خواص میوه انجیر برای سلامتی بدن

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص میوه انجیر برای سلامتی بدن
انجیر یک میوه‌ی منحصربه‌فرد بوده که شکل آن شبیه به قطره‌ی اشک است. این میوه صدها هسته‌ی کوچک دارد و پوست بنفش یا سبز آن قابل خوردن است. گوشت انجیر صورتی رنگ بوده و مزه‌ی آن نسبتا شیرین است. انجیر و برگ آن مواد مغذی فراوان و خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند.

انجیر به عنوان میوه ای که هم خوشمزه است و هم مغذی، قرن هاست که در سراسر جهان محبوب است. مطالعات اخیر درباره ی خواص انجیر نشان داده اند که انجیر در درمان بسیاری از مشکلات پزشکی، از دیابت گرفته تا اگزما، مفید است. بنابراین بهتر است انواع انجیر را به فهرست خریدتان اضافه کنید. همراه ما باشید، می خواهیم شما را با خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی آشنا کنیم.

انجیر میوه ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است.برای درمان بسیاری از بیماریها کاربرد دارد ،از منظر قرآن و اطبای قدیمی نیز به عنوان بهترین میوه همراه زیتون یاد شده است.

خواص انجیرانجیر ،یکی از قدیمی ترین میوه های مصرف شده توسط انسان است به طوریکه براساس افسانه های کهن برخی از محققان حتی معتقدند که میوه ممنوعه ای که توسط حوا کشف شد، انجیر بود و نه یک سیب ولی این تنها چیز عجیب در مورد میوه انجیر نیست چرا که خواص وفواید آن خود چنانچه در ادامه این بخش خواهید خواند شگفت انگیز است.آیا می دانید که انجیر میوه مورد علاقه کلئوپاترا بوده است؟ تعجب میکنید که چه چیزی در مورد آن بسیار ویژه است؟ از کجا شروع کنیم؟

انواع میوه انجیر

پنج گونه مشترک از انجیر وجود دارد، هر نوع، طعم و شیرینی خاصی دارد و انواع این میوه شامل:

1. انجیر سیاه

این انجیر پوستی سیاه و داخل صورتی رنگ است. آنها فوق العاده شیرین هستند. برای خوردن به عنوان یک دسر و یا مخلوط کردن در کیک یا دستور العمل کوکی برای افزایش طعم مناسب هستند.

2. انجیر کادوتا- Kadotas

گوشت بنفش رنگ و پوستی سبز رنگ دارند. آنها در میان تمام گونه های انجیر کمترین شیرینی را دارند.

3. کالیمیرنا - انجیر Calimyrna

در خارج سبز مایل به زرد است و داخل آن، کهربایی است. آنها در مقایسه با انواع دیگری از انجیر بزرگتر هستند و عطر و طعم منحصر به فرد و قوی دارند.

4. انجیر ترکی قهوه ای

انجیر ترکی دارای پوست بنفش و گوشت قرمز است. عطر و طعم آنها ملایم و شیرین تر از انواع دیگر انجیرها است. آنها را در سالاد مصرف می کنند.

5. آدریاتیک - انجیر Adriatic

دارای پوست سبز روشن هستند و در داخل آن صورتی است. آنها نیز به عنوان انجیر سفید نامیده می شوند زیرا بسیار سبک هستند. آنها بسیار شیرین هستند و می توانند به عنوان یک دسر ساده میوه مصرف شود.

ارزش غذایی انجیر

انجیرها که به خاطر طعم شیرین، ملایم و کاربردهای متعددشان مورد توجه قرار گرفته اند، جزو خوراکی های کم کالری و فاقد چربی اند. یک عدد انجیر بزرگ تازه فقط ۴۷ کالری دارد. اگر می خواهید وزن کم کنید، مصرف انجیر (در حد اعتدال) جایگزین مناسبی برای میان وعده های ناسالم است.ارزش غذایی انجیر تازه و انجیر خشک متفاوت است. محتوای تغذیه ای ۱۰۰ گرم انجیر تازه عبارت است از:

  • ۷۴ کالری؛
  • ۱۹ گرم کربوهیدرات؛
  • ۰,۷ گرم پروتئین؛
  • ۰,۳ گرم چربی؛
  • ۳ گرم فیبر؛
  • ۲۳۲ میلی گرم پتاسیم (۷ درصد DV یا ارزش روزانه)؛
  • ۰,۱ میلی گرم منگنز (۶ درصد DV)؛
  • ۴,۷ میکروگرم ویتامین کا (۶ درصد DV)؛
  • ۰,۱ میلی گرم ویتامین ب۶ (۶ درصد DV)؛
  • ۱۷ میلی گرم منیزیم (۴ درصد DV)؛
  • ۳۵ میلی گرم کلسیم (۴ درصد DV)؛
  • ۰,۱ میلی گرم تیامین (۴ درصد DV)؛
  • ۱۴۲ واحد ویتامین آ (۳ درصد DV)؛
  • ۲ میلی گرم ویتامین سی (۳ درصد DV).

ارزش غذایی انجیرخشک بیشتر از انجیر تازه است. محتوای تغذیه ای ۱۰۰ گرم انجیر خشک عبارت است از:

  • ۲۴۹ کالری؛
  • ۶۳,۹ گرم کربوهیدرات؛
  • ۳,۳ گرم پروتئین؛
  • ۰,۹ گرم چربی؛
  • ۹,۸ گرم فیبر؛
  • ۰,۵ میلی گرم منگنز (۲۶ درصد DV)؛
  • ۱۵,۶ میکروگرم ویتامین کا (۱۹ درصد DV)؛
  • ۶۸ میلی گرم پتاسیم (۱۹ درصد DV)؛
  • ۶۸ میلی گرم منیزیم (۱۷ درصد DV)؛
  • ۱۶۲ میلی گرم کلسیم (۱۶ درصد DV)؛
  • ۰,۳ میلی گرم مس (۱۴ درصد DV)؛
  • ۲ میلی گرم آهن (۱۱ درصد DV)؛
  • ۶۷ میلی گرم فسفر (۷ درصد DV)؛
  • ۰,۱ میلی گرم ویتامین ب۶ (۶ درصد DV)؛
  • ۰,۱ میلی گرم ریبوفلاوین (۵ درصد DV)؛
  • ۰,۵ میلی گرم زینک (۴ درصد DV).

انجیر یکی از غنی ترین منابع گیاهی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، ازجمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • ویتامین های گروه B
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • زینک
  • مس
  • منگنز
  • آهن

مواد معدنی و ویتامین های سرشار موجود در انجیر، به تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه تان است.

خواص انجیر برای سلامتی

انجیر ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد و سلامتی بدن را به روش های مختلف بهبود می بخشد. می توانید انجیر را به عنوان یک میان وعده ی سالم و مقوی نوش جان کرده یا با آن خوردنی های مختلفی درست کنید تا از فواید آن بهره مند شوید. در ادامه تعدادی از مهم ترین خواص انجیر برای سلامتی بدن را بررسی کرده ایم.

۱ . سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است

انجیر به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد، سلامتی بدن را بهبود می بخشد. اکسیداسیون تقریبا تمام بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و با بیماری های مختلف مثل پیری زودرس و سرطان ارتباط دارد. مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مثل انجیر به مبارزه با عارضه های ذکر شده کمک می کنند.

بعضی از انواع انجیرها آنتی اکسیدان بیشتری دارند؛ با این حال تمام انواع این میوه ی تابستانی سرشار از پلی فنول های مختلف هستند و می توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند. مطالعات همچنین نشان می دهند که انجیر خشک شده منبع بهتری از ترکیبات پلی فنولی محسوب می شود و فعالیت آنتی اکسیدانی آن بیشتر از انجیر خام است.

۲. خواص ضدسرطانی دارد

به طور سنتی از انجیر برای درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان استفاده می شود. یک مطالعه در دانشگاه چین نشان داد بعضی از ترکیبات موجود در انجیر به از بین بردن پوشش سلول های سرطانی مختلف کمک می کنند. اگرچه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما محققان به این نتیجه رسیده اند که انجیر به دلیل دارا بودن ترکیبات بیواکتیو می تواند با بیماری های مختلف مبارزه کند.

۳. بیماری های رایج را درمان می کند

هزاران سال است که انجیر برای درمان طیف وسیعی از بیماری های رایج مورد استفاده قرار می گیرد.می توان بیش از ۴۰ نوع از بیماری های گوارشی، تنفسی و… را با انجیر درمان کرد. مطالعات نشان داده اند که انجیر یک میوه ی مفید برای درمان آنمی، سرطان، دیابت، بیماری کبدی، اختلالات پوستی، عفونت های دستگاه ادراری و… به شمار می رود.

۴. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد

انجیر می تواند به عنوان یک ترکیب ضدباکتری و ضدقارچ عمل کند. بررسی انجام شده در دانشگاه مالزی نشان داد که عصاره ی انجیر می تواند با باکتری ها، قارچ ها و میکروب های مختلف مبارزه کند. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که انجیر می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. به همین علت است که این میوه یک ماده ی غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. انجیر برای مبارزه با بیماری های رایج گزینه ی خوبی است .

۵. منبع عالی پتاسیم، فیبر و مواد مغذی دیگر محسوب می شود

پتاسیم و فیبر دو ترکیب حیاتی در رژیم غذایی هستند که بسیاری از افراد آن ها را به اندازه ی کافی دریافت نمی کنند. انجیر چه خشک باشد چه خام، فیبر بالایی دارد؛ به طوریکه حدود ۷ تا ۱۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به این ماده ی معدنی را برطرف می کند.

می توانید با خوردن انجیر، با سطح پایین پتاسیم مبارزه کنید. فیبر به سیستم ایمنی بدن کمک می کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد و به دلیل ایجاد احساس سیری، در کاهش وزن مفید است.

پتاسیم در تمام سلول های بدن یافت می شود و به بدن کمک می کند درست عمل کند. انجیر خشک منبع عالی منگنز، منیزیم و کلسیم محسوب می شود که بسیاری از ما آن ها را به اندازه ی کافی دریافت نمی کنیم. می توانید انجیر را به عنوان یک میان وعده ی کم کالری نوش جان کنید.

۶. سلامت قلبی و عروقی را بهبود می بخشد

انجیر ممکن است فشار خون و سطح چربی خون را بهبود ببخشد که این موضوع می تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده اند که مصرف انجیر منجر به بهبود سطح کلسترول کلی، کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسیرید می شود.

علاوه بر این یک مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره ی انجیر فشار خون را در موش هایی که فشار خونشان در سطح معمولی و بالا بود، کاهش داد. با این وجود محققان در یک مطالعه ی ۵ هفته ای روی ۸۳ فرد که سطح کلسترول بد خونشان بالا بود به این نتیجه رسیدند افرادی که هر روز ۱۴ عدد انجیر خشک (۱۲۰ گرم) مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل هیچ تغییری را در سطح چربی خون خود تجربه نکردند. برای فهم بهتر رابطه ی بین انجیر و سلامت قلب به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان