خواص فوق العاده تره کوهی

  دوشنبه، 02 اسفند 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص فوق العاده تره کوهی
تره کوهی از دسته سبزیجات محلی بوده و همانند دیگر سبزیجات دارای خواص دارویی فراوان و ارزش غذایی بالا است. این گیاه به دلیل عطر و طعم مطبوعش، هم به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاهای محلی استفاده میشود.در این بخش به خواص تره کوهی اشاره شده است.

مشخصات تره کوهی

تره کوهی، گیاهی شبیه به تره فرنگی، دارای طعم تند مانند پیاز و سیر است. ریشه تره کوهی ریشه پیاز مانند بوده و برگهای آن بلند و سبز است. در زبان محلی اگر این سبزی در دشت روییده باشد آن را «کورایه» و اگر در کوه روییده باشد بدان «کنیوال» گویند. این گیاه در کشور ما در منطقه آذربایجان، کردستان، لرستان، فارس، اصفهان، چهارمحال وبختیاری و کهگلویه و بویراحمد میروید.

خاصیت تره کوهی چیست؟

تره کوهی

بهتر است بدانید که تره کوهی یکی از سبزیجات محلی می باشد که خواص دارویی و درمانی زیادی را در خود جای داده و اغلب اوقات به دلیل عطر و طعم مطبوعی که دارد هم به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاهای محلی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشکاری، پیشگیری از بیماری های قلبی و بروز سکته، تقویت بینایی و مبارزه با آب مروارید، کمک به درمان بواسیر و بهبود عملکرد غده تیروئید برخی از مهم ترین مزیت های تره کوهی خواهد بود.

تره کوهی سرشار از کولین

تره کوهی شامل ماده ی کولین است. کولین یک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز است. این ماده در حافظه، حرکت ماهیچه، تنظیم ضربان قلب و دیگر عملکردهای پایه نقش دارد.

تره کوهی دارای ویتامین A می باشد

ویتامین A به حفظ فرم و سلامتی دندان، بافت های اسکلتی و بافت های نرم بدن نظیر غشاء مخاطی، ماهیچه ها و پوست کمک می کند.

این ویتامین با تولید رنگدانه در شبکیه چشم، سبب دید بهتر به خصوص در شب می شود. ویتامین A برای شیردهی مادر و دستگاه تولید مثل مفید است.

تره کوهی سرشار از ویتامین C

حدود 20 درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن را تامین می کند. ویتامین C به بدن در تولید کلاژن کمک می کند. از بروز آب مروارید پیشگیری می کند، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و خطر بروز برخی انواع سرطان را کاهش می دهد.

افزایش قدرت یادگیری با تره کوهی

همان طور که در بالا گفتیم تره کوهی حاوی مقادیر بسیار بالای کولین است. این ماده نوعی منتقل کننده پیام در مغز است و استفاده از آن در برنامه غذایی به افزایش قدرت مغز و قدرت یادگیری به خصوص در کودکان و نوجوانان کمک می کند.

پاکسازی کبد با تره کوهی

یکی دیگر از خواص تره کوهی پاکسازی کبد و دفع کلسترول بد خون می باشد. همچنین پرورده تره با سرکه در باز کردن گرفتگی کبد و طحال مفید است.

تره کوهی سرشار از آهن

تره کوهی سرشار از آهن است. آهن اکسیژن را به سلول ها منتقل می کند، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و میزان انرژی را بالا می برد.

پاکسازی دستگاه گوارش با تره کوهی

با مصرف تره کوهی می توانید مسیر دستگاه گوارش خود را کاملا ضدعفونی کنید.

جلوگیری از سفید شدن مو با تره کوهی

تره کوهی با داشتن مقادیر زیادی فلز منگنز به سیاه شدن مو های سفید کمک می کند

محافظت از قلب با تره کوهی

توجه داشته باشید که تره کوهی دارای ترکیباتی است که از جداره رگ های خونی در برابر آسیب ها به شدت محافظت کرده و کلسترول بد را در بدن انسان کاهش خواهد داد.

تره کوهی

مضرات مصرف بیش از حد تره کوهی

بهتر است بدانید که تره کوهی با وجود فواید و خواص بی شماری که دارد دارای مضراتی نیز خواهد بود که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این عوارض مصرفی تره کوهی بپردازیم:

  • تره در مقایسه با پیاز دیرتر هضم می شود.
  • شدت بینایی را در افراد کاهش می دهد.
  • به تدریج باعث خراب شدن لثه و دندان ها می شود.
  • این گیاه نفاخ تر است و خون را به شدت می سوزاند.
  • از آنجایی که تره برای افراد گرم مزاج مضر است به همین خاطر بهتر است همراه با کاسنی و گشنیز مصرف شود.
  • توجه داشته باشید که تخم تره برای ریه، کلیه و مثانه مضر است بنابراین بایستی همراه با عسل مصرف نمایید.

خواص روغن تره کوهی

اگر از روغن این گیاه به صورت ماساژ موضعی استفاده شود، برای تسکین درد نیش حشرات مفید است. برای بند آمدن خون بینی کافیست چند قطره از آن را داخل بینی خود بچکانید. چند قطره از روغن این گیاه را بر روی لکه های پوستی به صورت دورانی ماساژ دهید تا شاهد رفع آن ها باشید. این روغن برای درمان ترک های پوستی بسیار موثر واقع شده است. درد آرتروز و مفاصلتان را با ماساژ روغن این گیاه بر روی ناحیه درد برطرف کنید. پس از ماساژ موضع را گرم نگه دارید و با تکرار این کار به مرور زمان خواهید دید که درد را کمتر حس می کنید.

دستورالعمل مصرف تره کوهی

جالب است بدانید که اغلب مردم تره کوهی را به صورت خشک استفاده می کنند. این سبزی در طول فصل بهار در کوه ها پیدا می شود و پس از چیدن و جدا کردن پیاز ها و قسمت های سفید بایستی آن را تمیز بشویید و اجازه دهید تا آب اضافی به صورت کامل خارج گردد. سپس ان ها را با استفاذه از هاونگ و یا داخل سبزی خرد کن در حدی که کمی له شوند خرد نمایید و دقت داشته باشید که نباید سبزی ها ریز خرد شود. معمولا این روش ها باعث سبز شدن آن ها پس از خشکی کامل خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان