دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

خواص جوانه شبدر برای لاغری 

سه شنبه، 29 آذر 1401
شبدر از زمان های گذشته در تغذیه ی انسان و همچنین دام ها نقش مهمی داشته است. یکی از خواص آن می تواند در تاثیر آن برای لاغری باشد. همراه ساع دنیوز باشید تا با آن آشنا شویم.

می دانید که جوانه ها و مصرف آن ها برای بدن فواید بسیاری دارد و می تواند به تناسب اندام و کاهش وزن شما هم بسیار کمک کننده باشد. جوانه شبدر یکی از بهترین انواع جوانه های حاوی مقادیر بالای ویتامین است که خطر ابتلا به سرطان و پوکی استخوان را کاهش می دهد، به لاغری و کاهش وزن کمک می کند و برای درمان کم خونی مفید می باشد.

جوانه شبدر چیست؟

جوانه شبدر (به انگلیسی : Clover Sprouts) دانه های جوانه زده گیاه شبدر است که بیش از 300 گونه دارد. هنگامی که این دانه ها شروع به جوانه زدن می کنند مملو از مواد مغذی خاصی هستند که می توانند به طرق مختلف به سلامتی شما کمک کنند. این جوانه ها را به راحتی در بسیاری از خواربار فروشی ها و فروشگاه های تخصصی در سراسر جهان پیدا می کنید که نسبتا ارزان هستند. پرطرفدارترین استفاده از جوانه شبدر روی ساندویچ یا سالاد شما برای طعم دار شدن است و همچنین می توان آن ها را به تنهایی به عنوان یک میان وعده غنی از پروتئین مصرف کرد.

خواص جوانه شبدر

  • سرشار از مواد مغذی: این جوانه ها دارای مقادیر بالای مواد مغذی هستند زیرا هر دانه حاوی مواد مغذی اساسی است که یک گیاه برای رشد و نمو به آن نیاز دارد. این شامل طیف متنوعی از مواد معدنی از جمله آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و ویتامین K است. مهمترین بخش این جوانه ها محتوای پروتئین و آنتی اکسیدان های منحصر به فرد است که می تواند طیف وسیعی از اثرات را بر سلامت شما داشته باشد.
  • سم زدایی بدن: تحقیقات معتبر روی خواص جوانه شبدر نشان داده این خوراکی مغذی توانایی بهبود عملکرد کبد و پاکسازی موثرتر خون را دارد. از این رو زمانی که شما این جوانه با ترکیبات خاص را میل می کنید نه تنها بدن خود را تقویت کرده اید. بلکه به راحتی بدن خود را از مواد مضر پاکسازی کرده اید. جالب است بدانید ترکیبات معجزه آسای این نوع جوانه فشار کمتری هنگام پاکسازی بدن بر سیستم گردش خون و سیستم ایمنی شما وارد می کند.
  • خواص ضد سرطان: بی نظیری خواص جوانه شبدر آن است که یک خوراکی ضد سرطانی است. در مقالات معتبر به این نکته اشاره شده که این خوراکی مغذی دارای آنتی اکسیدان هایی به نام فیتوکمیکال ها و ایزوفلاون است. این نوع آنتی اکسیدان ها توانایی دارند با انواع خاصی از سرطان ها مبارزه کنند. همچنین مانند تمامی آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  • جلوگیری از کم خونی: کم خونی در بدن وقتی اتفاق می افتد که تعداد گلبول های قرمز خون به اندازه ی کافی نباشند، تعداد گلبول ها به کمبود آهن مربوط است. جوانه های شبدر سرشار از آهن، املاح معدنی و ترکیبات مغذی است که می توانند کمبود آهن و کم خونی بدن را رفع کنند. مصرف یک وعده ی روزانه حاوی جوانه های شبدر می تواند 5 درصد آهن روزانه ی شما رو تامین بکند. وجود آن از ایجاد کم خونی جلوگیری می کند.
  • سلامت پوست: می دانید که ویتامین سی از مواد مغذی است که به وفور در جوانه شبدر وجود دارد و در مقابله با نور خورشید با خاصیت ضد التهابی، به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از پوست در برابر اشعه های مضر و خطر آفتاب سوختگی محافظت می کند. جوانه شبدر با اگزما و پسوریازیس مبارزه می کند. همانطور که اشاره شد این جوانه ها خواص ضد التهابی دارند. این خاصیت برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات پوستی دیگر همچون اگزما نیز موثر است. باید توجه هم داشته باشید که همچنین مصرف جوانه شبدر با تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن به تقویت و افزایش رشد مو و ناخن ها کمک می کند. جوانه ی شبدر حاوی فقط 36 کاری و یک گرم چربی است دارای کربوهیدرات و پروتئین و فیبر هم است. آنتی اکسیدان های موجود در آن این ماده ی غذایی راارزشمند کرده است.
  • بهبود گردش خون: خواص جوانه شبدر موجب بهبود گردش خون شما خواهد شد. طی تحقیقات به اثبات رسیده اند. یک وعده جوانه شبدر حدود 5 درصد از آهن مصرفی روزانه شما را شامل می شود. اگرچه این عدد ممکن است زیاد به نظر نرسد. اما اطمینان از مصرف متوسط ​​آهن در هر وعده غذایی بهترین راه برای جلوگیری از علائم کم خونی است.
  • کاهش وزن و لاغری: می دانید که برای لاغر شدن باید یک رژیم لاغری مناسب حاوی مواد غذایی کم کالری و سیر کننده و چربی سوز انتخاب کنید .خوب است بدانید که بسیار کم کالری است و مقدار زیادی فیبر دارد که با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می کند و با اضافه کردن آن در سالاد خود می توانید به راحتی به رژیم غذایی پایبند بمانید.

خواص بی نظیر شبدر در رژیم غذایی

  • خواص جوانه شبدر و کالری کم: از خواص جوانه شبدر آن است که به غذای شما طعمی عالی می بخشد بدون اینکه کالری زیادی به شما وارد کند. یک وعده 100 گرمی از این جوانه خام حاوی 23 کالری است. گنجاندن بیشتر غذاهای کم کالری در رژیم غذایی خود، مانند این نوع جوانه پرخاصیت، می تواند تعادل کالری را برای حفظ وزن سالم آسان تر کند.
  • تامین پروتئین: با خواص جوانه شبدر می توانید در تامین نیازهای پروتئینی خود کمک ویژه ای کنید. در واقع جالب است بدانید بیشتر کالری این نوع جوانه ( 70 درصد) از محتوای پروتئین آن تامین می شود. یک وعده 100 گرمی جوانه شبدر حاوی 4 گرم پروتئین است که 8 درصد از ارزش غذایی روزانه شما را تامین می کند. این جوانه پرخاصیت تمام اسیدهای آمینه ضروری را تامین نمی کند. بنابراین منبع کاملی از پروتئین نیستند. اما اگر رژیم غذایی متنوعی می خورید که شامل سایر سبزیجات و غلات باشد، باید بتوانید تمام نیازهای اسید آمینه ضروری خود را تامین کنید.
  • تامین فیبر: خواص جوانه شبدر همچنین می تواند به شما در رفع نیازهای فیبری کمک کند. یک وعده 100 گرمی حاوی 2 گرم فیبر است که 8 درصد ارزش غذایی روزانه شما را تامین می کند. فیبر موجود در این نوع جوانه همچنین می تواند با کند کردن هضم به کنترل وزن کمک کند و به شما کمک کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید. علاوه بر این، گنجاندن غذاهای غنی از فیبر بیشتر در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. از طرفی فیبر موجود در این نوع جوانه به راحتی یبوست شما را درمان می کند.
  • تامین ویتامین: جوانه ها منبع غلیظی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها هستند. جوانه شبدر ویتامین C، ویتامین A، ویتامین های گروه B و ویتامین K را تامین می کند. یک وعده 100 گرمی جوانه شبدر 14 درصد از ارزش روزانه ویتامین C و 38 درصد از ارزش روزانه شما را برای ویتامین K فراهم می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم است که از سلول های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و ممکن است خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد. ویتامین K برای لخته شدن خون مورد نیاز است. در نتیجه اگر به دنبال راهی برای تامین ویتامین های خود از طریق مواد خوراکی هستید بهتر است خواص جوانه شبدر را جدی بگیرید.
  • تامین مواد معدنی: با کمک خواص جوانه شبدر می توانید حتی برخی از نیازهای مواد معدنی خود را نیز تامین کنید. اگرچه جوانه شبدر منبع قابل توجهی از یک ماده معدنی نیست، اما مقدار کمی از چندین ماده ضروری از جمله کلسیم، آهن، فسفر، روی، سلنیوم و منیزیم را فراهم می کند.

مضرات مصرف جوانه شبدر

باید بدانید که اگرچه این جوانه ها خاصیت فراوانی دارند اما رشد در یک محیط مرطوب و تاریک احتمال وجود باکتری های بیماری زا را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود کودکان و خانم هایی که در دوران بارداری یا شیر دهی هستند، از این جوانه استفاده نکنند همچنین طبع این جوانه ها گرم و تر می باشد و ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

بهترین خواص جوانه شبدر شامل توانایی آن ها در سم زدایی بدن، کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، پیشگیری از بیماری های مزمن و تقویت گردش خون و غیره است. از طرفی این جوانه مانند بسیاری از جوانه های دیگر کم کالری اما غنی از مواد معدنی و ویتامین است. از این رو اگر آن ها را به رژیم غذایی خود وارد کنید سلامت و ایمنی بدنتان را بالا برده اید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک