خواص و ویژگی گیاه فراسیون در طب سنتی

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص و ویژگی گیاه فراسیون در طب سنتی
دمنوش فراسیون یک گیاه بومی بریتانیا است اما همچنین در کانادا، اروپا، آمریکا، استرالیا، آفریقای جنوبی و آسیای غربی و هند نیز یافت می شود.علت اینکه بسیاری از مردم به این گیاه علاقه مند هستند؛فواید بسیار آن است. دمنوش فراسیون یک گیاه چند ساله از خانواده نعناع است که به صورت وحشی و زراعی رشد می کند.در این مطلب ویزگی گیاه فراسیون در طب سنتی را می خوانید

گیاه فراسیون

با نام های شَنار، گندنای کوهی، افنان سر، صوف الارض، علقما، فراسیم، محموده، کورار، حشیشه الکب هم نیز گفته می شود. فراسیون گیاهی است از خانواده ی نعنا، علفی و چند ساله. گل های آن در قسمت بالای ساقه به طور گروهی از محل اتصال برگ ها به ساقه، به رنگ سفید و کوچک ظاهر می شوند. برگ ها و شاخه ها تلخ است. این گیاه به صورت خوردرو در اراضی متروکه، گودال ها، کنار جاده ها در شمال آفریقا و آسیا می رویند. در ایران هم در اطراف تهران، دره ی چالوس، سراب رود، گیلان، لاهیجان، اراک، تفرش، کرمان، سمنان، خراسان،ارتفاعات بجنورد و تقریبا تمام مناطق کشور دیده می شود.گیاهی است علفی، پر برگ، پوشیده از کرکهای پنبه ای به رنگ خاکستری که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر می رسد. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ و سرشاخه های گلدار آن است که بوی قوی و نسبتا مطبوع دارند ولی پس از خشک شدن فاقد بو می شوند. طعم آنها تند و تلخ است. کلیه قسمت های گیاه و همچنین شیره تازه آن به مصارف درمانی میرسند.

گیاه فراسیون

خواص دارویی فراسیون

  • از نظر طب سنتی و قدیم ایران گیاه فراسیون دارای طبیعت و طبع گرم و خشک است.
  • تنظیم کننده کارکرد معده است.
  • بی اشتهایی را درمان می کند.
  • آسم را درمان می کند.
  • برای کم خونی مفید می باشد.
  • درمان ناراحتی های قلبی است.
  • تسکین دهنده سرفه است.
  • تقویت کننده چشم و دندان ها است.
  • تصفیه کننده خون است.
  • گیاه فراسیون محرک گردش خون و گوارش می باشد.
  • از پیشرفت کبد چرب جلوگیری می کند.
  • عرق فراسیون قاعده آور است.
درد شکم در دوران پریود
  • تنظیم کننده اختلالات زنانگی است.
  • نیروبخش می باشد.
  • عفونت ریه را خشک می کند.
  • برطرف کننده کیست تخمدان و پستان است.
  • صفرا آور است.
  • درمان کیست تخمدان می باشد.
  • در تسکین تورم رحم موثر است
  • سنگ کیسه صفرا را از بین می برد.
  • ترشحات بلغمی را از بدن بیرون می ریزد.
  • ضد نزله مغزی
  • گیاه فراسیون تسهیل کننده زایمان

عرق فراسیون

عرق گیاه فراسیون طبع گرم و خشک در بعضی مواقع معتدل نیز دارد. فراسیون ترشحات مختلف بدن خصوصا ترشحات بلغمی را از بدن بیرون می ریزد. همچنین در زنان غیر حامله یا شیرده نقش موثر و مفیدی در پاکسازی اندام زنانه و تنظیم عادت ماهیانه آنان دارد. شاید بتوان گفت:که فراسیون یک تنظیم کننده هورمون های زنانه است. شستشو دهنده و رقیق کننده ترشحات مخاط و نیرو بخش است. فراسیون به گفته بوعلی سینا پاک کننده رحم و تخمدان از کیست و عفونت می باشد. گیاهی از خانواده نعناییان و کمی تلخ‏ مزه است.

عرق گیاه فراسیون

خواص هورمونی عرق فراسیون

ضد التهاب و ضد درد است و دارای اثر زیاد در دستگاه تناسلی زنان و مردان، پاک کننده رحم از ترشحات، تسهیل زایمان، کم کننده ترشحات واژینال و تنظیم عادت ماهانه می باشد.عرق گیاه فراسیون از بین برنده توده های خوش خیم پستانی است و از پیشرفت و پیدایش توده های خوش خیم لیپوم در بدن و کبد چرب جلوگیری می کند.درمان کیست تخمدان رحم، در لاغری کمر به پایین خانم ها بسیار مفید می باشد.در تسکین تورم رحم موثر است، مخاط را پاک و دفع ترشحات ناسالم را آسان می کند.

عوارض جانبی و هشدار های مصرف عرق فراسیون

عرق فراسیون تقریبا سالم است برای افرادی که آن را به صورت خوراکی و به اندازه وعده غذایی مصرف می کنند. هر چند خوردن این گیاه به مقدار زیاد احتمالا غیر ایمن است. مقدار زیاد این گیاه می تواند منجر به استفراغ شود. به کار بردن این گیاه مستقیما روی پوست منجر به واکنش های پوستی می شود.

  • بارداری و شیردهی:مصرف این گیاه در این زمان در حین بارداری به نظر غیر ایمن است و ممکن است به آغاز قاعدگی و سقط جنین منجر شود. اگر در دوره شیردهی قرار دارید باید بدانید که هیچ اطلاعی درباره سالم بودن مصرف این گیاه در این دوره در دسترس نیست.همچنین اگر باردار یا شیرده هستید؛ از این گیاه به عنوان مصرف موضعی استفاده نکنید.
بارداری
  • دیابت: عرق فراسیون قند خون را پایین می آورد. استفاده از این گیاه در کنار داروهای دیابتی شاید قند خون را به شدت کم کند.
  • شرایط قلبی:این نگرانی وجود دارد که عرق فراسیون منجر به ضربان قلب غیر عادی در افراد دچار به مشکلات قلبی شود. بهتر است استفاده نشود.
  • فشار خون پایین:عرق فراسیون فشار خون را کاهش می دهد. استفاده از این گیاه در افراد مبتلا به فشار خون پایین باید محتاطانه باشد
  • جراحی:عرق فراسیون سطح قند خون را کاهش می دهد. این ممکن است با کنترل قند خون حین و بعد از جراحی در تداخل باشد. استفاده از عرق فراسیون را حداقل دو هفته قبل از جراحی، متوقف کنید.

فواید و خواص چای فراسیون

چای فراسیون به مانند با رقیق کردن و از بین بردن اخلاط در ریه ها به مانند داروی ضد انعقاد عمل می کند ؛ در نتیجه ای که در بالا به دست آمد، چای فراسیون مانند یک خلط آور عمل می کند و این مشکلات تنفسی و تحریک پذیری های ناشی از خلط را کاهش می دهد و همانطورکه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته بودیم چای فراسیون احتقان موجود در بینی و حفره های سینوس مرتبط با سرماخوردگی و آنفولانزا را به وسیله رقیق سازی توده خلط ها را از بین می برد.

خشک شده گیاه فراسیون
  • این چای خواص ضد التهاب دارد که گلو و ریه ها را تسکین می دهد.
  • چای فراسیون به افزایش بهبود گوارش کمک کرده و از سوء هاضمه و ریفلاکس اسید معده جلوگیری می کند.
  • این چای، تولید سالم مایعات بدن و صفرا را بهبود بخشیده که این موضوع نفخ گوارشی را کاهش می دهد.
  • گرفتگی های رحم و سیستم گوارشی را تسهیل می کند.
  • خواص کلیوی دارد که به مقابله با کم آبی در بدن کمک می کند.
  • این چای به از بین بردن بعضی از کرم های گوارشی کمک می کند.
  • خواص ضد عفونی دارد که می تواند به عنوان ضد عفونی کننده ی زخم های کوچک استفاده شود.
  • چای فراسیون سطح قند و کلسترول خون را کاهش می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (655 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان