همه چیز در مورد گیاه کوهوش سیاه

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
همه چیز در مورد گیاه کوهوش سیاه
کوهوش سیاه یا Black Cohosh یگ گیاه‌ گل‌دار است که متعلق به آمریکا شمالی است و از آن به عنوان گیاه زنان نیز یاد می‌شود. از دیگر نام‌های گیاه دارویی کوهوش سیاه می‌توان به بان بری، پری شمع و بوگبان سیاه اشاره کرد.در این مطلب ویژگی های گیاه کوهوش سیاه را بررسی می نماییم.

خواص و ویژگی گیاه کوهوش سیاه

قسمت مورد استفاده این گیاه گل های زرد و سفید آن نیست بلکه ریشه گیاه است. ریشه کوهوش سیاه می تواند موجب درمان و از بین رفتن علائم يائسگي، گرگرفتگي، PMS (سندروم پیش از قاعدگی)، خشکي واژن، کهیر، سرماخوردگي، گلودرد، کمر درد، يبوست، آرتريت، فشار خون بالا و افسردگي شود. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با کوهوش سیاه است به ببررسی برخی از مهم ترین خواص این داروی گیاهی ازجمله خواص کوهوش سیاه برای پوست، خواص کوهوش سیاه برای مو، خواص کوهوش سیاه برای میگرن و سردرد، خواص کوهوش سیاه برای سلامت قلب، خواص کوهوش سیاه برای فشار خون، خواص کوهوش سیاه برای قاعدگی، خواص کوهوش سیاه برای یائسگی، خواص کوهوش سیاه برای ناباروری، خواص کوهوش سیاه برای مشکلات تنفسی، خواص کوهوش سیاه برای تقویت سیستم ایمنی، خواص کوهوش سیاه برای لاغری و درنهایت عوارض کوهوش سیاه می پردازیم.گیاه دارویی کوهش سیاه دارای خواص و فوای فراوان برای سلامت بدن است. در ادامه به بررسی برخی از خواص کوهوش سیاه می پردازیم:

گیاه کوهوش سیاه

خواص کوهوش سیاه برای پوست و مو

کوهوش سیاه در درمان بسیاری از مشکلات پوستی، از جمله زخم، آکنه، خال، زگیل و غیره موثر است. استفاده از کوهوش سیاه در عین حال سلامت پوست را ارتقا می دهد و باعث بهبود رنگ پوست می شود. تقویت رشد موها و کمک به پیشگیری و درمان ریزش از دیگر خواص کوهوش سیاه است. میزان رشد موها رابطه ای با سطوح استروژن دارد، کوهوش سیاه این رابطه را بهبود می دهد و از این طریق موجب تقویت رشد مو ها می شود.و شما می توانید این گیاه را برای پرپشتی مو های خود استفاده کنید.

خواص کوهوش سیاه برای میگرن و سردرد

براساس بنیاد تحقیقات میگرن، سردرد میگرنی سومین بیماری شایع در جهان است. با وجود چنین شیوع بالایی، درک اندکی از علائم، علل و درمان آن وجود دارد.کوهوش سیاه با داشتن خواص آرام بخشی می تواند در درمان میگرن و سردردهای حاصل از استرس، اضطراب و افسردگی کمک کننده و مفید باشد. برای بهره مندی از این خاصیت کوهوش سیاه برای درمان میگرن و سردرد کافی است یک فنجان چای کوهوش بنوشید. خواهید دید برای میگرن و سر درد موثر می باشد .

خواص کوهوش سیاه برای سلامت قلب

کوهوش سیاه حاوی گلیکوزیدهای تریترپن است که موجب می شود تا کوهوش سیاه بتواند از حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. در صورت استفاده منظم از کوهوش سیاه موجب افزایش سلامت قلب خود می شوید. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی برای مصرف این گیاه دارویی باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

قلب و گوشی تست قلب

خواص کوهوش سیاه برای فشار خون

از دیگر خواص کوهوش سیاه این است که این گیاه دارویی می تواند در کاهش فشار خون بالا نفش موثر و مفیدی داشته باشد زیرا کوهوش سیاه یک منبع غنی از استروژن گیاهی است. برای اینکه با کمک کوهوش سیاه فشار خون خود را کنترل کنید باید هر روز به صورت منظم از این گیاه دارویی استفاده کنید و فشار خون را تحت کنترل داشته باشید.

خواص کوهوش سیاه برای قاعدگی

یکی از خواص کوهوش سیاه تسکین درد قاعدگی و کمک به رفع مشکلات قاعدگی است. کوهوش سیاه تنش رحم و تحریک خونریزی را کاهش می دهد و از این رو استفاده روزانه از کوهوش سیاه در طول دوره عادت ماهیانه به خانم ها توصیه می شود. با استفاده از کوهوش سیاه هر روز د طول دوره عادت ماهیانه شدت درد و گرفتگی ناشی از قاعدگی کاهش می یابد. هم کمک می کند تا از شر درد و مشکلات قاعدگی خلاص شوید. خواص کوهوش سیاه شامل کاهش تنش رحم و تحریک خونریزی قاعدگی است.

عادت ماهانه

خواص کوهوش سیاه برای یائسگی

از دیگر خواص کوهوش سیاه برای خانم ها می توان به کمک به رفع علائم یائسگی اشاره کرد. کوهوش سیاه می تواند سطح استروژن را تنظیم کند و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، تنش و استرس که ناشی از کاهش شدید سطح استروژن است را رفع کند.با نوشیدن یه فنجان دمنوش ای گیاه می توانید عارضه های یائسگی را کم کنید.

خواص کوهوش سیاه برای ناباروری

ناباروری امروزه یک مشکل شایع است. خوشبختانه، داروهای نجات بخش زیادی وجود دارند که به طور طبیعی و موثر ناباروری را درمان می کنند. یکی از داروهای طبیعی ناباروی کوهوش سیاه است. کوهوش سیاه یا Black Cohosh یکی از گیاهان دارویی طبیعی برای درمان ناباروری است. کوهوش سیاه می تواند موجب درمان علائم ناباروری و از بین بردن تنش و نگرانی شود. عصاره و ریشه کوهوش سیاه بسیار مفید و موثر هستند. ولی می توانید برای مصرف این گیاه با پزشک نیز مشورت کنید.

خواص کوهوش سیاه برای مشکلات تنفسی

درمان مشکلات تنفسی از جمله درمان آسم، برونشیت، احتقان بینی، عفونت دستگاه تنفسی، آنفولانزا و سرماخوردگی از خواص کوهوش سیاه است که این تاثیر کوهوش سیاه در درمان بیماری های تنفسی ناشی از خواص ضد احتقان، ضد التهابی، ضد ویروسی، قابض، و ضد باکتری این داروی گیاهی است. نوشیدن یک فنجان چای کوهوش سیاه دو بار در روز برای درمان و رفع علائم بیماری ها و اختلالات تنفسی موثر است.

سرفه کردن

خواص کوهوش سیاه برای تقویت سیستم ایمنی

استفاده از کوهوش سیاه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، اثری که نباید در فهرست خواص کوهوش سیاه برای سلامتی نادیده گرفته شود. مواد شیمیایی موثر در مبارزه با بیماری ها که در کوهوش سیاه یافت می شود برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. سیستم ایمنی بدن دارای قدرت کافی را برای محافظت از بدن شما در مقابل باکتری های مضر، ارگانیسم های خارجی و سموم دارد.

خواص گیاه کوهوش سیاه برای لاغری

از دیگر خواص کوهوش سیاه می توان به تاثیر آن در کاهش وزن و دست یابی به تناسب اندام اشاره کرد. داروی گیاهی کوهوش سیاه می تواند به خانم ها کمک کند تا مقداری از اضافه وزن ناخواسته خود را از دست بدهند، به خصوص هنگامی که در دوران یائسگی و عوارض آن هستند. یائسگی تقریبا در ۹۰٪ خانم ها موجب افزایش وزن می شود که این افزایش وزن در خانم های یائسه به علت کم بودن سطوح استروژن است که موجب افزایش تولید سلول های چربی می شود. گیاه کوهوش سیاه سطح استروژن را در بدن افزایش داده و از این طریق تولید سلول های چربی را کاهش می دهد و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

با این وجود تنها مصرف کوهوش به تنهایی برای لاغری کافی نیست و نمی تواند شما را به وزن ایده آل برساند. برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده آل، بهتر است از یک رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی استفاده کنید تا نه تنها به وزن مناسب برسید، بلکه سلامتی خود را در وضعیت مناسب قرار دهید. رژیم های بهاره غفاری، از رژیم های اصولی هستند که به شما کمک می کنند به وزن مناسب برسید و تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید.

لاغری

مصرف گیاه کوهوش سیاه برای گرگرفتگی

امروزه ریشه ها و ساقه های کوهوش سیاه به عنوان مکمل های گیاهی ، به شکل کپسول ، پودر و دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان راهی برای کاهش گرگرفتگی به بازار عرضه می شود. گرگرفتگی که تا حدودی ناشی از کاهش استروژن می باشد ، شایع ترین شکایت در دوران یائسگی است که تا ۸۰ درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم دوران یائسگی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و شامل موارد زیر است :

  • اضطراب
  • احساس گرما
  • تپش قلب
  • تعریق زیاد

اما آیا گیاه کوهوش سیاه در واقع می تواند به خلاص شدن شما از شر گرگرفتگی کمک کند. یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در کوهوش سیاه دارای اثر سروتونین است که ممکن است بر توانایی بدن در تنظیم درجه حرارت تأثیر بگذارد و در نهایت به کاهش گرگرفتگی کمک کند این مورد کاملا تایید نشده است.

عوارض گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه در کنار تمام خواص و فواید فراوانی که برای بدن و سلامتی دارد، عوارض جانبی و مضرات خفیفی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. برخی از این آثار و عوارض جانبی ممکن است جدی تر و دردسرساز تر باشند و باید به آ ن ها دقت کنید. آسیب کبدی یکی از مهم ترین و جدی ترین عوارض احتمالی کوهوش سیاه است. افراد مبتلا به بیماری کبدی و یا افرادی که سابقه اختلالات کبدی دارند نباید از کوهوش سیاه استفاده کنند. وجود علائمی از جمله درد شکم، مشکل کبد، زردی و یا ادرار تیره رنگ نشان از این است که باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری کنید. کوهوش سیاه یا Black Cohosh عوارض جانبی دیگری مانند سرگیجه، سردرد، فشارخون پایین، حالت تهوع، استفراغ، تغییر ریتم قلب و ناراحتی معده نیز دارد. افرادی که به گیاهان خانواده گیاه Buttercup حساسیت دارند به دلیل اینکه کوهوش سیاه هم در یک خانواده با این گیاه قرار دارند نباید از گیاه کوهوش سیاه استفاده کنند و از این طریق از بروز آلرژی و حساسیت احتمالی جلوگیری کنند. کوهوش سیاه معمولا با دیگر گیاهان داروهایی و داروهای شیمیایی تداخل دارد و به همین خاطر توصیه می شود که قبل از مصرف از کوهوش سیاه با پزشک مشورت کنید و طبق نظر او دارو را مصرف کنید. کسانی که با اختلالات حساس به هورمون درگیر هستند و یا از درمان هورمونی و شیمی درمانی استفاده می کنند، باید از مصرف کوهوش سیاه اجتناب کنند. خانم های باردار در طول بارداری یا مادران شیرده نباید این گیاه را مصرف کنند چون کوهوش سیاه می تواند احتمال خطر بروز سقط جنین را افزایش دهد.

بارداری

طرز تهیه دمنوش گیاهی کوهوش سیاه

تهیه دمنوش کوهوش سیاه در خانه بسیار آسان می باشد و فقط چند دقیقه وقت شما را می گیرد. تنها کارایی که باید بکنید ، تهیه خشک شده این گیاه از عطاری های محل می باشد. عناصر مورد نیاز :

  • ۱ قاشق چایخوری ریشه کوهوش سیاه
  • ۱ لیوان آب
  • عسل یا شیرین کننده دیگر به مقدار لازم
دمنوش گیاه کوهوش سیاه

دستورالعمل تهیه دمنوش کوهوش سیاه

  • ریشه گیاه کوهوش سیاه را خرد کرده و درون یک قوری تمیز ریخته و مقداری آب را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش آید .
  • ۱ لیوان آب جوش را به ریشه کوهوش سیاه اضافه کنید و بگذارید ۳ دقیقه بر روی شعله ملایم گاز دم بکشد. برای بیشتر شدن طعم دمنوش خود ، می توانید آن را به مدت ۵-۸ دقیقه دم کنید .
  • دمنوش کوهوش سیاه خود را صاف کرده و به صورت گرم سرو کنید. در صورت تمایل می توانید عسل یا شیرین کننده دیگر را برای طعم دادن به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان