بکارت، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره ارش پاره شدن پرده بکارت و دیه افضا، صحبت کنیم و بگوییم که در قانون مجازات اسلامی، چه مبلغی از دیه، برای این امور، در نظر گرفته شده است.

جبران خسارت ازاله بکارت در زنای به اکراه

مطابق با قوانین موجود، با احراز مکره بودن بزه دیده، سه فرض را میتوان تصور نمود:

  • از بزه دیده ازاله بکارت شده باشد.
  • بزه دیده دارای پرده بکارت بوده اما بهر دلیلی از او ازاله بکارت نشده باشد مانند اینکه رابطه از ناحیه دبر با زنای به عنف باشد.
  • بزه دیده اصلا پرده بکارت نداشته باشد.

در فرض اول بزه دیده مستحق ارش البکاره و مهرالمثل می باشد اما در فروض دوم و سوم، فقط مستحق مهرالمثل است. یکی از مباحث مهم دیگری که می بایست مورد توجه قرار گیرد، مساله ازاله بکارت نسبت به دختری است که اقدام به ترمیم پرده بکارت خود نموده است. در اینصورت پرده بکارت مانند عضو اصلی محسوب شده و جبران خسارت عضو اصلی را دارد و ماده ۵۶۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در این باره بیان نموده است: “دیه اعضائی که با پیوند و امثال آن در محل عضو از بین رفته، قرار گرفته است و مانند عضو اصلی دارای حیات می شوند به میزان دیه عضو اصلی است و اگر دارای حیات گردد ولی از جهت دیگری معیوب شود، دیه عضو معیوب را دارد. از بین بردن اعضای مصنوعی، تنها موجب ضمان مالی است.”

انواع پرده بکارت

این پرده دارای سوراخ مرکزی بوده که انواع گوناگونی دارد. انواع مختلف پرده ی بکارت عبارت اند از:

  • پرده ی بکارت حلقوی
  • پرده ی بکارت مثلثی
  • پرده ی بکارت غربالی
  • پرده ی بکارت هلالی
  • پرده ی بدون منفذ که دختران تا زمان بلوغ متوجه ی این وضع خود نمی شوند. البته بعضی دختران نیز به صورت طبیعی پرده بکارت ندارند.

جبران خسارت ازاله بکارت با اکراه در موارد غیر مقاربت

ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد: “هرگاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است. تبصره ۱- هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست. تبصره ۲- رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.” مطابق با ماده فوق مشخص می گردد که ازاله بکارت به اکراه در موارد غیر وطی (وطی به معنای نزدیکی کردن می باشد) مطابق با ماده ۶۵۸ موجب پرداخت فقط مهرالمثل است.

ازاله بکارت بصورت غیرعمدی

در یک اتفاق غیرعمدی مانند تصادفات رانندگی یا معاینه پزشک، هتک حیثیتی از دختر نشده است و پرداخت خسارت معنوی از این جهت توجیهی ندارد و در این موارد گواهی پرده بکارت مبنی بر ازاله غیرعمدی صادر می شود. بنابراین بهتر است که در ازاله بکارت غیرعمدی قائل به پرداخت فقط ارش البکاره برای جبران خسارت بوده و ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ را ناظر به موردی دانست که ازاله بکارت با عنف یا اکراه باشد.

ازاله بکارت در وطی به شبهه

بند پ ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مقرر می دارد: “افضای غیرهمسر، به ترتیب ذیل موجب ضمان است:

  • الف- هرگاه افضاء شده نابالغ یا مکره بوده و افضاء به سبب مقاربت باشد، علاوه بر مهرالمثل و دیه کامل زن، در صورت ازاله بکارت، ارش البکاره نیز ثابت خواهد بود و اگر افضاء به غیرمقاربت باشد، دیه کامل زن و در صورت ازاله بکارت، مهرالمثل نیز ثابت است.
  • ب- هرگاه افضاء با رضایت زن بالغ و از طریق مقاربت انجام گرفته باشد، تنها پرداخت دیه کامل زن ثابت خواهد بود.
  • پ- افضای ناشی از وطی به شبهه علاوه بر مهرالمثل و دیه، در صورت ازاله بکارت، موجب ارش البکاره نیز می باشد.”

مطابق با ماده فوق مشخص می گردد که در وطی به شبهه (نزدیکی اشتباهی مردی با زنی که همسر او نیست) علاوه بر پرداخت مهرالمثل و دیه در صورتیکه ازاله بکارت نیز صورت گرفته باشد، ارش البکاره نیز پرداخت می شود.

رضایت در ازاله بکارت

مطابق با قانون، در صورتی که رضایت زن در انجام رابطه نامشروع وجود داشته باشد، میتوان بیان نمود که در اینصورت خودش هم مجرم بوده و نمیتواند بخاطر ضرری که به او وارد شده است، جبران خسارت بخواهد؛ بنابراین زن مستحق مهرالمثل و ارش البکاره نیست. تبصره یک ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ بیان میدارد:

  • “هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.
  • تبصره ۱- هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.
  • تبصره ۲- رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.”

رضایت در ازاله بکارت در موارد غیر مقاربت

قانونگذار بیان میدارد در صورتی که دختر، آگاه به انجام رابطه نامشروع باشد و به ازاله بکارت رضایت دهد، مستحق مهرالمثل و ارش البکاره نیست اما اگر مشخص شود که دختر فقط به هم آغوشی رضایت داده و به ازاله بکارت رضایت نداده و مرتکب در این فرض در صورت وطی می بایست، ارش البکاره و مهرالمثل را بپردازد و در حالت غیروطی در صورت عمدی، مهرالمثل و در موارد غیر عمدی، ارش البکاره پرداخت گردد.

مستندات قانونی مرتبط با موضوع ازاله بکارت

ماده ۷ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند مصوب ۱۶/۱۰/۱۳۸۶. زیان دیده از جرائم مذکور در این قانون حق مطالبه ضرر و زیان را دارد. دادگاه با احراز مکره بودن بزه دیده موضوع صدر ماده (۴)، ضمن صدور حکم کیفری، مرتکب را به پرداخت ارش البکاره، مهرالمثل یا هردو (حسب مورد) محکوم می نماید. بزه دیده می تواند دعوی مطالبه هزینه درمان و ضرر و زیان وارده را در دادگاه کیفری صالحه یا دادگاه محل اقامت خود اقامه نماید. ماده ۴ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند مصوب ۱۶/۱۰/۱۳۸۶ هرکس با سوءاستفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه شده از دیگری، وی را تهدید به افشاء و انتشار آثار مزبور نماید و از این طریق با وی زنا نماید، به مجازات زنای به عنف محکوم می شود ولی اگر عمل ارتکابی غیر از زنا و مشمول حد باشد حد مزبور بر وی جاری می گردد و درصورتی که مشمول تعزیر باشد، به حداکثر مجازات تعزیری محکوم خواهد شد. ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی:

  • "در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد".

ماده ۵۶۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲:

  • "دیه اعضائی که با پیوند و امثال آن در محل عضو از بین رفته، قرار گرفته است و مانند عضو اصلی دارای حیات می شوند به میزان دیه عضو اصلی است و اگر دارای حیات گردد ولی از جهت دیگری معیوب شود، دیه عضو معیوب را دارد".
  • از بین بردن اعضای مصنوعی، تنها موجب ضمان مالی است.

ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲:

  • "هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است".
  • تبصره ۱- هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.
  • تبصره ۲- رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.

ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲:

"افضای غیرهمسر، به ترتیب ذیل موجب ضمان است:

  • الف- هرگاه افضاء شده نابالغ یا مکره بوده و افضاء به سبب مقاربت باشد، علاوه بر مهرالمثل و دیه کامل زن، در صورت ازاله بکارت، ارش البکاره نیز ثابت خواهد بود و اگر افضاء به غیرمقاربت باشد، دیه کامل زن و در صورت ازاله بکارت، مهرالمثل نیز ثابت است.
  • ب- هرگاه افضاء با رضایت زن بالغ و از طریق مقاربت انجام گرفته باشد، تنها پرداخت دیه کامل زن ثابت خواهد بود.
  • پ- افضای ناشی از وطی به شبهه علاوه بر مهرالمثل و دیه، در صورت ازاله بکارت، موجب ارش البکاره نیز می باشد."

ازاله ی ناقص بکارت

پرده ی بکارت طبق نظر پزشکی قانونی به ۱۲ ناحیه تقسیم شده که در اصطلاح به آن ساعت گویند. در واقع این پرده از یک شروع شده و به دوازده ختم می شود، مثلا پزشکان در گواهی خویش می نویسند: در ساعت ۷ و ۸ پارگی وجود دارد. طبق قانون، دیه ی ازاله ی ناقص بکارت نیز همان مهرالمثل خواهد بود.

دیه ازاله بکارت

پس از توضیح در خصوص مفهوم افضا و ذکر این نکته که در قانون مجازات اسلامی، برای ازاله و پارگی پرده بکارت، دیه در نظر گرفته شده است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت صحبت کنیم و بگوییم که با توجه به قانون مجازات اسلامی، ازاله بکارت، در چه موارد و شرایطی، سبب تعلق دیه، به شخصی که پرده بکارت او، آسیب دیده یا پاره شده می گردد و میزان آن، با در نظر گرفتن مبلغ دیه کامل انسان، چقدر خواهد بود.

  • برای بررسی دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت و شرایط تعلق آن، به فردی که پرده بکارت او، ازاله شده، باید به ماده 658 قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد. این ماده، در خصوص میزان دیه ازاله بکارت و ارش آن، همچنین، شرایطی که سبب تعلق دیه، به فردی که پرده بکارت او، پاره شده، مقرر می دارد:
  • "هرگاه، ازاله بکارت غیر همسر، با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت، صورت گرفته باشد، موجب ضمان مهر المثل است و هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد، چیزی ثابت نیست و رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی، به زنا نداشته، در حکم عدم رضایت است."
  • بر اساس این ماده، برای تعلق دیه ازاله بکارت به فرد؛ اولا، ازاله بکارت، باید، توسط غیر همسر و از روی اکراه، صورت گرفته باشد؛ ثانیا، در سبب از بین رفتن پرده بکارت، الزامی به وقوع این امر، صرفا به سبب مقاربت نیست و همین که پرده بکارت شخصی، توسط غیر همسر و بدون رضایت فرد، پاره شود و از بین برود، او را مستحق دریافت دیه ازاله بکارت خواهد کرد.
  • میزان دیه ریزش و عدم ضبط ادرار و مدفوع، در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. با این توضیح که، دیه ریزش دائمی ادرار در سال اخیر ، دیه کامل انسان بوده و در صورتی که جنایت، سبب ریزش غیر دائمی ادرار شود، ارش به مجنی علیه، تعلق خواهد گرفت.
  • در خصوص میزان دیه ازاله بکارت، باید گفت، مطابق آنچه در ماده 658 قانون مجازات اسلامی آمده است؛ دیه ازاله بکارت، مهر المثل می باشد. مهر المثل، یکی از انواع مهریه، در قانون مدنی است که با در نظر گرفتن وضعیت شغلی، اجتماعی، خانوادگی و شخصی زن و با توجه به میزان مهر افرادی که از نزدیکان او بوده و شرایط مشابه با او دارند، توسط کارشناس دادگستری، تعیین می گردد.

دیه افضا

چنانچه شخصی، به سبب دخول و مقاربت جنسی، فشار، وارد کردن ضربه یا وارد کردن جسم سخت در ناحیه مقعدی و تناسلی دیگری یا همسرش، سبب افضای او، یعنی، یکی شدن مجرای ادرار و عادت ماهیانه یا یکی شدن مجرای عادت ماهیانه یا مدفوع وی شود، باید، دیه افضا را به مجنی علیه، بپردازد.

  • دیه افضا، همانند دیه ازاله بکارت، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است و در این قسمت از مقاله، قصد داریم، در خصوص آن، صحبت کنیم. برای بررسی دیه افضا، باید، به ماده 660 و 661 قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد.
  • بر اساس ماده 660 این قانون، اگر افضای همسر، به سبب عاملی غیر از مقاربت جنسی، صورت گیرد، باید، دیه کامل زن، بر اساس نرخ دیه در سال اخیرکه 600 میلیون تومان است، به وی، پرداخت گردد و در صورتی که افضای همسر، به سبب مقاربت جنسی و دخول ایجاد شده باشد، علاوه بر دیه کامل و مهریه کامل زن، نفقه او نیز حتی بعد از طلاق، تا زمان فوت زن، باید به زن، پرداخت شود.
  • دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل سال اخیر در قانون مجازات اسلامی، تعیین شده که به موجب آن، از بین بردن قدرت تولید مثل مرد، انزال وی، توانایی بارداری زن و حس لذت مقاربت در آنها، ارش داشته و به از بین بردن کامل قدرت مقاربت، دیه ای معادل نرخ دیه کامل، تعلق می گیرد.
  • بر اساس ماده 661 قانون مجازات، در صورتی که مرد، با مقاربت جنسی، سبب افضای غیر همسر خود شود و افضا شده نیز نابالغ و یا مکره باشد، افضا کننده باید، مهر المثل، دیه کامل و در صورت پارگی پرده بکارت، ارش البکاره را بپردازد و در صورتی که مرد، با غیر مقاربت جنسی، سبب افضای غیر همسر شود، دیه کامل و در صورت پارگی پرده بکارت، مهر المثل را نیز باید، بپردازد. افضای با رضایت زن بالغ و از طریق مقاربت، منجر به تعلق دیه کامل به زن است.

بنابراین دیه ازاله بکارت و افضا، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است. بر اساس این قانون، دیه ازاله بکارت، مهر المثل بوده و دیه افضا، یعنی، یکی شدن مجرای ادرار و عادت ماهیانه یا مجرای حیض با مجرای مدفوع زن، بر اثر امری، نظیر مقاربت یا فشار و ورود جسم سخت، به ناحیه تناسلی، دیه کامل زن، می باشد و در افضا بر اثر مقاربت، مهریه نیز باید پرداخت گردد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (572 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (297 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (144 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (85 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (55 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (47 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (43 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (41 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (28 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (27 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (19 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از استایل دامادی فوق العاده شیک و باکلاس هادی کاظمی در روز عقد با سمانه پاکدل/ آقا و خانم بازیگر مثل همیشه خاص‌پسند+عکس جدیدترین عکس پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران با لباس های اصیل و ایرانی/رنگ و بوی بهار رو میده خلاقیت جالب و خنده دار یک ایرانی برای درست کردن گاری لوکس با استفاده از خودروی فرسوده و اسب/ انگار سوار بنز شده😂+عکس نگاهی به تولد 30 سالگی امیرحسین فتحی بازیگر سیاوش سریال جیران در دل جنگل/ چه خلوت +عکس ماجرای عجیب انتقال پیکر حضرت یوسف توسط حضرت موسی به فلسطین صبحانه عاشقانه رضا گلزار با عشق زندگیش/ چه میزی چیده برا آیسان خانومش+ عکس اذان گفتن جالب حامد شاکرنژاد قاری برنامه محفل در گوش دختر ناز و زیبای مهران غفوریان+ویدیو رونمایی از مادر شوهر واقعی ریما رامین فر هما سریال پایتخت/ بیشتر شبیه عروسش هست تا پسرش! +عکس (تصاویر) خلق شاهکار مینیاتوری بر روی نوک مداد پذیرش دانشگاه با آیلتس 6، امکان پذیر است یا خیر؟ خلاقیت تحسین‌برانگیز شهرداری ساری در طراحی مار با مانع های U شکل پیاده‌رو+عکس/ دست مریزاد و باریکلا به این ذهن 👌 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم دکوراسیون شیک و مدرن خانه سارا و نیکای سریال پایتخت در سوئد/ هنر استفاده از شمع ها در چیدمان خانه جدیدترین سلفی گلزار در کنار همسرش، آیسان/ بنظرتون کیکه یا واقعیه؟😄 (ویدئو) خورشت کرفس به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان/ ببین باز چه میکنه! ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (فیلم) خواندن شعر دوران کودکی با صدای کودکانه توسط حاج آقا/ از شدت خنده اشک نیما شعبان نژاد دراومد آیا میدانستید آمریکا دو رئیس جمهور وسرود ملی دارد؟/یکی از عجایبی که راجع به آمریکا نمیدانستید! (ویدئو) شرکت کننده حذف شده برنامه "صداتو" با صدای شگفت انگیزش حاضران را حیرت زده کرد/ ببینین صحنه رو چطور تو مشتش گرفته! واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (ویدئو) نگاه های جذاب و عاشقانه هانده ارچل و شهاب حسینی بهم/ در نقش شمس تبریزی و کیمیاخاتون (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! نگاهی به رستوران شیک و مجلل خسرو حیدری با چیدمان شیک و منحصر به فرد در زعفرانیه تهران+عکس (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس دورهمی خانوادگی گلوریا هاردی بازیگر سریال کیمیا با شوهر و برادر شوهرش سینا مهراد در یک رستوران خوشگل/چقدر صمیمی هستن باهم (ویدئو) خلاقیت دیدنی امیرعلی نبویان در شوخی با اشعار حافظ تعطیلات آخرهفته دلچسب شاهرخ استخری سعید سریال دلنوازان با دختر خوشگلش در پارک جنگلی+عکس خلاقیت خنده دار حامد آهنگی برای لباس پوشیدن با ترکیب مانتو مجلسی و زیرشلواری/ اون زیرشلواری کجا گیر کرده😂😂 خلاقیت خنده دار راننده کامیون شیرازی برای نشون دادن ادب و شخصیتش/ چه فکر بکری کرده😂👌 بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! ناهار فصل خوشمزه و خوشرنگ مینا مختاری برای همسرش بهرام رادان/ با بچه کوچیک چجوری میرسه اینهمه کار خونه میکنه
تیتر امروز   
قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس