خواص اعجاب انگیز عسل برای اعصاب

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص اعجاب انگیز عسل برای اعصاب
سبک زندگی مدرن با توسعه شهرنشینی افراد را در معرض فشارهای عصبی، اضطراب و دیگر عوامل بروز بیماری‌های عصبی و روحی قرار داده است. در این مطلب قصد داریم تا با برشمردن خواص عسل برای اعصاب ،از اهمیت گنجاندن این ماده غذایی ارزشمند در برنامه غذایی روزانه صحبت کنیم.

عسل حاوی دو نوع قند گلوکوز و فروکتوز می باشد که این قندها به سرعت در خون منتشر شده و به بافت های مغز می رسند. همچنین عسل می تواند نورون های مغزی را تغذیه کند.

مطالعات متعددی نشان داده که عسل خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن و ارگان های داخلی بدن از جمله قلب، مغز و کبد دارد. سال هاست انسان ها برای درمان بیماری های مختلف از گلو درد تا مشکلات مزمن از خواص درمانی عسل استفاده می کنند. در ادامه به برخی خواص عسل برای اعصاب اشاره می کنیم.

تقویت حافظه

اسید الارژیک، یکی دیگر از ترکیبات فنولی است که علاوه بر میوه و سبزی در عسل نیز یافت می شود و می تواند باعث افزایش تکثیر سلول های مغزی و بهبود حافظه شود. بنابراین مصرف عسل به ویژه در سنین مدرسه، در تقویت حافظه نقش به سزایی دارد.

رفع افسردگی

افسردگی نیز ناشی از ضعف عمومی بدن است که عسل در درمان بیماری های سیستم عصبی موثر می باشد و افرادی که به مدت یک هفته از عسل استفاده کردند عصبی نشده و فعال تر به زندگی خوشبین تر شده اند به طوری که این اشخاص علاقه زیادی به کار پیدا کرده و حالت افسردگی آنها از بین رفته است.

خانمی ناراحت

پیشگیری از بروز بیماری های مغزی

عسل به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولی، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد و با افزایش هم زمان آنزیم های گلوتاتیون ردوکتاز و سوپر اکسید دسموتاز، باعث کاهش ترکیبات پر اکسید داخل مغز می شود و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو که عامل بسیاری از بیماری های مغزی، از جمله آلزایمر(AD)، پارکینسون(PD) و اسکلروز آمیوتروپیک است، محافظت می کند.

کنترل عصبانت

همه ما عصبانيت را احساس كرده ايم و مي دانيم كه چيست. عصبانيت عموما" رفتار كاملا" طبيعي انسان ها است. اما زماني كه عصبانيت خارج از كنترل و ويرانگر باشد، مي تواند مشكلاتي در كار، ارتباطات اجتماعي و حتي در كل كيفيت زندگي به وجود آورد. ممكن است كار به جايي برسد كه شما احساس كنيد اسير هيجان قدرتمندي هستيد كه نمي توانيد از آن اجتناب كنيد.

اما استفاده از عسل موجب می شود که به شما احساس آرامش دست دهد. در حقیقت عسل فعالیت های عصبی را کنترل می کند و خستگی ناشی از کار بیش از حد را از بین می برد. این ماده خیلی سریع جذب خون می شود و در نتیجه می تواند در سریع ترین زمان به رفع اختلالات روانی و کنترل عصبانیت شما منجر شود.

رفع کم خوابی

مشکلات کم خوابی غالبا با شرایط زندگی که شما در آن زندگی می کنید یا به چیزی که فکر می کنید و اتفاقاتی که تجربه کرده اید در ارتباط است. تجارب دردناک و قوی گذشته می توانند هر شب به شکل کابوس دوباره برگردند. مشکلات دیگر زندگی نیز می تواند تاثیر گذار بر روی خواب باشند و خواب بد باعث می گردد که انجام بسیاری از کارها در طول روز سنگین و دشوار احساس شود.

عسل به شما یک خواب راحت هدیه می دهد. برای اینکه خواب راحتی داشته باشید هر شب یک ساعت قبل از خواب یک لیوان شیر داغ را با یک قاشق غذاخوری عسل شیرین کنید. به مرور می بینید که چه خواب راحت و خوشی خواهید داشت.

خانمی بیدار در ساعات شب

حفاظت از سلول های مغزی در برابر پیری

استرس اکسیداتیو می تواند روی عملکرد سلول های عصبی اثر بگذارد و سبب پیری و آسیب های شدید مغزی شود. یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل، آپی ژنین ها هستند که علاوه بر مهار استرس اکسیداتیو، باعث بهبود جریان خون در ناحیه هیپوکامپ مغزی می شوند. به این ترتیب می توانند سبب حفاظت از سلول های مغزی در برابر پیری و التهاب شوند.

کمک به بهبود میگرن

میگرن به دلایل مختلفی پیش می آید که یکی از اصلی ترین دلایل آن فشار عصبی و روانی است. عسل با تقویت سیستم عصبی و خاصیت آرام بخشی فشارهای عصبی را کاهش داده و می تواند در درمان میگرن و سر درد مؤثر واقع شود. یکی دیگر از عوامل تشدید میگرن یبوست و مشکلات روده است. عسل با خاصیت ضدعفونی کنندگی خود در درمان مشکلات و عفونت های روده بسیار قوی عمل می کند. به همین دلیل به طور غیرمستقیم در برطرف کردن میگرن و مشکلات ناشی از آن تاثیرگذار است.

افزایش طول عمر

عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد مغذی است که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. عناصر پلی فنولی موجود در عسل در بازیابی سلول های بدن مؤثر است و وجود آن در رژیم غذایی روزانه می تواند به افزایش طول عمر کمک کند. بعلاوه آنتی اکسیدان های موجود در عسل به از بین بردن رادیکال های آزاد مضر کمک کرده و وجود اسیدهای آمینه در آن سبب تقویت حافظه و افزایش تمرکز می شود.

بهترین راه های استفاده از عسل برای اعصاب

  • مقدار کمی نمک به یک قاشق چایخوری عسل اضافه کرده و قبل از خواب آن را میل کنید. این ترکیب به شما کمک می کند تا ذهن خود را آرام کنید. برای داشتن یک زندگی شادتر و روحیه بهتر این ترکیب را روزانه میل کنید.
  • دارچین سرشار از منگنز است که عنصر مهمی در عصب و بافت های متصل کننده است. عسل نیز دارای خواص آرامبخشی می باشد. یک قاشق چایخوری عسل و نصف قاشق پودر دارچین را با هم ترکیب کنید. این مخلوط را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و هر شب قبل از خواب بنوشید.
  • آب لیمو متابولیسم بدن را تقویت کرده و منبع بسیار خوبی برای ویتامین C است. انسان ها از دوران باستان برای درمان اضطراب از عسل استفاده می کنند. عسل حاوی مواد معدنی ارزشمندی است که اضطراب را به سرخوشی تبدیل می کند. بعلاوه عسل موجبب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود. مقداری آب لیمو، عسل و زنجبیل را با یکدیگر ترکیب کنید. این مخلوط را سه بار در روز مصرف کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
  • ۵ تا ۱۰ عدد بادام را به قطعات ریز خرد کنید. سپس آن ها را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب را یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب میل کنید.
  • ترکیب سیب و عسل اضطراب و استرس را از شما دور می کند. برای این منظور یک عدد سیب را خرد و یا رنده کنید، سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را دو بار در روز به مدت یک ماه میل کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (502 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان