خواص دارویی گیاه زنجبیل چیست؟

  سه شنبه، 27 اسفند 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص دارویی گیاه زنجبیل چیست؟
در این متن زیر میخواهیم با خواص زنجبیل بیشتر آشنا شویم.

محصولات تهیه شده از زنجبیل مانند چای ها، قرص ها و شربت ها، درمان های طبیعی محبوبی هستند. زنجبیل به لطف تراکم بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند فعالیت ضدویروس چشمگیری را نشان داده است. پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره زنجبیل از آثار ضدویروسی در برابر آنفلوانزا پرندگان، ویروس سنسشیال تنفسی، و کالیسی ویروس گربه ای (FCV)، قابل مقایسه با نوروویروس انسانی، برخوردار است. افزون بر این، برخی ترکیبات در زنجبیل، مانند جینجرول و زینجرون، توانایی خود در مهار تکثیر ویروس و پیشگیری از ورود ویروس ها به سلول های میزبان را نشان داده اند.

مهم ترین ترکیبات شیمیایی

مهم ترین ترکیبات زنجبیل شامل مواد بودار سوزاننده ای است که بیشتر اثرات اصلی آن مربوط به همین مواد است.
ترکیبات اصلی آن شامل: انواع قندها (50 تا 70 درصد)، چربی ها ( 3 تا 18 درصد) اولئورزین (4 تا 5/7درصد) و ترکیبات سوزاننده (1 تا 3 درصد) است.
یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه(6 گرم) حاوی 5 کالری، یک گرم کربوهیدرات و مقدار بسیار جزئی چربی، پروتئین و فیبر می باشد.

فرآورده های زنجبیل

فرآورده های مختلفی از زنجبیل در سراسر جهان موجود است که شامل پودر، محلول الکلی، اسانس و عصاره تازه زنجبیل است. میزان مصرف آن تا سه گرم در روز بلامانع است. البته این میزان ممکن است به صورت 2 تا 3 نوبت مصرف شود (مثلاً سه نوبت یک گرمی) و یا به عنوان ضد تهوع می توان یک جا از 2 گرم آن استفاده کرد.

مضرات زنجبیل:

در دوز های کوچک، زنجبیل عوارض جانبی کمی دارد. دوز های زیاد زنجبیل - بیش از ۵ گرم در روز - احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. زنجبیل ممکن است باعث ایجاد بثورات روی پوست شود. همچنین ممکن است باعث شود:

  • گاز معده
  • سوزش سر دل
  • ناراحتی معده
  • سوزش دهان

دوز های زیاد زنجبیل - بیش از ۵ گرم در روز - احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. زنجبیل روی پوست ممکن است باعث بثورات شود.

عوارض زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلال خونریزی دارید، ممکن است بی خطر نباشد. همیشه در مورد دارو های گیاهی که مصرف می کنید از جمله زنجبیل به پزشک خود بگویید.

اگر هرگونه دارویی مصرف می کنید، قبل از شروع زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند با رقیق کننده خون و دارو های دیابت و فشار خون بالا تداخل پیدا کنند.

تصویر

خواص زنجبیل و معجزه های دارویی آن

کمک به هضم غذا از خواص زنجبیل

خوردن زنجبیل پس از یک وعده غذایی سنگین به راحتی می تواند غذا را هضم کند. این قضیه به این دلیل است که زنجبیل فواید زیادی برای دستگاه گوارش دارد. زنجبیل پاک کننده قوی کولون و از بین برنده گاز های آن است. همچنین باعث افزایش آب و حرکات روده می شود. همه این خواص باعث راحت تر هضم شدن غذا می شود.

درمان سرما خوردگی و عطسه

زنجبیل منبع اصلی دکونژستان (ماده ی ضد احتقان) است. هم چنین خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد عفونی زنجفیل می تواند در پیشگیری و درمان سرفه و عطسه کمک کند. بنابراین در مواقع سرماخوردگی یک فنجان چای داغ زنجبیل همراه با آبلیمو و عسل می تواند حالتان را جا بیاورد. لازم به ذکر است که این گیاه می تواند جایگزین مناسب داروهای پزشکی برای درمان (طبیعتا با نظر پزشک و مشاور مطمئن) حساسیت های فصلی یا آلرژی باشد. همچنین در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، مصرف زنجبیل می تواند به قوی شدن بدن کمک کند.

درمان کننده درد معده

اگر معده درد دارید، زنجبیل برای شما مفید است. چون این گیاه خواص ضد درد و آرام بخش است که برای درمان درد های شدید معده مانند دیسپپسی یا کولیک و اسهال استفاده می شود.

ضدالتهاب و از بین برنده جای زخم و لک

این گیاه یک ضدالتهاب قوی است که به آرام شدن پوست آسیب دیده کمک می کند. از طرفی آنتی اکسیدان های فوق العاده موجود در زنجبیل از بین برنده جای زخم و لکه های ناشی از بالا رفتن سن است. برای از بین بردن لک های پوستی، کمی زنجبیل تازه رنده شده را با یخ مخلوط کرده و هفته ای یکبار روی پوست تان قرار دهید.

درمان کننده سردرد و میگرن

زنجبیل با کاهش درد و التهاب در رگ های خونی به تسکین میگرن کمک می کند. استفاده موضعی از این گیاه رقیق شده روی پیشانی دردهای شدید میگرنی را بهبود می بخشد.

درمان درد، گر گرفتگی و بی نظمی قاعدگی

یکی از خواص زنجبیل درمان درد های قاعدگی است. بر اساس مطالعات مصرف روزانه یک گرم زنجبیل در روز های اول قاعدگی باعث کاهش به اندازه مفنامیک اسید و ایبوپروفن موفق عمل می کند. چینی ها چای زنجبیل را به عنوان دارو برای درمان درد های قاعدگی استفاده می کنند.

کاهش کلسترول

اگر کلسترول بد خون بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی افزایش پیدا می کند. غذایی که روزانه می خورید تاثیر زیادی روی میزان کلسترول بد خون دارد. بر اساس مطالعات مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل تاثیر چشمگیری روی کاهش میزان کلسترول دارد.

پیشگیری از سرطان

سرطان بیماری جدی و خطرناکی است که بر اثر رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی رخ می دهد. خاصیت ضدسرطان زنجبیل به خاطر جینجرول است که به مقدار فراوان در زنجبیل خام یافت می شود.

مبارزه با آلزایمر

استرس های اکسیداتیو و التهابات مزمن، بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون را به همراه دارد. زنجبیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر و سایر بیماری های مغزی ایفا می کند.

کمک به کاهش چشمگیر قند خون

زنجبیل به طور قابل توجهی قند خون را کاهش می دهد. بر اساس مطالعات مصرف روزانه ۲ گرم پودر زنجبیل قند ناشتا را تا ۱۲ درصد کاهش می دهد. همچنین زنجبیل توانست سطح HbA1c را که یکی از علائم قند خون است در بازه ی ۱۲ هفته ای تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

برطرف کننده درد عضلات از خواص زنجبیل

اگر دچار گرفتگی یا درد عضله شدید، نگران نباشید. چند قطره روغن زنجبیل داخل وان حمام بریزید. حتی می توانید کمی روغن زنجبیل را به ناحیه مورد نظر بمالید.

درمان شوره سر و کمک به رشد سریع مو

اگر سرتان شوره می زند، شامپو های شیمیایی را کنار بگذارید. خواص ضدعفونی این گیاه قارچی که باعث شوره سر می شود را از بین می برد. برای این کار کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و داخل یک بطری اسپری ریخته و مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید. این گیاه به خاطر ترکیب فعال روغن های فرار و آنتی اکسیدان های موجود، گردش خون را در فولیکول های مو سرعت می بخشد. جالب است بدانید یکی از مهم ترین اجزا محصولات تجاری مربوط به بهداشت مو زنجفیل است.

کاهش وزن

زنجفیل در کاهش وزن مثل معجزه عمل می کند. چای زنجبیل هضم را بهبود بخشیده، اشتها را کاهش داده و به کاهش قند و چربی خون کمک می کند که همگی از عوامل موثر در پیشگیری از چاقی است. از سوی دیگر زنجبیل باعث مهار سنتز کورتیزول در بدن می شود. کورتیزول یا هورمون استرس تاثیر نامطلوبی در افزایش چربی های شکمی و افزایش وزن دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (110 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (59 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (53 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (49 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (36 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی