همه چیز در مورد خواص حجرالیهود در طب سنتی

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز در مورد خواص حجرالیهود در طب سنتی
حجر الیهود به فرانسوی Le Iapis Judaïque و به یونانی «Lithos Ioydaikos» گفته می‌شود، سنگی به شکل میوهٔ بلوط در اندازهٔ زیتون در رنگ سفید مایل به آبی و خاکستری و دارای خطوط طولی که برای آن دو نوع نر و ماده قایل هستند. در اطراف اورشلیم یافت می‌شود.در این مطلب ویژگی های حجرالیهود مورد بررسی قرار می گیرد.

اسم شناسی سنگ حجرالیهود

در ابتدا به این مسئله می پردازیم که اسم این سنگ را بهتر بشناسیم. در کتب و منابع مختلف اسامی زیادی را برای این سنگ برشمرده اند. با توجه به اینکه اصالت این سنگ مربوط به سرزمین های یهود می باشد، اسم اصلی آن حجرالیهود و زیتون بنی اسرائیل می باشد. اما در کشورها و زبان های دیگر اسامی دیگری بر این سنگ گذاشته اند که به شرح زیر می باشد:

  • به زبان فارسی: سنگ جهودان
  • به زبان سانسکریت: استورن
  • نام علمی: fossil encrinite
  • نام هندی: hajrul yahud , hajrul yahood
  • نام انگلیسی: lime silicate, jews stone , fossil stone
حجرالیهود

تاریخچه سنگ حجر الیهود

این سنگ یکی از قدیمی ترین داروهای طب سنتی بوده که در کتب قدیمی از آن زیاد یاد شده است. مهم ترین خاصیت آن کمک به مسائل مربوط به دفع ادرار می باشد. گفته می شود این سنگ بیشتر در کشورهای یهود و بنی اسرائیل یافت می شود. در فلسطین و قدس نیز این سنگ فراوان وجود دارد و بنابر گزارش ها در فلسطین و قدس به صورت طبیعی به وجود می آید و سپس از این کشورها به سایر نقاط جهان همچون سوریه فرستاده می شود.

این ماده همانند بسیاری دیگر از داروهای طبیعی دارای دو جنس نر و ماده بوده که هر دو دارای تفاوت های ظاهری اندکی هستند. جنس ماده آن کمی سفید است در حالی که ماده آن رو به تیرگی دارد. فرق دیگر آن ها این است که مدل نر دارای خطوطی موازی و متقاطع بوده که جنس نر از این خطوط بی بهره است. و تفاوت نهایی آن ها این است که سنگ حجرالیهود ماده نسبتا پهن است در صورتی که حجرالیهود نر کمی شبیه زیتون و بلوط می باشد.

خواص سنگ حجرالیهود

  • از مهم ترین خواص این سنگ کمک به درمان سنگ کلیه و مثانه​​​​​​
  • مورد دوم کمک به رشد موهای پلک و ابرو می باشد.
  • جلوگیری از تولید سنگ در مثانه و کلیه
  • مدر
  • تقویت کننده و جلادهنده چشم
  • رویش و تقویت رشد ابروها
  • بهبود زخم ها
  • از بین بردن سفتی های بدن
  • بند آوردنده خون مقعد

در صورت مصرف این سنگ به شیوه ای که در ادامه گفته می شود، می توانید سنگ های کلیه و مثانه را شکسته و خرد کنید و سختی دفع ادرار را به مراتب کاهش دهید. لازم به ذکر است طبیعت این سنگ گرم و خشک است. این ماده طعم خاصی ندارد و همراه با آب به یک ترکیب نرم تبدیل می شود.

لازم به ذکر است که زیتون بنی اسرائیل برای برخی از اعضای بدن می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. این اندام ها شامل معده، کبد و طحال می باشند و باید برای جلوگیری از عوارض آن همراه با مصلح های خود مصرف شود. به طور مثال مصرف این سنگ باعث ضعیف شدن معده می شود که باید همراه مصلح خود یعنی تخم کرفس یا سکنجبین سفرجلی مصرف گردد. همچنین برای کبد مصلح آن صمغ و برای طحال مصلح آن عسل می باشد. همچنین برای زنان شیرده و مادران باردار منع مصرف دارد.

طرز مصرف سنگ حجرالیهود

به اشکال مختلفی می توان از خواص این سنگ بهره برد. در کتاب مخزن الادویه مرحوم عقیلی خراسانی طرز استفاده این سنگ را به این شکل بیان کرده است که باید حدود 3 گرم از سنگ را بسابیم و با 200 گرم آب گرم و حدود 5 گرم روغن بادام تلخ ترکیب نموده و بیاشامیم.

روش دیگر استفاده از این سنگ که به شکل کپسول بوده و ترکیبی از این سنگ و صمغ عربی می باشد. بدین منظور باید سنگ یهود را درون یک ظرف گلی قرار داده و ظرف را بر روی آتش بگذاریم تا سنگ سست شود و سپس سنگ را بکوبیم. صمغ را نیز می کوبیم و ترکیب حاصل شده را در کپسول های 500 میلی گرمی مصرف می کنیم. زمان و میزان مصرف این کپسول ها هم به این شکل است که باید شب در میان و هنگام خواب چهار عدد از این کپسول ها همراه با جوشانده مفتت مصرف شود. بین 45 تا 90 روز می توانید مصرف کنید. اگر در این زمان سنگ دفع شد نیازی به ادامه مصرف این کپسول ها نیست.

به گفته هرمس در صورتی که این سنگ با خون خفاش ترکیب شود و بر چشم کشیده شود، باعث جلای چشم می شود و مژه های ریخته شده را دوباره می رویاند.

روش دیگر که در کتب طب سنتی بیان شده است بدین صورت که سنگ حجرالیهود را به همراه سنگ مس بسابیم و با 1.5 لیتر آب گرم ترکیب کنیم و مصرف نماییم تا سنگ کلیه و مثانه را بشکند و سختی در دفع ادرار را کاهش دهد. مصرف این سنگ بر رفع سنگ مثانه اثر کم داشت ولی بر سنگ کلیه اثر نافعی داشت.

اگر سنگ کلیه از 6 میلی متر بزرگ تر بود باید یک قاشق چای خوری از سنگ را در نصف لیوان آب لیمو ترش قرار دهید و مصرف کنید، در صورتی که فشارخون شما زیر 9 نباشد و ضربان قلبتان هم بالای 80 تپش در دقیقه نباشد. برای رشد مژه ها و ابروها می توانید پودر ساییده شده این سنگ را با روغن بادام شیرین مخلوط کرده و بر موضع بمالید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان