خواص قارچ و نحوه مصرف آن

  شنبه، 12 مرداد 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص قارچ و نحوه مصرف آن
قارچ، خوراکیِ خوشمزه‌ای است که انواع مختلف و متنوعی دارد. این گیاه ساپروفیت (saprophyte) است، یعنی کلروفیل (سبزینه) ندارد و برای رشد، مواد مغذی مورد نیازش را از گیاهان و حیوانات مرده یا در حال فساد جذب می‌کند.

خواص قارچ

قارچ یک ماده غذایی سالم است که سبب می شود با خوردن آن احساس سیری کنید. نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد افزایش مصرف مواد غذایی کم کالری که ارزش غذایی بالایی دارند( مانند قارچ ها) می توانند جایگزین خوبی برای غذاهای پر کالری باشند، بنابراین اگر می خواهید پرخوری را کنار بگذارید و بدون مصرف مواد پرکالری احساس سیری داشته باشید انتخاب قارچ ها به شما کمک می کند تا به این هدف برسید، البته فیبر موجود در قارچ ها هم در این مسیر شما را همراهی می کند.

قارچ ها پروتئین هم دارند اما نه به اندازه گوشت ها. هر ۱۰۰ گرم قارچ حدود سه گرم پروتئین دارد اما پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم است. همین مقدار ماهی ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئین دارد، با این وجود قارچ از لحاظ داشتن پروتئین گیاهی در سطح خوبی است، به همین دلیل به گیاهخواران توصیه می شود برای جبران کمبود پروتئین بدن شان در کنار سویا یا سایر منابع پروتئین گیاهی حتما از قارچ ها کمک بگیرند.

بتاگلوکان ترکیبی است که در بیشتر گونه های قارچ خوراکی پیدا می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، درنتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری ها و عوامل آلرژی زا بالا می رود. بتاگلوکان در قارچ هایی که کلاهک پهنی دارند بیشتر دیده می شود.
بیشتر ما قارچ ها را نوعی از سبزیجات می دانیم اما شاید برای تان جالب باشد بدانید که قارچ ها دسته ای از یوکاریوت ها هستند که نه گیاه هستند نه جانور؛ به آنها هتروفیت یا دگرخوار می گویند که در خاک و آب زندگی می کنند و غذای شان از بقایای گیاهان یا جانوران تامین می شود. این را هم بدانید که قارچ ها موجودات مقاومی هستند و می توانند در شرایط مختلف به زندگی ادامه دهند. بیش از ۳۸ هزار گونه قارچ در دنیا وجود دارد که فقط بعضی از آنها خوراکی هستند. قارچ های خوراکی هم در دسته های مختلفی جای می گیرند. بعضی ها کلاهک باز تری دارند و در گروهی دیگر کلاهک بسته است. رنگ قارچ های خوراکی به طور معمول سفید یا قهوه ای است اما قارچ های سمی رنگ های تند و تیزی دارند که نشان می دهد نباید به آنها نزدیک شوید. توصیه می شود هنگام گشت و گذار در جنگل به هیچ عنوان به ظاهر و رنگ قارچ ها اعتماد نکنید و برای خوردن قارچ های به ظاهر خوراکی هم نقشه نکشید چون امکان سمی بودنشان هست.

مواد مغذی موجود در 100 گرم قارچ خام

انرژی13 کالری

پروتئین2 گرم

پتاسیم320 میلی گرم

مس1 میلی گرم

اسیدپنتوتنیک(B5)2 میلی گرم

بیوتین(B7)12 میکروگرم

اسیدفولیک(B9)44 میکروگرم

آهن1 میلی گرم

نیاسین(B3)3 میلی گرم

فیبر1 گرم

طبع قارچ گرم است.

قارچ، منبع خوب آهن

در هر 100 گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس

قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد. به طور متوسط قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یک عدد موز و یا یک لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم دارد.

یک واحد قارچ که شامل 5 عدد متوسط می باشد، حدود 20 تا 40 درصد نیاز بدن به مس را تأمین می کند و اگر به طور مرتب خورده شود، به کاهش فشار خون کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

قارچ منبع غنی از سلنیوم

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E کار می کند و از سلول ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد محافظت می نماید. مطالعات نشان داده است افرادی که دو برابر مقدار توصیه شده در روز سلنیوم مصرف کرده اند، خطر سرطان پروستات در آنها تا 65 درصد کاهش یافته است.

یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون شان کم است، در مقایسه با آنهایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارند، 4 تا 5 برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

خواص درمانی قارچ ها:

تقویت سیستم ایمنی بدن

تعدادی از قارچ ها از خانواده poly poraccae در پزشکی بسیار کاربرد دارد.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا به ویروس ها و باکتری های مهاجم حمله کند.

قارچ ، آنتي اكسيدان قوي

قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است. ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی اکسیدان های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی رود، بنابراین شما می توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی اکسیدان آن شوید.

بررسی ها نشان می دهند مصرف قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین ببرد و مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

سرطان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند.

عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

این اثرات محافظتی می تواند با مصرف 100 گرم قارچ در روز دیده شود.

مصرف قارچ در بارداري

قارچ حاوی ویتامین D و ویتامین B است.

مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود.

مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است

قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند.

همچنین مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
خطر احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در دوران بارداری و پس از آن به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش پیدا می کند. مطابق با پژوهش های انجام شده، قارچ به علت ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، بدن را در برابر ابتلا به عفونت ها پایدار می سازد.

روی از جمله مواد معدنی موجود در قارچ بوده که سلول های سیستم ایمنی برای ادامه حیات و بازسازی مجدد نیاز به آن دارند.
سلنیوم، ویتامین «ای» و ریبوفلاوونین از جمله مواد معدنی ضروری برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس و نقص های جنینی به شمار رفته و این مواد در قارچ در مقادیر فراوان یافت می شود

با این حال توصیه می شود از قارچ های پاستوریزه که در بازار موجود است استفاده شود.

توجه : قارچ دير هضم بوده و زنان بارداري كه مبتلا به ناراحتي هاي معده هستند بايد با احتياط مصرف كنند.

مصرف قارچ در ديابت

ترکیبات موجود در قارچ، عامل مهمی درکنترل قندخون و کاهش آن در بیماران مبتلا به دیابت است

مصرف قارچ در يبوست

قارچ براى کسانى که یبوست دارند مفید است زیرا سللوزهاى آن به رفع یبوست آنان کمک مى کند.

مصرف قارچ در كاهش وزن و فشار خون بالا

قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند.

قارچ ها 80 تا 90 درصد، آب دارند و خیلی کم کالری هستند. آنها مقدار کمی چربی و سدیم (نمک) و 8 تا 10 درصد فیبر دارند و یک خوراکی ایده آل برای افرادی هستند که می خواهند وزن و فشار خون شان را کنترل کنند.

مصرف قارچ در افراد مسلول

کسانى که مسلول هستند اگر قارچ بخورند موجب باز شدن اشتهاى آنها مى شود و در نتیجه با اشتها غذا مى خورند و حال عمومى آنها بهبود مى یابد.

فواید قارچ برای سلامت استخوان ها

پزشکان استرالیایی توصیه می کنند برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان ها قارچ مصرف کنید.

در این بررسی نشان داده شد مصرف یک وعده قارچ می تواند ۲۰ درصد از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

قارچ نیز همچون بدن انسان در واکنش به نور فرابنفش ویتامین D تولید می کند که برای حفظ استحکام استخوان ها و کمک به جذب کلسیم بیشتر در بدن اهمیت دارد.

افرادی که میزان ویتامین D پایینی دریافت می کنند استخوان های شکننده ای دارند. همچنین افرادی که در محیط های سرپوشیده و بسته فعالیت دارند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند.

نحوه مصرف قارچ

قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.

بهترین شیوه نگهداری از قارچ هایی که از سلفون خارج شده اند این است که آنها را داخل پاکت های کاغذی قرار دهید و در یخچال بگذارید. قارچ ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون به علت تعریق، زود تر نرم و فاسد می شوند. قارچ ها تا چهار روز در یخچال سالم می مانند اما بعد از آن تازگی شان را از دست می دهند.

با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.
قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.
از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (306 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (205 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (106 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (91 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (54 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (48 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (47 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (21 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (21 نظر) نگاهی به کلیپ ویژه مراسم ساده و بدون تجملات معمم شدن سیداحمد خمینی و خنده های از ته دل پدرش+ویدیو (17 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟