خواص دارویی گیاه گون چیست؟

  سه شنبه، 27 اسفند 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص دارویی گیاه گون چیست؟
در این متن زیر میخواهیم با خواص گون بیشتر آشنا شویم.

آستراگالوس که به نام گون نیز شناخته می شود، گیاهی گل دار و پراستفاده در پزشکی سنتی چینی است. این گیاه دارویی حاوی آستراگالوس پلی ساکارید (APS) است که از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و ضدویروس چشمگیری برخوردار است. مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که آستراگالوس با ویروس های هرپس، هپاتیت C، و ویروس H9 آنفلوانزای پرندگان مقابله می کند. افزون بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که آستراگالوس پلی ساکارید ممکن است از سلول های آستروسیت انسانی، شایع ترین نوع سلول در سیستم عصبی مرکزی، در برابر عفونی شدن توسط ویروس های هرپس محافظت کند.

گون گیاهی است چندساله که ارتفاع آن تا 75سانتیمتر می رسد و از خانواده تیره نخود است. ساقه های رشد یافته آن به رنگ بنفش تیره است، برگ های آن مرکب از برگچه هایی است که به صورت متقابل در محور هر برگ قرار گرفته اند .

گیاه گون به دو صورت بوته ای و علفی دیده می شود، این گیاه برای مناطق خشک، مناطق بیابانی و کویری مناسب است و دارای بوی تند سلنیوم می باشد. گون از علف های هرز مناطق کویری و زمین های بایر و مزارع نیشکر و چغند قند محسوب می شود، همچنین بسیاری از گون ها سمی بوده و باعث مسمومیت گاوها، گوسفندان و اسب ها می شوند. گونه دارویی گون گل هایی به رنگ صورتی، قرمز، آبی، بنفش و یا سفید دارد.

مهمترین محصول گیاه گون کتیرا نام دارد. کتیرا به ترشحات صمغی خشک شده که در اثر خراش دادن قسمت پایینی ساقه گیاه گون به دست می آید گفته می شود. کتیرای خوب کتیرایی است که از شاخه های قدیمی گیاه به دست می آید. هرچه کتیرای حاصل شده شفافتر، بی رنگ و نازکتر باشد دارای کیفیت بهتر و قیمت گرانتری است. به طور کلی قسمت های مورد استفاده دارویی این گیاه شامل صمغ (کتیرا) و ریشه گیاه است و از شهد گل های آن نیز عسل گون تهیه شده که خواص درمانی و ارزش غذایی بی شماری دارد و برای سلامت و ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.

تهیه عسل گون

این نوع عسل جزو معروف ترین عسل های ایران می باشد که در حجم بالا برداشت می شود و تهیه آن چندان مشکل نیست. این را از این بابت گفتیم که برخی از عسل ها مانند عسل سیاه دانه و عسل کتیرا در مناطق محدودی برداشت می شوند و تهیه این نوع عسل ها واقعا کار سختی است.

تصویر

14 خواص گون و عسل آن، که باید با آن آشنا شوید

۱. درمان بی خوابی

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که عسل برای کمک به درمان بی خوابی فوق العاده است و عسل گون هم از این قاعده مستثنی نیست. زیرا عسل گون هم مانند عسل های دیگر سطح هورمون انسولین را بالا می برد و اضطراب را کاهش می دهد که همین امر به خواب راحت تر کمک می کند.

۲. عسل گون و کنترل کم خونی

افرادی که با اصلاح رژیم غذایی خود قصد دارند برای درمان کم خونی شان اقدام کنند، بهتر است مصرف این عسل را در برنامه غذایی خود قرار دهند. با مصرف مداوم عسل گون در وعده صبحانه می توان به خون سازی در افراد مبتلا به کم خونی کمک کرد. البته برای درمان کم خونی عسل مرکبات آهوتا نیز توصیه می شود.

۳. مناسب برای گرفتگی صدا

مصرف عسل گون در روزهای سرد پاییز و زمستان می تواند تاثیر خوبی را بر مشکلات سینه و حنجره داشته باشد و احتمال ابتلا به گرفتگی صدا برای افرادی که در پاییز و زمستان دچار این مشکلات می شوند را کاهش دهد.

۴. التیام زخم های حلق و ریه

برای التیام زخم های حلق و ریه، حتما باید از موادی استفاده شود که قدرت میکروب کشی بالایی داشته باشند، همزمان باید توانایی بدن برای ترمیم زخم ها بالا برود تا سریع تر التیام یابند. با مصرف این محصول از آنجایی که دارای خواص ضد میکروبی قوی است می توان به بهبود این نوع از زخم ها کمک کرد.

۵. کمک به هضم غذا

عسل گون با خاصیت ملینی خود باعث کمک به هضم غذا می شود و فعالیت دستگاه گوارشی را به حالت متعادل و نرمال می رساند. برای این منظور یک قاشق عسل را در یک لیوان شیر سرد حل کرده و قبل از خواب میل کنید.

۶. سلامت قلب

قلب یکی از پر کارترین عضوهای بدن است که از زمان تولد شروع به کار می کند، این قسمت از بدن که بیشترین مصرف انرژی را در بین تمام عضلات بدن دارد و از بدو تولد هرگز استراحت ندارد انرژی مورد نیازش را از طریق سوختن گلوکز داخل بدن آزاد می کند. بنابراین می تواند یک منبع خوبی از گلوکز باشد که انرژی کافی را برای تقویت قلب فراهم می کند.

۷. ضد پیری

عسل گون خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد که باعث مهار رادیکال های آزاد در بدن می شود. رادیکال های آزاد در بدن هر فرد باعث آسیب رساندن به سلول ها شده و باعث پیری زودرس و مشکلاتی که در پیری گریبان گیر شما می شود خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد که با خوردن روزانه یک قاشق از آن می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد

۸. درمان دیابت

دیابت حاصل قند خون و انسولین بالاست. همچنین بیشتر عسل ها مثل عسل گون که برای افراد دیابتی مناسب است در مقایسه با شکر، قند خون را به میزان کمتری بالا می برند و از این رو وقتی از عسل به جای شکر استفاده می کنیم معمولا در مقیاس وزنی عسل کمتری مصرف می کنیم. همین امر باعث می شود قند خون به میزان کتری بالا برود.

۹. ضد تومور

مطالعات نشان داده که عسل گون هم مانند خود گیاه گون خاصیت ضد سرطانی دارد و تا حد چشمگیری از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند همچنین باکتری ها و ویروس ها را می کشد و عواملی که باعث به وجود آمدن سرطان شده اند را نابود می کند.

۱۰. درمان سینوزیت

خواص تسکین دهنده، ضد التهاب و ضد میکروبی آن می تواند برای درمان و پیشگیری سینوزیت مفید باشد. برای این مشکل روزانه سه بار در روز یک تا دو قاشق مرباخوری عسل خام میل نمایید.

۱۱. بهبود مشکلات چشمی

می گویند استفاده موضعی عسل گون برای درمان مشکلات چشمی، آب مروارید، ورم ملتحمه، التهاب قرنیه و آسیب قرنیه مفید است. و این خواص عسل گون مطمئنا به خاطر ترکیبات ضد میکروب و ضد التهاب آن است. اما حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

۱۲. تقویت حافظه

گفته می شود عسل گون برای تقویت حافظه مفید می باشد و دلیل آن به خاطر وجود ویتامین B و استیل کولین است. همچنین تولید ملاتونین را افزایش می دهد و افراد می توانند هر مسائلی را بهتر به خاطر خود بسپارند و برای افرادی که شب های امتحان دچار خستگی حافظه می شوند می تواند گزینه عالی باشد.

۱۳. تقویت روده

عسل گون به دلیل اینکه حاوی قندهای پروبیوتیک، باکتری های پروبیوتیک و ترکیبات ضد التهابی است می تواند برای افرادی که از مشکلات روده رنج می برند، یک گزینه عالی باشد.

۱۴. کاهش فشار خون

آنتی اکسیدان های موجود در عسل گون باعث می شود تا فرد، مبتلا به بیماری های عروقی نشود؛ همچنین از رهاسازی هورمون استرس جلوگیری می کند که همین امر سبب می شود تا فشار خون به حد تعادل خود برسد.

عوارض جانبی گیاه گون اگر به مقدار زیاد مصرف شود :

گون عوارض جانبی خیلی کمی دارد اما در مصرف آن باید چند نکته را مورد توجه قرار داد :

مصرف بیش از حد آن باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می شود.
زنان باردار به هیچ عنوان نباید از گون استفاده کنند.
افرادی که دارای بیماری لوپوس و یا سایر بیماری خود ایمنی هستند نباید از گون استفاده کنند.
توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

*توجه داشته باشید که عسل گون هیچ کدام از عوارض بالا را ندارد زیرا توسط زنبور عسل فقط شهد آن برداشت شده است و طی تحولاتی که در بدن زنبور عسل به وجود می آید عوارضی که مصرف گیاه خالص می تواند داشته باشد را عسل گون نخواهد داشت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (110 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (57 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (53 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (49 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (36 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی