خواص دمنوش ها بر سیستم ایمنی

  پنجشنبه، 06 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص دمنوش ها بر سیستم ایمنی
سیستم ایمنی بدن از ارگان ها ، سلول ها ، بافت ها و پروتئین ها تشکیل شده است. اینها با هم ، فرآیندهای بدنی را انجام می دهند که با عوامل بیماری زا مبارزه می کنند، یعنی ویروس ها، باکتری های خارجی که باعث عفونت یا بیماری می شوند.در روزهای شیوع همه گیری کرونا برای تقویت ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید مصرف مایعات بیشتر شود.

گیاهانی مانند آویشن، دارچین، سیاهدانه، زردچوبه، مرزنجوش، گل گاوزبان، زعفران، هل، بادرنجبویه، رزماری و بابونه در کنار سبزیجاتی مانند چغندر، کدوحلوایی، کلم قمی، کدوسبز، کرفس، هویج، زردک، نعنا، پونه، نخود سبز و انجیر خیسانده در آب، شیره انگور، برگه زردآلو، آناناس، سیب و آب آن در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و مؤثر هستند.

توصیه می کنیم که بهترین دمنوش ها برای تقویت سیستم تنفسی را بشناسید تا بتوانید هم در صورت ابتلا به حساسیت پاییزی و هم در صورت ابتلا به کرونا از آن ها استفاده کنید.

خواص دمنوش ها بر سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن از ارگان ها ، سلول ها ، بافت ها و پروتئین ها تشکیل شده است. اینها با هم ، فرآیندهای بدنی را انجام می دهند که با عوامل بیماری زا مبارزه می کنند ، یعنی ویروس ها ، باکتری های خارجی که باعث عفونت یا بیماری می شوند.

دمنوش شیرین بیان

از زمان های قدیم ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری های مختلفی از جمله آسم و آلرژی مورد استفاده قرار می گرفته است. شما هم می توانید این روزها از دمنوش شیرین بیان برای بهبود سیستم تنفسی در شرایط شیوع کرونا کمک بگیرید. ریشه این گیاه با افزایش عمل ضد ویروسی به نام اینترفرون در بدن باعث جلوگیری از انواع عفونت ها از جمله عفونت های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

مصرف روزانه بیش از یک فنجان دمنوش شیرین بیان می تواند عوارضی برای بدن در پی داشته باشد. برای تهیه دمنوش شیرین بیان بهتر است که مقداری از ریشه شیرین بیان را داخل آب جوش بریزید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا دمنوش شما آماده مصرف شود.

فوایددمنوش نعنا

چای نعناع جزو بهترین دمنوش هایی است که می توانید برای درمان مشکلات مختلف جسمی از جمله نفخ، خستگی و درد های عضلانی استفاده کنید. با مزاج گرم و خشک به صورت جوشانده یک قاشق مرباخوری از برگ این گیاه در ۵۰ سی سی آب جوش در تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، اما برای افرادی که دارای آسیب های کبدی هستند پیشنهاد نمی شود.

تصویردمنوش نعنا

فوایددمنوش زوفا

با طبیعتی گرم و خشک به صورت دم کرده یک قاشق چای خوری به همراه آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه تا سه بار در روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است مصرف بیش از اندازه این دمنوش مضر کبد است.

تصویردمنوش زوفا

فوایددم نوش گل گاوزبان

گاوزبان حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده که مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تقویت کند. فلاونوئیدهای موجود در گل گاوزبان برای درمان سرماخوردگی و گلودرد موثر است. اگر به خشکی گلو یا تنگی نفس دچار شدید حتما از این دمنوش استفاده کنید.

خوردن دمنوش گل گاو زبان همراه با کمی لیمو عمانی و عسل، در طول فصل سرما به دلیل داشتن ویتامین ث، از سرماخوردگی پیشگیری می کند. درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم خفیف از دیگر خواص گل گاو زبان است. در طب سنتی از این گیاه به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده تنگی نفس و التیام دهنده گلودرد استفاده می شود.

تصویرگل گاو زبان

فواید دمنوش مریم گلی

این دمنوش نیز مانند سایر دمنوش های معرفی شده طبع گرم و خشک دارد و به صورت یک قاشق چای خوری همراه با آب جوش تهیه می شود و افراد می توانند تا سه بار در روز آن را مصرف کنند البته این دمنوش نیز به افراد مبتلا به انواع تشنج ها توصیه نمی شود.

تصویرمریم گلی

فوایدسیاه دانه

مصرف سیاهدانه با مزاج بسیار گرم و خشک در کنار عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و مؤثر است به شکلی که در گرم مزاجان حداکثر ۱.۵ گرم به شکل خیسانده شده در سرکه و سپس خشک شده آن و در سرد مزاجان اندکی بیشتر از این میزان البته این مورد نیز به خانم های باردار توصیه نمی شود.

فوایددم نوش هل

هل برای تقویت کبد، معده و افزایش اشتها و تکرر ادرار ناشی از سردی سیستم ادراری به خصوص برای سالمندان اثر خوبی دارد.یک تا دو عدد هل سبز را می توان داخل یک قوری کوچک دم کرده روزی سه تا چهار بار به تنهایی استفاده کرده یا همراه چایی میل شود.

تصویرهل

فواید دمنوش مرزنجوش

گیاه مزرنجوش از ویژگی های درمانی زیادی برخوردار است. این گیاه برای رفع عارضه هایی همچون نفخ شکم، برونشیت، دردهای روماتیسمی، مشکلات کبدی ،علائم مشکلات تنفسی، سرفه خشک و سرماخوردگی، انفولانزا و دیگر عارضه ها استفاده می شود.» منبع خوبی از ویتامین A، B3، C و K همراه با روی، کلسیم، رزمارینیک، اولئیک، نیکوتینیک، تانین، اسیدهای اورسولیک به شمار می رود.این دمنوش نیز طبعی گرم و خشک دارد یک قاشق چای خوری از برگ این گیاه به همراه ۲۵۰ سی سی آب جوش روزانه یک تا دو فنجان بسیار مناسب است البته این دمنوش نیز به خانم های باردار توصیه نمی شود.

تصویرمرزنجوش

فوایددمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل را می توان به تنهایی یا همراه چایی استفاده کرد به این صورت که یک تا دو گرم زنجبیل خشک یا مقداری از گیاه تازه آن را در یک لیوان آب جوش یا چای ریخته و روزی دو تا سه بار میل شود. با توجه به اینکه زنجبیل در طب سنتی از درجه سه گرمی برخوردار است، مصرف زیاد و بی رویه آن می تواند ایجاد بی خوابی، ضایعات پوستی، خارش و عوارض عصبی مانند بی قراری، تحریک پذیری، زودخشمی و عدم تحمل به خصوص در افراد گرم مزاج شود بنابراین مصرف دائم و زیاد آن خصوصاً در گرم مراجان توصیه نمی شود.

تصویرچای زنجبیل

دمنوش تخم بالنگو و بارهنگ

مصرف خیسانده تخم بالنگو و بارهنگ در آب و گلاب به همراه کمی زعفران، یکی از دمنوش های موثر خواهد بود. برای تهیه این دمنوش باید سه چهارم لیوان آب، یک چهارم لیوان گلاب و یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را به همراه یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ با یکدیگر مخلوط کرده و نیم ساعت صبر کنید تا بالنگو و بارهنگ به خوبی لعاب دهند. سپس سرِ قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را به مواد قبلی اضافه کرده و دوباره هم بزنید؛ پس از آن می توانید دمنوش را با افزودن کمی عسل طبیعی آرام آرام بنوشید. این مقدار ۲ تا ۳ بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار و مفید است.

فوایددم نوش آویشن، شیرین بیان به همراه عناب

خواص ضد میکروبی ویروسی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان به همراه مواد مغذی است. درمانگر خوبی برای بیماری هایی همچون آنفلوآنزا و سل، عفونت های ریوی، برونشیت و سرماخوردگی است این دمنوش از ترکیب یک لیوان آب به همراه پنج عدد عناب و یک قاشق پر از برگ آویشن با ترکیب یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان تهیه می شود. عناب در این دمنوش تأمین کننده بسیار خوب ویتامین C است که در افزایش قوای بدنی مفید است و خاصیت ضدمیکروبی دارد.

تصویردمنوش آویشن

فواید دمنوش عناب

این گیاه برای رفع اضطراب و استرس بسیار موثر است و به دلیل مقدار بالای آنتی اکسیدان، روند پیری پوست را کند می کند. عناب به علت داشتن لعاب زیاد، نرم کننده گلو و سینه است و فشار خون را هم کاهش می دهد. این گیاه گرفتگی صدا را رفع می کند و سبب تقویت دستگاه گوارش می شود. عصاره عناب به دلیل داشتن ویتامین c و آنتی اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول های سرطانی می شود.

۱۰ تا ۱۵ عدد عناب را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم و سپس از صافی رد کنید. از آن جا که عناب شیرین است، احتیاج به شیرین کردن دمنوش آن ندارید، ولی در صورتی که می خواهید چای تان شیرین باشد، می توانید از عسل و نبات هم استفاده کنید. این نوشیدنی برای کم خونی بسیار موثر است، برای این که عناب مملو از آهن و همچنین ملین بسیار خوبی است.

تصویردمنوش عناب

فواید دمنوش بابونه

گیاه بابونه یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی مهم در جهان بوده و برای انواع گوناگونی از کاربردهای درمانی به صورت چای و یا مصرف خود گیاه پیشنهاد شده است.چای بابونه، مشتق شده از گل بابونه،طلایی و خوش طعم است و مزه میوه ای دارد.این گیاه دلپذیر ،بیماری های مختلف مربوط به سلامتی مانند؛ اختلالات روده ای و معده، اضطراب، بی خوابی، زخم های دهان و خیلی چیزهای دیگر را درمان می کند.چای بابونه مسکنی فوق العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است. اختلالات یائسگی را برطرف می کند. درد شکم را تسکین می دهد و برای درمان کمردرد مفید است. به عملکرد بهتر کبد کمک می کند. برای درمان روماتیسم به کار می رود.بابونه برای پوست، مو و سلامتی مفید است.اما خواص و فواید آن بیشتر از این موارد است .با مزاج گرم و خشک به شکلی که جوشانده سه گرم از این گیاه به همراه آب جوش سه مرتبه در روز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است توجه به این نکته ضروری است افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند با ممنوعیت مصرف این دمنوش مواجه هستند.

تصویردمنوش بابونه

فواید دم نوش گل ختمی

گل ختمی از گیاهانی است طبع سرد دارد.حدود یک تا دو عدد گل آن را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و با کمی نبات یا شکر استفاده کنید.همچنین میتوان یک قاشق مرباخوری از گل خشک پنیرک را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را صاف کرده و کمی شکر به آن اضافه کنید یا همین مقدار را داخل قوری دم کرده و به صورت دمنوش میل کنید.تابا افزایش سیستم ایمنی بدن افراد را درمقابل بیماری ها به خصوص کرونا حفظ کند.

عوارض مصرف دم نوش های گیاهی

توجه به این نکته ضروری است که برای مصرف دارو های گیاهی چه برای پیشگیری و چه در مراحل درمان حتماً با پزشک طب سنتی مشورت شودمگر اینکه دسترسی به پزشک مقدور نباشد؛ در این صورت صرفاً برای پیشگیری پس از مطالعه دقیق موارد منع مصرف و عوارض با کمترین مقدار ممکنه از گیاهان دارویی استفاده کنند چراکه هر یک از این گیاهان در موارد مصرف بیش از اندازه عوارضی را به دنبال خواهند داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (78 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان