کاربرد نقره در پزشکی و دندان پزشکی

  چهارشنبه، 01 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کاربرد نقره در پزشکی و دندان پزشکی
فلز نقره خاصيت ضد باکتريايي داشته و در صنايع دارويي به صورت فلز و يا ترکيبات آن مورد استفاده قرار مي گيرد.از خصوصيات اصلي نقره مقاومت زياد آن در مقابل حلال هاي شيميايي است.از نقره در رنگ آميزي برخي از محصولات در قنادي ها استفاده مي شود.ترکيبات متعددي از نقره براي معالجه بيماري ها توليد مي شود

استات نقره، آلانیتونات نقره، برات نقره، کربنات نقره، کلرید نقره، کرومات نقره، گلیسرولات نقره، کلرید نقره، ید نقره، لاکتات نقره، منگنات نقره، نیترات نقره، پروتئین نقره و سولفاتت نقره، برای معالجه بیماری ها کاربرد دارد و در دندانپزشکی برای پر کردن دندانها (آمالگام) استفاده می شود که در حدود 35% از ترکیب آمالگام را فلز نقره تشکیل می دهد.
نیترات نقره به عنوان سوزاننده، قابض زخم های غیرفعال، ورم های چرکی و آفت استفاده می شود.
از محلول رقیق نیترات نقره در درمان زرد زخم، خارش، میخچه، زگیل و درمان انواع سوختگی ها استفاده می شود. ترکیبات نقره را بندرت برای درمان بیمارهای داخلی بکار می رود. هرچند که در قدیم آن را برای درمان صرع و زخم معده بکار می بردند.
امروزه، کاربرد عمده ی آن در پزشکی برای باکتری کشی میکروبهای بیماری زای خاص است. از این نظر، رفتاری مشابه با جیوه دارند اما سمیت و قدرت آنها کمتر است. ترکیبات کمپلکس متعددی از نقره را که از غشای مخاطی جذب می شوند بکار می برند که عمدتا برای ضدعفونی گلو مورد استفاده است. محلول بسیار دقیق نیترات نقره برای مدت های مدید در آلمان برای بیماری های احتمالی ناشی از استرپتوکوک غشای مخاطی چشم نوزادان تجویز می شد. نیترات نقره یکی از اجزاء پودر نقره فیزان برای درمان زخم های سطحی است. از اثر سوزانندگی موضعی نیترات نقره می توان برای تخریب بافتهای در حال رشد و تکثیر استفاده کرده یک لایه کلرید نقره و آلبومینات نقره در اثر واکنش با پوست تشکیل می شود که گسترش تاثیرات سوزانندگی را که با حالت گندزدائی و قابض و مانع ترشح همراه است، محدود می کند. سولفاد یازین نقره بعنوان یک ترکیب باکترویواستاتیک در دمان بیماری های تهدید کننده و خطرناک بکار می رود.
سل کلوئیدی نقره خواص باکتری کشی مشابهی دارد که به علت فعالیت کم نقره است. آنها را به شکل محلول های تثبیت شده برای ضد عفونی زخم ها بکار می برند و علت آن این است که سل های کلوئیدی ترکیبات نقره ای هستند که حلالیت اندکی دارند. برای مدتهای مدیدی از نقره و آلیاژهای آن به عنوان جایگزین استخوان استفاده می کردند که به طور عمده در جراحی های جمجمه کاربرد داشت. همچنین از سیم های نقره ای در بافت های ارتباطی و از پوشش نقره با خلوص بالا در کاشت استفاده می شد. خواص و فعالیت های اندک نقره دارای مزیت هستند. به همین دلیل، زمانی مرسوم بود که بر روی زخم های ورقه های نقره ای یا حتی سکه ای نقره می گذاشتند.

پزشکی

فلز نقره خاصيت ضد باکتريايي داشته و در صنايع دارويي به صورت فلز و يا ترکيبات آن مورد استفاده قرار مي گيرد.از خصوصيات اصلي نقره مقاومت زياد آن در مقابل حلال هاي شيميايي است.از نقره در رنگ آميزي برخي از محصولات در قنادي ها استفاده مي شود.ترکيبات متعددي از نقره براي معالجه بيماري ها توليد مي شود.امروزه، كاربرد عمده آن در پزشكي براي باكتري كشي ميكروب هاي بيماري زاي خاص است.علاوه بر داروهاي توليد شده از ترکيبات فلز نقره در دندان پزشکي براي پر کردن دندان (آمالگام) استفاده مي شود که حدود 35 درصد از ترکيب آمالگام را فلز نقره تشکيل مي دهدنيترات نقره به عنوان سوزاننده، قابض در زخم هاي غير فعال و ورم هاي چرکي استفاده مي شود.از محلول رقيق نيترات نقره در درمان زرد زخم، خارش، ميخچه، زگيل و همچنين درمان سوختگي ها استفاده مي شود.زماني مرسوم بود كه بر روي زخم ها ورقه هاي نقره اي يا حتي سكه هاي نقره مي گذاشتند.

دندانپزشکی

برای پر کردن دندان از ملقمه نقره- قلع استفاده می کنند. بهترین آلیاژ دارای 40 % نقره، 32% قلع، 30% مس، 2% روی و 3% جیوه است. در ابتدا این آلیاژ را بصورت بلوکهای قالب ریزی شده بکار می برند که بعد با دستگاه آنها را پودر کرده یا با اتمیزه کردن آن، آلیاژ را به ذرات کروی کوچکی تبدیل می کنند. دندانپزشک این آلیاژ پودری را با تقریبا وزن برابری از جیوه مخلوط می کند تا خمیر سفت و محکمی درست کند. این خمیر را بدقت در حفرات دندان فرو می کنند که جیوه مایع بعنوان یک روان کننده عمل می کند. پس از چند ساعت عمل سفت شدن خمیر کامل می شود و با افزایش حجم همراه است.
در انواع قدیمی این آلیاژ، فازهای فلزی عمده موجود پیش از شروع سفت شدگی عبارت بودند از: Ag3Sn، HgSn. در طی سخت شدگی، فاز Ag3Sn که ترکیب عمده لقمه پودر شده است، با جیوه واکنش می دهد تا یک فاز جامدAg3Hg4 و یک فاز بلوری - مخلوط Hg - Sn جامد با ترکیب SnSHg را ایجاد کند. چونکه میزان جیوه کافی نیست، واکنش کامل نمی شود و مقداری Ag3Sn همیشه اضافه می ماند.
آلیاژهای نقره دار را در ساخت و کاشت دندان استفاده می کنند. آلیاژهای فلزات گرانبها که طلایی رنگ است، دارای مقداری پالادیم و پلاتین و حدود 15 - 10 % نقره است و آلیاژهای سفید رنگ فلزات گرانبها که ترکیب عمده آنها نقره - پالادیم است تا 65% نقره دارند

صنعتی

آبکاری: نیترات نقره به طور مؤثری در فرایند آبکاری الکتریکی، به ویژه در مورد پوشش نقره بر روی نیکل مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آبکاری در تولید طلا و جواهر و ساعت مچی استفاده می شود.
آینه: یکی از برجسته ترین فرایندهایی که در آن از نیترات نقره استفاده می شود، معرف تولنس می باشد، که سمت عقب آینه با یک بازتابی روشن و دقیقه پوشش داده می شود. پوشش نیترات نقره برای آینه ها به کار برده می شود که به عنوان بازتابنده شناخته می شود.
رنگ و جوهر: به غیر از کاربردهای صنعتی مانند آبکاری، این ترکیب در انواع رنگ ها و جوهرها که شامل رنگ مو، نشانگرهای پارچه ای دائمی و جوهرهای پاک نشدنی است نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
مواد منفجره: نیترات نقره در مواد منفجره ی مختلف که شامل فولمینات نقره، استیلید نقره و آزید نقره می باشد، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
عکاسی: این ترکیب در مقادیر بسیار کم در عکاسی شیمیایی استفاده می شود. کریستال های نیترات نقره بسیار ریز بوده و با ژلاتین به منظور ساخت پایه ی فیلم استفاده می شوند.
سرامیک: نیترات نقره در سرامیک ها به منظور ایجاد رنگ های مختلف در زمینه ی سفال نیز کاربرد دارد.
به غیر از مصارف صنعتی بالا، مقادیر کم نیترات نقره توسط گیاه شناسان برای جلوگیری از چروک شدن پیش رس گل ها، جوانه ها و شکوفه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نیترات نقره به طور گسترده در آزمایشات شیمیایی مختلف نیز استفاده می شود. با این حال، در هنگام حمل این ماده به ویژه محلول آن باید کاملا مراقب بود. هنگامی که این محلول در معرض نور خورشید قرار می گیرد، قادر به آسیب رساندن به پوست بوده و باعث تجمع بیش از حد رنگدانه می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان