دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

خواص نعناع فلفلی برای لاغری 

دوشنبه، 05 دی 1401
نعناع فلفلی حاصل پیوند نعناع معمولی با نعناع زینتی است. این گیاه خواص درمانی دارد و می خواهیم یکی از خواص آن را که می تواند بر لاغری تاثیر داشته باشد را بررسی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

نعناع فلفلی گیاه معطری است که از ترکیب نعناع آبی و نعناع دشتی به وجود می آید. این گیاه برای افزودن عطر یا طعم به برخی از خوراکی ها، لوازم آرایشی، صابون ها، خمیر دندان ها، دهانشویه ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، این گیاه خوش عطر و طعم دارای خواصی برای سلامتی نیز هست. نعنا فلفلی که به نام های سوسنبر (سیسنبر)، آس بویه، آویشن وحشی، خزنده و برکلند هم شناخته می شود، از انواع گیاهان دارویی معطر از خانواده ی نعناع است. این گیاه برگ سبز تیره و خوشبو دارد و حدود 90 سانتی متر رشد می کند.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی (MENTHA PIPERITA) را با نام «سوسنبر» و «آس بویه» نیز می شناسند. این گیاه گیاهی معطر و از گونه های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به وجود آمده است و شباهت های فراوانی با نعناع معمولی دارد. خاستگاه اصلی نعناع فلفلی، شمال آفریقا و خاورمیانه است. گفته می شود که حتی در دوهزار سال قبل از میلاد، از این گیاه به عنوان دارو و یا ادویه استفاده می شده است. می توانید برگ های آن را خشک کرده، برای تهیه ی چای و دمنوش از آن استفاده کنید، یا این که آن را پودر کرده و برای مصارف غذایی از آن استفاده کنید. حتی روغن آن نیز کاربردهای بسیاری دارد. از عصاره ی نعناع فلفلی، برای مصارف صنعتی همچون ساخت خمیردندان و سایر لوازم بهداشتی، استفاده های فراوانی می شود.

تفاوت نعناع معمولی و نعناع فلفلی

نعناع (SPEARMINT) و نعناع فلفلی (PEPPERMINT) از نظر ظاهری و حتی از نظر مزه، بسیار به یکدیگر شباهت دارند. ویژگی ها و خواص و فوایدشان هم تقریبا یکسان است؛ نوع کشت و پرورش مشابهی هم دارند. اما در بعضی موارد با یکدیگر متفاوت هستند:
نعناع فلفلی در اصل از پیوند نعناع آبی و نعنای معمولی به وجود آمده است. به صورت بوته رشد می کند که گاه ارتفاعش تا ۹۰ سانتی متر هم می رسد. حدود ۴۰درصد منتول دارد و بسیار تند و تیز است. اما نعناع معمولی، همان است که ما به صورت روزمره، به عنوان سبزی خوردن از آن استفاده می کنیم. کشت آسان تری دارد و گیاهی رونده است. میزان منتول کمتر از ۱درصد است و طعمی ملایم دارد.

خواص نعناع فلفلی

نعناع فلفلی (peppermint) گیاهی معطر از خانواده نعناع است که ترکیبی از نعناع آبی (watermint) و نعناع دشتی (spearmint) می باشد. این گیاه، بومی اروپا و آسیاست و هزاران سال است که به خاطر طعم نعنایی خوشایند و فوایدش برای سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. نعناع فلفلی به عنوان طعم دهنده به برخی از خوراکی ها افزوده می شود. همچنین بسیاری از افراد از دمنوش نعناع فلفلی به عنوان یک نوشیدنی بدون کافئین استفاده می کنند. برگ نعناع فلفلی حاوی چندین اسانس روغنی (روغن ضروری یا اساسی) از جمله منتول، منتون و لیمونن است. خاصیت خنک کنندگی و رایحه شاخص نعناع فلفلی ناشی از منتول است. افراد از دمنوش نعناع فلفلی برای طعم مطبوع و خوشایندش استفاده می کنند، اما این دمنوش می تواند برای سلامتی نیز مفید باشد. لازم به ذکر است که خود دمنوش نعناع فلفلی به ندرت مورد بررسی علمی قرار گرفته، اما مطالعاتی بر روی عصاره نعناع فلفلی انجام شده است.

خواص نعناع فلفلی در طب سنتی

روغن گیاه نعناع فلفلی به صورت موضعی استفاده می شود و به عنوان روغن خوراکی مصرف نمی شود. نعناع فلفلی یکی از پرکارربردترین گیاهان طب سنتی است که با خاصیت ضد دردی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد و برای افراد سرد مزاج مناسب است. مدر (ادرار آور)، قاعده آور، خارج کننده کرم شکم، رفع کننده سنگ مثانه و سنگ کلیه، برای تهوع و استفراغ و پیچش روده مفید است. با سرکه و روغن گل برای سردرد به کار می رفته است و ضماد و خوردن آن برای زنبورگزیدگی مفید می باشد. برای ریه مضر است و جانشین آن مرزنجوش و بادروج و مصلح آن گشنیز و کتیرا می باشد.

خواص نعناع فلفلی برای لاغری

دمنوش نعناع فلفلی کالری کمی دارد و برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که این دمنوش با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود. علاوه بر این دمنوش نعناع فلفلی با بهبود هضم غذا، بهبود حرکات روده و افزایش جریان صفراوی به هضم سریع تر و بهتر چربی ها کمک کرده و با افزایش کالری سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود. نعناع فلفلی به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح صفرا شده و برای همین هم به هضم غذا کمک می کند. سازمان جهانی سلامت استفاده از عصاره ی روغنی (افشره ی خوراکی) نعنا فلفلی را برای درمان سندرم روده ی تحریک پذیر و رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ و ورم معده به رسمیت شناخته است.

سخن آخر

نعناع فلفلی یک گیاه معطر است که از ترکیب نعناع آبی و نعناع دشتی به دست می آید و برای افزودن طعم یا عطر، در برخی محصولات از آن استفاده می شود. همچنین این گیاه معطر می تواند برای سلامتی نیز مفید باشد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد. خوشحال می شویم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی