خواص سمنو و نحوه مصرف آن

  دوشنبه، 04 شهریور 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص سمنو و نحوه مصرف آن
خواص سمنو برای بدن بی شمار است، خوراکی شیرین و لذیذی که از خوش رنگ‌و‌لعاب‌ترین سین‌های هفت‌سین است و در روزهای آخر سال، خیلی‌ها به تب و تاب تهیه آن می‌افتند.

خواص سمنو

مجموعه ی عظیمی از ویتامین ها و عناصر مفید و حیات بخش در سمنو کنار هم جمع شده اند تا این خوشمزه ٔ نوروزی را به اکسیری انرژی بخش تبدیل کنند. پتاسیم، کلسیم، آهن، پروتئین، کربوهیدرات، روی، مس، سلنیوم و… از مواد مغذی سمنو هستند که خوشمزگی آن را ثمربخش کرده اند. ویتامین E، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B و ویتامین A سمنوی نوروز را تبدیل به اکسیر جوانی کرده اند و خواص خوشه ی طلایی گندم را به این دسر خوشمزه بخشیده اند.

خواص سمنو برای تقویت استخوان ها

سمنو دسری خوشمزه و درعین حال اکسیر زندگی بخش سفره نوروز است که دنیایی از ویتامین ها آن را تبدیل به ماده ی غذایی ارزشمند کرده اند. این دسر گندم گونِ سرشار از خاصیت، برای بسیاری از مشکلات و بیماری های جسمی شفابخش است. سمنو سرشار از کلسیم و پتاسیم است و به همین دلیل داروی بیماری هایی همچون پوکی استخوان خواهد بود. کسانی که میان سالی را سپری کرده اند و کم کم نشانه های پیری در جسم شان بروز می کند، با مصرف به انداره ٔ سمنو می توانند به تقویت استخوان های خود کمک و بیماری پوکی استخوان را در زندگی خود کم اثر کنند.

خوشمزه ای مفید برای کودکان و جنین

سمنوی خوش عطر هفت سین، اکسیری برای رشد کودکان و جنین در دوران بارداری است. مواد مغذی موجود در این دسر نوروزی، به رشد مغزی و تقویت استخوان های کودک کمک می کند. خوردن این دسر برای زنان باردار بسیار مفید است و به تکمیل رشد جنین کمک می کند و به دلیل آن که سرشار از آهن است، درمانی برای کم خونی در دوران بارداری نیز خواهد بود. جادوی سمنو برای تولد و رشد نوزاد هنوز تمام نشده است؛ ویتامین ها و مواد مغذی آن به درمان نازایی هم کمک می کند.

خواص سمنو برای زیبایی موها، طراوت و سرزندگی جوانی

فراوانی ویتامین C و E در این دسر، این بار به کمک سرزندگی و شادابی پوست می آید و همچون اکسیری انرژی بخش، جوانی را به ما برمی گرداند. حال نوبت ویتامین های گروه مفید B است که در این معجون نوروزی، سهمی در زیبایی ما داشته باشد؛ اگر مشتاق موهایی پرپشت و خوش نما هستید، سمنو را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

از دیگر شفابخشی های سمنوی خوش رنگ وبو

هزاران خاصیت درون این اکسیر نوروزی نهفته است که هر کدامش، داروی یک معضل جسمی یا روحی است. درمان بی خوابی،سوء هاضمه، تیروئید، سرگیجه های مداوم، پارکینسون، بیماری های ریوی، یبوست، واریس، ضعف حافظه، ضعف اعصاب، عوارض یائسگی، هپاتیت، کم خونی و… از جمله خواص بسیار مفید و حیات بخش سمنو است. همچین سمنو برای درمان بیماری خود ایمنی پسوریازیس بسیار مفید عمل می کند. شیرینی طبیعی و مفید این معجون برای بیماران دیابتی مضر نیست، اما مصرف بیش ازحد سمنو، به دلیل کالری آرد گندم موجود در مواد آن، برای این بیماران مشکل ساز خواهد شد. فراموش نکنید که اعتدال در مصرف، شرط مفید بودن این ماده است.

سین خوشمزه ای که سفره هفت سین را رنگ می بخشد

وجود سمنو بر سر سفره ی هفت سین حال وهوایی از برکت و زندگی را به نوروز می بخشد و در بین سین ها، حضور این دسر اهمیت بالایی دارد. اکنون که در چند قدمی بهار هستیم و آوای خوش نوروز به گوش می رسد، روزها را در تکاپوی رسیدن به عید سپری می کنیم. در این روزها، ایرانیان با رسوم فراوانی همچون، خانه تکانی، تهیه رخت نو و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، به استقبال آیین باستانی نوروز می روند و فرا رسیدن سال نو را باشکوه تر جشن می گیرند. در کنار اجرای این رسم ورسوم دوست داشتنی، امسال را با پخت سمنوی شفابخش تجربه کنید و سفره ی هفت سین را با دست پخت خودتان بیارایید. برای پخت این معجون باستانی همچون یک آیین کهن رفتار کنید و جمعی از دوستان تان را برای اجرای گروهی این آیین خوشمزه دعوت کنید. در حین پخت و هنگام هم زدن سمنو، به رسم گذشتگان مان، شمردن آرزوهای نیک را در دل فراموش نکنید.

نحوه مصرف سمنو

اولین قدم برای تهیه سمنو، خیساندن دانه های گندم در یک ظرف بزرگ است. بعد از این مرحله، دانه ها را روی سینی پخش می کنیم و پارچه مرطوبی روی آن می کشیم. نزدیک به ۳ روز زمان نیاز است تا دانه ها آرام آرام سر بیرون آورند و جوانه بزنند. تا پیش از سبز شدن ساقه های بیرون زده فرصت دارید که گندم را برای بیرون کشیدن شیره ی آن آماده کنید. گندم ها باید حسابی کوبیده شود و درنهایت با کمک ظرف صافی و پارچه ای تورمانند، شیره ی خالص آن جدا شود.

حالا آرد سبوس دار را به ترکیب آب و شیره اضافه کنید و با دقت و صبوری این مخلوط خوش عطر را مدام هم بزنید تا صاف و یک دست شود. بعد از آن که این مواد را داخل دیگ، روی حرارت گذاشتید، همچنان به هم زدن ادامه دهید تا رنگ آن به قهوه ای تغییر کند و سفت شود. در این مرحله باید آب را کم کم به این مخلوط سفت و سرخ شده اضافه کنید و با صبر و حوصله مدام مخلوط را به هم بزنید تا درنهایت ترکیبی صاف و غلیظ به وجود آید. با اضافه کردن بادام به سمنو، هم زدن را همچنان ادامه دهید تا در آخر، مخلوط داخل دیگ کِش بیاید و پیش روی تان یک سمنوی اعلاء ظاهر شود. بعد از اتمام هم زدن، به این سمنوی خوشمزه، حدود یک ساعت فرصت استراحت روی حرارت ملایم را بدهید تا تبدیل به طعمی فراموش نشدنی شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
4 سال پیش

سال ۲۰۲۰ براساس پیش بینی ها سال نرور ترامپه
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (699 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان