خاصیت عجیب دارچین بر زیبایی پوست و مو

  سه شنبه، 25 آبان 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
خاصیت عجیب دارچین بر زیبایی پوست و مو
دارچین ادویه ای سرشار از آنتی اکسیدان است. بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از این مواد به صورت موضعی یا خوراکی به سلامت پوست کمک می کنند."در ادامه در این مطلب برای شما برخی از مهمترین خواص دارچین و تاثیر آن بر پوست و مو ارائه شده است. با ما همراه باشید."

از دارچین بواسطه خواص فراوان خود در محصولات مراقبت و زیبایی پوست نیز استفاده می شود.همچنین برخی افراد از آن به عنوان یکی از درمان های خانگی برای شفافیت پوست، بهبود آکنه و کاهش علائم پیری بکار می برند.دارچین یکی از عناصر مهم در سفت شدن و جلوگیری از پیری پوست است که میتوان آن را با مواد دیگر مثل ماست یا روغن زیتون یا ... ترکیب کرد و یک ماسک عالی برای صورت ساخت.لازم است بدانید: دو نوع اصلی از این ادویه وجود دارد: دارچین کاسیا که از نوع چینی است و دارچین سیلان که یک دارچین واقعی است و بو و مزه خوبی دارد. یکی از مهمترین ترکیباتی که در دارچین وجود دارد، سینامالدهید است که باعث مزه و بوی تند دارچین می شود.

روغن دارچین چیست؟

روغن دارچین به طور کلی دارای خواص: ضد باکتری، ضد قارچ، ضد دیابت و خواص آنتی اکسیدانی می باشد. این ویژگی ها توانسته بر خواص دارچین برای پوست نیز بیفزاید. روغن دارچین از پوست یا برگ های چندین نوع درخت از جمله درخت Cinnamomum verum و درخت Cinnamomum cassia گرفته می شود.بیشتر روغن دارچین موجود در بازار از درخت Cinnamomum cassia می باشد وکاسیا نامیده می شود. به دارچینی که از Cinnamomum verum می آید، سیلان می گویند. هر دو نوع از ترکیبات یکسانی مانند سینام و آلدئید و اوژنول تشکیل شده است. این عناصر باعث می شوند تا خواص روغن دارچین برای پوست و مو زیاد باشد؛ البته گاهی نوع سیلان را دارچین اصلی می نامند.

روغن دارچین

نحوه استفاده از روغن دارچین برای ماساژ

برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست می توان روغن دارچین را با یک روغن حامل مخلوط و برای ماساژ استفاده کرد. یک قطره روغن دارچین را با دو تا سه فنجان روغن حامل مانند روغن بادام مخلوط کرده و برای ماساژ یا مرطوب سازی پوست استفاده کنید.

خواص ضد باکتری روغن دارچین

تحقیقات نشان می دهد که بخشی از خواص دارچین برای پوست مدیون خاصیت ضد باکتریایی این روغن می باشد. روغن دارچین با باکتری های مقاومی که به سختی درمان می شوند مبارزه می کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که ترکیبات موجود در روغن دارچین دارای اثر ضد میکروبی علیه باکتری سودوموناس آئروژینوزا می باشد،

خواص دارچین برای پوست

از مزیت های دارچین خاصیت گرم بودن آن است که باعث برطرف کردن انواع بیماری ها می شود و بدن فرد را در برابر بیماری ها مقاوم می کند. خواص دارچین برای پوست و مو نیز شگفت انگیز بوده و همگان را شیفته این ترکیب جادویی کرده است به طوری که همگان اقدام به تهیه انواع ماسک دارچین حتی به صورت دست ساز کرده اند و این ترکیب را با ترکیبات دیگر مانند عسل استفاده می کنند. هم چنین استفاده از روغن دارچین نیز مرسوم بوده و از آن برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست و مو استفاده می شود. خواص بسیاری از مواد طبیعی برای پوست اثبات شده و مفید می باشد اما در این میان خواص دارچین برای پوست بسیار مورد توجه قرار گرفته و طی تحقیقات به عمل آمده برای بسیاری از مشکلات پوستی مفید شناخته شده است. دارچین سرشار از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منگنز، فیبر، روی، مس و ویتامین های B، C، K می باشد. که این ترکیبات در به وجود آمدن خواص دارچین برای پوست موثر بوده اند.

ویتامین های موجود در دارچین برای سلامت پوست ومو

اثر ویتامین های موجود در دارچین موجب شده تا خواص دارچین برای پوست زیاد باشد. ویتامین سی یکی از این ویتامین ها می باشد که تاثیر مثبت آن بر روی پوست بر کسی پوشیده نیست. این ویتامین علاوه بر آن که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد می تواند در جذب آهن در بدن و کمک به رفع کم خونی مفید باشد. بدین ترتیب به سلامت و شادابی پوست و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

ویتامین دیگری که هر چند به میزان جزیی ولی در دارچین موجود است ویتامین B می باشد این ویتامین نیز نقش موثری در سلامت پوست بازی می کند. و برای بهبود و صحت عملکرد سلول ها بسیار مفید می باشد. این ویتامین نقش مهمی در جوان ماندن پوست ایفا می کند. همه ویتامین های موجود در دارچین، بر خواص دارچین برای پوست می افزاید.

خواص آنتی اکسیدانی دارچین بر پوست

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به خاطر وجود آنتی اکسیدان های زیاد یکی از خواص دارچین برای پوست از بین بردن رادیکال های آزاد می باشد. رادیکال های آزاد گونه های بسیار فعالی هستند که به دلیل حضور یک الکترون فعال آزاد تمایل زیادی به واکنش با دیگر مواد دارند و اغلب این خاصیتشان مشکل به بار می آورد و به همین دلیل رادیکال های آزاد عامل بسیاری از سرطان ها و مشکلات پوستی می باشند.آنتی اکسیدان ها با این رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثر آن ها را خنثی می کنند و باعث می شوند آسیب به سلول ها کمتر وارد شود. دارچین سرشار از ترکیبات پلی فنولی بوده که آنتی اکسیدان های قوی هستند. تمام خواص دارچین برای پوست به ویژه خواص آنتی اکسیدانی آن مدیون حضور این ترکیبات می باشد.

صورت صاف و ناصاف

خواص ضد التهابی دارچین بر پوست

شاید شما نیز دچار التهابات پوستی شده باشید و این موضوع موجب آزرده شدن شما شده باشد. التهاب به مجموع علائم قرمزی، خارش و درد در بدن گفته می شود که به دلایل گوناگون مانند حساسیت به ماده ای خاص در بدن اتفاق می افتد. ممکن است التهاب بسیار آزاردهنده باشد ولی گاهی نیز درد و رنج کمتری را برای فرد ایجاد می کند. اما در هر حالت باید بدانید که التهاب به مرور زمان می تواند مشکلات جدی تری را به دنبال داشته باشد.هنگامی که التهاب در بدن باقی می ماند به دلیل فعالیت بالای سیستم ایمنی بدن در موضع التهاب این امکان فراهم می شود تا مشکلات حاد تری مانند انواع سرطان ها به سراغ بدن بیایند. اما نگران نباشید زیرا یکی از خواص ضد التهابی دارچین برای پوست ضد التهاب بودن دارچین می باشد و این ترکیب قادر است التهاب را در مراحل اولیه سرکوب کند.

خواص ضد پیری دارچین بر پوست

دارچین توانایی کلاژن سازی پوست را افزایش می دهد. کلاژن یکی از مهم ترین پروتئین های موجود در پوست است که باعث حفظ خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری پوست می شود از این رو باعث می شود تا پوست شاداب به نظر برسد و اثرات پیری در آن کمتر مشاهده شود. از آنجایی که بعد از سن ۲۵ سالگی تولید کلاژن پوست رو به کاهش میرود بهره بردن از این خواص دارچین برای پوست می تواند از بروز علائم پیری در پوست جلوگیری کند. اما خواص دارچین برای پوست در از بین بردن علائم پیری پوست مربوط به خاصیت آبرسانی قوی دارچین نیز می باشد زیرا این ماده رطوبت پوست را نیز به حد کافی تامین می کند.

خواص دارچین در درمان آکنه

خاصیت ضد قارچی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتری دارچین آن را در برابر آکنه و لکه های پوستی مفید می کند. دارچین همچنین با خشک کردن پوست و حمایت از جریان خون می تواند به از بین بردن آکنه کمک کند.

خواص دارچین برای رطوبت رسانی به پوست

دارچین جریان خون به سطح پوست را بهبود می بخشد و درنتیجه پوست مرطوب می شود. برای این کار از مخلوطی از 3 قطره روغن ضروری دارچین و چند قاشق غذاخوری ژله روغن یا روغن زیتون استفاده کنید. برای جلوگیری از احساس سوزش، این مخلوط را از چشم دور نگه دارید. این مخلوط می تواند جایگزینی عالی برای براق شدن لب شما باشد. همچنین می توانید هرگونه براقیت منظم لب را بر روی لب خود بمالید و به آرامی نوعی دارچین را در بالای آن قرار دهید.

چوب دارچین

خواص دارچین برای درمان خشکی پوست

دارچین به از بین بردن سلول های مرده پوست و بازگرداندن نرمی پوست کمک می کند. برای مبارزه با پوست خشک، می توانید با ترکیب نمک، روغن زیتون، روغن بادام، عسل و دارچین زمینی یک اسکراب درست کنید. این ترکیب را مستقیماً بر روی پوست خود برای درمان روی پوست خود در خانه بمالید.

خواص دارچین برای درمان اگزما

اگزما شرایطی است که در آن پوست ملتهب و تحریک می شود. چنین شرایط پوستی لکه هایی با رنگ روشن باقی می گذارد. دارچین می تواند اگزما را در شخص بهبود دهد.

خواص دارچین برای تقویت کردن پوست

دارچین به لطف خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد در تقویت پوست صورت به شما کمک می کند. برای استفاده از این ماسک برای تقویت پوست مراحل زیر را انجام دهید:موز، دارچین، ماست و آب لیمو را مخلوط کنید و آن را به یک خمیر یکنواخت تبدیل کنید. قبل از شستشو با آب ولرم، روی صورت خود بمالید و 15 دقیقه بگذارید تا خواص ماسک جذب پوست شما شود.

افزایش گردش خون پوست با دارچین

یکی از خواص دارچین برای مو این است که دارچین باعث می شود تا گردش خون در اطراف پوست سر زیاد شود و بدین ترتیب مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول های مو بیشتر برسد و مو تغذیه بیشتری داشته باشد و در پی آن ریشه مو تقویت شده و ریزش مو اتفاق نمی افتد، همچنین رشد مو نیز با بهره بردن از مواد مغذی در خون بیشتر می شود.هنگامی که از دارچین برای مو خود استفاده می کنید ممکن است در دقایق اولیه بعد از مصرف دارچین کمی سوزش را در پوست سر خود احساس کنید که این نشانه افزایش اولیه گردش خون در ناحیه مورد نظر می باشد.

خواص ضد میکروبی دارچین بر پوست و مو

این ماده در توقف رشد بسیاری از باکتری ها نقش مهمی ایفا می کند. همچنین از عفونت های قارچی نیز جلوگیری به عمل می آورد. مجموع این مزایای دارچین علاوه بر کمک به خواص دارچین برای پوست در بهبود سلامت مو نیز موثر می باشد. زیرا پوست سر را از انواع عفونت قارچی و باکتریایی محفوظ می کند و با از بین بردن شوره سر باعث می شود مو استحکام بیشتری داشته باشد.

انواع چهره ها

روشن کردن رنگ مو با دارچین

شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد روش ها و رنگ های شیمیایی مضر را برای تغییر رنگ مو خود امتحان کرده باشید این ترکیبات اغلب باعث شکسته شدن خشک شدن و ریزش مو شدید در افراد می شوند. اما جالب است بدانید دارچین نیز این کار را با صرف هزینه کمتر خطر و آسیب کمتر برای مو انجام می دهد.دارچین هیچ ضرری برای مو نداشته و حتی مو را بعد از تغییر رنگ روشن و نرم نیز می کند.

مضرات دارچین برای پوست

  • اولین راهکار برای جلوگیری از مضرات دارچین برای پوست این است که در صورتی که از روغن دارچین استفاده می کنید این روغن را با روغنی دیگر مخلوط و استفاده کنید و حتی الامکان از مالیدن روغن به صورت مستقیم به پوست خود داری کنید.
  • یکی دیگر از راه های جلوگیری از مضرات دارچین برای پوست در استفاده از انواع ماسک مو و ماسک صورت این است که مقداری از ماسک دست سازی را که ساخته اید به قسمت داخلی بازوی خود بزنید و کمی به آن زمان دهید در صورتی که نشانه ای از خارش و سوزش و التهاب روی پوست خود احساس کردید این نشانه خطر و نشانه از حساسیت شما به دارچین است و استفاده آن برای شما توصیه نمی شود.

دارچین و تداخلات دارویی

هر چند راجع به خواص بی نظیر دارچین صحبت های زیادی انجام دادیم اما بهتر است به تداخلات دارویی دارچین به صورت کلی توجه داشته باشید به ویژه اگر از بیماری دیابت رنج می برید، قبل از استفاده از روغن دارچین با پزشک خود صحبت کنید. زیرا رایحه درمانی با دارچین ممکن است با سایر داروهایی که برای کنترل قند خون استفاده می کنید تداخل داشته باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه