خواص اعجاب انگیز شیرین بیان برای پوست

  شنبه، 18 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
خواص اعجاب انگیز شیرین بیان برای پوست
ریشه شیرین بیان خواص اعجاب‌انگیزی دارد. از جمله خواص شیرین بیان برای پوست شماست که در این مطلب به آن می پردازیم.

شیرین بیان چیست؟

گیاه شیرین بیان دارای ارتفاع یک متر و در نواحی معتدل دو متر است. این گیاه دارای برگچه ­های بیضوی است که کناره­ های صافی دارند. گل­ های این گیاه به رنگ ­های ارغوانی، زرد، بنفش یا آبی مایل به سفید است و این گیاه در فصل تابستان گل می دهد. شیرین بیان گونه­ های گوناگونی دارد که شامل گونه اسپانیایی، گونه روسی، گونه ترکی و گونه ایرانی می شوند.شیرین بیان گیاه شگفت انگیزی است که فواید متعددی برای پوست شما دارد. با خواندن ویژگی های منحصربه فرد این گیاه شگفت انگیز، شما هم محصولات حاوی شیرین بیان را وارد برنامه مراقبت از پوست و زیبایی روزانه خود اضافه خواهید کرد.

خواص شیرین بیان برای پوست به حضور ترکیب گلیسیریزن، ترکیبات فلانوئیدی و روغن های فرار نسبت داده می شود که برای پوست مفید هستند. افزون بر این، سایر مواد تشکیل دهنده آن مانند گلیکوزیدها، اسید گلیسریزیک، کومارین ها، چالکون ها و استرول های گیاهی به دلیل فواید گوناگون پزشکی و دارویی شان شناخته شده هستند.

خواص شیرین بیان برای پوست

ریشه شیرین بیان خواص اعجاب انگیزی دارد. روشن کردن پوست، جلوگیری از آسیب نور خورشید، از بین بردن لکه های پوستی، درمان بیماری های پوستی، کاهش التهاب، درمان آکنه و ... از جمله خواص شیرین بیان برای پوست شماست که در ادامه شما را با این موارد آشنا می سازیم.

صورت زن

روشن کنندگی پوست با شیرین بیان

هایپرپیگمانتاسیون یعنی شرایطی که در آن ناحیه ای از پوست بر اثر تجمع ملانین اضافه نسبت به نواحی اطراف تیره تر می شود. این اتفاق زمانی رخ می ­دهد که پوست شما در معرض رادیکال­ های آزاد قرار گیرد و صدمه ببیند. در نتیجه این اتفاق سلول­ های تولید کننده­ ملانین هم آسیب می­ بینند و بیش از حد ملانین تولید می­ کنند.استفاده روزانه از گیاه شیرین بیان (Liquorice) می تواند رنگ پوست این نواحی تیره را روشن تر کند. امروزه، درمان اصلی هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره پوستی، ماده ای شیمیایی به نام هیدروکینون است. شیرین بیان یک درمان طبیعی و جایگزین شگفت انگیز برای افرادی است که نمی خواهند از داروهای شیمیایی روی پوست شان استفاده کنند.

ثابت شده است که گلابریدین، ماده مؤثره موجود در ریشه گیاه شیرین بیان، اثرات ضدالتهابی داشته و تیروزیناز، آنزیم اصلی تولید رنگ دانه در پوست را مهار می کند.لیکوئیریتین ماده مؤثره دیگری است که تیروزیناز را مهار نمی کند اما به پخش شدن و محو شدن ملانین و رنگدانه های موجود در پوست کمک می کند. به علت این خاصیت، ریشه شیرین بیان در بسیاری از محصولات مراقبتی روشن و شفاف کننده پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

کمک به درمان ملاسما، یکی از خواص شیرین بیان برای پوست است. اگر شما به ملاسما (که از آن به عنوان ماسک بارداری یاد می شود) مبتلا هستید، این درمان طبیعی به روشن شدن رنگ پوست در نواحی تیره و دارای لک کمک می کند.

کم رنگ کردن آسیب نور خورشید با شیرین بیان

لکه های تیره، سن شما را بر ملا می کنند. با بالا رفتن سن تان و در اثر تابش نور خورشید، لکه های پوستی می توانند در نقاطی از بدن آسیب شدیدی ایجاد کنند. از آنجا که آسیب های ناشی از نور خوشید عامل اصلی تغییر رنگ پوست است، آنزیم های بازدارنده اشعه فرابنفش خورشید (UV) موجود در گیاه شیرین بیان، از پوست شما در برابر این آسیب ها محافظت می کند.

استفاده موضعی از شیرین بیان، به علت داشتن گلابریدین، کمک می کند تا پوست شما، نرم و روشن تر شود. در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گلابریدین از تیره شدن رنگ پوست جلوگیری می کند.

کمک به درمان بیماری های پوستی با شیرین بیان

بیماری پوستی پسوریازیس و درماتیت آتوپیک (که به آن اگزما نیز گفته می شود) بیماری های پوستی هستند که موجب بروز تکه های فلس مانندی در نقاط مختلف پوست می شوند.

یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست کمک به درمان این نوع از بیماری های پوستی است. ریشه گیاه شیرین بیان به دو شکل خوراکی و موضعی برای بهبود این اختلالات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه این گیاه حاوی موادی است که با دارا بودن خواص ضدالتهابی به کاهش ورم و خارش یا سوزش پوست در ناحیه آسیب دیده کمک می کند.عصاره ریشه شیرین بیان می تواند به مبارزه با باکتری های آلوده پوست کمک کند. خواص ضد میکروبی آن به مقابله با استافیلوکوکوس اورئوس باکتری کمک می کند که باعث عفونت های پوستی مانند فولیکولیت ، امپتیگو و سلولیت می شود.

کاهش التهاب و شیرین بیان

عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند ساختار پوست را به هم بزنند و سبب بروز ضایعات پوستی، ایجاد خارش، تورم و لکه های قرمزرنگ روی پوست شما شوند.ما معمولا برای تسکین خارش و سوزش حاصل از تماس پوست با پیچک سمی، نیش حشرات و … از کرم هیدروکورتیزون استفاده می کنیم. در تسکین قرمزی، التهاب و تورم پوست، گلیسیریزین موجود در گیاه شیرین بیان همانند هیدروکورتیزون عمل می کند.تحقیقات روی افراد مبتلا به اگزمای پوستی نشان داد که در صورت مصرف محصولات پوستی حاوی عصاره­ شیرین بیان به مدت ۲ هفته، بیماری اگزمای آن­ها خفیف ­تر شده و بهبود یافته است.

پوست صاف و بدون منافذ باز با شیرین بیان

یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست شما این است که به بازسازی الاستین و کلاژن در پوست کمک می کند تا پوست تان نرمی و انعطاف خود را بازیابد. این گیاه همچنین حاوی اسید آمینه هایی است که از دیرباز به عنوان مرطوب کننده و آبرسان پوست شناخته شده اند.

کمک به درمان آکنه با شیرین بیان

آکنه عارضه پوستی است که با جوش های قرمز رنگ قابل تشخیص است. این جوش ها به علت تولید بیش از حد چربی در غدد پوستی، ایجاد می شود.قرمزی پوست شما احتمالاً ناشی از رزاسه است که باعث می شود پوست تان برافروخته و با لکه های قرمز به نظر برسد. گیاه شیرین بیان در کنترل تولید چربی و کاهش قرمزی پوست شما کمک می کند و بدین ترتیب در درمان آکنه نیز مؤثر است.

جوش صورت

از بین بردن عفونت قارچی بیماری پای ورزشکاران

بیماری پای ورزشکاران (تینه آ پدیس) یک عفونت قارچی است که معمولاً از بین انگشتان پا شروع می شود. این بیماری در افرادی شایع است که پاهایشان زیاد عرق می کند و کفش های تنگ می پوشند. علائم و نشانه های این بیماری شامل بثورات پوستی است که به حالت پوسته پوسته بوده و معمولاً با التهاب، خارش و سوزش همراه هستند.

ممکن است افراد به دلیل نپوشیدن دمپایی یا صندل در حمام هتل ها یا مکان های مرطوب و عمومی دیگر هم به این عفونت قارچی دچار شوند. اگر از خارش و درد پا کلافه شده اید، استفاده از یک کرم موضعی شیرین بیان می تواند به از بین بردن علائم عفونت قارچی بیماری پای ورزشکاران و درمان آن کمک کند.

التیام زخم ها و عفونت های پوستی

گیاه شیرین بیان خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد و برای تمیز کردن زخم بسیار مناسب است. همچنین این گیاه کمک می کند تا ورم و قرمزی پوست به حداقل برسد. استفاده از شیرین بیان، موجب کاهش تعداد باکتری ها در پوست می شود و به بازسازی سریع تر آن کمک می کند.

مبارزه با چین و چروک با شیرین بیان

همه افراد از خطوط و چین و چروک های اطراف چشم یا خطوط پنجه کلاغی (Crow’s Feet) متنفرند. با این همه، آسیب های ناشی از نور خورشید حتی با وجود استفاده از ضد آفتاب هم می تواند در پوست تان چین و چروک ایجاد کند.

یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست شما، مبارزه با چین و چروک است. خوشبختانه، آنزیم های بازدارنده اشعه فرابنفش موجود در ریشه شیرین بیان، به کاهش آسیب هایی کمک می کند که در اثر اشعه های نور خورشید ایجاد می شوند و بر این اساس می تواند در کاهش روند ایجاد چین و چروک پوست موثر باشد. همچنین شیرین بیان سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام به علت وجود گلیسیریزین است که رادیکال های آزاد را مهار می کنند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند.

پوست چروک وصاف صورت

حفظ رطوبت پوست و شیرین بیان

استفاده مداوم و منظم از محصولات مراقبت از پوست که حاوی عصاره شیرین بیان هستند، به حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست کمک می کند.ریشه گیاه شیرین بیان حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند. رادیکال های آزاد در اثر عوامل استرس زای خارجی محیطی از جمله نور خورشید و آلودگی هوا و عوامل استرس زای درونی حین مکانیسم های تولید انرژی در بدن ایجاد می شوند.همچنین وجود «لیکوچالکون» برای افرادی مناسب است که پوستی چرب دارند؛ زیرا ثابت شده است که این ماده چربی موجود در پوست را کنترل می کند.

محافظ طبیعی در برابر نور آفتاب

یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست شما این است که می تواند آسیب های ناشی از آفتاب را کاهش دهد. محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره گیاه شیرین بیان، این قابلیت را دارند که ناراحتی، درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهند.تحقیقات جدید نشان داده است که لیکوچالکون A، مولکولی که در ریشه گیاه شیرین بیان وجود دارد، می تواند سبب مهار آنزیم سیکلواکسیژناز 2 (COX-2)، و پروستاگلاندین E2 شود. این پروتئین ها پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار گرفت، بیان می شوند. در واقع، سیکلواکسیژناز 2 (COX-2) و پروستاگلاندین E2، آنزیم های التهابی هستند که در ایجاد واکنش التهابی پوست نقش دارند و مسئول احساس درد ناشی از آفتاب سوختگی هستند.

افزون بر این، ترکیب ریشه گیاه شیرین بیان با سایر گیاهان ضدالتهابی مانند آلوئه ورا و خیار خرد شده، ضمن التیام بخشی فوق العاده آسیب دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی شدید پوست، می تواند به حفظ مواد مرطوب کننده موجود در پوست کمک کند.

طرز استفاده شیرین بیان برای پوست

عصاره شیرین بیان را می ­توان در بسیاری از محصولات درمان و بهداشتی برای پوست مشاهده کرد.بهترین حالت استفاده از خواص شیرین بیان، مصرف سرم و ماسک صورت حاوی عصاره­ آن است. این محصولات می ­توانند سبب درخشندگی و زیبایی پوست صورت شوند. سرم ­ها به دلیل داشتن مقدار بیشتر عصاره شیرین بیان برای سلامتی و زیبایی پوست توصیه می­ شوند.

هنگامی که عصاره­ شیرین بیان همراه با ویتامین ث ترکیب شود، می ­تواند از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کند. باید دقت کرد که این ترکیب باید قبل از کرم ضد آفتاب بر روی پوست استفاده شود.اگر پوست شما حساس است و احساس خارش دارید بهتر است از ژل حاوی عصاره­ شیرین بیان استفاده کنید. این عصاره باعث نرمی و لطافت پوست می­ شود و خارش را از بین می­ برد.

می توانید از عصاره ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری های پوستی مانند ملاسما ، هایپرپیگمنتیشن ، لکه های تیره ، پوست کدر، اگزما ، روزاسه ، آکنه و درماتیت آتوپیک استفاده کنید.اگرچه این به دستورالعمل های محصول بستگی دارد ، اما استفاده از فرمولاسیون با عصاره ریشه شیرین بیان یک یا دو بار در روز کافی است. اگر یک کرم یا ژل موضعی دارویی است ، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

عوارض عصاره ریشه شیرین بیان

به خودی خود ، عصاره ریشه شیرین بیان به ندرت باعث ایجاد حساسیت می شود. هنگامی که با مواد دیگری که پوست ممکن است به آنها حساس باشد شاید منجر به واکنش آلرژیک شود.عصاره ریشه شیرین بیان هنگامی که با ویتامین C و نیاسین آمید مخلوط شود ( که روشن کننده پوست و آنتی اکسیدان است) موثر شناخته می شود . برای جلوگیری از واکنش آلرژیک یا تحریک و التهاب پوستتان ، از استفاده از فرمولاسیون شیرین بیان با هیدروکینون و رتینول خودداری کنید.

تداخلات نامطلوب عصاره ریشه شیرین بیان

برخی از داروها مانند داروهای ادرار آور ، قرص های جلوگیری از بارداری یا هورمون درمانی، کورتیکواستروئیدها، داروهایی برای تنظیم فشار خون و کاهش سطح پتاسیم ممکن است با شیرین بیان تداخل داشته باشند. اگر به صورت خوراکی مصرف شود ، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

پوست سالم، پایه و اساس ظاهری زیبا و جوان است. داشتن پوست شاداب و درخشان ممکن نیست مگر با مراقبت مناسب از آن. بنابراین دفعه بعد که قصد خرید یک محصول مراقبت از پوست را داشتید، محصولی را انتخاب کنید که حاوی عصاره ریشه شیرین بیان باشد. مطمئن باشید پوست شما برای این انتخاب مدیونتان خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان