خاصیت دارویی قشنگی یا سیم اوتی

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خاصیت دارویی قشنگی یا سیم اوتی
گیاه قشنگی یابومی منطقه شمال‌غرب ایران می‌باشد ، نام دیگر گیاه قشنگی به ترکی سیم اوتی است،جوشانده این گیاه از قدیم الایام برای جلوگیری و گسترش بیماری های عفونی اندام های داخلی استفاده می‌شود.

برخی از گیاهان دارویی در هر زبان و گویشی به گونه ای تلفظ می شود در این پست می خواهیم خواص گیاه سیم اوتی به زبان ترکی را به شما معرفی کنیم این گیاه خواص زیادی در درمان عفونت را دارد و مورد تایید پزشکان طب سنتی می باشد این گیاه پر خاصیت از زمان قدیم مورد استفاده مردم بوده است.

گیاه سیم اوتی در زبان فارسی funiaa تفظ می شود.

مشخصات گیاهشناسی سیم اوتی یا قشنگی

سیم اوتی یا قشنگی گیاه علفی از خانواده نعناسانان و سرده گل میمونیان است. سیم اوتی از لحاظ ظاهری مانند شاخ و برگ های باریکی است که میوه های ریز و قهوه ای رنگ دارد. سیم اوتی یا گیاه قشنگی گیاهی با برگ های کوچک، از کوهپایه های مناطق معتدل ایران است که خواص دارویی زیادی دارد و بصورت دمکرده و یا جوشانده استفاده می شوند. دانه یا میوه این گیاه بر روی برگ های کوچکی قرار دارند. گیاه سیم اوتی خواص دارویی شده و آن را به صورت خشک نگهداری می کنند. این گیاه خواص درمانی فوق العاده ای در از بین بردن انواع عفونت بدن دارد. در طب سنتی ایران از این گیاه برای درمان سل ، زخم های چرکی ، آبسه ها و عفونت های قارچی استفاده می شده است. در طب سنتی از قسمت های هوایی و ریشه این گیاه برای مصارف درمانی استفاده می شود. گیاه قشنگی بومی منطقه شمال غرب ایران می باشد ، نام دیگر گیاه قشنگی به ترکی سیم اوتی است،جوشانده این گیاه از قدیم الایام برای جلوگیری و گسترش بیماری های عفونی اندام های داخلی استفاده می شود.

خواص درمانی قشنگی یا سیم اوتی

همانطور که عنوان شد از گذشته تاکنون، از گیاه دارویی سیم اوتی در درمان انواع عفونت ها استفاده می شود. شایع ترین خاصیت دارویی این گیاه، درمان عفونت های واژینال است. افرادی که به انواع عفونت های قارچی، واژینوز باکتریال، تریکوموناس، کلامیدیا واژینیت، ولوودینیا و … مبتلا هستند، می توانند از گیاه قشنگی یا سیم اوتی برای درمان استفاده کنند.

قشنگی در درمان عفونت سایر اندام های بدن مانند روده، معده، ریه و سینوس ها نیز موثر است. عفونت روده منجر به مشکلات دستگاه گوارش مانند کولیت، نفخ شدید، درد و التهاب می شود. در صورت تشخیص به موقع عفونت روده می توان از گیاه دارویی قشنگی یا سیم اوتی برای درمان و یا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کرد.

از جوشانده این گیاه امروزه برای درمان عفونت های سینوسی، عفونت لوزه ها ، غدد تورم ، تورم لنفاوی و آبسه های عمیق استفاده می شود. گیاه قشنگی دارای خواص دفع کننده و دیورتیک است که باعث سم زدایی و پاکسازی کبد ، تسکین درد و بهبود گردش خون می شود.

از جوشانده قشنگی می توان برای درمان التهابات پوستی ، عفونت های قارچی ، اگزما ، کاهش درد پا و همچنین روماتیسم استفاده کرد. چای قشنگی پاک کننده سیستم لنفاوی است و با از بین بردن سموم به بهبود این مشکلات کمک می کند.

این گیاه همچنین حاوی گلیکوزید ایریدوئید است که یک ملین ضعیف است که در درمان یبوست موثر است. در این بخش به تشریح مهم ترین خواص دارویی این گیاه پرداخت نموده ایم.

درمان عفونت رحم با گیاه قشنگی

همانطور که می دانید، عفونت واژینال می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در صورت عدم درمان به موقع، احتمال ابتلا به التهاب، خارش شدید، سوزش، دردهای ناحیه شکم، کمر و لگن، چرخه نامنظم قاعدگی، روابط نامطلوب زناشویی و در موارد حادتر منجر به نازایی می شود. جوشانده این گیاه یک درمان عالی برای غفونت های مزمن رحم و دهانه رحم به شمار می رود. توجه داشته باشید که عفونت واژن باید هر چه سریع تر درمان شود. چراکه عدم درمان به موقع آن ممکن است درد یا سوزش به هنگام برقراری رابطه جنسی را به همراه داشته باشد. برای درمان عفونت های واژینال باید جوشانده گیاه سیم اوتی را مصرف کنید. این گیاه را به مدت بیست دقیقه جوشانده و سپس آن را از صافی رد کنید. برای گرفتن نتیجه ای بهتر لازم است یک وعده صبح به صورت ناشتا و یک وعده شب ها قبل خواب میل کنید.

درمان درد مفاصل با گیاه سیم اوتی

از دیگر کاربردهای گیاه قشنگی می توان به درمان درد مفاصل اشاره کرد. اگر برای تسکین درد پا، زانو یا مچ دست دائما مسکن مصرف می کنید، بهتر است یک بار گیاه قشنگی را امتحان کنید. برای درمان درد مفاصل ریشه این گیاه را سوزانده و خاکستر آن را با سرکه مخلوط کنید. گذاشتن این ترکیب بر روی موضع درد، به مرور زمان مفصل ها را تقویت خواهد کرد. دمکرده سیموتی برای درمان روماتیسم مفصلی و کاهش ورم قسمت های مختلف بدن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

درمان خارش بدن با گیاه قشنگی

این گیاه دارویی در درمان خارش بدن نیز موثر است. اگر در قسمت هایی از بدن دچار خارش و التهاب هستید و درمانی برای آن موثر واقع نمی شود، می توانید از گیاه سیم اوتی استفاده کنید. به این منظور پنچ گرم از این گیاه را در 200cc آب بجوشانید و آن را بر روی قسمتی از پوست که احساس خارش می کنید بمالید.

خارش بدن

درمان طاسی سر با گیاه سیموتی

یکی از چالش هایی که اغلب خانم ها و آقایان در سنین مختلف با آن درگیر می شوند، ریزش موی سر است. درمان های شیمیایی مختلفی برای درمان ریزش و طاسی سر وجود دارد؛ اما اگر به دنبال یک درمان گیاهی هستید ما استفاده از گیاه سیم اوتی را پیشنهاد می کنیم. برای جلوگیری از ریزش مو با جوشانده این گیاه موهای خود را شستشو دهید. تکرار این عمل به مرور زمان موجب تقویت ریشه موها می شود.

درمان زونا با گیاه قشنگی

همان طور که می دانید زونا یک عفونت ویروسی است که در صورت عدم درمان به موقع می تواند بسیار دردناک شود. این عفونت منجر به ایجاد زخم ها و ضایعات دردناکی بر روی پوست می شود. برای درمان این بیماری باید دو گرم از گیاه سیموتی را در 200cc آب بجوشانید. برای شیرین تر کردن این ترکیب آن را با عسل مخلوط کنید.

دیگر خواص گیاه عشوت یا سیم اوتی

  • درمان طاسی سر (استفاده بصورت موضعی)
  • درمان دردهای مفصلی (از طریق سوزاندن ریشه گیاه سیم اوتی و مصرف موضعی)
  • درمان سوزاک (با مصرف جوشانده گیاه سیم اوتی)
  • درمان نقرس (مصرف جوشانده)
  • درمان سیاتیک ( از طریق ترکیب با سرکه و مصرف موضعی)
  • درمان چاقی (با مصرف دمنوش سیم اوتی)
  • درمان حساسیت و خارش پوست بدن (مصرف موضعی)
  • درمان سرفه و ناراحتی های تنفسی (با مصرف دمنوش سیم اوتی و غرغره کردن آن)
  • درمان و شستوی زرد زخم (با مصرف دمکرده سیم اوتی)
  • درمان ورم بدن (مصرف دمکرده سیم اوتی)
  • درمان زونا (مصرف روزانه 3 لیوان دمنوش سیم اوتی)
  • درمان یرقان (مصرف روزانه 3 فنجان دمنوش سیم اوتی)
  • درمان ناراحتی های کبدی (مصرف دکرده سیم اوتی قبل از وعده های غذایی)
  • درمان رماتیسم مزمن
  • سیم اوتی برای کیست تخمدان نیز درمان کننده ای موثر است.

روش مصرف گیاه دارویی سیم اوتی

گیاه سیم اوتی را می توان به روش خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار داد. دو روش برای مصرف خوراکی قشنگی یا سیم اوتی وجود دارد. روش اول جوشاندن و روش دوم دم کردن است. روش جوشاندن به این صورت است که مقدار مناسبی از گیاه را در یک قوری حاوی آب سرد بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از جوش آمدن اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر بماند و سپس از روی حرارت بردارید. بگذارید کمی از حرارت بیفتد و بعد مصرف کنید.

روش دیگر مصرف گیاه قشنگی به صورت دم کرده است. مقدار مناسبی از گیاه را به همراه آب جوش درون یک قوری بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند تا دم بکشد. برای مصارف موضعی می توان از جوشانده غلیظ این گیاه استفاده کرد. برای تهیه جوشانده می توان هم از قسمت های هوایی و هم ریشه گیاه استفاده کرد. معمولا از ریشه قشنگی برای درمان عفونت گلو استفاده می شود. برای تسکین خارش های بدن 5 گرم ساقه سیم اوتی را در 200 سی سی آب بجوشانید و محلول را روی محل خارش بمالید. برای درمان مشکلات کبدی 1 تا 2 گرم قسمت های هوایی گیاه را در 100 سی سی آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و قبل از غذا بنوشید. برای شیرین کردن این دمنوش می توانید از عسل طبیعی استفاده کنید.

عوارض مصرف قشنگی

مصرف دوز مناسبی از گیاه سیم اوتی، عوارض خاصی به دنبال ندارد. مصرف این گیاه برای زنان باردار ، مادران شیرده ، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممنوع است. استفاده بیش از حد از این گیاه منجر به اسهال و استفراغ می شود.

به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و دوز، روش مصرف و تداخل آن ها با دیگر مواد غذایی و داروها بسیار حائز اهمیت است. چنانچه به بیماری مبتلا هستید یا در شرایط خاصی به سر می برید، حتما پیش از مصرف روزانه گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان