خواص روغن گردو و کاربردهای آن

  یکشنبه، 19 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص روغن گردو و کاربردهای آن
گردو ، میوه سنگی تک دانه ای در مناطقی از آسیای میانه و منطقه مدیترانه سرچشمه گرفته است. گردو حاوی چربی های امگا 3 ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها ، استرول های گیاهی ، منیزیم ، مس ، ویتامین های A ، D و غیره است.

دو نوع روغن گردو وجود دارد که از نظر تجاری در دسترس هستند ، سرد شده و تصفیه شده. روغن گردو ارگانیک با فشرده سرد از اکثر مواد مغذی تشکیل شده است که برای سلامتی ما مهم هستند و از این رو گران هستند. از طرف دیگر روغن تصفیه شده از نظر مواد مغذی اساسی کم است و معمولاً در زیبایی و هنر استفاده می شود.این روغن به دلیل داشتن مواد معدنی و مواد مغذی از چندین ویژگی تقویت کننده سلامتی تشکیل شده است. چند فواید استفاده از روغن گردو شامل موارد زیر است:روغن گردو عمدتاً از اسیدهای چرب اشباع نشده (72٪ از چربیهای كل) ، به ویژه اسید آلفا لینولنیك (14٪) و اسید لینولئیك (58٪) ، اسید اولئیك (13٪) و چربیهای اشباع (9٪) تشکیل شده است.مصرف روغن گردو ممکن است به سلامت قلب ، کاهش قند خون و اثرات ضد سرطان کمک کند. فواید گردو و روغن گردو در سلامتی مشابه است: سرشار از فیتون ها ، منبع عالی سلنیوم ، فسفر ، منیزیم ، روی ، آهن و کلسیم و داشتن مقدار زیادی ویتامین های B-1 ، B-2 و B-3 به همراه با ویتامین E و نیاسین .

خواص روغن گردو و کاربردهای آن

کسانی که از روغن گردو استفاده می کنند، معمولا دچار پسوریازیس، اگزما، آفتاب سوختگی، پیری زودرس، ضعف سیستم ایمنی، چاقی، ریزش مو، شوره سر، چین و چروک، فشار خون بالا، استرس، اضطراب و دیابت هستند یا درمعرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. روغن گردو دارای چربی های تک اشباع نشده (monounsaturated) و چنداشباع نشده (polyunsaturated)، به ویژه لینولئیک (linoleic)، گاما لینولنیک (gamma-linolenic) و اسیدهای اولئیک (oleic acids) است. بسیاری از این چربی ها به صورت ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عمل می کنند و از انواع خوب چربی به شمار می روند، زیرا به سرعت به انرژی تبدیل می شوند و اثرات مفید فراوانی دارند.

۲. جلوگیری از ریزش مو و برطرف کردن شوره سر

روغن گردو حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم است. ثابت شده است که پتاسیم موجب افزایش رشد موها می شود، تولید سلول های جدید را تحریک می کند و برای سلامت فولیکول های مو مفید است. وقتی از پتاسیم به صورت موضعی روی پوست سر استفاده می شود، به بهبود جریان خون به فولیکول های مو کمک می کند. در بسیاری از موارد، ریزش مو ناشی از نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن کافی به فولیکول های موست که درنهایت منجربه مرگ یا غیرفعال شدن (dormancy) آنها می شود. خواص آب رسانی به مو و مرطوب کنندگی پوست (که به دلیل وجود ویتامین E و محتوای چربی آن است) و ضدباکتریایی روغن گردو نیز در جلوگیری از مشکلاتی در پوست سر که محیط نامناسبی را برای رشد مو ایجاد می کنند، مؤثر است و موجب جلوگیری از ریزش موی زودرس می شود.

با ماساژ دادن این روغن روی پوست سر (معمولا همراه با سایر روغن های اسانسی، زیرا روغن گردو روغن حامل فوق العاده ای است) می توانید پوست سر خود را مرطوب کنید و عفونت های گوناگون موجود در آن را برطرف کنید. همچنین استفاده از این روغن به شما کمک می کند که تمام نشانه های شوره ی سر را برطرف کنید و از شر پوسته ها و تکه های زشت و ناخوشایند شوره روی شانه های تان خلاص شوید.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک و مراقبت از پوست

از مهمترین خواص روغن گردو می توان به مراقبت از پوست و مو اشاره کرد. آیا تابه حال به این مسئله فکر کرده اید که چه عاملی باعث ایجاد چین و چروک می شود؟ در بیشتر موارد چین وچروک به دلیل کاهش طبیعی (یا غیرطبیعی) میزان پروتئین های کلاژن و الاستین موجود در پوست ایجاد می شود.

پروتئین های کلاژن و الاستین عامل ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست هستند و باعث می شوند که پوست پس از کشیده شدن، دوباره به شکل طبیعی خود برگردد. با بالا رفتن سن میزان این پروتئین ها در پوست کاهش می یابد و پوست دچار چین وچروک و افتادگی می شود. روغن گردو سرشار از ویتامین E است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی تغذیه رسان پوست است و از تخریب بیش ازحد ذخایر کلاژن و الاستین پوست جلوگیری می کند. علاوه برآن، روغن گردو پوست را هیدراته نگه می دارد و موجب کاهش ترک و احتمال ورود عفونت به پوست و ایجاد تخریب های ساختاری می شود.

به طور کلی ۳ بخش مهم روغن گردو به محافظت از پوست کمک می کند: عناصر ضدباکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی. آنتی اکسیدان ها بروز خطوط و چین و چروک های پوستی را کاهش می دهند و موجب می شوند جوان تر به نظر برسید. ترکیبات ضدباکتریایی به محاظت از پوست شما دربرابر پاتوژن های پوست کمک می کنند. پاتوژن های پوست، باکتری، ویروس یا میکروارگانیسم های دیگری هستند که می توانند باعث بیماری شوند و همواره به بزرگ ترین و بی حفاظ ترین ارگان بدن، یعنی پوست حمله می کنند. طبیعت ضدالتهابی روغن گردو نیز در تسکین بیماری های مزمنی مانند اگزما و پسوریازیس و همچنین موارد حاد التهاب یا واکنش های آلرژیک مؤثر است.

جوان سازی پوست صورت

روغن گردو یک روش طبیعی برای کاهش چروک پوست صورت می باشد و مصرف منظم آن می تواند باعث جوانسازی پوست صورت شود.

درمان اگزما و پسوریازیس

مصرف خوراکی و موضعی روغن گردو می تواند به درمان بیماری های پوستی اگزما و پسوریازیس کمک کند.شما می توانید روغن گردو را به صورت موضعی بر روی پوست بمالید یا می توانید آن را به سالاد خود اضافه کنید و یا مقداری روغن گردو را به آب وان حمام اضافه کنید.

درمان سیاهی دور چشم

روغن گردو برای درمان سیاهی دور چشم مفید می باشد. هر روز مقداری روغن گردو را به آرامی زیر چشم ماساژ دهید تا به رفع سیاهی دور چشم کمک کند.

ماساژ با روغن گردو

ماساژ با روغن گردو می تواند برای درمان پوست خشک و رفع چروک پوست صورت مفید باشد.مقداری روغن گردو را به صورت حرکات دایره ای ملایم بر روی پوست بمالید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

درمان شوره سر

روغن گردو پوست را ضد عفونی کرده و برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر و درمان شوره سر مفید می باشد.

تقویت و افزایش رشد مو

روغن گردو مقادیر بالایی پتاسیم دارد که باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان