ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز درباره خود هیپنوتیزم

  جمعه، 28 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره خود هیپنوتیزم
خود هیپنوتیزم ذهن ناخودآگاه شما را ترغیب کرده و به تدریج باعث تغییر در باورهای ناکارآمد و افکار اتوماتیک می‌شود. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره خود هیپنوتیزم و نحوه انجام آن بحث می کنیم . با ما همراه باشید.

خود هیپنوتیزم چیست؟

خود هیپنوتیزم یعنی فرد خودش، خود را هیپنوتیزم ‌کند.برای بسیاری از افراد هیپنوتیزم امری ترسناک به نظر می‌رسد. شاید فکر کنید کنترل ذهن و رفتار خود را از دست می‌دهید یا شخص دیگری به شما پیشنهاداتی بدهد که دوست نداشته باشید انجام بدهید. ممکن است برای فردی که ضربه روحی را تجربه کرده یا به راحتی به درمانگر اعتماد نمی‌کند، کار با هیپنوتیزم درمانی برای بهبود یا تغییر خود، سخت باشد.

خود هیپنوتیزم راهی بی‌خطر و آسان برای دستیابی به بسیاری از مزایای کار با هیپنوتیزم درمانی است. خود هیپنوتیزم می‌تواند به همه چیز در زندگی کمک کند. از مدیریت استرس و اضطراب گرفته تا کاهش وزن و رژیم و حتی اعتماد به نفس و مهارت‌های سخنرانی در جمع. همچنین یادگیری خود هیپنوتیزم می‌تواند به شما در مطالعه موثرتر کمک کند. اطلاعات را به خاطر بسپارید و آنها را در صورت نیاز فراخوانی کنید و به طور کلی خود را آرام و ریلکس نگه دارید تا در طول روز باز و پذیرا باشید.

تاثیرات خود هیپنوتیزم


شما می‌توانید بسیاری از مشکلات خود را با هیپنوتیزم کردن از بین ببرید. هر انچه شما فکر کنید از خاطرات گذشته تا درد‌ها و حتی روابطتان با افراد مختلف، همگی ورود به ناخودآگاه و تغییر نگرش کاملا قابل حل است.از جمله معضلات و بیماری‌هایی که با هیپنوتیزم قابل درمان است می‌توان مشکلات زیر را نام برد:

  • بی‌خوابی‌های غیرطبیعی

  • استرس و اضطراب

  • خودخوری و سرزنش کردن خود

  • نفرت و خشم از دیگران

  • حسادت

  • پرخوری بیمارگونه و افزایش وزن

  • مشکلات خانوادگی

  • تنبلی

  • افسردگی

  • مدیریت زمان

  • تند خویی و عصبانیت

  • ضعف در نه گفتن به دیگران

  • ضعف در یادگیری و قدرت حافظه کم

  • عدم بخشش دیگران و کینه به دل گرفتن از آن‌ها

  • عدم مسئولیت پذیری

  • کمبود آرامش در زندگی

  • کمبود اعتماد به نفس

  • مشکلاتی که در دوران کودکی داشته‌ایم و ناخواسته بر خیلی از رفتار‌های ما تاثیر می‌گذارد.

  • عدم رضایتمندی از شغل

  • روابط عمومی ضعیف

  • عادت به سیگار کشیدن یا هر عادت ناپسند اخلاقی دیگر که ریشه روانی داشته باشد.

  • برنامه‌ریزی آینده

  • حساسیت زیاد بر روی برخی مسائل

  • وسواس فکری

  • بی برنامه‌گی

  • بدگمانی

  • ایجاد بی حسی و بی دردی

    خود هیپنوتیزم

    نگاه علمی به خود هیپنوتیزم


    برای درک هیپنوتیزم ابتدا باید با مراحل یا سطوح خواب مصنوعی در انسان آشنا شویم. پس باید عملکرد داخلی ذهن انسان را در نظر بگیریم. مغز انسان وظایف خود را در چهار سطح انجام می‌دهد.

    1. اولین مرحله سطح بتا نام دارد. سطحی که در آن هوشیاری انسان کامل است. مغز انسان تقریباً روزی 16 ساعت در این سطح عمل می‌کند.وظیفه اصلی این سطح تنظیم عملکرد‌های حیاتی بدن مانند ضربان قلب، تنفس، عملکرد کلیه، هضم غذا و… است. 75 درصد از نیروی هوشیار ذهن انسان در سطح بتا صرف نظارت بر عملکرد حیاتی بدن می‌شود و 25 درصد باقیمانده وقف تفکر و تمرکز حواس می‌شود.

    2. سطح دوم را مرحله آلفا می‌نامیم. در سطح آلفا ذهن نیمه هوشیار مشغول فعالیت است. هنگام خواب مصنوعی با این قسمت سر و کار داریم. کارآیی این سطح برای تمرکز حواس 95 الی 100 درصد است؛ که مقدار آن در مقایسه با 25 درصد کارآیی هوشیارانه سطح بتا خیلی بیشتر است. نمونه‌هایی از فعالیت سطح آلفا عبارتند از: خواب مصنوعی، مراقبه، تجسم خلاق، خواب رفتن و بیدار شدن طبیعی.

      پس در کل خواب مصنوعی حالتی طبیعی در ذهن است. خواب مصنوعی در واقع خواب به حساب نمی‌آید، زیرا شما وقتی در خواب مصنوعی فرو می‌روید، آگاهی خود را کاملاً حفظ می‌کنید.

    3. سطح بعدی فعالیت ذهن مرحله تتا است. یعنی همان بخش از ذهن ناخودآگاه که هنگام خواب سبک فعال می‌شود.

    4. نام آخرین مرحله دلتا است. همان خواب عمیق است. ذهن ناهشیار در چنین سطحی در استراحت کامل به سر می‌برد. این سطح تلقین‌پذیر نیست و دستیابی به آن تقریبا ممکن نیست.

    منظور از خواب مصنوعی کنار گذاشتن ذهن هوشیار و مدیریت مستقیم ذهن نیمه هوشیار است. هنگام خواب مصنوعی به هیچ وجه به خواب نمی‌روید. ما خودمان هر لحظه نمونه‌هایی از خواب مصنوعی را در اعمال روزانه به طور طبیعی انجام می‌دهیم.به عنوان مثال تجسم خلاق، مدیتیشن، به خواب رفتن در شب، تماشای زیاد تلویزیون، تماشای برف پاک کن ماشین در یک شب بارانی، تماشای تیر‌های چراغ برق یا خطوط سفید بزرگ‌راه‌ها (که آن را خواب مصنوعی در بزرگراه می‌نامیم)، خواندن کتاب طوری که گذشت زمان را حس نکنیم.

    برای ورود به سطح آلفا بیایید لحظه‌ای خیال‌پروری کنید. وقتی خیال‌پروری می‌کنید، ذهن شما روی شخص، مکان یا واقعه‌ای خوشایند متمرکز می‌شود. در چنین حالتی به مکان، گذشت زمان، تنگ یا گشاد بودن لباس خود فکر نمی‌کنید. اگر هنگام خیال‌پروری شخصی در کنار شما باشد، مجبور می‌شود برای جلب توجه شما بشکن بزند و یا اسم شما را صدا کند. این امر، نشانه ورود به مرحله آلفا است که بهترین نمونه هیپنوتیزم طبیعی به حساب می‌آید. جالب است بدانید اکثر مردم بین 3 تا 4 ساعت در روز خیال‌پروری می‌کنند؛ بنابراین اکثر مردم روزی سه ساعت در حالت هیپنوتیزم طبیعی سپری می‌کنند. خواب مصنوعی یکی از حالت‌های عادی و طبیعی ذهن انسان است و هیچ خطری ندارد. در واقع اگر هیپنوتیزم طبیعی وجود نداشته باشد، فشار زندگی ما را از پای درمی‌آورد.

مراحل خود هیپنوتیزم


  1. به جایی بروید که بتوانید تنها باشید و کسی نیز مزاحمتان نشود.

  2. روی یک تخت یا مبل راحت، به پشت دراز بکشید.

  3. چشمهایتان را بسته و شروع به تنفس عمیق کنید. هرچقدر تنفس شما عمیق تر باشد، در انجام خود هیپنوتیزم موفق تر خواهید بود.

  4. تمرکز روی هرکدام از اعضای بدن را آغاز کرده و هربخش از بدن را در حالت آرامش و ریلکس تصور کنید. میتوانید یک هاله نورانی آبی را تصور کنید که در بدن شما در گردش بوده و با عبور آن از اطراف اعضای بدنتان، آنها را ریلکس میکند؛ مثلا روی دست راست تمرکز کرده و سپس عضلات آنرا شل کرده و همه توجه خود را معطوف به حس آرامش حاصل از آن کنید. شما میتوانید از عبارات و تلقین هایی نظیر “آرام ” یا “من اکنون درحال آرام شدن هستم ”، برای کمک به خود استفاده کنید. به همین شکل، تمرکز خود را روی اعضای دیگر برده و همه بدن خود را آرام و ریلکس کنید و نهایتا به تصور همه بدن خود، بصورت ریلکس و آرام بپردازید درحالی که توده آبی همه آنرا در بر گرفته است و حس خارق العاده ایی دارید.

  5. شما میتوانید آنقدر این عملیات را انجام دهید که واقعا حس کنید در حال به خواب رفتن هستید.

  6. حال تصور کنید که یک بالن هلیوم به دست راست شما گره زده شده و میخواهد آنرا به سمت بالا بکشد. تصور کنید این بالن آنقدر بزرگ است که میتواند دست راست شما را تماما بالا بکشد.

  7. اگر تمرکز را بصورت صحیح انجام داده و به خوبی تخیل خود را با همه جزییات به کار انداخته باشید، کم کم دست راست شما بالا خواهد آمد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (362 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (222 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (220 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (177 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (142 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (139 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (135 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (119 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (119 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (117 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (114 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (98 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (97 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (86 نظر)
دیگران می‌خوانند   
غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان (ویدیو) رقصی این چنین در میانه میدانم آرزوست!/ واکنش ماده شیمیایی با اشعه‌ی فرابنفش (عکس) ماجرای ازدواج جنجالی ژیلا صادقی با بازیگر سریال "رستگاری" و "بچه مهندس3"، کاوه سماک باشی، چه بود و به کجا رسید مدیتیشن بهاری الناز شاکردوست با ظاهر عجیب و شال پیچی شده در کرمانشاه/ بیستون کعبه عشاق جهان است هنوز+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد (فیلم) همخوانی هلیا امامی در کنسرت مسعود صادقلو / تعطیلات عید خانم بازیگر از مشهد تا کنسرت صادقلو (عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣 خلاقیت منحصر به فرد باغبان خوش ذوق با پرورش میوه های قلبی شکل حماسه ساز شد +ویدئو/مغز تو رو باید طلا گرفت! (عکس) گشت و گذار بهاری دمت اوزدمیر با ظاهری متفاوت در یک جای بهشتی تصویری از عبادت خالصانه رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در حیاط با صفا و سرسبز/ قبول حق باشه حضور سحر دولتشاهی در مراسم تدفین محمدرضا شجریان به عنوان عروس خانواده+عکس/ از این مراسم به بعد ازدواجش با همایون رو علنی کرد خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته جالب پشت کامیون حمل جوجه حماسه آفرین شد/ آخه لامصب جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (فیلم) سپهر حیدری اولین بار این طور عاشق آرام جوینده شد و از او خواستگاری کرد/ عجب جرئتی داشته این مرد پرسپولیسی🙂 خلاقیت بی نظیر یک مادر ایرانی با پختن یک نان منحصر به فرد برای تزئین سفره افطار/ چقدر شیک و مجلسی+عکس سفره افطاری رنگین و مفصل امیر قلعه نویی در یک رستوران مجلل/ ماشالله چه جایی هم انتخاب کردن👌 بیوگرافی و زندگینامۀ شهید محسن فخری‌زادۀ مهابادی، فیزیکدان هسته‌ای ایران مهم ترین مراقبت های لازم بعد از کراتینه مو استوری معناداری که منوچهر هادی منتشر کرد همه چیز درباره‌ی هزینه نگارش CV برای اپلای پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس ساعت دیواری خاص و معنادار منزل منوچهر هادی که بخاطر عشق زیادش به سوفیا اینگونه طراحی شده+عکس/ چقد جالبه 👌 نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای حسن جوهرچی +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! بغض بهروز رهبری فرد به یاد زنده یاد مهرداد میناوند و زنده یاد علی انصاریان +فیلم شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) 2تا مهربون و آدم حسابی و محبوب دلها در یک قاب/ شهریار فوتبال ایران، علی دایی در کنار شخصیت محبوب بچه های دیروز و بزرگسالان امروز😍 (عکس) مادر شوهر مهربون و خوش چهره ریما رامین فر همای سریال پایتخت/ معلومه عروسش رو خیلی دوست داره تعطیلات رؤیایی حسین ماهینی و همسر به همراه دو فرزندش در سواحل نیلگون خلیج فارس در جنوب/ پرسپولیسیا لایکش کنن خاطره شیرین و دلنشین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس عکسی از خانه ابدی آزاده نامدای و مادرش که سنگ قبرشان مشترک است/سومین سالگرد تلخ خانوم مجری! این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید دانلود آهنگ جدید «این هوا میطلبه» علی عبدالمالکی+فیلم/ این هوا میطلبه بزنیم تو دل خیابون ... شلوار زاپ دار احمد نوراللهی در دوبی در یک عکس دونفره با بشار رسن با کپشن: حبیبی! تلاش جالب و بامزه علیرضا جهانبخش برای پختن نان درکنار مادرش/ کدبانوی تیم ملی ایشونه+عکس تصویری زیرخاکی و دیده نشده از کودکی اشکان دژاگه گلادیاتور تیم تراکتور تبریز در آلمان/ آقا از بچگی گنگش بالا بوده موافقید؟ ایده تزئین آش پشت پایِ مادرشوهر، توسط عروس خوش سلیقه‌اش مرزهای خلاقیت را جابجا کرد + عکس/ عروس نگو، هنرمند بگو😍 جومونگ و سوسانو اگه ایرانی بودن اسمشون چی بود؟ دورهمی احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با شبنم مقدمی سر میز ناهار/ چقدر با هم صمیمی هستن+عکس
تیتر امروز   
کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی خاطره شیرین و دلنشین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید دانلود آهنگ جدید «این هوا میطلبه» علی عبدالمالکی+فیلم/ این هوا میطلبه بزنیم تو دل خیابون ... جومونگ و سوسانو اگه ایرانی بودن اسمشون چی بود؟ آموزش ساخت رژلب های طبیعی و گیاهی در خانه / خداحافظی با رژلب های سرب دار بهترین رنگ رژ لب برای پوست های روشن و سفید راهکارهای خانگی برای داشتن لب هایی خوش رنگ و زیبا چرا لباس سردار آزمون ستاره تیم ملی قرض داده شد؟+عکس هوش مصنوعی اختراعی بسیار تأثیرگذار‌تر از آتش، برق یا حتی اینترنت (عکس)حسادت شاهرخ استخری به فالوورهای همسرش علنی شد!