ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد لیفت (لمینت) متحرک دندان

  یکشنبه، 28 فروردین 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
همه چیز در مورد لیفت (لمینت) متحرک دندان
لمینت متحرک یا “اسنپ‌آن‌اسمایل” که گاهی به آن کامپوزیت متحرک هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان قرار می گیرد و مانند یک پوشش تا حدودی می تواند عیب و ایراد دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد.در این مطلب یفت متحرک دندان برای شما توضیح داده می شود.

لمینت(لیفت) متحرک دندان چیست؟

این ابزار در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود. اما اخیرا لمینت های متحرکی در بازار رواج پیدا کرده که به صورت آماده و از پیش ساخته و با قیمت بسیار پایین به فروش می رسد که البته در مورد آنها هم توضیح خواهم داد.

این وسیله به این دلیل لمینت نامیده می شود که هدف آن مانند لمینت دندان دائمی، پوشاندن عیوب دندان و زیباتر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود.در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان بردارید.

لمینت متحرک دندان

ایده ساخت لمینت متحرک از کجا آغاز شد؟

به طور کلی دندانپزشکی یکی از درمان های پرهزینه به شمار می رود و از این میان عمل های ترمیمی و زیبایی در دندانپزشکی که برای اصلاح طرح لبخند به کار می روند هزینه های بالایی دارند که شاید انجام آنها برای همه ممکن نباشد. به همین دلیل بعضی از متخصصان وسیله ای ابداع کردند که بتواند جایگزین ترمیم های دائمی مانند لمینت و کامپوزیت باشد و در عین حال بتواند مشکلات ظاهری دندان مانند افتادگی، شکستگی، زردی یا بدشکلی دندان ها را اصلاح کند. ویژگی اصلی این وسیله ارزان بودن آن نسبت به دیگر روش های ترمیمی است.

  • اما آیا لمینت متحرک واقعا می تواند ما را به هدفی که برای آن ساخته شده برساند؟
  • لمینت متحرک چه تفاوتی با لمینت دندان یا کامپوزیت دندان دارد؟
  • آیا این روکش متحرک می تواند جایگزین مناسبی برای لمینت و کامپوزیت باشد؟
  • آیا لمینت های متحرک آماده می توانند وسیله مطمئن و مناسبی برای دندان ها باشند؟اگر می خواهید به جواب همه این سوال ها برسید تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

لمینت متحرک سفارشی چگونه آماده می شود؟

فارغ از اینکه لمینت متحرک چه مشکلات و معایبی دارد اگر میخواهید یک دست از آنها را داشته باشید اولین کار این است که به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص ابتدا دندان های شما را معاینه می کند تا ببیند آیا لمینت متحرک برای شما مناسب هست یا نه.

  • بعد از اینکه رنگ دلخواه روکش های خود را انتخاب کردید، دندانپزشک از دندان های شما قالب گیری می کند. بهترین نتیجه زمانی بدست می آید که قالب گیری با مهارت و دقت تمام انجام شود.
  • این قالب ها به لابراتوار فرستاده می شود تا لمینت های متحرک شما متناسب با شکل دندان ها و رنگ دلخواه ساخته شود. پروسه ساخت این لمینت ها ممکن است چند هفته طول بکشد.
  • لمینت های متحرک، هم برای فک بالا و هم فک پایین ساخته می شود. پس از اینکه کاورها آماده شدند دندانپزشک آنها را نصب می کند تا ببیند به خوبی روی دندان ها چفت می شود یا نه.
  • یادتان باشد بعد از قراردادن این کاورها می توانید مایعات بنوشید اما برای غذا خوردن باید آنها را درآورید.

لمینت متحرک آماده چطور روی دندان نصب می شود؟

به تازگی لمینت های متحرکی رواج پیدا کرده که به صورت پیش ساخته و آماده به فروش می رسد. برای نصب این لمینت های متحرک که عموما قیمت پایینی دارند گفته می شود که طبق دستورالعمل زیر نصب شود:

  1. ابتدا قالب ها را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش بیندازید تا نرم و انعطاف پذیر شوند.
  2. سپس آنها را درآورده و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شوند.
  3. پس از خنک شدن، آنها را روی دندان ها قرار داده و با دو انگشت شصت خود فشار دهید تا خوب روی دندان محکم شود
  4. پس از ۳۰ ثانیه انها را از روی دندان برداشته و در آب یخ بیندازید تا سفت شود.
  5. پس از سفت شدن می توانید دوباره آنها را روی دندان هایتان قرار دهید.

تمام دندانپزشکان و متخصصان روی کارایی و مناسب بودن همین لمینت های متحرک سفارشی هم تردید دارند و اشکالات زیادی از این وسیله می گیرند چه برسد به این لمینت های متحرک آماده! راستش را بخواهید این لمینت ها شبیه یک شوخی هستند اما به نظرم اصلا شوخی خوبی نیست.

مشکل اصلی این است که شکل دندان و اندازه فک افراد با هم متفاوت است به همین خاطر این لمینت های متحرک با فرم و اندازه دندان های همه مناسب نیست. بسیاری از این لمینت ها هم از مواد اولیه بی کیفیت ساخته می شوند به همین دلیل در هنگام قرار گرفتن در آب گرم کاملا از هم باز می شود یا به صورت درست روی دندان چفت نمی شود.به همین دلیل لمینت های متحرک آماده که توسط شرکت ها به فروش می رسد قطعا ابزار مطمئنی برای زیباسازی ظاهر دندان ها نیستند زیرا بر اساس یک مدل فرضی ساخته می شوند و عموما مواد اولیه با کیفیتی ندارند. به همین دلیل نتیجه دلخواه را برای شما نخواهند داشت.

چگونگی گذاشتن لمینت متحرک

مزایای لمینت متحرک دندان

این مزایا و معایبی که در اینجا در مورد آنها صحبت میکنم مربوط به لمینت های متحرک سفارشی است چون در مورد لمینت متحرک آماده هیچ بحثی نیست. زیرا همانطور که گفتم فقط یک بازی تبلیغاتی است و توسط هیچ دندانپزشک و متخصصی تایید نمی شود.

  1. لمینت متحرک سفارشی قیمت پایین تری نسبت به لمینت دندان دائمی دارد.
  2. این لمینت ها می توانند به طور موقت عیوب و مشکلات جزئی دندانی مانند بدرنگی و شکستگی های دندانی را برطرف کنند
  3. فرآیند لمینت متحرک بدون عمل، بیحسی و تراش دادن سطح دندان صورت می گیرد.

معایب لمینت متحرک دندان

  1. به لثه آسیب می رساند و ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت در لثه شود.
  2. ممکن است دندان ها دچار پوسیدگی شوند.
  3. برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست.
  4. ماندگاری و طول عمر آن کوتاه است.
  5. در هنگام غذا خوردن باید آن را درآورید و این مساله در مهمانی ها شاید چندان خوشایند نباشد.
  6. جنبه درمانی ندارد و راه حل دائمی برای مشکلات دندانی نیست.
  7. ممکن است در حرف زدن دچار مشکل شوید.
  8. احتمال شکستن پلاک متحرک در هنگام گذاشتن و برداشتن وجود دارد.
  9. ممکن است بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شوند.
  10. ممکن است در دهان شما آلرژی ایجاد کند.

لمینت متحرک برای چه افرادی مناسب است؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید با وجود همه مشکلات و عوارض، باز به طور موقت از لمینت متحرک استفاده کنید. مثل:

  • فعلا امکان مالی ندارید لمینت یا کامپوزیت کنید
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت کنید و از روش کاشت دندان استفاده کنید،
  • یک مهمانی یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینت متحرک استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینت ها مراقبت از آنها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان نشوید.

روش تمیز کردن و مراقبت از لمینت متحرک دندان

  1. برای مراقبت از لمینت متحرک یا اسنپ آن اسمایل بعد از هر بار استفاده، آن را به آرامی از دهان درآورید و به خوبی بشویید تا از ایجاد بوی بد دهان و پوسیدگی دندان های اصلی جلوگیری کنید.
  2. یادتان باشد باید پلاک را به آرامی و با دو دست با گرفتن قسمت انتهایی آن نصب کرده یا درآورید.
  3. خمیر دندان حاوی موادی است که ممکن است باعث ایجاد خراش و ساییدگی روی سطح پلاک شود، پس از خمیر دندان استفاده نکنید. برای تمیز کردن لمینت متحرک از فرچه های مخصوص و نرم و صابون های مایع استفاده کنید.
  4. در زمانی که نمی خواهید از پلاک استفاده کنید حتما آن را در کیت مخصوصش قرار دهید.

انواع روکش های معروف و محبوب برای زیبایی دندان

انواع روکش دندان که نام دیگر آن پروتز ثابت دندانی است در واقع یک کلاهک فلزی یا سرامیکی یا ترکیبی از هر دو است که در لابراتوار ساخته شده و بر روی دندان قرار گرفته و کل دندان را دربرمیگیرد. روکش برای دندان هایی که بطور گسترده تخریب و پوسیده شده اند مورد استفاده قرار می گیرد تا هم دندان را در برابر شکستن حفاظت کند و هم به دندان زیبایی ببخشد. دو نوع روکش معروف برای زیبایی دندان ها وجود دارد که اکثر مردم از این روکش ها استفاده می کنند که در زیر نام آن ها برده شده است:

کامپوزیت

کامپوزیت یک روش ساده و سریع برای زیباسازی ظاهر دندان ها و برطرف کردن عیب های دندانی است. کامپوزیت ماده خمیر مانندی است که روی دندان قرار می گیرد و دندانپزشک آن را آنقدر فرم می دهد تا به اندازه و شکل موردنظر شما در بیاید و آنقدر صیقل می دهد تا براق و یکدست شود و تمام این مراحل در یک جلسه انجام می شود.

این روش یکی از روش های محبوب و پرطرفدار ترمیم دندان است زیرا هم دوام خوبی دارد، هم ظاهر دندان ها را بسیار زیبا می کند، هم خیلی سریع انجام می شود و هم قیمت مناسبی نسبت به لمینت دارد.

دندان کامپوزیت شده

لمینت دندان

اگر دندان های صاف، یکدست، سفید و براق بازیگران و سلبریتی ها و لبخند زیبا و خاصشان همیشه شما را مجذوب خود می کنید باید بدانید که بیشتر این افراد دندان های خود را لمینت کرده اند.لمینت دندان، پوششی نازکی است که از مواد بسیار مقاوم و با طول عمر بالا در لابراتوار ساخته می شود و مانند ناخن روی دندان گذاشته می شود و با مواد و فرآیند مخصوصی طوری روی دندان ها ثابت می شود که به راحتی از روی دندان جدا نمی شود.

این پوسته های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی سطح دندان را می پوشانند و با کمترین عوارض، ظاهر دندان ها را زیبا می کنند. نکته مهم در استفاده از لمینت به عنوان روکش دندان، طول عمر بیشتر تا ۲۰ سال، ضخامت کمتر و طبیعی بودن و عدم رنگ پذیری با خوردن خوراکی های رنگی است.

اگرچه لمینت هزینه بالایی دارد اما نتیجه شگفت انگیزی دارد. شما بعد از لمینت کردن دندان هایتان زمانی که از روی یونیت بلند می شوید و دندانپزشک آینه را به دستتان می دهد، یک معجزه منحصر به فرد را در آینه می بینید. از آن روز لبخند شما مانند ستاره ها همیشه خواهد درخشید.

قیمت لمینت متحرک دندان

قیمت لمینت متحرک با توجه به نوع موادی که استفاده می شود، کیفیت کار لابراتوار و میزان مهارت و تخصص دندانپزشک بسیار متفاوت است. به طور کلی می توان گفت که قیمت لمینت متحرک چیزی حدود ۲ الی ۶ میلیون تومان تخمین زده می شود.ولی باز قیمت قطعی و نهایی نمی باشد.

سؤالات متدوال درباره لمینت متحرک دندان

  • آیا با لمینت متحرک دندان می توان غذا خورد؟ لمینت متحرک دندان، لایه نازکی است که مانند قالب روی دندان قرار می گیرد و از آنجا که روی دندان نمی چسبد بهتر است که از خوردن غذاهای سفت یا نوشیدنی های رنگی با آن پرهیز کنید. جنس لمینت های متحرک دندان در برابر تغییر رنگ خیلی مقاوم نیستند.
  • دوام و ماندگاری لمینت متحرک دندان چقدر است؟ لمینت متحرک دندان در صورتی که جنس خوبی داشته باشد و شما هم به خوبی از آن مراقبت کنید می تواند تا ۲ سال استفاده شود. عمر این لمینت ها به نحوه استفاده و مراقبت شما هم وابسته باشد. شما باید دقت کنید و عمل نصب و خارج کردن آن از دهان را به آرامی و درست انجام دهید و برای تمیز کردن آن هم نکات خاص را رعایت کنید تا خراش و شکستگی اتفاق نیوفتد.
  • تفاوت لمینت متحرک دندان با کامپوزیت در چیست؟ لمینت متحرک دندان یک راه حل موقت است و مدام باید آن را روی دندان بگذارید و بردارید درحالیکه کامپوزیت دائمی است و تا ۵ سال و حتی بیشتر طول عمر دارد و در صورت لب پر شدگی قابل ترمیم است.
  • لمینت متحرک دندان را از کجا بخریم؟: سفارش و خرید اسنپ آن اسمایل از آنلاین شاپ ها را به هیچ عنوان به شما توصیه نمی کنم. برای تهیه این وسیله حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید و با قالب گیری از دندان هایتان، لمینت مخصوص خودتان را تهیه کنید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (378 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (329 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (248 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (236 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (194 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (161 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (159 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (150 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (134 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (112 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (108 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (103 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402