ایرادات و معایب خودروی آریو سایپا

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی آریو سایپا
آریو در شرایط شهری از لحاظ قدرت مشکلی نخواهد داشت، اما قطعاً در سربالایی‌ها دچار مشکل خواهد شد. این ضعف را زمانی بیشتر حس خواهید کرد که ظرفیت سرنشینان تکمیل باشد. در واقع ضعف اصلی این خودرو نه در توان و گشتاور، بلکه در سیستم انتقال قدرت و گیربکس است.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، گروه خودروسازی زوتی که به عنوان یک کمپانی نوپا و کپی کار شناخته می شود از سال 2007 شروع به فعالیت کرد و اولین خودروی خود را به نام NOMAD را از سال 2008 به کشورهایی نظیر هند صادر کرد . این خودروساز با کپی محصولات موفق بازار و به کارگیری تکنولوژی و پیشرانه های یک دهه قبل در خودروهایش به فکر گسترش بازار خود است. ابه تازگی آخرین محصول یا به عبارتی آخرین کپی این کمپانی کراس اووری با الهام از طراحی پورشه ماکان بوده است.

آریو S300 کپی کاملی از تویوتا آلیون مدل 2007 است اما در بخش فنی از پیشرانه ساخت میتسوبیشی استفاده می کند این به این معنی نیست که با یک خودروی فوق العاده در بحث طراحی و پیشرانه روبه رو هستید چراکه کیفیت متریال و ساخت این خودرو چیزی شبیه به شوخی است تا یک خودرو در کلاس شهری.

تصویر
طراحی ظاهری آریو سایپا

امکانات و تجهیزات

از جمله تجهیزات آریو سایپا می توان به ترمز های چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضدقفل (ABS) و توزیع کننده نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضدسرقت (Immobilizer)، کامپیوتر سفری، شیشه ها و آیینه های برقی، سنسور دنده عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلویی، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، صندلی های تاشوی عقب، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مه شکن جلو و عقب اشاره کرد.

در مدل فول این خودرو آپشن های بیشتری از جمله ایربگ های جانبی و پرده ای، سیستم تهویه مطبوع اتومات، سانروف برقی، سیستم پخش تصویری و GPS و دوربین دنده عقب وجوددارد.

آریو در حال حاظر در 3 تیپ مختلف به فروش می رسد

تیپ Elegant1.5 Elegant1.6 MT1.6
وزن خالص ۱۲۷۵
سیکل ترکیبی (lit/100km) ۷ ۷/۱۸ ۶.۵۴
ظرفیت باک (lit) ۵۵
نوع گیربکس دستی ۵ سرعته اتوماتیک دستی ۵ سرعته
حجم موتور ۱۵۰۰ ۱۶۰۰
حداکثر قدرت ۱۰۳ ۱۱۲ ۱۱۲
حداکثر گشتاور ۱۴۱ ۱۵۱ ۱۵۱
نوع فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی

معایب آریو سایپا

اما چرا آریو سایپا نخریم؟ در این مقاله قصد داریم معایب آریو سایپا را از جنبه های مختلف ظاهری و فنی بررسی کنیم تا در مورد خریدن یا نخریدن آن به یک نتیجه قطعی برسیم پس ما همراه باشید.

ظاهر قدیمی

اگر به دنبال یک خودرو اسپرت و جذاب هستید، آریو نمی تواند انتظارات شما را برآورده کند و بهتر است به دنبال خودروی دیگری باشید. طرز قرار گرفتن چراغ ها در کنار جلو پنجره، نمای شیکی به این خودرو داده است. با این وجود این سبک طراحی کمی قدیمی است.

آریو از نمای روبه روی فاقد هرگونه المان طراحی جدید خودرو است. کاسه چراغ ها فرم کشیده دارد و انحنای کمی در طراحی آن ها به کار رفته است. نمای جانبی خودرو هم در اوج سادگی طراحی شده و در آن خبری از خطوط حجم دهنده نیست.

در صندوق عقب هم ارتفاع زیادی دارد که محدوده دید شیشه عقب را کاهش داده است. سپر عقب به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده و تنها دو چراغ شب نمای باریک در دو طرف آن تعبیه شده است.

تصویر
طراحی داخلی آریو سایپا

پیشرانه ضعیف

مهم ترین ویژگی هر خودرو موتوری است که نقش قلب را در ماشین ایفا می کند. یکی دیگر معایب آریو سایپا و از مهم ترین دلایلی که شما را از خرید این خودرو منصرف خواهد کرد، قدرت کم آن در جاده هاست. آریو با پیشرانه های ۱.۵ و ۱.۶ لیتری عرضه شده که قابلیت تولید ۱۰۳ و ۱۱۲ اسب بخار قدرت را دارند. عملکرد این پیشرانه برای وزن ۱۲۷۵ کیلوگرمی خودرو ضعیف است. آریو در شرایط شهری از لحاظ قدرت مشکلی نخواهد داشت، اما قطعاً در سربالایی ها دچار مشکل خواهد شد. این ضعف را زمانی بیشتر حس خواهید کرد که ظرفیت سرنشینان تکمیل باشد. در واقع ضعف اصلی این خودرو نه در توان و گشتاور، بلکه در سیستم انتقال قدرت و گیربکس است.

قیمت بالای قطعات

اگرچه طی چند سال اخیر اکثر قطعات خودرو جهش قابل توجهی را تجربه کرده اند، اما در این میان خودرو های چینی بیشتر از سایر خودروها دچار افزایش قیمت قطعات شدند. یکی از معایب آریو این است که قطعات آن به راحتی یافت نمی شوند و کیفیت بسیار پایینی هم دارند.

جنس قطعات این خودرو از برخی محصولات چینی مشابه هم ضعیف تر است. به علاوه تعویض قطعات آن بسیار هزینه بر است. اگرچه این قاعده در مورد بیشتر خودرو های چینی بازار ایران صادق است، اما از این لحاظ آریو در صدر جدول قرار دارد. بیشتر دارندگان این خودروی سدان چینی از کمبود و گرانی لوازم یدکی آن گلایه می کنند.

طراحی و کیفیت ضعیف کابین

شاید از طراحی کابین آریو نتوان ایراد زیادی گرفت، ولی کیفیت پایین متریال آن قابل چشم پوشی نیست و در نتیجه این بخش هم در فهرست معایب آریو سایپا قرار می گیرد. در مونتاژ آریو سایپا بیشتر به ظاهر توجه شده و کیفیت مورد غفلت واقع شده است. کیفیت صندلی های این خودرو هم پایین است و در سفر های طولانی باعث آزار سرنشینان می شوند. از لحاظ سر و صدای داخل کابین، آریو یکی از محصولات ضعیف محسوب می شود. عایق کاری صوتی ضعیف بین موتور و کابین باعث می شود صدای موتور به داخل کابین منتقل می شود. حالا صدای باد و خیابان را هم به آن اضافه کنید!

طراحی غربیلک فرمان آریو زیبا نیست و جنس آن هم چنگی به دل نمی زند. پنل کیلومتر شمار پشت فرمان هم از نوع مکانیکی بوده و طراحی آن سنتی است. شیب نسبتا زیاد رو به عقب این پنل هم خواندن اطلاعات آن را در حین رانندگی سخت می کند.

قطعات پلاستیکی داخل کابین خشک و ارزان قیمت هستند، اما طراحی معقولی دارند. بنابراین نباید انتظار کیفیت بالایی از آنها داشت. در مجموع فضای داخلی آریو نه از نظر کیفیت و نه از لحاظ زیبایی، چندان برجسته نیست.

گیربکس ضعیف

گیربکس نسخه اتوماتیک آریو عملکرد مناسبی از خودرو نشان نمی دهد. شتاب 0 تا 100 این خودرو 14.3 ثانیه زمان می برد که عدد بالایی است. بر اساس اعلام دارندگان آریو، دنده آن در تعویض دنده و معکوس ضعیف و با تاخیر عمل می کند. به علاوه سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو هم ضعیف است که باعث می شود سرنشینان ناهمواری های مسیر را کاملاً حس کنند.

بازار بد دست دوم

یکی دیگر از معایب آریو سایپا بازار بد دست دوم آن است. به تمام دلایلی که در بالا گفتیم، اگر بعد از مدتی قصد فروش آریو یا ارتقای خودروی خود را داشته باشید، قطعا باید حوصله زیادی به خرج بدهید تا بتوانید مشتری مناسب برای آن را پیدا کنید. حتی در صورتی که کسی تمایل به خرید آریوی دست دوم شما داشته باشد، شما با ضرر قابل توجهی مواجه خواهید شد.

خدمات پس از فروش ضعیف سازنده هم مزید بر علت است. به علاوه به علت تشدید تحریم ها، همکاری کمپانی سازنده با تولیدکننده های وطنی هم در هاله ای از ابهام است و ثبات ندارد که این هم تمایل خریداران را کمتر می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان