دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

خواص فوق العاده تره کوهی 

دوشنبه، 02 اسفند 1400
تره کوهی از دسته سبزیجات محلی بوده و همانند دیگر سبزیجات دارای خواص دارویی فراوان و ارزش غذایی بالا است. این گیاه به دلیل عطر و طعم مطبوعش، هم به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاهای محلی استفاده میشود.در این بخش به خواص تره کوهی اشاره شده است.

مشخصات تره کوهی

تره کوهی، گیاهی شبیه به تره فرنگی، دارای طعم تند مانند پیاز و سیر است. ریشه تره کوهی ریشه پیاز مانند بوده و برگهای آن بلند و سبز است. در زبان محلی اگر این سبزی در دشت روییده باشد آن را «کورایه» و اگر در کوه روییده باشد بدان «کنیوال» گویند. این گیاه در کشور ما در منطقه آذربایجان، کردستان، لرستان، فارس، اصفهان، چهارمحال وبختیاری و کهگلویه و بویراحمد میروید.

خاصیت تره کوهی چیست؟

بهتر است بدانید که تره کوهی یکی از سبزیجات محلی می باشد که خواص دارویی و درمانی زیادی را در خود جای داده و اغلب اوقات به دلیل عطر و طعم مطبوعی که دارد هم به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاهای محلی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشکاری، پیشگیری از بیماری های قلبی و بروز سکته، تقویت بینایی و مبارزه با آب مروارید، کمک به درمان بواسیر و بهبود عملکرد غده تیروئید برخی از مهم ترین مزیت های تره کوهی خواهد بود.

تره کوهی سرشار از کولین

تره کوهی شامل ماده ی کولین است. کولین یک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز است. این ماده در حافظه، حرکت ماهیچه، تنظیم ضربان قلب و دیگر عملکردهای پایه نقش دارد.

تره کوهی دارای ویتامین A می باشد

ویتامین A به حفظ فرم و سلامتی دندان، بافت های اسکلتی و بافت های نرم بدن نظیر غشاء مخاطی، ماهیچه ها و پوست کمک می کند.

این ویتامین با تولید رنگدانه در شبکیه چشم، سبب دید بهتر به خصوص در شب می شود. ویتامین A برای شیردهی مادر و دستگاه تولید مثل مفید است.

تره کوهی سرشار از ویتامین C

حدود 20 درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن را تامین می کند. ویتامین C به بدن در تولید کلاژن کمک می کند. از بروز آب مروارید پیشگیری می کند، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و خطر بروز برخی انواع سرطان را کاهش می دهد.

افزایش قدرت یادگیری با تره کوهی

همان طور که در بالا گفتیم تره کوهی حاوی مقادیر بسیار بالای کولین است. این ماده نوعی منتقل کننده پیام در مغز است و استفاده از آن در برنامه غذایی به افزایش قدرت مغز و قدرت یادگیری به خصوص در کودکان و نوجوانان کمک می کند.

پاکسازی کبد با تره کوهی

یکی دیگر از خواص تره کوهی پاکسازی کبد و دفع کلسترول بد خون می باشد. همچنین پرورده تره با سرکه در باز کردن گرفتگی کبد و طحال مفید است.

تره کوهی سرشار از آهن

تره کوهی سرشار از آهن است. آهن اکسیژن را به سلول ها منتقل می کند، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و میزان انرژی را بالا می برد.

پاکسازی دستگاه گوارش با تره کوهی

با مصرف تره کوهی می توانید مسیر دستگاه گوارش خود را کاملا ضدعفونی کنید.

جلوگیری از سفید شدن مو با تره کوهی

تره کوهی با داشتن مقادیر زیادی فلز منگنز به سیاه شدن مو های سفید کمک می کند

محافظت از قلب با تره کوهی

توجه داشته باشید که تره کوهی دارای ترکیباتی است که از جداره رگ های خونی در برابر آسیب ها به شدت محافظت کرده و کلسترول بد را در بدن انسان کاهش خواهد داد.

مضرات مصرف بیش از حد تره کوهی

بهتر است بدانید که تره کوهی با وجود فواید و خواص بی شماری که دارد دارای مضراتی نیز خواهد بود که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این عوارض مصرفی تره کوهی بپردازیم:

  • تره در مقایسه با پیاز دیرتر هضم می شود.
  • شدت بینایی را در افراد کاهش می دهد.
  • به تدریج باعث خراب شدن لثه و دندان ها می شود.
  • این گیاه نفاخ تر است و خون را به شدت می سوزاند.
  • از آنجایی که تره برای افراد گرم مزاج مضر است به همین خاطر بهتر است همراه با کاسنی و گشنیز مصرف شود.
  • توجه داشته باشید که تخم تره برای ریه، کلیه و مثانه مضر است بنابراین بایستی همراه با عسل مصرف نمایید.

خواص روغن تره کوهی

اگر از روغن این گیاه به صورت ماساژ موضعی استفاده شود، برای تسکین درد نیش حشرات مفید است. برای بند آمدن خون بینی کافیست چند قطره از آن را داخل بینی خود بچکانید. چند قطره از روغن این گیاه را بر روی لکه های پوستی به صورت دورانی ماساژ دهید تا شاهد رفع آن ها باشید. این روغن برای درمان ترک های پوستی بسیار موثر واقع شده است. درد آرتروز و مفاصلتان را با ماساژ روغن این گیاه بر روی ناحیه درد برطرف کنید. پس از ماساژ موضع را گرم نگه دارید و با تکرار این کار به مرور زمان خواهید دید که درد را کمتر حس می کنید.

دستورالعمل مصرف تره کوهی

جالب است بدانید که اغلب مردم تره کوهی را به صورت خشک استفاده می کنند. این سبزی در طول فصل بهار در کوه ها پیدا می شود و پس از چیدن و جدا کردن پیاز ها و قسمت های سفید بایستی آن را تمیز بشویید و اجازه دهید تا آب اضافی به صورت کامل خارج گردد. سپس ان ها را با استفاذه از هاونگ و یا داخل سبزی خرد کن در حدی که کمی له شوند خرد نمایید و دقت داشته باشید که نباید سبزی ها ریز خرد شود. معمولا این روش ها باعث سبز شدن آن ها پس از خشکی کامل خواهد شد.


4 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه