کسل و بی حوصله بودن گربه را چگونه رفع کنیم؟

  دوشنبه، 24 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
کسل و بی حوصله بودن گربه را چگونه رفع کنیم؟
یکی از اساسی ترین مشکلاتی که معمولا صاحبان گربه های خانگی با آن رو به رو هستند این است که نگهداری از گربه ها در داخل منزل باعث کسل شدن گربه آنها شده است. در این مطلب علائم بی حوصلگی گربه و روش های درمان آن را برای شما عزیزان بیان میکنیم.

انسان ها وقتی که کسل باشند خرید می کنند یا خوراکی می خورند، اما گربه ها چه می کنند؟ شاید بعید به نظر برسد که گربه های خانگی، با وجود اسباب بازی های زیاد و غذای خوشمزه، حوصله شان سر برود. اما آنها این احساس را تجربه می کنند و آن را به شکلی بروز می دهند که معمولا به مذاق ما خوش نمی آید!

گربه هایی که تحریک فیزیکی و یا ذهنی ندارند معمولا کسل هستند. این گربه ها ممکن است ساعت ها در خانه تنها باشند، وسیله ای برای بازی کردن یا جایی برای بالا رفتن نداشته باشند و ذهنشان به کاری مشغول نباشد.

نگهداری از گربه ها در داخل خانه می تواند باعث بی حوصلگی گربه های شما شود. نگهداری از گربه ها در منزل می تواند مزیت های بسیار زیادی را برای شما داشته باشد که از جمله آنها می توان به جلوگیری از آسیب رسیدن به گربه ها توسط خودروها و یا سایر گربه ها اشاره کرد. با این حال این کار می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد که مهمترین آن این است که این کار باعث بی حوصلگی گربه شما خواهد شد. زمانی که گربه ها در داخل منزل زمان خود را سپری می کنند در واقع تحرک کمتری دارند که همین موضوع باعث بی حوصله شدن آنها می شود. در صورتی که شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند هستید تا با روش های جلوگیری از بی حوصلگی گربه ها در داخل منزل آشنا شوید حتما ما را در این مطلب همراهی کنید.

بی حوصلگی در گربه خانگی

همان طور که در انسان ها خصلت بی حوصلگی وجود دارد، در گربه ها نیز این حس با وجود تمامی امکاناتی که برای آنها فراهم می شود از جمله اسباب بازی، غذاهای آماده و … نیز وجود داشته و با علائمی این موجود آن را بروز می دهد. از جمله نشانه های بی حوصلگی گربه خانگی می توان گفت:

  • بروز رفتار های تکرار شونده: یکی از مهم ترین نشانه های این نوع رفتار ها را می توان لیس زدن بیش از حد کندن پوست و مو برای تمیز کردن خود دانست. در واقع این کار باعث خارش در گربه شده و او این کار را مدام تکرار می کند.
  • دنبال کردن و جنگیدن با سایر حیوانات
  • عدم اشتیاق و نشان دادن علاقه به اشیایی که در خانه وجود دارد
  • بی توجهی به غذا
  • خوردن بیش از حد

    گربه

عوامل بی حوصلگی گربه خانگی

عوامل مختلفی برای بی حوصلگی گربه خانگی وجود دارد که می تواند سبب بروز نشانه هایی که در قسمت قبل گفتیم بشود. از جمله این عوامل باید به موارد مختلفی اشاره نمود که عبارتند از:

  • عدم تحرک: همانطور که گفتیم، گربه ها موجوداتی رفاه طلب هستند که غالب روز را استراحت کرده و منزوی می باشند. جالب است بدانید که این موجودات ۱۵ ساعت در روز می خوابند اما بقیه بازه روز را به فعالیت ها و تحرک های فراوانی اختصاص می دهند. اما اگر شما شاهد این تحرکات نباشید، می توان گفت گربه شما به مرور دچار بی حوصلگی خواهد شد.
  • فقدان موارد محرک ذهنی: این عامل می تواند در راستای تقویت عامل بالا یعنی عدم تحرک فیزیکی گربه منجر شود که به مرور اثر خود را با بی حوصلگی گربه خانگی نشان خواهد داد.
  • خوردن بیش از حد: این عامل که میان انسان ها نیز مشترک است، سبب می شود تا گربه به مرور چاق تر شده و گربه خانگی دچار افسردگی و بی حوصلگی شود.
  • ترسیدن گربه ها می تواند همچنین عاملی برای بی حال بنظر رسیدن آنها باشد.
  • دارودرمانی و گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی
  • بیماری هایی از قبیل کم خونی، سرطان، بیماری های کلیوی، دیابت، چاقی، وجود توپی مویی، التهاب مفاصل، عفونت ها و …

مبارزه با کسلی و بی حوصلگی گربه ها

بعد از این که مطمئن شدید سلامتی گربه شما در خطر نیست، باید مبارزه با بی حوصلگی را آغاز کنید. محیط گربه باید پر از اسباب بازی های سرگرم کننده، اجسامی برای بالا رفتن و اسکرچر های افقی و عمودی باشد. بهتر است گربه به پنجره دسترسی داشته باشد تا بتواند از منظره بیرون هم لذت ببرد. مهم ترین راز موفقیت شما این است که زمان مناسبی را برای سرگرم کردن و بازی کردن با گربه خود اختصاص دهید.

اگر بی حوصلگی گربه خانگی ناشی از محیط بیرونی می باشد، می توانید علاوه بر راهنمایی هایی که از دامپزشک دریافت می کنید، از راه های زیر نیز استفاده کنید. راه های رفع بی حوصلگی گربه خانگی می تواند همچنین شامل موارد زیر باشد که عبارتند از:

  • لازم است یک محل باز برای تفریح و نگهداری گربه در نظر بگیرید. معمولا برای این کار می توانید در ها را کمی باز بگذارید یا موانع رفت و آمد در خانه را بردارید.
  • همچنین می توانید ساعاتی در هفته را به گربه اختصاص داده و آنها را در پارک یا محیط بیرون از خانه بدانید و با وی پیاده روی کنید.
  • یکی دیگر از راه هایی که باعث می شود تا رفتار گربه ها به تحرک وادار شود و گربه نسبت به محیط اطراف خود جذب شود، استفاده از اسباب بازی های سرگرم کننده برای آنهاست.
  • استفاده از اجسامی که می تواند برای بالا رفتن و پایین آمدن گربه مانند اسکرچر افقی و عمودی موثر باشد نیز راهکار مناسبی برای رفع بی حوصلگی گربه خانگی است.
  • همچنین برای تماشای منظره بیرون، بهتر است راه و مسیری را برای گربه فراهم کنید تا بتواند به پنجره دسترسی داشته باشد و از مناظر بیرونی خانه نیز لذت ببرد.
  • زمان مناسبی را برای بازی با گربه در نظر بگیرید.
  • می توانید از هم نوعان وی در خانه نیز استفاده کنید تا گربه ها از تنهایی خارج شوند.
  • نسبت به گربه خود رفتار مناسبی داشته باشید. زیاد به سمت گربه نروید و یک فاصله را بیشتر اوقات با وی داشته باشید.
  • آب و غذا گربه را در یک محل خاص گربه قرار دهید.
  • به گربه ها زل نزنید تا آنها احساس خطر نسبت به شما نداشته باشند.
  • یکی دیگر از راه های موثر در برطرف کردن بی حوصلگی در گربه خانگی این است که در خانه و محیط آن تغییرات شدید به وجود نیاورید.
  • با دیدن علائمی از جمله ترشحات از چشم یا بینی، غذا نخوردن، ناله کردن، سرفه، استفراغ، نفس نفس زدن، تغییر در روند دفع ادرار و مدفوع لازم است گربه خانگی را برای معاینه به دامپزشک ببرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (596 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (278 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (270 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (264 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (255 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (205 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (176 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (116 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (115 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (97 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (89 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (88 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 31 شهریور 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال روزانه امروز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه شنبه 31 شهریور 1403
قاب نوستالژی؛ نگاهی به بازی های بچه های دهه شصتی/ هفت سنگ، لی لی، الک دولک+عکس
ماجرای تلخ و شیرین نوجوان لاغر اندام نوازنده!/ از خرید اولین گیتار در 13 سالگی تا لحظه مرگ این مرد خوش صدا مرتضی پاشایی!+ ویدئو
فراخوان پذیرش دانشجوی بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری
(ویدیو) خاطره‌ی بانمک و فراموش‌نشدنی رضا عطاران از محمدرضا گلزار سر فیلم " توفیق اجباری"/ 🤔😅
دانشگاه تبریز در جمع 3 دانشگاه برتر وزارت علوم
(ویدئو) حمید معصومی نژاد و قهوه خوردنش در ایتالیا خبر ساز شد!/ آموزش آداب خوردن قهوه به سبک حمید معصومی نژاد در رم!😉
(عکس) ست زیبای مریم مومن و گیتی قاسمی، بازیگر جوکر 2 در اکران فیلم "لختگی"
(ویدیو) سکانس خنده دار جوکر با دبیری سوسن پرور/ فقط نرگس محمدی که میگه یبار دیگه میگی ایَ یَ الحالُ😂
(ویدیو) سوال جواب حامد آهنگی از الیکا عبدالرزاقی/ شوهرش امین زندگانی رو قشنگ نابود کرد😂
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید