جامع‌ترین راهنما آموزش فرانسوی برای زبان آموزان مبتدی

  پنجشنبه، 06 شهریور 1399   زمان مطالعه 13 دقیقه
جامع‌ترین راهنما آموزش فرانسوی برای زبان آموزان مبتدی
در دنیای امروز صحبت کردن به یک زبان خارجی کافی نیست. افرادی که به چندین زبان صحبت می‌کنند شانس پیدا کردن شغل را چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور افزایش خواهند داد. یادگیری یک زبان ذهن را تقویت می‌کند.

چرا باید زبان فرانسوی یاد بگیریم؟

دلال متعدد بسیاری درباره چرایی یادگیری زبان فرانسه وجود دارد. در زیر به بعضی از آنها اشاره می کنیم: منابع زبان فرانسه

  • اینکه می خواهید به همراه خانواده یا دوستانتان در فرانسه زندگی کنید
  • یا قصد دیدن فرانسه را دارید و دوست دارید خودتان با مردم صحبت کنید
  • یا معشوقه ی شما یک فرانسوی زبان است منابع زبان فرانسه
  • جذب فرهنگ و زبان فرانسه شده اید…

دلیل شما هرچه که باشد، باید هیجان زده باشید.

چرا؟ آموزش زبان فرانسه

فرانسوی یکی از زبانهایی است که در دنیا متکلمان زیادی دارد و یادگیری آن به شدت سودمند است.

حتی با یادگیری اصول و اساس زبان فرانسوی، دنیایی پر از فرصت های جدید به روی شما باز خواهد شد.

شاید آشنایی پایه ای از زبان فرانسوی داشته باشید و اینکه انگیزه ی خود برای یادگیری این زبان را به خوبی بدانید، اما اینجا دلایلی را بیان خواهیم کرد درباره اینکه چرا یادگیری زبان فرانسه می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

تجربه منحصربفردتری به هنگام بازدید از کشورهای فرانسوی زبان خواهید داشت. هرچند که اغلب توریست ها در مناطق فرانسوی زبان از دانش مختصری از زبان انگلیسی برخوردارند، بسیاری از افراد نسل قدیمی تر با این زبان آشنایی ندارند. به هنگام خرید بلیت، گرفتن قطار یا خوردن غذا در یک رستوران در مناطق فرانسوی زبانی که کمتر توریست به آنجاها می رود، نمی توانید با تکیه بر زبان انگلیسی مکالمات درستی انجام دهید. منابع زبان فرانسه

یادگیری زبان فرانسه این فرصت را به شما می دهد که از فرهنگ فرانسوی لذت کامل را کسب کنید. به هنگام یادگیری هر زبان خارجی، شما فرهنگ پیرامون آن زبان را نیز یاد می گیرید. فرانسه از کشورهایی است که میراث غنی و پر افتخاری را دارد. یادگیری زبان فرانسه درهای فهم بیشتری را از هنر، ادبیات، موسیقی، فیلم و حتی آشپزی به روی شما باز خواهد کرد. آموزش زبان فرانسه

فرانسوی آنطور که فکرش را می کنید سخت نیست. فرانسوی زبان فوق العاده ای است زیرا شما می توانید در زمان کمی مقدار زیادی یاد بگیرید. این بدان معنی است که می توانید با مکالمه با فرانسوی زبانها و ارتباط با فرهنگ فرانسوی یادگیری را سرگرم کننده کنید.

شما می توانید با فرانسوی ها مکالمات واقعی برقرار کنید. اگر توانایی این را داشته باشید که با فرانسوی ها به زبان خودشان صحبت کنید، می توانید درک عمیق تری از آنها داشته باشید، دوستان جدید پیدا کنید و بیشتر از زندگی آنها اطلاعات کسب کنید. همچنین فرانسوی زبان ها از اینکه شما به زبان آنها صحبت می کنید بسیار ذوق زده خواهند شد و با شما رفتار بسیار مهربانانه ای خواهند داشت. منابع زبان فرانسه

زمانی که فرانسوی یاد گرفتید، یادگیری دیگر زبانها نیز راحت خواهد شد. فرانسوی اولین زبانی بود که پس از انگلیسی یاد گرفتم. یادگیری فرانسوی به شما این امتیاز را خواهد داد که راه را برای یادگیری دیگر زبانها، همچون اسپانیایی و ایتالیایی، باز خواهد کرد

تصویر

فرانسوی در کدام مناطق صحبت می شود و چرا یک زبان مهم بین المللی محسوب می شود؟

زبان فرانسوی یک زبان رومنس است؛ به این معنی که از لاتین مشتق شده است و به شدت با زبانهای اسپانیایی، ایتالیایی و پرتغالی نزدیک است.

در زیر چند شاخصه ی کلیدی زبان فرانسوی را با هم مرور می کنیم:

فرانسوی زبان مادری حدود 110 میلیون نفر در سرتاسر دنیاست. همچنین زبان فرانسوی زبان دوم بیش از 190 میلیون نفر در سراسر دنیاست. پیش بینی می شود تا سال 2025 بیشتر از 500 میلیون نفر به این زبان صحبت خواهند کرد. آموزش زبان فرانسه

فرانسوی یک زبان جهانی است. فرانسوی مدرن زبانی است که به گویش های شمال فرانسه بسیار نزدیک است اما بخاطر تاثیر فرانسه بر دنیا و دوره ی استعمارگری این کشور، به یک زبان بین المللی تبدیل شد.

فرانسوی زبان رسمی 29 کشور در سرتاسر دنیاست. بسیاری از سازمانهای جهانی نیز به زبان فرانسوی صحبت می کنند و فرانسوی نه تنها در فرانسه، بلکه در کشورهایی چون بلژیک، سوئیس، کانادا، ایالات متحده و مستعمرات سابق فرانسه در آفریقا نیز متکلم دارد.

فرانسوی زبان ارتباطات جهانی و کسب و کار است. از قرن هفدم تا پایان جنگ جهانی دوم زبان فرانسوی یکه تاز دنیا بود تا اینکه زبان انگلیسی بر آن غلبه کرد.
اگر فرانسوی صحبت کنید، یادگیری دیگر زبانهای رومنس برای شما راحت خواهد بود. متکلمان به زبانهای رومنس معمولا به سادگی دیگر زبانهای این گروه را یاد خواهند گرفت. این زبانها از نظر گرامر و لغات در بسیاری حوزه ها شبیه به هم هستند. زمانی که یک زبان از این گروه را یاد گرفتید، یادگیری دیگر زبانها بسیار راحت خواهد شد. منابع زبان فرانسه

معرفی فرهنگ فرانسوی: مواردی که باید بدانید

حتی برای کسانی که با کشور فرانسه نا آشنا هستند، بعضی از کلیشه های موجود در این کشور در اذهان وجود دارند.

برای مثال، رمانتیک بودن مردم فرانسوی و کشور فرانسه و اینکه زبان فرانسه زبان عشق است، از مواردی هستند که به ذهن می آیند. منابع زبان فرانسه

بعضی دیگر فرانسه را با غذاهای باکلاسش می شناسند.

فرانسه: یک کشور توریستی

فرانسه محبوب ترین نقطه ی توریستی در میان توریست های دنیاست، و در این قضیه از آمریکا و چین بالاتر قرار دارد.

بسیاری از بازدید کنندگان مستقیم به پاریس می آیند؛ چایی که می توانند به شانزه لیزه (Champs Élysées) بروند، از موزه ی لوور دیدار کنند و کنار برج ایفل عکس بگیرند.

همچنین، بازدید از رود سن نیز از مواردی است که همیشه در ذهن توریست های فرانسوی باقی خواهد ماند.

یکی دیگر از نقاط پر بازدید فرانسه، Côte d’Azur است. ساحل جنوبی مدیترانه ای فرانسه که جای بسیار محشری است.

اگر از جمله افراد ماجراجو هستید و دوست دارید در طبیعت وقت بگذرانید، حاشیه ی مرزی مابین ایتالیا و سوییس و کوههای آلپ جایی شگفت انگیز بریا رفتن است. در تابستان این مناطق برای صعود بسیار جذاب هستند و در زمستان در این اماکن بازیهای زمستانی برگزار می شود.

تصویر

فرانسه: سرزمینی تاریخی با پیشینه ای کهن

در سرتاسر کشور، می توان المان های تاریخی و کهن فرانسه را مشاهده کرد.

غارهای Lascaux در جنوب فرانسه، که دیگر برای بازدید عموم باز نیستند، پر از نگاره هایی هستنند که به 17 هزار سال پیش بر می گردند. همچنین معماری های روم باستان نیز در سرتاسر کشور دیده می شود.

اما فرانسوی ها چگونه به خود و کشورشان نگاه می کنند؟

فرانسوی ها به تاریخ و میراث فرهنگی خود می بالند. انقلاب فرانسه «بیانیه ی حقوق بشر» را به دنیا معرفی کرد و شعار «liberté, égalité, fraternité» (آزادی، برابری، برادری) از آنجا بود که بر سر زبانها افتاد.

تمامی کودکان فرانسوی در مدرسه با افراد معروف تاریخی خود که در راه آزادی کشاکش های بسیاری داشته اند، آشنا می شوند. افرادی چون Asterix و ژاندارک که سمبل های غرور و شجاعت در فرانسه محسوب می شوند.

از چهره های بزرگ اخیر فرانسه می توان به شارل دو گل اشاره کرد که در طول جنگ جهانی دوم نقش مهمی ایفا کرد.

آکادمی زبان فرانسه Academie Française که در سال 1635 شروع به کار کرد، از نهادهای رسمی و موثر در زبان فرانسوی بوده است. ازینرو مردم فرانسه بسیار به زبان خود می بالند.

از زمان رنسانس به بعد، کلمه ای که از فرانسه می آید، فرانسه نویسندگان و متفکران زیادی به دنیا شناسانده است. از ولتر و مولر گرفته تا کامو و سارتر و دیگر فیلسوفان و شعرای بزرگ فرانسوی.

سینمای فرانسه را فراموش نکنیم!

فرانسوی ها در هنر حرفی برای گفتن دارند و در عصر مدرن سینما از مهم ترین و تاثیرگذارترین کشورها در بحث موسیقی و فیلم بودند.

هر ساله، جشنواره فیلم کن برپا می شود که یکی از مهم ترین رویدادهای هنری در صنعت سینما است و بسیاری از فیلم های مهم دنیا در این جشنواره به نمایش در می آید.

هر ساله جایزه ی نخل طلا (Palme d’Or) به مهم ترین فیلم نمایش داده شده در جشنواره ارائه می شود. این جایزه یکی از مهم ترین جوایز در صنعت سینما است.

مروری بر تلفظ در زبان فرانسوی

قبل از اینکه به بحث تلفظ در زبان فرانسوی بپردازیم، این نکته را باید اشاره کنیم که زبان آموزان مبتدی باید آن را حتما بدانند.

تلفظ بی عیب و نقص تمامی زبانهای خارجی تقریبا غیر ممکن است مگر اینکه یادگیری زبان را از سنین بسیار پایینی شروع کرده باشید.

حتی کسی که با یک شخص خارجی برای مدت بیست سال ازدواج کرده باشد و در کشور مقصد زندگی کرده باشد باز هم با لهجه صحبت می کند.

این به چه معنی است؟

منظور از این مورد این است که اصلا مهم نیست که تلفظ شما بی عیب و نقص باشد!

صحبت کردن با یک لهجه ی عالی یک هدف واقع گرایانه نیست و هرچقدر هم که تمرین کنید، زمانی که دهانتان را برای صحبت باز می کنید، طرف مقابل شما متوجه می شود که کجایی هستید.

هدف باید تلفظ صحیح کلمات باشد، طوری که طرف مقابل بتواند سخنان شما را بفهمد.

بسیاری از زبان آموزان وقت و زمان زیادی را روی تلفظ و لهجه صرف می کنند که بی فایده و ناکارآمد است.

دانستن این نکته مهم است که تلفظ بی عیب و نقص هیچوقت نباید هدف شما باشد.

هدف شما باید تلفظ صحیح و واضح کلمات باشد، و زمانی که این موضوع را پذیرفتید، به راحتی فرآیند یادگیری را پیش خواهید برد.

در زبان فرانسوی تنها دو صدا وجود دارد که تلفظ آنها شاید کمی برای زبان آموزان مبتدی سخت باشد.

یکی تلفظ حرف r در زبان فرانسوی است که در ته حلق ادا می شود و درست ادا کردن آن نیازمند کمی تمرین و ممارست است؛ بخصوص در زبانهایی که این نوع تلفظ را در میان واژگان خود ندارند.

دیگری حرف U در زبان فرانسه است که تلفظ های مختلفی دارد و با گوش دادن زیاد به فرانسوی زبانها متوجه خواهید شد که چگونه باید به درستی این حرف را ادا کنید.

تصویر

6 قدم برای صحبت کردن به زبان فرانسوی:

تابحال مشغول به یادگیری این موارد بودیم که چه کارهایی را انجام ندهیم، اکنون می خواهیم به این مورد بپردازیم که برای یادگیری زبان فرانسه به عنوان فردی مبتدی چه کارهایی را باید انجام دهیم.

اگر نمی دانید که چگونه زبان فرانسوی را از ابتدا یاد بگیرید، اینجا ما پیشنهادهایی را برای شما نوشته ایم.

1. یک کتاب آموزشی خوب پیدا کنید

یک نکته ی مهم در یادگیری زبانهای خارجی این است که یادگیری کار شماست نه معلم. کار معلم دادن راهنمایی به شماست و این شما هستید که باید همت کنید و یاد بگیرید.

این بدان معنی است که شما به ابزارهای مورد نیاز، همچون یک کتاب آموزشی خوب، نیاز دارید تا زبان را یاد بگیرید.

شما به ورودی های زیادی نیاز خواهید داشت؛ منابعی برای خواندن، برای گوش دادن و نوشتن، و با انجام این کارها دایره لغات و فهم شما از گرامر به مرور بهتر و بهتر خواهد شد.

دنبال منبعی باشید که دیالوگ های زیادی در خود دارد. در صورت امکان، سعی کنید با پرس و جو بهترین را پیدا کنید.

2. اساس و اصول زبان فرانسه را یاد بگیرید

از همان ابتدای فرآیند یادگیری، شما باید سعی کنید بر اصول تلفظ فرانسوی و همچنین عبارات و کلمات متداول و کلیدی زبان فرانسه مسلط شوید تا بتوانید مکالمات بسیار ساده را انجام دهید.

مادامیکه در حال پیش روی از سطح صفر به سطوح بالاتر هستید، متوجه خواهید شد که چقدر پیشرفت داشته اید و اینکه دانسته های شما چقدر به شما انگیزه خواهند داد..

به هنگام یادگیری دانستن این نکته بسیار مهم است که خسته نشوید و ادامه دهید.

3. عبارات کلیدی فرانسوی را حفظ کنید

حفظ کردن لیست کلمات شما را به هیچ جا نخواهد رساند.

کاری که شما باید انجام دهید، شناسایی عبارات کلیدی است که بیشتر از آن استفاده خواهید کرد و همین کار حفظ کردن آنها را راحت تر می کند.

شما نیازی به فهمیدن مکانیسم اینکه چرا در یک موقعیت عبارت مشخصی را به کار خواهید برد ندارید، بخصوص زمانی که مبتدی هستید. آموزش زبان فرانسه

چرایی ماجرا را بگذارید برای بعدتر، زمانی که در سطح پیشرفته قرار می گیرید. آموزش زبان فرانسه

در مراحل اولیه کافی است تنها این نکته را بدانید که چگونه این عبارات کلیدی را بیان کنید و اینکه زیاد به گرامر نچسپید. آموزش زبان فرانسه

به عبارت «?qu’est-ce que c’est» نگاه کنید. این عبارات به معنی «این چیست؟» است و در ابتدا شاید کمی وحشتناک به نظر برسد. اما دلیلی ندارید که ما از این عبارات هراس داشته باشیم.

زمانی که می خواهید بپرسید فلان چیز چیست، این راه گفتن آن است. و همین برای شما کافیست. تلفظ آن را یاد بگیرید و بیان کردن آن را تمرین کنید.

این که سخت به نظر نمی رسد، نه؟

گرامر را بعدا شروع کنید اما در سطح مبتدی تنها بر این موارد ابتدایی تمرکز کنید و سعی کنید زود صحبت کنید.

کلمات کلیدی مشخصی وجود دارند که برای شروع بسیار مناسب هستند و می توانید آن را در مکالمات گوناگون روزانه استفاده کنید. این عبارات را در ابتدای فرآیند یاد بگیرید تا متوجه شوید که چقدر در صحبت کردن و مکالمه پیشرفت کرده اید.

4. غرق گرامر نشوید

گرامر مهم است اما باید در فرآیند یادگیری و به مرور بر آن تمرکز کنید نه یکجا. آموزش زبان فرانسه

با اینحال، شما همیشه باید یک نکته را به خاطر داشته باشید: شما می توانید با دانستن کلمات صحبت کنید و گرامر به خودی خود کاری برای شما انجام نمی دهد.

این بدان معنی است که اگر کل وقت خود را به یادگیری قواعد گرامر اختصاص دهید اما هیچ کلمه ای بلد نباشید، قادر به صحبت کردن آن زبان نخواهید بود. اما اگر کلمات بسیاری را حفظ کرده باشید و گرامر کمی بلد باشید، قطعا قادر خواهید بود که خودتان را برای شخص مقابل ابراز کنید.

به عنوان یک مبتدی، شما نباید مقدا زیادی زمان را بر مطالعه ی کتابهای گرامر سپری کنید و اینکه نگران اشتباهات گرامری خود نباشید. آموزش زبان فرانسه

در عوض، سعی کنید کلمات و عبارات را بفهمید. اگر این کار را انجام دهید، به سرعت متوجه خواهید شد که چقدر زود الگوهای گرامری را یاد خواهید گرفت. سعی کنید گرامر را در بطن متن بفهمید و از الگوهای گرامری برای تشخیص آنها استفاده کنید.

قطعا اشتباهات گرامری خواهید داشت و این اصلا مهم نیست. بالاخره یک روز اشتباهات شما کمتر و کمتر می شود و گرامر را فرا خواهید گرفت.

هیچ عجله ای نداشته باشید. به یاد داشته باشید که حتی افراد بومی هم اشتباهات گرامری دارند و این چیزی طبیعی است.

5. برای صحبت کردن و مکالمه سعی کنید چند فرانسوی زبان پیدا کنید

آخرین و مهم ترین قدم در یادگیری هر زبانی این است که آن را تمرین کنید!

شما می توانید اطراف خود را با سی دی ها و کتابهای آموزشی غرق کنید ولی هنوز نتوانید به زبان مورد نظر صحبت کنید؛ این کار تنها با تمرین و صحبت کردن صورت می پذیرد.

این بدان معنی است که شما باید افراد فرانسوی زبان را پیدا کنید و با آنها تمرین کنید.

شما می توانید از طریق سایت هایی چون meetup.com به دنبال گروههای زبانی بگردید یا اینکه از طریق سایت conversationexchange.com شریک زبانی پیدا کنید.

اگر در یک کشور فرانسوی زبان صحبت می کنید، پیدا کردن کسی که با شما صحبت کند بسیار راحت تر خواهد بود. و حتی اگر خارج از فرانسه زندگی می کنید، فرانسوی زبانان بسیاری را پیدا خواهید کرد که می توانید از آنها برای مکالمه درخواست کنید. عباراتی چون «french language exchange» یا «french language meet-up» را در گوگل سرچ کنید تا به این گروهها نزدیکتر شوید.

همچنین تعدادی اپلیکیشن تبادل زبان وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این بدان معنی است که در فضای آنلاین می توانید شریک زبانی پیدا کنید. یکی از این اپلیکیشن های خوب، اپلیکشین helloTalk است که می توانید از آن بهره ببرید. آموزش زبان فرانسه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان