کفش کوهنوردی استاندارد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  شنبه، 13 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کفش کوهنوردی استاندارد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
امروزه در کوهنوردی صحبت از کفشی که بتوان از آن در برنامه های مختلف در طول یکسال استفاده کرد، کاملا بیهوده است و باید برای هر برنامه خاص کوهنوردی، کفش مخصوص آن را تهیه کرد

امروزه در کوهنوردی صحبت از کفشی که بتوان از آن در برنامه های مختلف در طول یکسال استفاده کرد، کاملا بیهوده است و باید برای هر برنامه خاص کوهنوردی، کفش مخصوص آن را تهیه کرد.در خرید کفش حتما نکات زیرا را مدنظر قرار دهید :
1- اندازه کفش و راحتی پا
2- قابلیت فنی(کوهنوردی در تابستان ، صعودهای زمستانه، هیمالیانوردی، سنگنوردی، یخنوردی و ...)
3- استحکام و جنس رویه
4- درجه سختی زیره کفش (تخت کفش)
5- دارای ساق بلند بین 14 تا 19 سانتی متر (مچ پا را محکم نگه داشته و خوب محافظت کند)
6- تاریخ تولید کفش (چسبهای بکار رفته، تاریخ انقضایی بین 2 تا 5 سال دارند)
7- برند و مارک معتبر
8- قیمت مناسب
9- گارانتی

بی تردید یکی از وسایل بسیار مهم کوهنوردی، کفش کوهنوردی است. هنگام ورزش کوهنوردی، برداشتن یک گام هم اهمیت زیادی دارد و حتی در مواقعی ممکن است فاصله ی بین مرگ و زندگی باشد؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که مهم ترین ابزار کوهنوردی یعنی پای خود را به شکلی مناسب، برای ادامه ی پیمایش تجهیز کنید. کفش کوهنوردی باید ویژگی هایی داشته باشد که بتوانید به کمک آن ویژگی ها، با مقتضیات خاص محیط های کوهستانی هماهنگ شوید. ابتدا مهم است که بدانید از کفش خود در چه محیطی استفاده خواهید کرد؛ بالطبع همان ویژگی های محیطی مشخص خواهند کرد که وجود چه قابلیت هایی در کفش اهمیت دارد. در واقع کفش ها بسته به نوع مسیر و سه فصله یا زمستانه بودن، ویژگی های متفاوتی دارند که در ادامه با تمرکز بر نوع مسیر و شرایط مختلف آب وهوایی، به ویژگی های مهم کفش های کوهنوردی اشاره خواهیم کرد.

ضدآب بودن

شاید تاکنون از افراد زیادی شنیده باشید که در ابتدای بیان ویژگی های یک کفش کوهنوردی، به Gore-Tex بودن آن اشاره می کنند. Gore-Tex در واقع نام یک تکنولوژی پیشرفته در ساخت پارچه است که مزیت هایی برای آن ایجاد می کند. هنگام استفاده از کفش های کوهنوردی، فرقی نمی کند که صعود زمستانه دارید یا کفش خود را در سایر فصول سال استفاده می کنید؛ قابلیت ضدآب بودن در کفش شما از میزان اهمیت زیادی برخوردار است تا تحت هر شرایط آب وهوایی و با بارش های فصلی، بخش داخلی کفش همچنان خشک باقی بماند. وجود تکنولوژی هایی نظیر Gore-Tex در ساخت انواع کفش علاوه بر ایجاد هواخوری، تضمین کننده ی مقاومت کوهنوردی در برابر نفوذ آب خواهد بود.

استحکام کفش

هر لحظه ممکن است در مسیر صعود، تکه سنگی کوچک از بالا بلغزد و روی پای شما فرود آید؛ چه بسا به بروز آسیب هایی نیز منجر شود. با توجه به وجود خطرات این چنینی، برای ساخت انواع کفش کوهنوردی از موادی استفاده می شود که مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار داشته باشد تا در صورت بروز چنین حوادثی، از جهت حفظ ایمنی پاهایتان آسوده خاطر باشید. طراحی برخی کفش های کوهنوردی به گونه ای است که در قسمت پنجه، لایه ای محافظ قرار داده شده. این لایه ی محافظ ایمنی کفش را دربرابر فشار و ضربه بیشتر می کند. درواقع سازندگان کفش های کوهنوردی برای تقویت ساختار کفش در قسمت پنجه از موادی مستحکم نظیر چرم طبیعی، چرم مصنوعی یا کامپوزیت استفاده می کنند که به رویه ی کفش استحکام بیشتری می بخشد.

زیره کفش

یکی از مواردی که در طراحی و ساخت کفش کوهنوردی اهمیت زیادی دارد، جنس زیره و نوع آج هایی است که در آن استفاده می شود. زیره ی کفش مخصوص کوهنوردی با توجه به موارد استفاده ای که دارند، با یکدیگر متفاوت اند. درواقع برای کفش هایی که در سنگ نوردی، یخ نوردی یا کوهنوردی در ارتفاعات زیاد استفاده می شوند، طراحی زیره باید به شکلی باشد که قابلیت نصب کرامپون را داشته باشد؛ اما برای کفش هایی که در ارتفاعات پایین تر استفاده می شوند، صرفا وجود زیره ای آج دار و تهیه شده از لاستیکی مقاوم کافی است تا با ایجاد اصطکاک با سطح زمین بتواند به شما کمک کند که به راحتی به مسیر خود ادامه دهید. یکی از انواع زیره هایی که در بیشتر مدل های کفش کوهنوردی استفاده می شود، زیره ی تولیدی شرکت ویبرام است که از لاستیکی بسیار با کیفیت تهیه می شود. طراحی این زیره به گونه ای است که به واسطه ی برآمدگی های زیره ی کفش، به شما در پیمایش مسیرهای ناهموار کمک خواهد کرد.

قابلیت حفظ دما و هواخوری کفش

این دو قابلیت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما برای انتخاب کفش مناسب برای کوهنوردی باید به این دو قابلیت به طور یکسان توجه داشت. آن دسته از کفش هایی که برای صعود سه فصله استفاده می شوند، باید دارای قابلیت هواخوری باشند تا علاوه بر جلوگیری از تعریق زیاد سطح پوست، به خنک نگه داشتن پای شما کمک کنند. اما برای کفش های مورداستفاده در صعودهای زمستانه یا در محیط های سرد، قابلیت هواخوری اهمیت چندانی ندارد و مهم این است که کفش بتواند پایتان را گرم نگه دارد. برای ساخت این نوع کفش بیشتر از تکنولوژی هایی بهره می گیرند که از هدررفتن دمای بخش داخلی کفش جلوگیری کند و مانع از سرمازدگی پاهایتان شود. برای انتخاب چنین کفش هایی باید به دمایی که کفشتان در آن قابل استفاده است، توجه زیادی داشته باشید تا در نهایت بتوانید بهتر انتخاب کنید.

انواع مختلف کفش کوهنوردی

کفش مخصوص صعودهای بلند ( High Altitudecliming )

در این دسته کفش های دو پوش و 3ه پوش جای میگیرند. این کفشها اغلب در زمستان و صعودهای به ارتفاعات بلند مانند کوه­های هیمالیا استفاده می­شوند. این کفشها به علت اینکه در ساخت زیره و رویه کفش از مواد محافظ و عایق حرارتی استفاده شده است ، در برابر سرما مقاومت عالی داشته و در شرایط سخت زمستان­های بسیار سرد و ارتفاعات خیلی بلند از پای شما مراقبت می­کند. همچنین در این کفش­ها منظور از دوپوش و سه پوش بودن این است که کفش از دو یا سه لایه جدا از هم ساهته شده است که درون هم جای دارند.

کفش کوهنوردی فنی ( Technical Climbing )

این دسته کفش­های قوی کوهنوردی را شامل می­شود که می­توان به آن­ها گرامپون نیز وصل کرد. همچنین به علت استفاده از مواد خاص در لایه­های این کفش برخی از آن­ا را می­توان در صعودهای بلند و زمستانی نیز استفاده کرد. این کفش­ها هم باید سبک باشند و همچنین عایق قوی حرارت نیز بوده و طوری طراحی شوند که پا داخل آن راحت بوده و شما بتوانید به راحتی با آن­ها مانور بدهید. بیشتر این کفشها ساق­های بلندتر نسبت به کفش­های دیگر دارند و زیره و عایق حرارتی رویه آن­ها با مدل­های دیگر تفاوت دارد.

کفش کوهنوردی ( Back Packing )

این دسته ، کفش­های کوهنوردی نیمه سنگین را شامل می­شود. در صعودهای چند روزه استفاده می­شوند و در برخی از آن­ها از لایه گورتکس یا سیمپاتکس استفاده شده است. همچنین می­توان در صعودهای سبک زمستانی نیز از آن­ها استفاده کرد. جایی برای وصل گرامپون ثابت نداشته و مهمترین خصوصیت آن استفاده از زیره ای مناسب جهت آسان شدن حمل کوله پشتی و بارهای سنگین در راهپیمایی های بلند مدت است. زیره این کفش­ها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کفش­های قبلی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان