خاصیت دارویی شلتوک برنج

  یکشنبه، 25 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خاصیت دارویی شلتوک برنج
شلتوک برنج دارای طبیعت گرم و خشک است و می توان آن را به صورت های مختلف فراوری کرد که متاسفانه در کشور ما با وجود اینکه ۲۰ درصد برنج تولیدی را پوسته یا همان شلتوک تشکیل می‌دهد ولی شلتوک بازمانده بلااستفاده محصول کشاورزی است.

شلتئوک برنج، این فرآورده ی با ارزش در واقع یک ماده ی خام صنعتی با قابلیت های متنوعی محسوب می شود. اگر این پوسته را تحت شرایط دمایی کنترل شده بسوزانند، علاوه بر آنکه در حین سوختن انرژی حرارتی در حدود ۳٫۶ کیلو کالری را به ازای هر گرم تولید می کند، از خاکستر آن نیز می توان در صنایع مختلف مثل: اصلاح ساختمان خاک، کنترل آسیب حشرات در انبار های مواد غذایی، تصفیه ی آب، جذب روغن، صنعت فولاد، سیمان و بتون، بلوک های ساختمانی، آجر های نسوز و …استفاده کرد.

در راه اندازی پروژه های ارزان قیمت ، آلودگی کمتر محیط زیست و تولید انرژی تجدید پذیر و به کارگیری افراد محلی و در نهایت برای تولید ثروت در کشور بهره برد، اما با وجود همه ی این ها باز هم یکسری فراوری هایی از شلتوک برنج مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، دمنوش شلتوک برنج، آرد شلتوک مصرف در سوپ و خورش و انواع غذاهای دیگر وجود دارند که در این مقاله از ساعد نیوز به برخی از ان ها اشاره می کنیم.

شلتوک برنج چیست؟

شلتوک برنج چیست ؟ برنج غذای اصلی ما ایرانیان به حساب می آید که خواص ویژه ای دارد اما بخشی از خواص برنج در مراحل تولید در کارخانه از دست می رود . دانه ی برنج در ابتدای امر در پوسته ای با نام «چلتوک» یا «شلتوک» قرار دارد که پس از درو، از طریق کوبیدن، از آن جدا می شود شالیکاران برای رسیدن به دانه ی برنج سفید که برای مصرف به دست ما می رسد، باید پوسته ی اولیه ی آن را که شلتوک نام دارد، به وسیله ی آسیاب های سنگی و یا یکسری دستگاه های خاص کوبیده و جدا کنند.

عکس شلتوک برنج

تفاوت شلتوک برنج با سبوس برنج

حتما برایمان سوال پیش آمده که آیا شلتوک برنج همان سبوس برنج است؟ باید بگیم خیر. هر دو آنها لایه خارجی برنج هستند اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. برنج از سه لایه تشکیل شده است: شلتوک، سبوس، دانه برنج که طی فرایندهایی این لایه ها از هم جدا می شوند. شلتوک برنج زبر و زمخت بوده و قابل استفاده در غذاها نمی باشد. احتمال جذب آلودگی در شلتوک زیاد است. شلتوک طبیعت گرم و خشک دارد. بیشتر در نانوایی ها و عطاری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما سبوس برنج نرم است و حالت پودری دارد. آلودگی را به خود جذب نمی کند و کاملا خوراکی بوده و در مصارف مختلف قابل استفاده است و دارای خواص بی نظیر دارویی و درمانی می باشد. سبوس دارای یک طبع معتدل است و تقریبا هم افراد گرم مزاج و هم افراد سرد مزاج مشکلی برای استفاده از آن ندارند.

شلتوک برنج چه خاصیت درمانی دارد

وجود ویتامین های گروه B در چلتوک یا شلتوک برنج متابولیسم بدن، رشد و تقسیم سلول ها را افزایش می دهند. این ویتامین ها در عملکرد صحیح دستگاه های عصبی و همچنین دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی دارند. در سبوس برنج انواع این ویتامین موجود است و مصرف مرتب این ماده ی غذایی باعث کاهش استرس، افسردگی، درمان بیماری های عصبی، وسواس، سلامتی پوست و اعصاب می شود. به این منظور می توانید یک قاشق غذاخوری سبوس را همراه مقداری ماست میل کنید. در ادامه به تشریح مهم ترین خاصیت دارویی این ماده مغذی پرداخت کرده ایم.

پودر شلتوک برنج

تاثیر روی دستگاه قلبی – عروقی

  • از جمله خواص دمنوش شلتوک برنج این است که باعث کاهش کلسترول خون می شود.
  • ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع شده و نشده موجود در دمنوش شلتوک برنج، آن را به یکی از مواد غذایی بسیار ارزشمند و مفید برای افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل کرده اند.
  • باعث توازن قند خون می شود. نقش ویتامین B1 موجود در دمنوش شلتوک برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است و ضربان قلب را تنظیم می کند.

تاثیر دمنوش شلتوک روی دستگاه عصبی

  • نقش ویتامین B1 موجود در دمنوش شلتوک برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است.
  • توانایی مغز را زیاد می کند.
  • احساس خستگی را از فرد دور می کند.
  • برای رفع سردرد و گیجی مفید است.
  • برای درمان زودرنجی مفید است.​​​​​​​

تاثیر دمنوش شلتوک روی دستگاه تنفسی

دمنوش شلتوک در تسکین التهابات ناشی از آلرژی مفید است.

تاثیر دمنوش شلتوک روی دستگاه حرکتی

کمبود ویتامین B1 باعث گرفتگی ماهیچه ی ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا می شود؛ دمنوش شلتوک به رفع این عوارض کمک می کند.

تاثیر دمنوش روی دستگاه گوارش

  • دمنوش شلتوک ملین و مسهل است.
  • این دمنوش مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود. به علت داشتن فیبر زیاد باعث بهبود حرکات روده می شود و فرایند کار روده را تسریع می کند ، در نتیجه باعث درمان یبوست می شود.
  • در درمان بواسیر و نیز سرطان کولون موثر است.
  • سوءهاضمه را رفع می کند
  • و در رفع کم اشتهایی موثر است.

تاثیر دمنوش شلتوک روی پوست

  • از مهم ترین و شناخته شده ترین مواد موجود در شلتوک برنج، ویتامین E است. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می کند.
  • در ترمیم زخم های پوست موثر است.
  • نرم كردن پوست به طوری كه همیشه حالت مرطوب داشته باشد. که باعث جلوگیری از ترك خوردگی می شود.
  • زدودن اكسیژن فعال از سطح پوست به منظور جلوگیری از تشكیل پروكسید چربی.
  • اینوسیتول به عنوان یكی از اعضای خانواده ویتامین B ، رشد سلول های پوستی را افزایش می دهد.
  • آریزانول مانع از پیری پوست شده و اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب می كند. آریزانول گردش خون را بهبود بخشیده، ترشحات پوستی را افزایش داده و سلول های مرده پوست را از بین می برد.
  • اسید فیتیك رشد سلول های پوستی را تحریك كرده و به عملكرد پوست كمك می كند و سلامت پوست را افزایش می دهد.

شلتوک برنج و جلوگیری از سفیدی مو

با توجه به اهمیت و فراوانی ویتامین های گروه B در سبوس و شلتوک برنج و احتیاج به ویتامین B5 برای سوخت و ساز و فعال سازی پیاز مو، سفارش می شود که روزانه از این ماده ی غذایی به صورت های گوناگون خوراکي و غیر خوراکی استفاده کنید تا به رشد بهتر موها کمک کند. برای این منظور قدری سبوس را خیس و از آبکش رد کنید. با زرده ی تخم مرغ آمیخته و سه ساعت پیش از حمام روی سر قرار داده و داخل حمام موهایتان را بشویید.

شلتوک برنج یک لاغر کننده ی طبیعی

برای کاهش وزن بهتر است در هر وعده ی غذایی فیبر لازم را مصرف کنید. زمانی که شما تغذیه ی متنوعی داشته باشید، فیبرهای مختلفی را جذب می کنید که خواص تکمیلی دارند. با توجه به فیبر زیاد موجود در سبوس و شلتوک، استفاده آن سبب دفع راحت، همچنين سرعت بخشیدن به هضم غذا و در نتيجه کاهش وزن و لاغری می شود.

شلتوک برنج را چگونه می شود استفاده کرد

دمنوش: یک قاشق غذا خوری شلتوک برنج آسیاب شده را به همراه یک لیوان آب جوش در قوری ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه دم می کنید، سپس آن را صاف کرده و با عسل یا نبات شیرین کرده و میل می کنید.

عصاره: این عصاره برای مصرف روی پوست کاربرد دارد و می توان روزانه ۲ تا ۳ نوبت ۲۰ تا ۴۰ قطره از این عصاره را مانند سایر کرم های معمولی روی پوست ماساژداد و از پیری و چین و چروک پوست جلوگیری کرد. همچنین می توان یک ساعت قبل از استحمام ۲۰ تا ۴۰ قطره از ان را روی پوست سر ریخته و ماساژ بدهیم، البته می توان با نسبتی برابر آن را با شامپوی خود ترکیب کرده و از آن استفاده کنیم. این امر موجب پر پشت شدن موها خواهد شد. توجه کنید که عصاره ی شلتوک باید در جایی خشک و تاریک و در دمای کمتر از ۲۵ درجه ی سانتی گراد نگهداری شود. امیدوارم با مصرف این مواد به سلامتی خود بهبود دهید و به دور از هر گونه بیماری لحظات شادی را در کنار خانواده تان سپری کنید.

برنج به همراه شلتوک

مضرات استفاده از شلتوک برنج

زیاده روی در مصرف شلتـوک برنج مجب ایجاد اسهال و انسداد روده می گردد .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان