همه چیز درباره خود هیپنوتیزم

  جمعه، 28 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره خود هیپنوتیزم
خود هیپنوتیزم ذهن ناخودآگاه شما را ترغیب کرده و به تدریج باعث تغییر در باورهای ناکارآمد و افکار اتوماتیک می‌شود. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره خود هیپنوتیزم و نحوه انجام آن بحث می کنیم . با ما همراه باشید.

خود هیپنوتیزم چیست؟

خود هیپنوتیزم یعنی فرد خودش، خود را هیپنوتیزم ‌کند.برای بسیاری از افراد هیپنوتیزم امری ترسناک به نظر می‌رسد. شاید فکر کنید کنترل ذهن و رفتار خود را از دست می‌دهید یا شخص دیگری به شما پیشنهاداتی بدهد که دوست نداشته باشید انجام بدهید. ممکن است برای فردی که ضربه روحی را تجربه کرده یا به راحتی به درمانگر اعتماد نمی‌کند، کار با هیپنوتیزم درمانی برای بهبود یا تغییر خود، سخت باشد.

خود هیپنوتیزم راهی بی‌خطر و آسان برای دستیابی به بسیاری از مزایای کار با هیپنوتیزم درمانی است. خود هیپنوتیزم می‌تواند به همه چیز در زندگی کمک کند. از مدیریت استرس و اضطراب گرفته تا کاهش وزن و رژیم و حتی اعتماد به نفس و مهارت‌های سخنرانی در جمع. همچنین یادگیری خود هیپنوتیزم می‌تواند به شما در مطالعه موثرتر کمک کند. اطلاعات را به خاطر بسپارید و آنها را در صورت نیاز فراخوانی کنید و به طور کلی خود را آرام و ریلکس نگه دارید تا در طول روز باز و پذیرا باشید.

تاثیرات خود هیپنوتیزم


شما می‌توانید بسیاری از مشکلات خود را با هیپنوتیزم کردن از بین ببرید. هر انچه شما فکر کنید از خاطرات گذشته تا درد‌ها و حتی روابطتان با افراد مختلف، همگی ورود به ناخودآگاه و تغییر نگرش کاملا قابل حل است.از جمله معضلات و بیماری‌هایی که با هیپنوتیزم قابل درمان است می‌توان مشکلات زیر را نام برد:

  • بی‌خوابی‌های غیرطبیعی

  • استرس و اضطراب

  • خودخوری و سرزنش کردن خود

  • نفرت و خشم از دیگران

  • حسادت

  • پرخوری بیمارگونه و افزایش وزن

  • مشکلات خانوادگی

  • تنبلی

  • افسردگی

  • مدیریت زمان

  • تند خویی و عصبانیت

  • ضعف در نه گفتن به دیگران

  • ضعف در یادگیری و قدرت حافظه کم

  • عدم بخشش دیگران و کینه به دل گرفتن از آن‌ها

  • عدم مسئولیت پذیری

  • کمبود آرامش در زندگی

  • کمبود اعتماد به نفس

  • مشکلاتی که در دوران کودکی داشته‌ایم و ناخواسته بر خیلی از رفتار‌های ما تاثیر می‌گذارد.

  • عدم رضایتمندی از شغل

  • روابط عمومی ضعیف

  • عادت به سیگار کشیدن یا هر عادت ناپسند اخلاقی دیگر که ریشه روانی داشته باشد.

  • برنامه‌ریزی آینده

  • حساسیت زیاد بر روی برخی مسائل

  • وسواس فکری

  • بی برنامه‌گی

  • بدگمانی

  • ایجاد بی حسی و بی دردی

    خود هیپنوتیزم

    نگاه علمی به خود هیپنوتیزم


    برای درک هیپنوتیزم ابتدا باید با مراحل یا سطوح خواب مصنوعی در انسان آشنا شویم. پس باید عملکرد داخلی ذهن انسان را در نظر بگیریم. مغز انسان وظایف خود را در چهار سطح انجام می‌دهد.

    1. اولین مرحله سطح بتا نام دارد. سطحی که در آن هوشیاری انسان کامل است. مغز انسان تقریباً روزی 16 ساعت در این سطح عمل می‌کند.وظیفه اصلی این سطح تنظیم عملکرد‌های حیاتی بدن مانند ضربان قلب، تنفس، عملکرد کلیه، هضم غذا و… است. 75 درصد از نیروی هوشیار ذهن انسان در سطح بتا صرف نظارت بر عملکرد حیاتی بدن می‌شود و 25 درصد باقیمانده وقف تفکر و تمرکز حواس می‌شود.

    2. سطح دوم را مرحله آلفا می‌نامیم. در سطح آلفا ذهن نیمه هوشیار مشغول فعالیت است. هنگام خواب مصنوعی با این قسمت سر و کار داریم. کارآیی این سطح برای تمرکز حواس 95 الی 100 درصد است؛ که مقدار آن در مقایسه با 25 درصد کارآیی هوشیارانه سطح بتا خیلی بیشتر است. نمونه‌هایی از فعالیت سطح آلفا عبارتند از: خواب مصنوعی، مراقبه، تجسم خلاق، خواب رفتن و بیدار شدن طبیعی.

      پس در کل خواب مصنوعی حالتی طبیعی در ذهن است. خواب مصنوعی در واقع خواب به حساب نمی‌آید، زیرا شما وقتی در خواب مصنوعی فرو می‌روید، آگاهی خود را کاملاً حفظ می‌کنید.

    3. سطح بعدی فعالیت ذهن مرحله تتا است. یعنی همان بخش از ذهن ناخودآگاه که هنگام خواب سبک فعال می‌شود.

    4. نام آخرین مرحله دلتا است. همان خواب عمیق است. ذهن ناهشیار در چنین سطحی در استراحت کامل به سر می‌برد. این سطح تلقین‌پذیر نیست و دستیابی به آن تقریبا ممکن نیست.

    منظور از خواب مصنوعی کنار گذاشتن ذهن هوشیار و مدیریت مستقیم ذهن نیمه هوشیار است. هنگام خواب مصنوعی به هیچ وجه به خواب نمی‌روید. ما خودمان هر لحظه نمونه‌هایی از خواب مصنوعی را در اعمال روزانه به طور طبیعی انجام می‌دهیم.به عنوان مثال تجسم خلاق، مدیتیشن، به خواب رفتن در شب، تماشای زیاد تلویزیون، تماشای برف پاک کن ماشین در یک شب بارانی، تماشای تیر‌های چراغ برق یا خطوط سفید بزرگ‌راه‌ها (که آن را خواب مصنوعی در بزرگراه می‌نامیم)، خواندن کتاب طوری که گذشت زمان را حس نکنیم.

    برای ورود به سطح آلفا بیایید لحظه‌ای خیال‌پروری کنید. وقتی خیال‌پروری می‌کنید، ذهن شما روی شخص، مکان یا واقعه‌ای خوشایند متمرکز می‌شود. در چنین حالتی به مکان، گذشت زمان، تنگ یا گشاد بودن لباس خود فکر نمی‌کنید. اگر هنگام خیال‌پروری شخصی در کنار شما باشد، مجبور می‌شود برای جلب توجه شما بشکن بزند و یا اسم شما را صدا کند. این امر، نشانه ورود به مرحله آلفا است که بهترین نمونه هیپنوتیزم طبیعی به حساب می‌آید. جالب است بدانید اکثر مردم بین 3 تا 4 ساعت در روز خیال‌پروری می‌کنند؛ بنابراین اکثر مردم روزی سه ساعت در حالت هیپنوتیزم طبیعی سپری می‌کنند. خواب مصنوعی یکی از حالت‌های عادی و طبیعی ذهن انسان است و هیچ خطری ندارد. در واقع اگر هیپنوتیزم طبیعی وجود نداشته باشد، فشار زندگی ما را از پای درمی‌آورد.

مراحل خود هیپنوتیزم


  1. به جایی بروید که بتوانید تنها باشید و کسی نیز مزاحمتان نشود.

  2. روی یک تخت یا مبل راحت، به پشت دراز بکشید.

  3. چشمهایتان را بسته و شروع به تنفس عمیق کنید. هرچقدر تنفس شما عمیق تر باشد، در انجام خود هیپنوتیزم موفق تر خواهید بود.

  4. تمرکز روی هرکدام از اعضای بدن را آغاز کرده و هربخش از بدن را در حالت آرامش و ریلکس تصور کنید. میتوانید یک هاله نورانی آبی را تصور کنید که در بدن شما در گردش بوده و با عبور آن از اطراف اعضای بدنتان، آنها را ریلکس میکند؛ مثلا روی دست راست تمرکز کرده و سپس عضلات آنرا شل کرده و همه توجه خود را معطوف به حس آرامش حاصل از آن کنید. شما میتوانید از عبارات و تلقین هایی نظیر “آرام ” یا “من اکنون درحال آرام شدن هستم ”، برای کمک به خود استفاده کنید. به همین شکل، تمرکز خود را روی اعضای دیگر برده و همه بدن خود را آرام و ریلکس کنید و نهایتا به تصور همه بدن خود، بصورت ریلکس و آرام بپردازید درحالی که توده آبی همه آنرا در بر گرفته است و حس خارق العاده ایی دارید.

  5. شما میتوانید آنقدر این عملیات را انجام دهید که واقعا حس کنید در حال به خواب رفتن هستید.

  6. حال تصور کنید که یک بالن هلیوم به دست راست شما گره زده شده و میخواهد آنرا به سمت بالا بکشد. تصور کنید این بالن آنقدر بزرگ است که میتواند دست راست شما را تماما بالا بکشد.

  7. اگر تمرکز را بصورت صحیح انجام داده و به خوبی تخیل خود را با همه جزییات به کار انداخته باشید، کم کم دست راست شما بالا خواهد آمد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان