ساعدنیوز
ساعدنیوز

کمر درد چیست؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
کمر درد چیست؟
دردی که در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود کمر درد نام دارد. کمر درد به علت بیماری در ساختمانهایی که در کمر قرار گرفتند ایجاد می شود که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامانهای که استخوانهای ستون مهره ها را به هم می چسبانند ، مفاصلی که ستون مهره ها را بهم وصل می کند نیرو اسپاسم عضلات کمر باشد.

کمردرد (به انگلیسی: Low Back Pain) مشکل و شکایت شایعی است که ۸۰٪ از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند.
در ستون فقرات، درصورت ضایعه و درگیرشدن عناصر حساس به درد .همانند ماهیچه ها و تاندون آنها، رباط ها، فاسیا، مفاصل بین مهره ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، اعصاب نخاعی و ریشه های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی .به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه و یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردند.

علت کمر درد

کمر درد علل گوناگونی دارد. شایعترین علل کمر درد در دنیای ماشینی امروزعلل مکانیکال یا علل عضلانی است افزایش یا کاهش گودی کمر در اثر اختلال عملکرد عضلات بسیار شایع است. این نوع درد در اثر تنبلی عضلات یا عملکرد عضلات ایجاد می شود.این درد گاهی اوقات پس از انجام فعالیتی خاص مانندبلند کردن اشیاء یا خم شدن شعله ور می شود. افزایش سن خود به تنهایی نقش مهمی در بروز این عارضه ایفا می کند.در ادامه به بررسی برخی از دلایل شایع ایجاد کمر درد پرداخته خواهد شد.

کشیدگی

عضلات و رباط های کمر بر اثر فعالیت زیاد ممکن است کشیده یا پاره شوند. علایم و نشانه های این حالت شامل درد، خشکی و اسپاسم عضلات کمر است. استراحت و درمان های فیزیکی به درمان این علایم آزار دهنده کمک خواهد کرد.

دیسک آسیب دیده

دیسک های کمر همیشه در معرض آسیب هستند و این خطر با افزایش سن بیش تر هم خواهد شد. قسمت خارجی دیسک ممکن است دچار پارگی یا فتق شود.فتق دیسک حالتی است که در آن غضروف اطراف دیسک به طناب نخاعی یا ریشه های عصبی فشار وارد می کند. در واقع دیسک به شکل یک بالشتک بین مهره ها قرار دارد و فشار وارد شده به آن ها را کنترل می کند، در این حالت این فضای نرم بین مهره ها از جای طبیعی خود خارج می شود. این حالت به علت فشار زیاد وارد شده به ریشه ی عصبی ایجاد می شود. آسیب دیسک معمولا ناگهانی بوده و بعد از پیچ خوردن کمر و یا بلند کردن یک جسم سنگین رخ می دهد. بر خلاف کمر درد ناشی از کشیدگی این درد بیش تر از ۷۲ ساعت ادامه خواهد داشت.

سیاتیک

سیاتیک می تواند به همراه یک فتق دیسک رخ دهد، در این حالت دیسک به عصب سیاتیک فشار وارد می کند. در نتیجه این عصب باعث ایجاد درد در پا خواهد شد. بیماران درد سیاتیک را به درد سوختگی یا فرو رفتن سوزن در بدن تشبیه می کنند.

تنگی کانال نخاعی

در تنگی کانال نخاعی فشار زیادی بر طناب نخاعی و اعصاب نخاعی وارد می شود. عمده دلیل بروز این مشکل از بین رفتن دیسک بین مهره هاست. بعد از آن است که فشار زیادی به ریشه های عصبی یا طناب نخاعی وارد می شود.

علایم این عارضه عبارتند از:

  • بی حسی
  • گرفتگی عضله
  • خستگی

امکان دارد فرد این علایم را در هر نقطه از بدنش حس کند. علایم در بسیاری از بیماران در هنگام راه رفتن و ایستادن شدیدتر خواهد شد.

انحنای غیر طبیعی ستون مهره ها

کَژپُشتی یا اسکولیوز، گوژپُشتی یا کایفوزیسو لوردوز از جمله اختلالاتی هستند که باعث انحنای غیر طبیعی ستون فقرات می شوند. این مشکلات در کودکی و در سنین بلوغ قابل تشخیص بوده و به دلیل افزایش فشار وارده بر عضلات، تاندون ها، رباط ها و مهره های کمر باعث ایجاد درد و تغییر ساختار قامتی می شوند.

برخی از مشکلات و بیماری ها باعث کمر درد می شوند:

  • فیبرومیالژی: که یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است و مفاصل، عضلات و تاندون ها را درگیر می کند.
  • اسپوندیلیت: که التهاب مفاصل بین استخوان های کمر است.
  • اسپوندیلوز: یک اختلال مخرب است که منجر به از دست رفتن ساختار طبیعی ستون فقرات و عملکرد آن می شود. از طرفی افزایش سن در بروز آن نقش اساسی دارد. مکان و شدت تخریب در افراد مختلف متفاوت است.

از طرفی دیگر مشکلات کلیوی و مثانه، اندومتریوز ، کیست تخمدانی و فیبروز رحمی، سرطان و بارداری هم احتمال دارد باعث بروز درد کمر شوند. برای اینکه مطمئن شوید کدام یک از علت های ذکر شده باعث بروز کمر درد شده است، می توانید با پزشک مشورت کنید. در ادامه به بررسی انواع کمر پرداخته خواهد شد.

انواع کمردرد

گاهی کمردرد می تواند نشانه ای از یک بیماری بسیار حادتر در بدن مانند سرطان باشد. مثلاً بعد از انجام معاینات پزشک مشخص می شود که علت کمردرد یک متاستاز و انتشار سرطان از یک نقطه دیگر بدن مثل پروستات و تخمدان و.. باشد حال آنکه تا آن زمان سرطان اولیه علائم ایجاد نکرده است.

کمردرد التهابی

کمردردهای التهابی یکی از دلایل کمردرد است که اغلب با استراحت تشدید می شود و بیمار صبح که از خواب بلند می شود، دارای درد شدیدی در ناحیه کمر است. درحالی که درد كمر در حین فعالیت های روزانه بیمار اغلب بهتر می شود.البته باید توجه کنید در فاز حاد و تحریکی دیسک کمر و حملات آرتروز کمر هم با دردهای مقطعی که صبح تشدید می شوند مواجه هستیم. در این نوع کمر درد بیماران به هیچ وجه به دلیل تشدید درد در صبح قادر به انجام فعالیت های روزمره نیستند.

همچنین در کمرهای التهابی گاهی علت می تواند روماتیسم مفاصلی باشد که روماتیسم خود در اکثر موارد علت ژنتیکی دارد و از والدین به فرزندان منتقل می شود.اگر علت كمردرد عفونت هم باشد با همین تظاهرات التهابی خود را نشان می دهند. یعنی مثلاً بیماری که به دلیل تب مالت در حال حاضر درد ناحیه کمر دارد عمدتاً كمردرد وی در صبح و اصولاً با استراحت تشدید می شود.بسیاری از انواع سرطان ها و تومورهای نخاعی هم ممکن است خود را به صورت درد شبانه نشان دهند.البته مجموعه درد التهابی کمردرد یعنی تمام انواع کمر دردهای دارای منشأ روماتیسم، عفونی و سرطانی مجموعاً 10 تا 15 % علل کمر درد را بیشتر تشکیل نمی دهند.

کمردرد عصبی

در این حالت اغلب عصبی شدن و ناراحت شدن فرد موجب اسپاسم عضلانی و ازجمله اسپاسم کمر می شود و به همین دلیل پاتولوژی موجود در کمر را تشدید می کند.پس بنابراین همه کمردردها با عصبی شدن تشدید می شود و لزوما کمردردی که با عصبی شدت تشدید می شود کمردرد عصبی نیست . از طرف دیگر گاهی کمردرد عصبی ممکن است نوعی رفتار عادتی باشد که بیمار را به سمت مرخصی و استراحت های خانگی بکشد.

تغییرات هورمونی

جالب است بدانید دلایل کمر درد هرچه باشد در خانم ها در دوران عادت ماهانه تشدید می شود و بسیاری ممکن است علت کمردرد در زنان را پریود بودن بدانند درحالی که این عامل تنها تشدیدکننده است.

کمر درد شغلی

تمام افراد حداقل یک بار در طول عمر دچار کمردردهای شغلی می شوند و 20% مردم سالي يكبار به این نوع کمردردها دچار می شوند.کمردرد شغلی یک واقعیت است و شایع ترین شكايت شغلي است و علت بيشترين ساعت كار ازدست رفته می باشد.کمردردهای شغلی درمجموع پرهزینه ترین مشكل بهداشتي محيط كار می باشد و در هر مقطع از زمان 2% از جمعيت زير 45 سال را ناتوان می کند و در مجموع در آمريكا سالي 50 بيليون دلار فقط هزينه اجتماعي دارد. در ادامه به بررسی برخی از علائم و نشانه های کمر درد پرداخته خواهد شد. در ادامه به علائم و نشانه های کمر درد می پردازیم.

علائم و نشانه های کمر درد

کمر درد انواع گوناگون دارد؛ این درد می تواند تیز یا خنجری، خفیف یا سنگین باشد. بیماران مبتلا به کمر درد با علائم زیر مواجه می شوند:

  • تشدید درد کمر زمان خم شدن یا بلند کردن اشیاء
  • تشدید درد هنگام نشستن
  • تشدید درد هنگام ایستادن و راه رفتن
  • رفت و برگشتی بودن درد، تسکین کامل در بعضی روزها و شدت گرفتن در روزهای دیگر
  • گسترش درد از کمر به باسن یا ناحیه خارجی لگن، این درد در پایین پا منتشر نمی شود.
  • فتق دیسک معمولاً با سیاتیک نیز همراه است. چنین حالتی با درد پا و باسن و حتی کرختی یا بی حسی، گزگز کردن یا ضعفی توأم است که تا کف پا را درگیر می کند.البته گاهی بیمار مبتلا به سیاتیک از کمر درد رنج نمی برد.

تشخیص کمر درد

پزشک پس از بررسی علائم و سابقه و شرح حال پزشکی بیمار، پشت و کمر را معاینه می کند و در حین معاینه وضعیت کمر را ارزیابی می کند و ناحیه های متفاوت را فشار می دهد تا نقطه دردناک را بیابد. سپس به منظور بررسی محدودیت ها یا درد از بیمار می خواهد تا رو به جلو، عقب و طرفین خم شود.پزشک گاهی عملکرد عصبی پاها را می سنجد؛ برای مثال واکنش های زانوها و مچ پاها را بررسی می کندو همچنین آزمون حسی و قدرت را انجام می دهد. پزشک به کمک این سنجش ها می تواند تشخیص دهدکه آیا اعصاب صدمه جدی دیده اند یا خیر.آزمایش های تصویربرداریپرتونگاری (اشعه ایکس)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام.آر.آی.)،مقطع نگاری محوری رایانه ای (سی.ای.تی. اسکن)، اسکن استخوان وسنجش تراکم استخوان نیز برای تأیید تشخیص پزشک به کار برده می شود.

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند.احتمالال شما هم کمردرد را تجربه کرده اید و بسته به شدت آن و عامل ایجاد کننده آن مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده است. در این مورد مطالبی که ارائه شد امیدواریم مفید واقع شده باشید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...