خار مریم برای سم زدایی کبد در طب سنتی

  یکشنبه، 15 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خار مریم برای سم زدایی کبد در طب سنتی
مهم ترین فواید سلامتی خارمریم، توانایی آن برای رفع مسمومیت کبد، سرعت ترمیم اندام، کاهش پیشرفت انواع سرطان ها، درمان عفونت های قارچی است آن هم چنین از بدن در برابر اثرات جانبی دارو محافظت می کند، شروع بیماری آلزایمر و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و علایم دیابت را مدیریت می کند.

گیاه خار مریم در کنار جاده ها، صحرا ها به حالت خودرو می روید که دارای خواص فراوانی است ودر درمان بسیاری از بیماریها نقش زیادی ایفا می کند . گیاه خار مریم دارای خواص زیادی است و در صنعت داروسازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. خار مریم در قالب یک قرص به نام لیورگل عرضه می شود که سم زدای کبد می باشد.گیاه خار مریم، قرن هاست که برای درمان بیماری های متعددی به کار گرفته می شود این گیاه که بومی خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی است سال هاست که برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در کاهش علایم پیری بسیار موثر است و نقش مهمی در سم زدایی از بدن و به ویژه کبد دارد.

گیاه خار مریم سم زدای کبد

گیاه خار مریم، قرن هاست که برای درمان بیماری های متعددی به کار گرفته می شود این گیاه که بومی خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی است سال هاست که برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. به نوشته سایت «ehow» این گیاه در کاهش علایم پیری بسیار موثر است و نقش مهمی در سم زدایی از بدن و به ویژه کبد دارد.

خواص خار مریم:

این گیاه که یک نوع آنتی اکسیدان قوی است، از بدن در برابر آسیب های سلولی ایجاد شده از رادیکال های آزاد محافظت می کند. ماده ای به نام گلوتاتیون(Glutathione) موجود در این گیاه نقش عمده ای در سم زدایی کبد ایفا می کند. خار مریم از ایجاد سنگ صفرا پیش گیری و بیماری را درمان می کند. این گیاه، در مقابله با سرطان پروستات، رحم و سینه موثر است و رشد سلول های سرطانی را نیز کاهش می دهد. این گیاه اثربخشی داروهای مربوط به شیمی درمانی را نیز افزایش می دهد. مقاومت انسولین در بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند را کاهش می دهد. خار مریم، در کاهش میزان کلسترول خون موثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می دهد. در صورت مسمومیت با قارچ که می تواند به کبد آسیب برساند خوردن خارمریم ۱۰ دقیقه پس از مصرف قارچ، اثر سموم را از بین می برد. استعمال عصاره خارمریم در عرض ۴۸ ساعت پس از مسمومیت بر اثر مصرف قارچ مانع از کار افتادن کبد و مرگ حتمی می شود. بیش از 2000 سال است که فوائد درمانی گیاه «خارمریم» به عنوان گیاه بومی مناطق مدیترانه، اروپای مرکزی و آمریکای شمالی و جنوبی شناخته شده است. بیش از 2000 سال است که فوائد درمانی گیاه «خارمریم» به عنوان گیاه بومی مناطق مدیترانه، اروپای مرکزی و آمریکای شمالی و جنوبی شناخته شده است. گیاه دارویی «خار مریم» خاصیت های بسیاری دارد که توانایی آن در حفظ سلامت کبد منحصر بفردترین ویژگی آن است. علاوه بر این از دیگر ویژگی های گیاه «خارمریم» سم زدایی بدن از مواد شیمیایی است که وارد بدن شده و سلامت آن را به خطر می اندازند. همچنین ترکیبات موجود در «خارمریم» از ویژگی های خاصی برخوردارند که این گیاه را قادر می سازند سلول های کبدی آسیب دیده ناشی از مصرف مواد سمی مانند مواد الکلی را بهبود دهد. همچنین خارمریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتی اکسیدان بالقوه ای دارد. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می کنند. این گیاه در درمان اختلالات فوق کلیوی و سندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داء الصدف» نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد دیگر فوائد این گیاه می توان گفت که خارمریم به دلیل تاثیرات شبه استروژن می تواند حجم شیر در مادران شیرده را افزایش دهد. همچنین به رغم این حقیقت که گیاه خارمریم در درمان هپاتیت به خصوص نوع C آن مورد استفاده قرار می گیرد، انجام مطالعات بیشتر برای اثبات این ارتباط مورد نیاز است. برخی از بررسی ها حاکی از تاثیر مثبت این گیاه بر فعالیت آنزیم کبدی است و برخی از آن ها نتیجه معکوس را نشان می دهد. مطالعات آزمایشگاهی ابتدایی نشان می دهد که این گیاه می تواند تاثیرات ضدسرطانی داشته باشد و از رشد سلول های سرطانی پروستات، سینه و دهانه رحم جلوگیری می کند. یکی دیگر از خواص «خارمریم» تاثیر آن در کاهش کلسترول بالای خون و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن است. از خواص خار مریم برای کبد و سم زدایی کلیه ها، کبد، مجاری ادرار و طحال استفاده می شود. خار مریم Milk Thistle گیاهی با گل های زیبای ارغوانی است که در آسیا، اروپا، شمال آفریقا و جنوب روسیه رشد می کند و گیاه بومی آمریکای شمالی و جنوبی است. تقریبا همه اجزا گیاه بدون هیچ عارضه سمی قابل استفاده است. این گیاه که در طب سنتی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد توسط زنان اروپایی برای افزایش شیر مورد مصرف قرار می گرفت.

خواص خار مریم

خارمریم از دو نوع ماده موثر تشکیل شده است. فلاوونولیگنان Flavonolignans که ۴ – ۶ درصد گیاه را تشکیل می دهد و از چند ماده به نام گروه سیلیمارین Silymarin تشکیل شده است که شامل سیلایبین Silybin، ایزوسیلایبین Isosilybin و سیلای دیانین Silydianin و سیلیکریستین Silychristin است. آپیگنین Apigenin، سیلیبونول Silybonol، تکسیفولین Taxifolin، فیستوس ترولز Phystosterols، پروتئین و روغن های چرب از دیگر مواد موجود در خارمریم است که دسته اخیر ۲۰ تا ۳۰ درصد گیاه را تشکیل می دهد. سیلیبین بیشترین ماده موثره خار مریم است که بیشتر خواص خار مریم از حضور آن به وجود می آید. این گیاه همچنین حاوی فلاوونوئید شامل کوئرستین Quercetin و کمفورول Camphorol و روغن هایی مثل لینولئیک اسید، اولئیک اسید، بتائین، ویتامین C ویتامین E و ویتامین K است. تاثیر اصلی خواص خار مریم برای کبد بر روی سلول های هپاتوسیت Hepatocytesکبد است به طوری که مانع از تجمع مواد سمی در کبد و پاک سازی کبد می شود. این گیاه همچنین باعث بازسازی سلول های هپاتوسیت کبد می شود. یکی دیگر از خواص خار مریم برای کبد خاصیت ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل کیست در کبد است. خار مریم از صدمه دیدن سلول های کبدی جلوگیری می کند و مانع از تشکیل سرطان کولون یا روده بزرگ می شود.

علاوه بر خواص خار مریم برای کبد، خار مریم کمک می کند:

  • با کاهش التهابات؛ کلسترول بد خون پایین بیاید.
  • خون تمیز و شفاف شده مانع از صدمه دیدن رگ های خونی می شود.
  • کلسترول خوب خون و تری گلیسیرید افزایش پیدا کند.
  • کلیه ها را سالم نگه می دارد.
  • در صورتی که شخص از داروهایی مثل استامینوفن، سیسپلاتین و اقلام مشابه که به کبد آسیب و آنزیم های کبدی را به هم می زند استفاده می کند، خار مریم تاثیرات مخرب این داروها را از بین می برد.
  • باعث باز سازی سلول های کبد و کلیه ها می شود.
  • در بیماران دیابتی قند خون را کنترل می کند.
  • در مردان مانع از بروز بیماری پروستات و در صورت ابتلا باعث کنترل بیماری می شود و از بدتر شدن آن جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده استفاده خار مریم در مردان سرطان پروستات را از بین می برد.

نحوه استفاده از مکمل های دارویی و خواص خار مریم

می توان از خود گیاه اصلی یا فرآورده های آن به صورت کپسول یا قرص استفاده کرد. ولی از آن جا که مواد موجود در خار مریم معمولا در آب حل نمی شود استفاده از دم کرده آن به صورت چای پیشنهاد نمی شود. بهترین روش استفاده از خار مریم دانه های آن است که باید آسیاب شده به غذا اضافه شود. گاهی هم خار مریم را در ترکیب با گیاهان دیگری مثل قاصدک مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از روغن این گیاه بهترین شکل استفاده از خواص خار مریم است تا کلیه آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در گیاه فعال شود.

میزان مصرف خار مریم

به دلیل غیر سمی بودن این گیاه هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. فرآورده های آن را می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. ولی بهترین روش استفاده از خواص خار مریم سه بار در روز و هر بار ۲۰۰ میلی گرم است. به منظور رعایت دریافت این میزان دارو سعی کنید یا فقط از قرص یا فقط از روغن استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان