ایرادات و معایب خودروی چری آریزو 6

  چهارشنبه، 26 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی چری آریزو 6
چری آریزو 6 خودرویی تازه‌وارد در بازار کشورمان است و هنوز بسیاری از فعالان بازار با این خودرو آشنایی ندارند. عرضه چری آریزو 6 در این مدت نیز بسیار محدود بوده است و نسخه‌های زیادی از این خودرو در خیابان‌های کشورمان مشاهده نمی‌شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همان طور که کراس اورهای چری با نام تیگو فروخته می شوند، سدان های چری نیز با نام آریزو به بازار جهانی عرضه می شوند. اولین عضو خانواده آریزو، مدل آریزو7 بود که اواسط سال 2013 به بازار چین آمد. بعد از آن آریزو3 در سال 2015 به خیابان های چین رفت؛ خودرویی که در کلاس سدان های کوچک است. چری آریزو5 سومین عضوی بود که در سال 2016 به این خانواده ملحق شد. اما در شرایطی که به نظر نمی رسید عرضه مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 چندان منطقی باشد (به همان دلیلی که آریزو 4 نداریم!)، ناگهان چری غافلگیرمان کرد و در نمایشگاه خودرو پکن 2018 از خودرویی به نام آریزو GX پرده برداشت؛ خودرویی که حالا با نام آریزو 6 در کشورمان شناخته می شود. چینی ها، آریزو6 را با پلتفرم M1X ساخته اند؛ یعنی همان پلتفرمی که با همکاری جگوار لندرور، برای خودروهای چری طراحی و تولید شده است.

نکته دیگر اینکه آریزو6 به لحاظ ابعادی، تفاوت قابل توجهی نسبت به آریزو5 ندارد؛ مثلا طول کلی آن هرچند حدود 12 سانتیمتر بیشتر از آریزو5 است ولی فاصله محوری اش، تقریبا با آریزو5 هم اندازه است. به لحاظ فنی نیز آریزو6، قلب 1.5 لیتری اش را از آریزو5 توربو به ارث برده. گیربکس نیز همچنان از نوع CVT بوده البته با این تفاوت که در آریزو5 توربو دارای تیپ ترونیک 7 دنده است درحالیکه آریزو6 به تیپ ترونیک 9 دنده مجهز شده. آریزو6 فقط در یک تیپ به بازار کشورمان آمده و متاسفانه ویژگی هایی مثل « سنسور نقطه کور »، « سنسورهای همرنگ بدنه » و « تریم داخلی کرمی » نیز از نسخه مونتاژی آن، حذف شده است.

تصویر
طراحی ظاهری چری آریزو 6

همانند هر خودروی دیگری، معایب چری آریزو 6 نیز قسمت تاریک این خودرو را تشکیل می دهند تا کفه ترازو بیش ازحد به نفع این سدان چینی زیبا سنگینی نکند. در این نوشتار، مشکلات چری آریزو 6 مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت، به این نتیجه می رسیم که آیا چری آریزو 6 گزینه مناسبی برای خرید در این بازار آشفته محسوب می شود یا خیر. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عیب اول: پیشرانه کم حجم توربوشارژر

شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد؛ اما پیشرانه کم حجم توربوشارژر را باید یکی از معایب چری آریزو 6 بدانیم. چری آریزو 6 در بازار ایران با خودروهایی به رقابت می پردازد که اکثر آن ها از پیشرانه های تنفس طبیعی حجیم برخوردار هستند و به واسطه همین پیشرانه ها، توانسته اند سال ها حضور موفقیت آمیز در بازار ایران را تجربه کنند.

علت اصلی این نقص، به تفاوت دیدگاه بین مشتریان بازار ایران و چین و نبود زیرساخت مناسب برای نگه داری و بهره مندی از خودروهای توربو در کشورمان بازمی گردد. مشتریان ایرانی به خودروهایی با پیشرانه حجیم و تنفس طبیعی علاقه مند هستند؛ درحالی که مشتریان چینی، پیشرانه های کم حجم و کوچک را ترجیح می دهند؛ چراکه به علت قوانین سخت گیرانه دولتی، خودروسازان چینی ترجیح می دهند از پیشرانه های کم حجم استفاده کنند تا از مالیات معاف شوند.

استفاده از پیشرانه های کم حجم و توربوشارژر، مزایای بسیاری به همراه دارد که ازجمله آن ها، می توان به راندمان بالای موتور و مصرف سوخت اقتصادی اشاره کرد. با این وجود موتورهای توربو به مراقبت های فراوانی نیاز دارند و به دلیل عدم دسترسی آسان به بنزین سوپر در سراسر کشور، اغلب پیشرانه های توربو در کوتاه مدت دچار مشکل خواهند شد.

تصویر
طراحی ظاهری چری آریزو 6

عیب دوم: حذف برخی امکانات در نسخه عرضه شده به بازار ایران

خودروهای چینی، به طور معمول به طیف گسترده ای از امکانات رفاهی مجهز هستند و هنگامی که از محصولات میان رده چینی صحبت به میان می آید، مشتری توقع دارد تجهیزات بیشتری را در محصول خریداری شده مشاهده کند؛ چراکه وجه بیشتری را برای تملک آن پرداخت کرده است. با این وجود، نسخه تولیدی چری آریزو 6 در کشورمان از وجود برخی امکانات رفاهی محروم است و تفاوت چندانی با چری آریزو 5 توربو در این زمینه ندارد. این مساله را باید یکی دیگر از معایب چری آریزو 6 بدانیم که به فروش این خودرو لطمه وارد کرده است. برای مثال، رادار نقطه کور از نسخه تولیدی چری آریزو 6 در ایران حذف شده است که برای خودرویی با قیمت نزدیک به 900 میلیون تومان چندان جالب به نظر نمی رسد. علاوه براین، در نمونه های اولیه این خودرو، تنظیمات صندلی راننده و سرنشین جلو نیز به صورت دستی است و اثری از سیستم تهویه نیز به چشم نمی خورد.

عیب سوم: قیمت بالا

چری آریزو 6 در روزهای ابتدایی ورود به بازار، قیمتی حدود 300 میلیون تومان داشت که رقمی گزاف برای یک سدان چینی محسوب می شد. با این وجود، قیمت چری آریزو 6 به طور رسمی در کمتر از یک سال، به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نیز به 872 میلیون تومان رسیده است. قیمت بالا، اکنون یکی از معایب چری آریزو 6 در مقایسه با دیگر رقبای خود محسوب می شود.

پرداخت چنین رقمی برای یک خودروی چینی در نظر مشتریان ایرانی اندکی عجیب به نظر می رسد؛ چرا که مصرف کننده با پرداخت وجه کمتری قادر است تا مزدا 3 نیو و کیا سراتو سایپا را در نسخه های صفرکیلومتر خریداری کند؛ خودروهای باکیفیت کره ای و ژاپنی که قابل اعتماد هستند.

مشتریان سخت گیرتر نیز می توانند با پرداخت صد میلیون تومان بیشتر، هیوندای النترا مونتاژی را خریداری کنند. هم چنین از آن جایی که چری آریزو 5 توربو و چری آریزو 6 تفاوت عمده ای از نظر فنی با یکدیگر ندارند و قیمت 625 میلیون تومانی چری آریزو 5 توربو، پرداخت 200 میلیون تومان مابه التفاوت برای خرید چری آریزو 6 غیرمنطقی به نظر می رسد!

عیب چهارم: افت قیمت

یکی دیگر از معایب چری آریزو 6 نیز به قیمت این خودرو مربوط می شود. قیمت رسمی چری آریزو 6 از سوی مدیران خودرو 872 میلیون تومان اعلام شده، در حالی که همین خودرو در بازار با قیمتی در حدود 750 میلیون تومان قابل خریداری است.

اختلاف صد میلیون تومانی قیمت بازار و کارخانه به ضرر مالکان خودروها تمام می شود؛ چرا که آن ها خودرویی را خریداری کرده اند که به محض تحویل گرفتن، حدود 15 درصد افت ارزش را تجربه می کند. طبیعی است که این افت قیمت، پس از مدتی افزایش خواهد یافت و اگر مالک تصمیم بگیرد چری آریزو 6 خود را مدت کوتاهی پس از خرید به فروش برساند، متحمل زیان قابل توجهی خواهد شد.

عیب پنجم: عدم فراگیری خدمات پس از فروش

چری آریزو 6 خودرویی تازه وارد در بازار کشورمان است و هنوز بسیاری از فعالان بازار با این خودرو آشنایی ندارند. عرضه چری آریزو 6 در این مدت نیز بسیار محدود بوده است و نسخه های زیادی از این خودرو در خیابان های کشورمان مشاهده نمی شوند.

در چنین شرایطی، انجام خدمات دوره ای و سرویس های چری آریزو 6 تنها در نمایندگی های رسمی امکان پذیر است و به نظر می رسد در صورت وقوع حوادث ناگوار و نیازمندی به تعمیرات اساسی، دردسرهای فراوانی در انتظار مالکین چری آریزو 6 باشد. این مساله، در حالی رخ می دهد که رقبای این خودرو هم چون مزدا 3 نیو و کیا سراتو سایپا سال ها است که در بازار حضور دارند؛ به همین دلیل، قطعات یدکی و تعمیرکاران آشنا به این دو خودرو به وفور قابل دستیابی هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (641 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان