ساعدنیوز
ساعدنیوز

خواص بی نظیر انواع مختلف فلفل

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
خواص بی نظیر انواع مختلف فلفل
رنگ فلفل ها به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. و خواص فلفل با توجه به رنگ‌های آن فرق میکند. رایج‌ترین نوع فلفل، فلفل سیاه است که باید فلفل را زمانی چید که نارس و رنگشان هنوز سبز است. در این مطلب خواص فلفل با توجه به رنگ های مختلفشان را بررسی می کنیم.

تاریخچه فلفل

فلفل برای نخستین بار توسط فیزیكدانی كه كریستف كلمب را به هند غربی همراهی می كرد، در اواسط 1400 میلادی معرفی شد.نام این گیاه از كلمه لاتین كاپا به معنای قوطی گرفته شده است كه اشاره به میوه قوطی شكل و نسبتاً توخالی آن دارد. فلفل یك چاشنی بسیار مطلوب است و انواع آن تقریباً در همه جا كشت می شود. فلفل، یكی از پرمصرف ترین چاشنی ها، با متوسط سرانه حدود 5 گرم (فلفل قرمز) در روز (معادل 0/5 میلی گرم از كاپساایسین) در برخی نواحی آسیای جنوب شرقی است. فرآورده های حاصل از فلفل، به عنوان معرق موضعی به كار می رود و عصاره آن نیز به عنوان مقوی معده، ضدنفخ و محرك روده و معده مصرف خوراكی دارد.

گیاه شناسی فلفل

فلفل گیاهی است علفی و یكساله، به ارتفاع تا 60 سانتی متر. برگ های این گیاه بیضی شكل، نوك تیز و به صورت منفرد، روی ساقه قرار دارند.گل های فلفل به رنگ سفید یا مایل به زرد و میوه آن كه اكثراً مخروطی شكل است، دارای اندازه های مختلف و به رنگ سبز یا قرمز می باشد كه پس از رسیدن، مزه بسیار تندی پیدا می کند. میوه فلفل، دارای تعداد زیادی دانه های سفیدرنگ در داخل خود می باشد. قسمت مورد استفاده فلفل، میوه های آن است كه در صنایع غذایی و دارویی، مصرف بالایی دارد.

ترکیبات مهم فلفل 

فلفل همچنین شامل تركیبات تند و سوزاننده به نام اولئورزین است. مهم ترین تركیب اولئورزین، به نام كاپسایسین است که هرچه هوای محل كشت آن گرم تر باشد، این ماده بیشتر تولید شده و فلفل تندتر می شود.تركیبات مهم دیگر فلفل، شامل كاروتنوئیدها، ویتامین های A و C و مقدار كمی اسانس می باشد.

خواص فلفل

فلفل پرزهای چشایی را تحریک می کند و پیامی به معده می فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلوریک و در نتیجه هضم بهترغذا می شود. اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است.هنگامی که مقدار اسید هیدروکلوریک بدن کافی نباشد، غذا به مدت طولانی در معده باقی می ماند که منجر به سوء هاضمه می شود. به علاوه، فلفل تعریق و ادرار را افزایش می دهد. فلفل همچنین اثرات مفید آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال مؤثر را در خود نشان داده است. رنگ فلفل به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد.

  • رایج ترین نوع فلفل، فلفل سیاه است که برای آن باید میوه های فلفل را زمانی چید که نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه ها در جریان تخمیر و خشک شدن چروکیده و سیاه رنگ می شوند.
  • دیگر نوع متداول، فلفل سفید است. برای به دست آوردن فلفل سفید، دانه ها هنگام برداشت باید کاملا رسیده و به رنگ کبود متمایل به قرمز تیره باشند. دانه ها را در آب قرار می دهند تا خیس بخورند. سپس تنها مغز دانه ها باقی می مانند که در جریان خشک شدن رنگ سفید متمایل به زرد پیدا می کنند.
  • فلفل قرمز نیز از میوه های کاملا رسیده گیاه فلفل به دست می آید، با این تفاوت که فرایند خشک کردن دانه ها باید سریع انجام گیرد.
  • محصول نادرتر این گیاه فلفل سبز است. برای تهیه آن دانه های فلفل به صورت زرد و نارس برداشت می شوند و سپس باید در معرض نمک یا سرکه قرار گیرند تا از تخمیر شدن آنها جلوگیری شود.

گونه های مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطر و طعم و همینطور درجه تندی هم تفاوت هایی با هم دارند. فلفل های سیاه و سبز معطرتر از فلفل سفید هستند. اما فلفل سفید تندتر از انواع دیگر است و معمولا برای تهیه سس ماهی استفاده می شود.

انواع فلفل

فلفل و سلامت چشم

شایع ترین نوع اختلالات بینایی شامل دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) و آب مروارید می باشد که علل اصلی آن سن و عفونت چشم در افراد می باشد.با این حال تغذیه نیز می تواند نقش مهمی درتوسعه این بیماریها داشته باشد.لوتئین و زیگزانتین، دو کاروتنوئیدی هستند که در مقادیر نسبتا بالایی در فلفل پیدا شده اند. در صورت مصرف مقادیر کافی از آن می توانند بطور قابل توجهی باعث بهبود سلامت چشم گردند.

در واقع کاروتنوئیدها از شبکیه چشم انسان (دیواره داخلی چشم که حساس به نور خورشید می باشد) در برابر آسیب های ناشی از اکسیداتیو محافظت می نمایند.تعدادی از مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم غذاهای غنی از این کاروتنوئیدها ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را در افراد کاهش دهد.

به عبارت ساده، اضافه کردن فلفل دلمه ای به رژیم غذایی، به طور منظم ممکن است یک راه عالی برای کاهش خطر ابتلا به اختلالات بینایی باشد.لوتئین به مقدار زیادی در فلفل دلمه ای سبز و فلفل پاپریکای سیاه موجود است اما در فلفل دلمه ای قرمز و رسیده موجود نیست.

فلفل قرمز و پیشگیری از کم خونی

کم خونی بیماری شایعی است که با کاهش توانایی خون برای حمل اکسیژن همراه می باشد. یکی از شایعترین علل کم خونی، فقر آهن می باشد که علائم اصلی آن شامل ضعف و خستگی بدن است.فلفل دلمه ای قرمز نه تنها منبع مناسبی برای آهن می باشد بلکه بسیار غنی از ویتامین C است که جذب آهن از روده را افزایش می دهد.به همین دلیل، خوردن فلفل خام با غذاهای غنی از آهن مانند گوشت و اسفناج، سبب افزایش ذخایر آهن بدن می شود و بنابراین باعث کاهش خطر کم خونی در بدن می گردد.

گلبول های خونی

فلفل و حفاظت در برابر سرطان

گوگرد موجود در فلفل باعث می شود که یک نقش محافظتی را در انواع خاصی از سرطان ها بازی کنند. اگر فلفل دلمه ای را برای مدت کوتاه با حرارت کم بپزید، طعم شیرینی خود را بیشتر حفظ می کند.این میوه حاوی فلاونوئید است که یک آنتی اکسیدان می باشد. Violaxanthin رایج ترین آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی در فلفل زرد می باشد.کورستین یک آنتی اکسیدان پلی فنلی می باشد که در طیف گسترده ایاز گیاهان موجود است.مطالعات نشان می دهد که کورستین میتواند در پیشگیری از بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و سرطان، سودمند باشد. لوتئولین نیز همانند کورستین یک آنتی اکسیدان پلی فنلی می باشد که اثرات سلامت بخش سودمندی دارد.

دیگر فواید فلفل

  • فلفل و کمک به سلامت پوست و مو:فلفل منبع خوبی از ویتامین E می باشد. این ویتامین همانطور که شناخته شده است نقش کلیدی را در جوان نگهداشتن پوست و مو بازی می کند.
  • فلفل و تقویت سیستم ایمنی: فلفل حاوی مقدار زیادی ویتامین C می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جوانتر شدن پوست بدن می شود. بالاترین میزان ویتامین C در واریته فلفل دلمه ای قرمز می باشد.
  • فلفل و کاهش کلسترول: کپسایسین در فلفل دلمه ای قرمز دارای خواص سلامتی متعددی می باشد. مطالعات نشان می دهد که کپسایسین سبب کاهش کلسترول بد، دیابت و تسکین درد و التهاب می شود.
کلسترول خون

انواع فلفل

فلفل ماده خوراکی است که مصرف بسیاری در سراسر دنیا دارد و انواع مختلف آن همیشه در سبد غذایی خانواده ها جای دارد. انواع فلفل از پرطرفدارترین چاشنی ها هستند. در این مقاله با گیاهشناسی، ترکیبات مهم و انواع فلفل و همچنین فواید سلامتی بخش فلفل و اثرات داروشناسی آن آشنا می شوید

فلفل دلمه ای (فلفل شیرین)

فلفل دلمه ای نوعی فلفل از خانواده سیب زمینیان که به رنگ های قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می شود. این فلفل به تندی دیگر گونه های فلفل نیست.به همین دلیل در انگلستان و ایرلند «فلفل شیرین» نیز نامیده می شود. این گیاه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است.

دانه این گیاه از اسپانیا به سراسر اروپا، آسیا و آفریقا گسترش یافت.امروزه چین و پس از آن مکزیک و اندونزی بزرگترین تولیدکننده فلفل در جهان هستند.نام گمراه کننده فلفل به اشتباه توسط کریستف کلمب هنگام برگشت به اروپا به این گیاه داده شد. چرا که در آن زمان به هر ادویه ایکه طعم تندی داشت فلفل اطلاق می شد.

یک فنجان فلفل دلمه ایخرد شده (150گرم) حاوی 9 گرم کربوهیدرات است.کربوهیدراتهای فلفل دلمه ایغالبا قند هایی از نوع گلوکز و فروکتوز می باشند که مسئول طعم شیرین در فلفل دلمه ای تازه است.فلفل دلمه ای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، بخصوص غنی از ویتامین C می باشد.بطوریکه یک فلفل دلمه ای قرمز متوسط،حاوی 169% از RDA (میزان مصرف توصیه شده) ویتامین C است. همچنین فلفل منبع بسیار خوبی از فیبر است.

فلفل دلمه ای

فلفل سیاه

پودر میوه های نرسیده و خشك شده درختی با نام علمی Piper nigrum می باشد. این گیاه با ریشه های نابجایی كه تولید می كند با اتصال به درختان دیگر به عنوان انگل و تكیه گاه بالا می رود.برگ های این گیاه منفرد، بیضی شكل و نوك تیز هستند. گل ها به صورت مجتمع سنبله بوده كه به میوه هایی كروی و كوچك تبدیل می شوند.موطن این گیاه هندوستان است، ولی در نواحی دیگر از جمله چین، كامبوج و نقاط دیگری از آسیا كشت می شود.برای تهیه فلفل سیاه، میوه ها را قبل از رسیدن كامل می چینند و در آفتاب خشك می كنند (گاهی هم از دستگاه های خشك كن استفاده می شود).به این ترتیب، میوه ها آب خود را از دست داده و پوست آنها چروكیده می شود.

این میوه ها پس از خشك شدن به صورت كروی و قطر حدود 5 میلی متر با سطحی ناصاف و چروكیده و قهوه ای مایل به سیاه یا خاكستری تیره درمی آیند.در صورتی كه این میوه پودر شود، پودر فلفل سیاه موجود در بازار به دست می آید.

فلفل تند

فلفل تند میوه گیاهی از سرده فلفل دلمه ای است که عضوی از خانواده بادنجانیان می باشد. فلفل قرمز از قاره آمریکا می آید.بعد از کشف امریکا توسط کریستف کلمب و مبادله همه جانبه بین قاره ها، تیپ های گوناگونی از فلفل تند در سراسر دنیا برای استفاده خوراکی و پزشکی پرورش پیدا کرد. فلفل قرمز و فلفل هابانرو از انواع این فلفل هستند.

فلفل تند به صورت خشک شده برای چاشنی غذاها در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود.همچنین به صورت تازه برای کسانی که تحمل این میزان تندی را داشته باشند همراه با غذا و به صورت ترشی قابل استفاده است.با توجه به طعم خاصی که این نوع فلفل دارد از آن در سس های مختلف نیز استفاده می شود.

فلفل تند

نكات قابل توجه در مورد مصرف فلفل

  • فلفل دارای گونه، واریته و هیبریدهای مختلفی است كه از نظر شكل، اندازه و تندی با هم اختلاف دارند و تعدادی از آنها را در ایران داریم. كلیه فلفل های تند، به دلیل داشتن ماده كاپسایسین از نظر خواص، مشابه هستند.دو نوع از پرمصرف ترین فلفل های كاشتنی در ایران شامل فلفل سبز با نام علمی C.A.Var. Longom و فلفل دلمه با نام علمی C.A.Var. Grossum است. فلفل دلمه ماده تند ندارد.
  • چون بسیاری از خواص فلفل قرمز، مربوط به ماده تند آن می باشد، فلفل های شیرین كه حاوی مقادیر كم از این ماده یا بدون این ماده هستند، همه آثار فلفل تند را ندارند.
  • یكی از محصولات دارویی مهم فلفل قرمز مشمع طبی آن است. برای این منظور عصاره فلفل را با غلظت حدود 3-2 درصد به همراه چند ماده دیگر روی لایه ای از پارچه یا پلاستیك به صورت لایه ای نازك قرار داده و به اندازه های مختلف، بسته بندی می كنند.این مشمع طبی، برای دردهای موضعی و اسكلتی، مانند دست، پا و كمر مفید است. برای این كار اندازه مورد نظر را انتخاب یا از صفحات بزرگ مشمع، برش می دهند و روی موضوع محل درد می چسبانند.ضمن دو سه روز، عصاره فلفل باعث تحریك و پرخونی موضع شده و با آثار ضددردی كه دارد، دردهای موضعی را تسكین می دهد. این نوع مشمع، در داروخانه ها موجود بوده و بدون نسخه در اختیار مصرف كنندگان قرار می گیرد.
  • پودر فلفل قرمز (فلفل خشك) خواصی مشابه فلفل تازه دارد.
  • فلفل سیاه كه اكثراً به صورت پودر تقریباً سیاه رنگ در بازار وجود دارد با فلفل سبز یا قرمز كاملاً متفاوت است و برای جلوگیری از اشتباه به طور مختصر راجع به آن شرح داده می شود: فلفل سیاه، میوه ای كاملاً رسیده است كه با قرار دادن در آب به دست می آید. میوه های رسیده فلفل را در كیسه هایی ریخته و آنها را در سبدی در مسیر جریان آب قرار می دهند.پس از حدود چهار روز آنها را از داخل آب خارج کرده تحت فشار قرار می دهند. با این عمل قسمت گوشتد ار درون میوه از پوسته جدا می شود.این قسمت را خشك نموده و به نام فلفل سفید به بازار عرضه می کنند. این فلفل، كروی و به رنگ خاكستری كمرنگ یا مایل به سفید است كه بوی آن از فلفل سیاه كمتر و تندی آن بیشتر است.در این عمل پوسته میوه كه اسانس و بوی بیشتری دارد، جدا می شود و قسمت وسط كه تندی بیشتری دارد، پودر شده كه به نام فلفل سفید به بازار عرضه می گردد.
  • در گذشته تصور می كردند كه فلفل سیاه و سفید مربوط به دو گیاه هستند كه از نظر ظاهر، بو و تندی با هم تفاوت دارند، در حالی كه میوه یك گیاه بوده و در عمل آوردن آنها كه شرح آن داده شد، تغییراتی در آنها ایجاد می شود.
  • خواص فلفل سیاه و سفید مشابه، ولی خواص این دو نوع فلفل با فلفل سبز و قرمز كاملا متفاوت است.فلفل های مذكور فقط از نظر تندی و محرك بودن دستگاه گوارش با هم مشابهت دارند و در خواص دیگر متفاوتند، چون تركیبات آنها با هم كاملاً تفاوت دارد.
  • خواص مهم فلفل سیاه و سفید شامل اثرات تحریكی دستگاه گوارش بوده و عطسه آور است.این نوع فلفل بیشتر به عنوان چاشنی و ادویه مصرف دارد و مورد استفاده دارویی نمی باشد. مصرف زیاد آن باعث تحریكات دستگاه گوارش، مجاری ادرار و لوزالمعده می گردد.

عوارض جانبی فلفل

  • فلفل جزء گیاهان بدون خطر است، ولی ممكن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت کند.
  • همچنین مصرف بیش از اندازه آن، ممكن است باعث التهابات روی پوست بدن، غشای مخاطی و مخاط معده و روده گردد.
  • دانه های فلفل سبز یا قرمز گاه ممكن است سمی باشد، بنابراین بهتر است مصرف نشود.
  • مصرف بیش از اندازه فلفل قرمز ممكن است به كبد و دستگاه هاضمه آسیب برساند.
مشکل هاضمه
  • با توجه به اینكه ممكن است تندی فلفل در شیر ترشح شود، بهتر است مادران شیرده در میزان مصرف آن احتیاط را رعایت كنند.
  • چون فلفل قرمز محركی قوی است، زنان حامله باید در مصرف خوراكی احتیاط را مراعات نمایند.
  • از تماس فلفل تازه یا خشك با چشم و زخم های پوستی خودداری شود.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (288 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (229 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (94 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (77 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (50 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده