خاصیت باورنکردنی عسل در درمان عفونت لثه

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
خاصیت باورنکردنی عسل در درمان عفونت لثه
درمان عفونت لثه با عسل امکان پذیر می باشد. جدا از داروهای گران قیمت شیمیایی، مصرف عسل یک راه حل جایگزین خانگی و کم هزینه می باشد که می تواند لثه های شما را تسکین دهد. در این مطلب به بررسی این خاصیت عسل خواهیم پرداخت.

شاید شما هم شنیده باشید که عسل به بهبود عفونت لثه ها کمک می کند. در واقع یکی از خواص عسل طبیعی، خاصیت ضد میکروبی (ضد باکتریایی) عسل است که از رشد و تکثیر انواع باکتری ها که عامل عفونت های مختلف هستند جلوگیری می کند و اتفاقا همین خاصیت عسل است که باعث می شود عسل در طول زمان فاسد نشود.

معمولا پزشکان و دندان پزشکان برای عفونت ها و التهابات لثه از انواع آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند تا از پیشروی عفونت و رسیدن آن به استخوان دندان جلوگیری کنند. این در حالی است که برخی از مواد مثل عسل نیز می توانند در مراحل اولیه عفونت لثه باعث بهبود و درمان آن شوند.

منظور از عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه یا التهاب لثه یک نوع بیماری باکتریایی است که با درگیر کردن لثه ها موجب بروز چرک در لثه ها و حفره های دهانی می شود. عفونت لثه یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان به شمار می رود که معمولا با تورم همراه است چرا که سیستم ایمنی مخاطی، خون رسانی به این قسمت را افزایش می دهد و موجب التهاب و قرمزی لثه می شود.

لثه ملتهب

علائم عفونت یا التهاب لثه

التهاب یا عفونت لثه بسته به اینکه در چه مرحله ای قرار دارد با یک سری علائم مشهود و نامشهود بروز پیدا می کند که مهمترین آنها عبارتند از

  • درد داشتن در محل التهاب
  • ورم کردن و قرمزی لثه
  • بوی بد دهان
  • حساس شدن بیش از حد دندان ها به گرمی و سردی
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن
  • در موارد حاد به صورت آبسه و تورم و چرک

عوامل ایجاد عفونت لثه

همانطور که گفتیم عامل اصلی ایجاد عفونت لثه، باکتری هایی هستند که در لثه ایجاد عفونت می کنند اما ایجاد این عفونت دلایلی دارد که شاید دانستن آنها بتواند به شما کمک کند تا از بروز آن پیشگیری کنید.

  • استفاده نادرست از نخ دندان: اگر چه کشیدن نخ دندان می تواند خود از عفونت لثه جلوگیری کند اما استفاده نادرست از نخ دندان و آسیب زدن به لثه ها می تواند راه را برای ایجاد عفونت در لثه ها باز کند.
  • مصرف سیگار: یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد التهاب یا عفونت لثه مصرف سیگار و قلیان است. مواد شیمیایی موجود در این مواد باعث تضعیف ایمنی و بافت لثه ها می شوند که شرایط را برای عفونت لثه ها فراهم می کنند.
  • تغییرات هورمونی: غییرات هورمونی در بلوغ، بارداری و یائسگی به طور معمول با افزایش عفونت لثه مرتبط است. افزایش هورمون ها باعث می شود رگ های خونی در لثه ها بیشتر در معرض حمله باکتری ها و عوامل شیمیایی قرار بگیرند. در دوران بلوغ شیوع عفونت لثه بین ۷۰ تا ۹۰ درصد متغیر است.
  • تغذیه ضعیف: مانند رژیم غذایی پر قند و کربوهیدرات و کمبود آب باعث تشکیل پلاک می شود. همچنین، کمبود مواد مغذی مهم مانند: ویتامین C باعث اختلال در بهبود می شود.

به طور کلی هر عملی که باعث تضعیف لثه ها شود می تواند شرایط را برای بروز عفونت لثه فراهم کند. مثل مصرف انواع الکل ها، شیمی درمانی، استفاده نامناسب از مسواک و نخ دندان، رعایت نکردن بهداشتن دهان و دندان و …

درمان عفونت لثه با عسل

هنگامی که صحبت از دهان و دندان می شود، افراد معمولاً بیشتر تلاش خود را بر سالم نگه داشتن دندان معطوف می کنند و از سلامت لثه های خود غافل می شوند. بافت لثه ساختار بنیادی را تشکیل می دهد که دندان های شما را در جای خود قرار می دهد.

ریشه ها یا دو سوم پایینی دندان های شما بسیار حساس هستند و باید از حمله باکتری های دهانی و پلاک محافظت شوند. پایه دندان توسط یک لایه محافظ از بافت لثه پوشانده شده است. بدون بافت لثه، ریشه ها به آسانی آسیب می بینند و سرانجام دندان پوسیده می شود که این امر منجر به عفونت لثه شده و می تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد.

درباره درمان عفونت لثه با عسل باید گفت تحقیقات نشان داده است که عسل حاوی آنزیمی است که پراکسید هیدروژن تولید می کند که به نظر می رسد دلیل اصلی فعالیت ضد میکروبی عسل باشد. عسل نه تنها مانع از رشد باکتری های پلاک دندانی می شود بلکه میزان اسید تولید شده را نیز کاهش می دهد، این باعث می شود باکتری ها از تولید دکستران که یک جزء پلاک دندانی است و به طور سرسختانه به سطح دندان ها می چسبد، جلوگیری کند.

قبل از اینکه درباره نحوه استفاده از عسل برای لثه ها صحبت کنیم، بیایید تصحیح کنیم که کدام خاصیت عسل برای عفونت لثه مفید است. خاصیت بهبود زخم با عسل در واقع همان چیزی است که در درمان عفونت های لثه مانند خونریزی لثه مفید است. هنگامی که عسل با آب مخلوط می شود، پراکسید هیدروژن تولید می کند، ضد عفونی کننده ای که در درمان لثه ها بسیار مؤثر است.

عسل

چگونه می توان از عسل برای عفونت لثه استفاده کرد؟

بسیاری از دانشمندان و محققان در حال تولید خمیر دندان های آغشته به عسل رقیق شده به عنوان دهان شویه هستند. در حالی که این نوآوری هنوز در دست اجرا است، می توانید برای درمان عفونت دندان و لثه به دنبال داروهای خانگی زیر در مورد عسل باشید:

  • برای درمان عفونت لثه، دهان خود را هر روز با آب ولرم و دو قاشق چای خوری عسل بشویید. برای رها شدن از باکتری موجود در لثه خود، تا چند روز این روش درمانی را ادامه دهید.
  • مخلوطی از لیمو و عسل را روی لثه ها بمالید تا عفونت کاهش یابد و به مرور زمان بهبود پیدا کند.
  • یا به راحتی به مدت ۱۰ دقیقه عسل را روی لثه ها ماساژ دهید. تفاوت قابل توجهی در عفونت لثه خود مشاهده خواهید کرد.
  • شیوه ی دیگری که معمولا در طب سنتی برای برطرف کردن عفونت لثه ها کاربرد دارد مخلوط عسل و سرکه انگور است. به این شکل که هر بار یک قاشق چایخوری از عسل را با یک قاشق غداخوری سرکه مخلوط کنید و بر روی لثه های خود بمالید و آن را ماساژ دهید.

جدا از داروهای ذکر شده در بالا، شما همیشه باید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. برای حفظ سلامت لثه باید دندان های خود را به درستی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

از چه نوع عسلی برای درمان عفونت لثه استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم بهترین نوع عسل برای درمان التهاب لثه ، عسل خام و طبیعی است. عسلی که در آن زنبور به طور کامل از شهد گل ها تغذیه کرده باشد و همچنین حرارت بالایی ندیده باشد. چرا که در این صورت بخش زیادی از خواص خود را از دست می دهد.

اما در بین عسل ها، معمولا توصیه می شود از عسل آویشن استفاده شود چرا که عسل آویشن به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قوی یک ماده موثر برای از بین بردن عفونت ها به ویژه عفونت های دهانی و مجاری تنفسی است.

چطور از عفونت لثه های خود پیشگیری کنیم؟

همه ما می دانیم که همواره جلوگیری از ایجاد یک مشکل بهتر از درمان آن است. اگر چه عفونت لثه می تواند جنبه های ارثی داشته باشد و معمولا کسانی که دچار این عارضه می شود کسانی در خانواده و فامیل آن ها هم هستند که این مشکل را دارند اما رعایت چند نکته می تواند تا حد خوبی از بروز عفونت لثه جلوگیری کند.

  • استفاده مداوم و درست از نخ دندان و مسواک بعد از هر وعده غذایی
  • استفاده نکردن از مشروبات الکلی ( الکل یکی از عوامل مهم در از بین رفتن و تضعیف لثه ها به شمار می رود)
  • سیگار نکشیدن
  • استفاده منظم از دهان شویه ها
  • غرغره کردن آب نمک ( این کار ضمن جلوگیری از عفونت، باعث مستحکم شده لثه ها نیز می شود)

استفاده از عسل طبیعی در درمان بیماری های دهان

از عسل طبیعی همچنین می توان در درمان التهابات دهان نیز استفاده کرد برای این منظور، چند قطره اسانس اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمائید و در دهان خود نگه دارید. این ترکیب باعث تسکین و بهبود التهابات دهانی می شود و در کل از خشکی دهان و لب ها که خود باعث تشکیل پلاک های چسب می شود جلوگیری می کند. هم چنین می توانید عسل را با آب گرم مخلوط نمائید و روزی ۳ بار در دهان خود غرغره کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان