هومیوپاتی چیست؟ و نکات مهم در مورد آن

  دوشنبه، 23 آبان 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
هومیوپاتی چیست؟ و نکات مهم در مورد آن
هومئوپاتی یک روش درمانی است که توسط ساموئل هانمن ابداع شده است. طرفداران هومئوپاتی معتقدند که این روش درمانی سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و بیمار با استفاده از داروهای هومئوپاتی، بهبود می یابد. به این روش همسان درمانی نیز می گویند

هومئوپاتی از دو واژه هومئو به معنی مشابه و پاتی به معنی درد تشکیل شده است. این روش درمانی توسط ساموئل هانمن ، پزشک آلمانی در سال 1810 میلادی برای اولین بار پایه گذاری شد. این روش بر این اساس استوار است که هر بیماری را میتوان با داروی مشابه خود درمان کرد. یکی از نظریات سقراط نیز به همین موضوع اشاره می کند.

برای مثال برای درمان نیش عقرب می توانیم از زهر عقرب استفاده کنیم که جای نیش را بهبود بخشید. هانمن نیز به این نتیجه رسید که هر ماده ای که علائم بیماری را در یک فرد سالم ایجاد می کند ، می تواند در درمان همان بیماری مؤثر باشد.هومئوپاتی امروزه طرفداران زیادی به خود جذب کرده است که این افراد این شیوه درمانی را در طب مکمل معرفی می کنند

این روش درمانی در میان مردم و پزشکان مخالفان و موافقانی نیز دارد. افرادی که موافق این روش درمانی هستند ، این روش را یک رویکرد کل گرا به علوم زیستی ، روان شناسی ، فیزیک ، شیمی و علوم دیگر می دانند و حتی برخی از افراد از این هم فراتر رفته و هومئوپاتی را شبه علم در دوران مدرن می دانند. کسانی که مخالف با این شیوه درمانی هستند از آمار قربانی هایی می گویند که با امید به بهبود بیماری با این روش از مصرف دارو خودداری کرده اند.

عملکرد داروهای هومیوپاتی در درمان بیماری ها

برای نمونه با مصرف داروی هومیوپاتی قهوه علائم بی خوابی، عصبی شدن، حساس بودن به درد و ناملایمتی … در فرد ایجاد می شود (البته موقت بوده و بعد از چند روز فرد خود به خود به حالت اولیه باز می گردد) بدین ترتیب خصوصیات داروی هومیوپاتی (قهوه) ثبت می شود.( اثبات دارویی). حال اگربیماری داشته باشیم که مشکل بی خوابی به همراه عصبی بودن (با جزییات شبیه اثبات دارویی قهوه) داشته باشد در آن صورت مصرف مقدار کمی از این دارو بیمار را درمان می کند. آنچه در عمل رخ می دهد تحریک سیستم ایمنی و حیاتی بیمار است (مانند آنچه در واکسیناسیون رخ می دهد).

بیماری در واقع اثر بر هم کنش عامل بیماری زا (میکروب- شوک روحی و عاطفی- مواد غذایی مضر- شرایط بد زندگی …) با موجود زنده (بیمار) می باشد. بدین ترتیب در ایجاد بیماری هر دو عامل دخیلند به گونه ای که اثر گذاری بر هر یک از آن ها می تواند منجر به درمان (و یا احیاناً وخامت بیماری) شود.

در پزشکی کلاسیک اصل برنابودی عامل بیماری زاست. این امر در صورت تحقق می تواند منجر به بهبودی کامل شود چیزی که در درمان بیماری های عفونی (باکتری ها) توسط آنتی بیوتیک ها شاهد آن هستیم. اما این شیوه عملاً محدودیت های فراوان دارد چرا که نه تنها برای بیماری های ویروسی درمان مؤثری وجود ندارد (هپاتیت، ایدز …) بلکه اصولاً اکثریت بیماری های مزمن عامل بیماری زا قابل شناسایی نبوده یا نمی توان آن را نابود کرد. در نتیجه با از بین بردن علایم بیماری سعی در کنترل بیماری می شود.

در هومیوپاتی قسمت دوم بیماری اهمیت می یابد یعنی فرد بیمار و اعتقاد بر این است که سیستم حیاتی بیمار (ایمنی و…) قدرت ذاتی حل بیماری را دارد، اما در اثر شوک ناشی از عامل بیماری زا به درستی عمل نمی کند. بنابراین با تنظیم مجدد آن می توان بر بیماری غلبه کرد و این امر در هومیوپاتی با تحریکی مشابه بیماری اعمال می شود و به عبارتی بدن هوشیار می شود.

پزشکی هومیوپاتی چیست؟

پزشکی هومیوپاتی یکی از کهن ترین شیوه های پزشکی در دنیاست و بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی (who) از شایعترین پزشکی های مکمل جایگزین (CAM) در دنیا می باشد که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. با این وجود بیش از دو دهه نیست که در ایران مورد توجه قرار گرفته است.بنیان گذار آن پزشک آلمانی تبار به نام دکتر ساموئل هانمن است.

طب هومیوپاتی با تقویت سیستم های ایمنی، هورمونی، عصبی و مکانیسم های فیزیولوژیک، بدن انسان را به حد ایده آل خود می رساند ،هومیوپاتی با تقویت عملکرد سیستم های حیاتی بدن موجب شروع درمان از سوی خود بدن شده وعامل به وجود آورنده بیماری را خود بدن از بین می برد ، چون اساس طب هومیوپاتی بر مبنای اصل مشابه درمانی است ، سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. در این طب داروی فرد بر اساس ویژگیهای شخصیتی فرد تجویز می شود .

طب هومیوپاتی با پزشکی رایج تضادی ندارد و حتی در کنار پزشکی رایج می تواند بیشتر تاثیر گذار باشد، زیرا هومیوپاتی سبب تعادل و تنظیم بدن است چون منشا، بیشتر داروها یش گیاهی و معدنی بوده و جزو درمان های طبیعی است و بیشترین تاثیر را در درمان بیماری ها دارد. این داروها درمان ریشه ای بیماری را انجام می دهند .

اکنون هومیوپاتی در سطح دنیا به عنوان یک طب آکادمیک پذیرفته شده وسازمان بهداشت جهانی نیز آنرا به عنوان یک دپارتمان پذیرفته شده و کشورهای آسیایی مثل هند و پاکستان بسیار از این طب استفاده می کنند بطوریکه در هند بیش از۷۰ درصد مردم توسط هزاران پزشک هومیوپات از این طب بهره مند می شوند ، اما در ایران حتی بسیاری از پزشکان آشنایی با طب هومیوپاتی نداشته و آگاهی نسبت به آن ندارند ، هومیوپاتی روش درمانی بسیار موثری است که با تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی توسط داروهای مختص هر فرد سبب بهبودی فرد می شود .

این شیوه از درمان چگونه به ما کمک می کند؟

پزشکی هومیوپاتی با بکارگیری تکنیک ویژه ای از سایر خواص درمانی هر آنچه که در طبیعت یافت می شود بهره می گیرد. از آنجا که مکانیسم دفاعی در سطح جسمی (سیستم ایمنی) و چه روحی روانی، مسئول حفظ تندرستی ما است، خواص درمانی بدست آمده در پزشکی هومیوپاتی با تأثیر مستقیم بر روی مکانیسم دفاعی در همه جنبه های آن و توانمند ساختن آن سبب درمان بنیادین همه بیماری ها می شود. به این ترتیب پزشکی هومیوپاتی را می توان همچون یک واکسیناسیون عمومی در نظر گرفت که نه تنها نقش پیشگیرانه دارد، بلکه می تواند همه انواع آن بیماری ها را در هر مرحله متأثر ساخته و پیامد های معجزه آسا به دنبال داشته باشد.

پزشکی هومیوپاتی

چه بیمارانی و با چه بیماری هایی می توانند از این پزشکی بهره مند شوند؟

از نظر سنی ، کم و بیش همه افراد از نوزادان و کودکان گرفته تا افراد سالخورده و مادران باردار می توانند از مزایای درمانی پزشکی فرامولوکلی بهره مند شوند ، بیماری های مزمن و حاد هر دو ، درمان شفا بخش قابل قبولی در این شیوه دارد . ناراحتی های اعصاب و روان ، افسردگی ، اضطراب ، انواع ترس ، وسواس ، بی خوابی ، سرما خوردگی های مدوام ، حساسیت ها (حساسیت فصلی ، حساسیت پوستی مثل خارش و جوش و آسم)، بیماری های رماتیسمی ، دردهای عضلانی ، مفصلی و استخوانی ، اختلالات و ناتوانی جنسی و ناباروری ، سنگ کلیه و سنگ صفرا ، مشکلات گوارشی مثل :معده درد ، یبوست شدید ، نفخ های شدید ، مشکلات مری ، و ….. چاقی و لاغری مرضی ، ترک اعتیاد ، بیقراری نوزادان و دل دردهای شبانه آنها، مشکلات سر و گردن و گوش و حلق و بینی مشکلات قلبی ، ریوی و تنفسی ، درد عمومی ، روماتیسم ، سرد و یا داغ بودن غیر طبیعی دست و پا ، کمر درد ، درد سیاتیکی ، و … انواع سردردها و میگرنها ، فشار خون ، مشکلات جنسی، مشکلات زنان ، مشکلات حین بارداری ، بیمارهایی نظیر سرطان ، چنانچه در مراحل پایانی نباشد نیز توسط هومیوپاتی حاذق قابل درمان هستند . جالب است بدانید در هومیوپاتی بیماری هایی در مان می شوند که پزشکی رایج دارو و یا درمان مشخصی برای آنها ندارد و گاه آنها را طبیعی محسوب می کند . از آن جمله می توان به بوی بد عرق بدن ، پیچ خوردن ناگهانی پا حین راه رفتن ، سرما خوردگی ، فشار خون ، حساسیت ها و ….. اشاره کرد . همچنین جالب است بدانید که بسیاری از مشکلات در هومیوپاتی بدون عمل جراحی و تنها با خوردن دارو برطرف می شود و به عنوان مثال : تومورها ، کیست ها ، میخچه ، شقاق ، و بواسیر و …..

تفاوت هومیوپاتی با پزشکی رایج چیست؟

در پزشکی رایج معمولاً تجویز پزشک فقط براساس بیماری فعلی بوده ، ولی در درمان هومیوپاتی ، تجویز علاوه بر در نظر گرفتن بیماری فعلی بر اساس شرح حال گیری مفصل و بررسی تمام ابعاد شخصیتی بیمار و تمامی علل زمینه ساز آن می باشد یا به عبارت دیگر در درمان هومیوپاتی با افزایش سطح سلامت بیمار ، سعی بر آن است که تمامی بیماری های او به سمت بهبودی برود .

پزشکی هومیوپاتی

خاستگاه داروهای این پزشکی چیست و چگونه تهیه می شود؟

هر آنچه در طبیعت خواص درمانی داشته باشد در این شیوه از درمان به کار می رود . با این وجود بیشتر داروهای هومیوپاتی دو خاستگاه اصلی دارند که یکی عصاره گیاهان شفا بخش و دیگری ، مواد معدنی موجود در طبیعت است . تاکنون بیش از ۳۰۰۰ داروی هومیوپاتی شناخته شده است . این مواد در کارخانجات داروسازی هومیوپاتی طی فرایند ویژه ای که شامل رقیق سازی و تکان های شدید است ، خالص و توان دهی شده و به صورت محلول ، قرص و یا گرانول هایی از جنس لاکتوز (قند شیر) عرضه می شود . از انجا که استفاده مستقیم از محلول های خام هومیوپاتی برای بیماران قابل تحمل نیست ، به صورت رقیق شده در آب خالص در اختیار آنها قرار داده می شود .

خطرات درمان هومیوپاتی چیست؟

با اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر داروهای هومیوپاتی نظارت می کند، نمی تواند ایمنی و اثربخشی آنها را به درستی بررسی کند، زیرا بسیاری از این داروها آن قدر با آب رقیق می شوند که تقریبا هیچ عارضه جانبی ای ندارند. با این حال، استثناهایی نیز وجود دارد و این داروها ممکن است حاوی اجزای فعال مانند فلزات سنگین باشند که بسیار خطرناک است. این سازمان در سال ۲۰۱۶، درباره مصرف قرص ها و ژل های هومیوپاتی برای رشد دندان ها هشدار داد و اعلام کرد که این داروها ممکن است سلامتی کودکان را به خطر بیندازند.

داروهای هومیوپاتی بسیار رقیق هستند و معمولا مصرف آنها عوارض چندانی ندارد. با این حال، شاید برخی از بیمارانی که برای نخستین بار این داروها را مصرف می کنند در آغاز احساس کنند بدتر شده اند.با توجه به اینکه تأیید این روش درمانی نیاز به پژوهش های علمی گسترده تری دارد، هنوز زمانش فرا نرسیده است که داروهای هومیوپاتی برای انواع بیماری ها توصیه شود. برخلاف سایر داروهای تجویزی و بدون نسخه معمول، برای محصولات هومیوپاتی اخذ تأییدیه های ایمنی الزامی نیست. در ضمن بیشتر مکمل های غذایی هومیوپاتی غیرمجاز هستند و بنابراین محتوای برخی از محصولات ممکن است با آنچه روی برچسبشان ذکر شده است متفاوت باشد.

خوددرمانی نکنید

اگر تمایل دارید از این روش درمانی بهره بگیرید، پیش از هر اقدامی با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است برخی بیماری ها نیازمند درمان های فوری باشند و این روش، درمان اصلی را به تأخیر بیندازد. افزون بر این، ممکن است داروهای هومیوپاتی با داروها و درمان های دیگر تداخل پیدا کنند. پزشکتان می تواند شما را از ایمن بودن این شیوه و بی ضرربودن داروهایش آگاه کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان