خواص و مواد مغذی گوشت شتر بر بدن چیست؟

  شنبه، 30 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص و مواد مغذی گوشت شتر بر بدن چیست؟
گوشت شتر کم‌سن که بین یک تا ۳ ساله هستند از جهت مزه، طعم و نرمی شبیه گوشت گوساله است. اما آنچه باعث شده این گوشت دیرپز به نظر آيد، استفاده از گوشت شتر پیر است.

امروزه بسیاری از شهرنشینان به علت عادت نداشتن به مصرف گوشت شتر از خوردن آن اجتناب می کنند. برخی نیز بر این باورند که این گوشت سفت و دیرپز بوده و ارزش غذایی ندارد. حال پرسش اینجاست، ارزش غذایی گوشت شتر چه میزان است؟

گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام های اهلی مقداری تفاوت دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است.

مقدار ویتامین "ب کمپلکس" و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم آن بسیار زیاد است. اما باید افزود که نسبت آهن و روی آن کمتر از گوشت سایر دام های اهلی است و نسبت کلسیم این گوشت در عضلات ران آن زیادتر است.

مهمترین خواص و مواد مغذی گوشت شتر

اگر تا به حال گوشت شتر تهیه کرده باشید به این موضوع پی خواهید برد که طعم گوشت شتر با سنین پایین یعنی تا سه سال طعمی مانند گوشت گوساله را به همراه دارد. از آن برای تهیه بسیار از غذاهایی که با گوشت گوساله تهیه می شوند می توان استفاده کرد و از خواص فوق العاده آن بهره مند شد. کمی مزه این نوع گوشت به شیرینی می زند.نکته ای که لازم است در مورد این گوشت قرمز در نظر داشت این است که نسبت به سایر انواع گوشت، زمان بیشتری برای طبخ نیاز دارد. با این حال نباید آنرا از سبد غذایی حذف کرد و لازم است گاهی برای تنوع غذایی آنرا استفاده کنیم.

ویتامین ها و مواد مغذی متعددی در گوشت شتر وجود دارد که امروزه سبب شده است نسبت به سابق بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. از جمله آنها می توان به انواع ویتامین ب، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سدیم اشاره کرد. در ادامه به خواص برآمده از این مواد مغذی و ویتامین ها خواهیم پرداخت.

خواص گوشت شتر برای سلامت استخوان ها

در ترکیبات این گوشت لذیذ، فسفر و کلسیم وجود دارد. این دو ماده مغذی برای سلامت استوخان ها و پیشگیری از بروز مشکلاتی از جمله پوکی استخوان، بهبود التهاب مفصل و سایر مشکلات وارد شده بر آنها موثر خواهد بود. بهتر است افرادی که از درد پا، درد کمر و دردهای رماتیسمی رنج می برند گوشت شتر را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

افزایش انرژی بدن با بهره از خواص گوشت شتر

گوشت شتر سرشار از انواع مواد مغذی از جمله پروتئین است. بهترین راه برای تامین انرژی مورد نیاز بدن استفاده از عصاره گوشت شتر در سوپ و انواع مواد غذایی است. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که این انرژی ناشی از چربی موجود در گوشت نیست زیرا مقدار بسیار کم و ناچیزی چربی د ترکیبات گوشت شتر وجود دارد.

خواص گوشت شتر برای ورزشکاران

از آنجایی که انجام بسیاری از فعالیت های بدنی نیاز به انواع ویتامین ها و مواد مغذی دارد، باید از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کرد. نگرانی بسیار از ورزشکاران به ویژه بدنسازان تامین پروتئین برای عضله سازی است که با استفاده متعادل از خواص گوشت شتر می توانند این نیاز را برطرف سازند.

بهبود علائم کم خونی با خواص گوشت شتر

این گوشت سرشار از آهن است و مصرف آن در تولید هموگلوبین نقش به سزایی را به همراه خواهد داشت. برای درمان کم خونی و پیشگیری از ابتلا به آن بهتر است انواع گوشت قرمز از جمله گوشت شتر در رژیم غذایی روزانه مصرف شود.

ترکیبات شیمیایی موجود در 100 گرم گوشت شتر

  • PH : به میزان 5.8
  • اسیدهای چرب : 0.23 درصد
  • کلسترول : 61 درصد
  • کلسیم : 0.62
  • فسفر : 0.56
  • منیزیم : 23.6 درصد
  • سدیم : 70 درصد
  • روی : 3.9 درصد
  • آهن : 7.1 درصد
  • مس : 2.1 درصد
  • ویتامین B : به میزان 0.12 درصد
  • ویتامین B2 : به میزان 0.18 درصد
  • ویتامین B6 : به میزان 0.25 درصد
  • ویتامین E : به میزان 0.70 درصد

خواص گوشت شتر در بارداری و شیردهی

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید خواص گوشت شتر برای سلامت بدن بسیار زیاد است مصرف این گوشت در دوران بارداری و شیردهی نیز می تواند مفید باشد. روی موجود در گوشت شتر از اختلالات در رشد جنین جلوگیری می کند و همچنین کالری موجود در گوشت شتر باعث بالا رفتن استقامت بدنی می شود بنابراین بهتر است زنان باردار و شیرده این گوشت را در این دوران از رندگی خود مصرف کنند.

کوهان شتر دارای چربی بسیار زیادی است بنابراین افراد با چربی خون بالا باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند. در این مطلب از خواص پروتئین ها با انواع خواص گوشت شتر و فواید درمانی شگفت انگیز آن آشنا شدید شما می توانید با قرار دادن گوشت شتر در برنامه غذایی خود از فواید بیشمار و بی نظیر آن بهره مند شوید.

ارزش غذایی گوشت شتر

اگر 1 کیلوگرم گوشت شتر مصرف کنیم، مواد مغذی موجود در آن به این شرح است.

  • کالری :1000
  • کربوهیدرات:0٪
  • چربی :9 گرم
  • پروتئین :213 گرم

ارزش غذایی موجود در گوشت شتر کمی بیشتر از سایر گوشت هاست و در این بین گوشت شتر جوان بهتر است ، بنابراین باید در سراسر جهان در کنار گوسفند، بز و گوشت گاو به بازار عرضه شود. علاوه بر این، گوشت شتر برای بسیاری از بیماری های مهلک از جمله فشار خون، بیماری قلبی و سرطان اثرات درمانی زیادی دارد، بنابراین باید بدون توجه به ارزش های فرهنگی آن، بیشتر در زندگی روزانه ما استفاده شود.

مضرات گوشت شتر

در بین اجزای شتر، کوهان آن دارای چربی زیادی می باشد به همین علت مصرف آن برای افراد دارای امراض قلبی و عروقی و کهنسال توصیه نمی گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان